• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT: Lägenhet i Stockholm

Över hela bistadssverige hörs en lättnadens suck. Hört i helgen om att köpa bostad i Stockholm: "man MÅSTE köpa innan augusti, annars är man fucked for life", tyder på en sund inställning tycker jag.
Det blir ju rätt så skumma följder när de håller på och velar sådär, kompisen har försökt sälja sin lägenhet i ett år nu, och när amorteringskravet nu sattes på sin spets och det blev rusning såldes den med budgivning, känns väl sådär lagom kul för köparen gissar jag.

Har säkert tagits upp tidigare i tråden men köper folk lägenhet utan att ha råd att amortera? Låter sjukt.

• Like
Reactions: ZQT
Jaja, men det visar väl mer på en inte helt sund eller hållbar inställning till hela alltet.

Nja, det är lönsamt att ha en viss belåning eftersom det är avdragsgilt. Om man inte vill amortera när man ligger på en lägre belåningsgrad har jag full förståelse för det. Finns inga incitament för det om inte den totala kostnaden minskar.

Jag skulle aldrig och då menar jag aldrig betala en förmögenhet för en lägenhet i Hässelby. Förr eller senare kommer kraschen och då är det lägenheter i ytterområdena och nybyggen som smäller först.

Snart dags för mig att leta nytt boende. Det som förvånar mig att priserna i när-och förorter inte är långt ifrån priserna inom tullarna. Är lite kluven då enda egentliga anledningen för mig att bo centralt är värdeökningen.

Skulle ni säga att denna är övervärderad? Uppvuxen i området och trivs. http://www.husmanhagberg.se/Objekt/?objectid=OBJ11993_1332284073&source=hemnet

Inte tänkt bo där allt för länge, och vill gärna ha en värdeökning som åtminstone räcker räntekostnaderna...

Valde att inte köpa. Samma lägenhet blev nyligen såld för 2,7M (2M fast pris när jag var intresserad). Denna bostadsmarknad alltså...

En bekant köpte nyprod på spekulation 2006 med inflytt under 2008. Han hade inga planer på att flytta in utan sälja direkt vid tillträde. Men när tillträdesdagen kom fanns inga köpare pga finanskrisen så det var bara att flytta in och sälja den gamla lägenheten som ändå var obelånad som tur var. Så det går inte alltid upp och någon gång kommer nyköpare sitta med svarte petter på hand. Svårt att säga när dock, och hittills har det ju varit en bra affär oftast.

En bekant köpte nyprod på spekulation 2006 med inflytt under 2008. Han hade inga planer på att flytta in utan sälja direkt vid tillträde. Men när tillträdesdagen kom fanns inga köpare pga finanskrisen så det var bara att flytta in och sälja den gamla lägenheten som ändå var obelånad som tur var. Så det går inte alltid upp och någon gång kommer nyköpare sitta med svarte petter på hand. Svårt att säga när dock, och hittills har det ju varit en bra affär oftast.
Stockholm med omnejd?

Nu är jag varken partisk eller kritiskt men det är ju ändå detta beteende som har gjort att marknaden, till viss del, ser ut som den gör..

Att bara "köpa" för att sedan vänta in eventuell vinst, utan att aldrig flytta in, är något som förhoppningsvis kommer bli lagändring på.

Ni som tycker det är ok att köpa en lägenhet i rent spekulativt vinstsyfte, tycker ni priserna i stockholm är rimliga/skäliga (om man nu ens kan kalla bostadspriser det) och bor e de områden ni verkligen skulle vilja bo i? Jag gör det och är nöjd med läget men tycker detta beteende fortfarande är rätt störande...

Jag har blivit kallad mycket genom åren, men aldrig för "googlare" :)

I den miljö jag verkar i är det resultaten som räknas, till skillnad från teoretiska nationalekonomer som är närmare ett nobelpris än verkligheten.

Låt oss återkomma om 2 eller säg 3 år, då kan vi säkert lätt avgöra om jag eller Lasse hade rätt vad gäller penningpolitiken.

Tyvärr tror jag att Sverige är ganska kört även med en "optimal" penningpolitik, men det är en annan diskussion.

UR-kul debatt vi haft (allihop), tack!
Hur tycker du dina resonemang har stämt?

Ni som tycker det är ok att köpa en lägenhet i rent spekulativt vinstsyfte, tycker ni priserna i stockholm är rimliga/skäliga (om man nu ens kan kalla bostadspriser det) och bor e de områden ni verkligen skulle vilja bo i? Jag gör det och är nöjd med läget men tycker detta beteende fortfarande är rätt störande...

Hej, jag bor i Sthlm i det området jag vill, men nej tycker inte priserna är skäliga MEN med de sagt, med hjälp av spekulation / folk som köper snabbt, så får ju byggföretagen sålt sina lägenheter snabbare och kan med de lägga dom pengarna i nya projekt som genererar fler bostäder.
Så att köpa för att försöka göra vinst behöver inte vara negativt.
Dom köper för marknadsvärde och säljer 2 år senare för marknadsvärde.

Tillbaka
Topp