• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Hen

san

Cartier
2-Faktor
Helt kört för min del i så fall...

Det var absolut ingen pik mot dig. Jag menar bara att man, som med så många andra mindre genomtänkta ord (jag tror vi alla kan enas om att henom låter förjäkligt), relativt enkelt kan omformulera en mening för att komma runt användandet av ordet i fråga.

Språkrådet rekommenderar för övrigt hens som objektsform.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Får dock inte gå till överdrift. Har ni hört talas om dessa förskolor som har ändrat texten till barnvisor, ex "en sockerbagare, hen bör i staden, hen bakar kakor..." Löjligt!
Dessutom språkligt fel då bagare är maskulint en kvinnlig bagare är en bagerska vilket innebär att det bara blir fel och man då måste ta fram en ny böjning :p
 

mouqvist

Rolex
Det var absolut ingen pik mot dig. Jag menar bara att man, som med så många andra mindre genomtänkta ord (jag tror vi alla kan enas om att henom låter förjäkligt), relativt enkelt kan omformulera en mening för att komma runt användandet av ordet i fråga.

Språkrådet rekommenderar för övrigt hens som objektsform.
Ingen fara, jag tog inte illa upp och fattade vad du menade. Det var mest som en egen reflektion över mitt ordförråd. Kommer aldrig att behärska språkets alla finesser, men det kan jag leva med!
 

Skolläraren

Panerai
Får dock inte gå till överdrift. Har ni hört talas om dessa förskolor som har ändrat texten till barnvisor, ex "en sockerbagare, hen bör i staden, hen bakar kakor..." Löjligt!

Nej, det finns inget som är hälsosamt när det går till överdrift. Personligen tycker jag inte det var så farligt att ändra sången så, det blir mer en skojig introduktion till hur man använder hen. Det som irriterar mig är dagis som rättar barnen som t.ex. sjunger 'han' eller säger att de är en flicka som vill bli prinsessa etc. Sådana fall brukar dock vara ensamma tokstollar som har missförstått principen.
 

ludde28

Omega
Jag vill inte bli kallad hen.
Jag är en man som är stolt att vara en man som respekterar kvinnor.
Jag är inte en något eller något annat som respekterar en något. (ej ett något).
 

Boris Balkan

Fark you!
Även ett lyckat införande av hen kommer aldrig bidra till förändring. T ex finskan har redan könsneutral personliga pronomen...

Hen ärett komiskt val av ord i vår anglifierade värld...

pfi_98_3.jpg
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tycker ändå "hen" fungerar när man är riktigt osäker på kön, typ transor! Där det är lite av båda...
 

Capo

Omega
2-Faktor
Började läsa igenom kurslitteraturen nyss. Döm av min förvåning när författaren ägnar en halv sida av förordet åt diskussionen "Han och hon"... "I finskan betecknas aldrig skillnaden mellan man och kvinna utan man använder "hän" <--- (parafrasering från min sida men på det hela taget var det vad som stod).
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Det här var nog den mest onödiga tråd jag läst på länge :) Vad gäller den ursprungliga frågan om det är lämpligt att kalla klockan eller båten hen i stället för henne för att uttrycka sig könsneutralt, så är det väl lämpligare att säga "den" ffs???

Vad gäller alla puckon i tråden som ser användandet som ett feminist-kultur-orakade-armhålor-fenomen så kan jag inte mer än skaka på huvudet och undra hur tappade ni egentligen är? Hen är inte ett försök att förvägra barn en könsidentitet, eller oss att gå hjulbent, skrocka åt blondinskämt, dricka öl och köra hoj och allt det där andra som vi gillar att göra som män. Hen är ingenting annat än ett utomordentligt bra sätt att slippa säga eller skriva "han eller hon" varje gång vi omtalar/omskriver en person med för oss okänt kön.

Hendebatten är ingen debatt utan ett missförstånd hos ett gäng tröttmössor som tror att det rör sig om någon sorts komplott.

Någon har kanske redan påtalat detta i tråden. Jag tyckte diskussionen var så debil så jag orkade inte läsa längre än första sidan.
 

san

Cartier
2-Faktor
Det här var nog den mest onödiga tråd jag läst på länge :) Vad gäller den ursprungliga frågan om det är lämpligt att kalla klockan eller båten hen i stället för henne för att uttrycka sig könsneutralt, så är det väl lämpligare att säga "den" ffs???

Vad gäller alla puckon i tråden som ser användandet som ett feminist-kultur-orakade-armhålor-fenomen så kan jag inte mer än skaka på huvudet och undra hur tappade ni egentligen är? Hen är inte ett försök att förvägra barn en könsidentitet, eller oss att gå hjulbent, skrocka åt blondinskämt, dricka öl och köra hoj och allt det där andra som vi gillar att göra som män. Hen är ingenting annat än ett utomordentligt bra sätt att slippa säga eller skriva "han eller hon" varje gång vi omtalar/omskriver en person med för oss okänt kön.

Hendebatten är ingen debatt utan ett missförstånd hos ett gäng tröttmössor som tror att det rör sig om någon sorts komplott.

Någon har kanske redan påtalat detta i tråden. Jag tyckte diskussionen var så debil så jag orkade inte läsa längre än första sidan.

Väl rutet!
 

Boris Balkan

Fark you!
Det här var nog den mest onödiga tråd jag läst på länge :) Vad gäller den ursprungliga frågan om det är lämpligt att kalla klockan eller båten hen i stället för henne för att uttrycka sig könsneutralt, så är det väl lämpligare att säga "den" ffs???

Vad gäller alla puckon i tråden som ser användandet som ett feminist-kultur-orakade-armhålor-fenomen så kan jag inte mer än skaka på huvudet och undra hur tappade ni egentligen är? Hen är inte ett försök att förvägra barn en könsidentitet, eller oss att gå hjulbent, skrocka åt blondinskämt, dricka öl och köra hoj och allt det där andra som vi gillar att göra som män. Hen är ingenting annat än ett utomordentligt bra sätt att slippa säga eller skriva "han eller hon" varje gång vi omtalar/omskriver en person med för oss okänt kön.

Hendebatten är ingen debatt utan ett missförstånd hos ett gäng tröttmössor som tror att det rör sig om någon sorts komplott.

Någon har kanske redan påtalat detta i tråden. Jag tyckte diskussionen var så debil så jag orkade inte läsa längre än första sidan.

Äh det där begriper du inte. :woot:
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Haha. Den här tråden har jag skrattat gott åt.
Men något som inte har framkommit. Vem fan kom på ordet???
 
Topp