• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Köpa bärbar dator.

Jag skulle hellre lägga runt 10k på en MacBook en gång vart fjärde-femte år (det är min erfarenhet av bytesintervall iaf, med ett diskbyte emellan kanske) än att köpa en trött "standard-PC" för 5k som man får byta ut vart annat år.

Sikta på en beggad om du vill få in en burk med retina-skärm.. Du vill ha retina-skärmen, det är helt fantastiskt. Sitter hellre och jobbar på 15" retina än 23" "standard-skärm".

Embrace your inner Apple fanboy.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kan du utveckla det där för en som inte kan så mycket om datorer och funderar på en Mac Book Air?

/gustav


Absolut, jag formulerade mig lite klantigt i mitt inlägg.
De flesta streamingtjänster kör något av programtilläggen Microsoft Silverlight, HTML5 eller WideVine.
Där silverlight är den som kräver mest prestanda och HTML5 tar minst prestanda enligt min erfarenhet.
Du har säkert hört om java någon gång? Ungefär samma sak fast för streaming. :)

Så du kan absolut köpa en macbook air då den kommer klara det mesta (Surf,film och streaming) utan problem. Men här kommer lite överkurs ( Något kan vara fel, mitt minne här är något luddigt)

Saxat från en streamingtjänsts hårdvarukrav.

Intel Core™ Duo 1.83GHz eller snabbare processor

--
13" Macbook Air
1,4 GHz Dual-Core Intel Core i5-processor Turbo Boost upp till 2,7 GHz

Det längst upp är vad som är minimikravet för att kunna använda tjänsten problemfritt.
Det under är den dyrare varianten av macbook air 13". Som du ser så ligger den utan "turbo boost" ca 0.4 GHz under vad som är rekommenderat.

Du kanske har hört termen "överklockning" Turbo boost är precis som det, men det ligger integrerat i intels system.
Så den kan gå upp från 1.4 GHz till 2.7 GHz vid tung belastning av.

Nu blir det lite värre. Men med kärna menar jag kärna, som över ser du (Dual-core) = 2 kärnor.
Problemet för med turbo boost i just mac är att med det nya operativsystemet så sprider den alla processes bland kärnorna för att minimera belastning på en kärna. Och turbo boost kommer inte gå på innan du når närmare 85-100% belastning på en av dessa. Vilket knappast kommer hända då den sprider ut belastningen.

Nu har jag tokdissat turbo boost. Men macbook air kommer funka för streaming, men den kan vara lite kinkig om du har andra program i bakgrunden också.

Men, jag kör mac. och mac är underbart, och du kommer inte bli missnöjd oavsett vad du väljer.

Köp den datorn som passar din ekonomi och dina krav. Precis som med klockor. :)
 
Ok, tack för genomgången!

Ursäkta kapningen men såhär hade jag tänkt använda min Air:

Den ska ladda ner och "vidarebefodra" till de olika Apple-TV som jag har flera av i olika rum. Från olika streamingtjänster.

Kan det funka?

/gustav
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ok, tack för genomgången!

Ursäkta kapningen men såhär hade jag tänkt använda min Air:

Den ska ladda ner och "vidarebefodra" till de olika Apple-TV som jag har flera av i olika rum. Från olika streamingtjänster.

Kan det funka?

/gustav



Genom Airplay? Då är det en fråga om bandbredd. :) men så länge du har över 10-20 Mbit/s så är det inga problem där.
De flesta sidor har minimum är 3 Mbit/s för vanlig SD kvalitet. För HD så är det minimum till 10 Mbit/s för att få ner innehållet till datorn.
 

Mr.Chang

Audemars
Mac is da shit!
image.jpg
 
Genom Airplay? Då är det en fråga om bandbredd. :) men så länge du har över 10-20 Mbit/s så är det inga problem där.
De flesta sidor har minimum är 3 Mbit/s för vanlig SD kvalitet. För HD så är det minimum till 10 Mbit/s för att få ner innehållet till datorn.
Ja, jag hade tänkt det iaf...:blackeye:

Jag är helt rudis på sånt här men airplay verkar ju smidigt om man har ett gäng apple-TV i hemmet för att distribuera ut filmen/materialet.

Finns det smartare sätt är jag idel öra.

/gustav
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag hade tänkt det iaf...:blackeye:

Jag är helt rudis på sånt här men airplay verkar ju smidigt om man har ett gäng apple-TV i hemmet för att distribuera ut filmen/materialet.

Finns det smartare sätt är jag idel öra.

/gustav



Airplay är enkelt och säkert. bara döp de olika enheterna till var dom är så du inte börjar spela musik i fel rum;)
 
Topp