• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Klockmansbiff

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är inte verktygen som är viktiga, det är hur du använder dem, som alltid. Denna tråd handlar inte om gjutjärnsgrytor. Men fråga gärna din mamma, jag gissar att hon fettar in sina gjutjärnsgrytor. Jag tackar ödmjukast för ditt tips, det är alltid intressant att få höra vad andra tycker.

Jobbar inom branschen, men gör som du vill. Åk och köp en mack-kvarts när du ändå är igång
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Nu kniper jag tråden, men vad behöver en glad och korkad amatörkock? Jag gillar att laga kött, men är novis på grytor (då jag aldrig ägt en gjurjärnsgryta). Och är det någon skillnad i pris? Kanske du kan lägga upp en tråd med tips och tricks för oss idioter som upplever köket utan att ha en arg flickvän över axeln som ska bestämma över inköpen?


Loppisar är din bästa vän skulle jag säga. Det finns många husmödrar där ute som tagit hand om sina grytor.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jobbar inom branschen, men gör som du vill. Åk och köp en mack-kvarts när du ändå är igång


Jag antar att du jobbar på Skeppshult och då undrar jag om ni gjort grytorna på samma sätt sedan dom började tillverkades? Du får gärna dela med dig av din kunskap, jag är öppen för att lära mig. Har tillverkningsprocessen ändrats?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu kniper jag tråden, men vad behöver en glad och korkad amatörkock? Jag gillar att laga kött, men är novis på grytor (då jag aldrig ägt en gjurjärnsgryta). Och är det någon skillnad i pris? Kanske du kan lägga upp en tråd med tips och tricks för oss idioter som upplever köket utan att ha en arg flickvän över axeln som ska bestämma över inköpen?

Obelagt är bättre att steka i och det järnberikar maten samtidigt som det kan missfärga en ljus gryta. På de belagda (emaljerade) lagar du mat på glas och får således inte samma stekyta, dock är den inert och missfärgar ej. Det är skillnad i pris och kvalitet. Emaljerat från kina kostar minst så det beror helt enkelt på vad man värdesätter och vad man vill ha för sort.
 

Niclas

Omega
Förlåt om fokus flyttas liiite från maträtten, men om man inte oljar in gjutgärnsgrytan, rostar den inte då ?
Vet att dem aldrig skall diskas med diskmedel.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förlåt om fokus flyttas liiite från maträtten, men om man inte oljar in gjutgärnsgrytan, rostar den inte då ?
Vet att dem aldrig skall diskas med diskmedel.

Rostar gör de bara om de är fuktiga. Sätt dem på eftervärme efter rengöring så de blir helt torra. Skall man bättra på ytan får man bränna in. Samma teknik som nedan gäller för inbränt gjutjärn.

 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
I stort sett inte alls.


Jag har faktiskt en skeppshults grillpanna, jag älskar den.

Är tanken att fettet från matlagningen skall vara tillräckligt för att olja in den så att du själv inte ska behöva fetta in den? Man diskar gärna grytan/pannan för att få den ren och det görs så pass mycket att den börjar rosta om du inte oljar in den. Mödrar lär sina barn att olja in dem eftersom dom annars rostar.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Oavsett om ni använder Skeppshults gjutjärnsgryta så hoppas jag att maträtten kommer att smaka, det går också att använda en vanlig kastrull.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har faktiskt en skeppshults grillpanna, jag älskar den.

Är tanken att fettet från matlagningen skall vara tillräckligt för att olja in den så att du själv inte ska behöva fetta in den? Man diskar gärna grytan/pannan för att få den ren och det görs så pass mycket att den börjar rosta om du inte oljar in den. Mödrar lär sina barn att olja in dem eftersom dom annars rostar.

Det är precis tanken, men det beror på vad man lagar för mat i stekkärlet. Brukar själv rengöra med varmt vatten och tagelborste för att sedan sätta på eftervärme för torkning. Ser du bara till att den blir helt torr så rostar den inte. Blir ytan i pannan förstörd är det bara att göra som i videon jag länkade till ovan. Inbränningen kan även göras i ugn om man inte har trä/plasthandtag.
 

Sjobedan

Rolex
Rostar gör de bara om de är fuktiga. Sätt dem på eftervärme efter rengöring så de blir helt torra. Skall man bättra på ytan får man bränna in. Samma teknik som nedan gäller för inbränt gjutjärn.



Vad är det för olja han använder? Grymt tips, ska rädda mitt ena järn i veckan. Hur blir jag kvitt missfärningar i järnet?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är det för olja han använder? Grymt tips, ska rädda mitt ena järn i veckan. Hur blir jag kvitt missfärningar i järnet?
Järnet i sig blir inte missfärgat, det är nog inbränningen som är skadad om den är obelagd. Rengör ordentligt och gör som i videon. Använd rapsolja om du inte vill nörda till det med den dyrare linfröoljan
 
Topp