Ja, det blev kanske lite väl personligt och raljerande att rikta det mot just dig. Det jag vänder mig emot är tanken om att det finns ett slags klassiskt herrmode som är norm, vilket blivit till något slags förhärskande sanning i de breda folklagren under senare år. Mode och kläder är intressant i en kontext, man kan klä sig utefter en hygienfaktor, dvs någotsånär matcha vad ens socioekonomiska omgivning dikterar, i.e. jobbar du på ett försäkringbolag kanske du ska ha en skjorta på jobbet. Sen kan man vara modeintresserad i mer eller mindre grad och gå utanför dessa ramar. En 20-åring som pluggar och glider omkring i tweedkavaj (och i värsta fall massa armband, oknäppt buttondownkrage, fluga, för korta byxor, monkstraps osv, osv, är inte helt uppdaterad på dom senaste micro-trenderna men du fattar) är inte en representant för något slags klassiskt herrmode även om han tror det, han är klädmässigt extremt befriad från sin kontext och sociala situation, dvs ett extremt modeoffer eller modern beroende på hur man ser det.. "Klassiskt herrmode" är en övergående, om än irriterande seglivad trend som kommer gå över då 99% av dom som klär sig efter denna extremt formulatiska stil lika gärna kan gå klädda i rastamössor eller futuristiska regnjackor eller vad nu nästa breda trend kan tänkas bli. Bor man i sverige och vill anamma riktigt klassiskt herrmode är det väl bara att gå ut och köpa en potatissäck, lite nål och tråd, kolla på utvandrarna och ta det vidare därifrån.
Poängen är att alla armband, flugor, för små kavajer osv kommer vara motsvarigheten till tummringen, spännlinnet och tribaltatueringen om några år, en extremt folklig trend som kommer ses genom skämskudden för väldigt många.
Du blev tyvärr representant för fenomenet då du hade en modeblogg där du började som en äkta svennebanan, gjorde hela sprezzresan och landade som pitti-mannen, vilket sammanträdde hyffsat linjärt med hela denna trend. Sen har du ju iofs tagit det ett steg vidare och blivit anal och nördat in dig i ämnet på riktigt vilket jag kan respektera.