• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT: Lägenhet i Stockholm

Haha [emoji3] men bott i Hässelby Villastad hela mitt liv, så själva området gillar jag starkt. Men går knappt att hitta en 2:a här för mindre än 1,5m och då hyrorna är upp mot 3K.

Men du menar alltså att området bara kommer bli mindre attraktivt och därmed lägre priser?
Om eller när så smäller det värst i nyproducerat och orten. De flesta yngre minns inte men i början av 90-talet var en stor krasch och många lägenheter halverades i pris. Det gick så illa att flera nyproducerade Brf:er gick omkull och detta innebar att lgh omvandlandes och blev hyresrätter. Inte speciellt kul för de som var med om det. Jag hade en vän som ägde en lgh i Årsta centrum. Han köpte den för 495 tkr och fick sälja den genom fogden för 235 tkr. Han kom aldrig tillbaka efter det. Nu sitter han i en hyresrätt i Fisksätra..

Om eller när så smäller det värst i nyproducerat och orten. De flesta yngre minns inte men i början av 90-talet var en stor krasch och många lägenheter halverades i pris. Det gick så illa att flera nyproducerade Brf:er gick omkull och detta innebar att lgh omvandlandes och blev hyresrätter. Inte speciellt kul för de som var med om det. Jag hade en vän som ägde en lgh i Årsta centrum. Han köpte den för 495 tkr och fick sälja den genom fogden för 235 tkr. Han kom aldrig tillbaka efter det. Nu sitter han i en hyresrätt i Fisksätra..
Hm... Får väl sitta still i båten ett tag till. Amorteringskraven kommer nog vara till min fördel då jag ändå tänkt amortera i nivå med kraven. Kanske bäst att vänta till hösten med köp?

Hm... Får väl sitta still i båten ett tag till. Amorteringskraven kommer nog vara till min fördel då jag ändå tänkt amortera i nivå med kraven. Kanske bäst att vänta till hösten med köp?

folk är överraskande kortsiktiga i såna här frågor, förvänta dig en prisspik strax innan kravet får effekt för att det finns folk som vill kunna ta större lån och köpa innan, dvs veckorna efter införandet kan det bli köparens marknad, men stockholms bostadsmarknad (iaf centralt) är såpass djup så att det blir nog inte några gratisluncher efter heller, men låt bli att köpa veckorna innan det införs för då kommer det finnas folk som drar upp priset över vettigt marknadspris... ;)

Man vet ju tyvärr aldrig när det ska vända. Det kanske sker nu eller om 5 år
Man får försöka hitta en lägenhet som är i en stabil brf, och som man kan tänka sig bo i länge ifall det skulle komma en kris

Hässelby strand är tidsmässigt lika långt bort från Stockholm C som Nykvarn om du ska åka kollektivt...

Har hört om den men inte läst speciellt mycket om den. Vad tyder på att det kommer upprepa sig? Belåningsgraden i förhållande till inkomst?
"Krisen berörde framförallt de kommersiella fastigheterna som tappade omkring två tredjedelar av värdet, men slog även igenom på priset på villor och bostadsrätter, som i vissa fall tappade nästan lika mycket men vissa bara 15–20 % eller mindre av värdet."
Jag misstänker att innerstadslägenheter gick ned minst? Som sagt, vi vill bara ha ett mer centralt bättre boende, inte ute efter att göra bostadskarriär.Vi borde väl sitta relativt säkra om vi hittar något innanför tullarna och har räknat med att klara av både amortering och höga räntor vid en eventuell krasch?

Litet utbud nu men det tror jag beror på att priserna är så dyra, folk har inte råd eller vill inte lägga så mycket pengar på att uppgradera sig. Jag har en 1a vid Fridhemsplan som är värd runt 3 mille +, ska jag ha en 2a i samma område på 40/55 kvm sekelskifte blir det runt 4.5 jag får ge. Snart vettigare att köpa sig en villa i förorten. Man ska ha i åtanke att jag gav 1.9 för 3 år sedan.

Även om man inte minns den svenska kraschen i början av 90-talet minns nog de flesta den globala finanskrisen i slutet av 00-talet. I efterdyningarna av Lehman-kraschen och i kombination med väldigt höga bolåneräntor dippade Stockholms bostadspriser ganska kraftigt under höst/vinter 08/09. Beroende på objekt så skulle jag tippa på att m2-priset gick ner med runt 25-30% i innerstan. Det återhämtade sig dock snabbt men köpläge infann sig helt klart under perioden nov -08 till kanske maj -09. Osäkerheten under samma period var dock hög så rörligheten på marknaden var ganska begränsad. De som sålde var i stor utsträckning de som tvingades att sälja pga att de redan hade köpt något annat eller i värsta fall blivit av med jobb osv.

Vad vill jag säga med detta? Liksom NiklasArvid tror även jag att det kan bli en tillfällig sättning/dipp i marknaden men att den, både i teorin och baserat på tidigare kriser, inte blir bestående.

Fryken Låter rimligt. Stockholm ligger väl ganska lågt till prismässigt om man jämför med alla andra europeiska huvudstäder? I den mån det är jämförbart då. Man borde väl sitta säkrast med en lägenhet innanför tullarna vid ev. dipp/ krasch?

Det bästa är nog att hitta en stabil bostadsrättsförening som nämnts tidgare. Du kommer förmodligen inte komma speciellt långt med 3M ändå innanför tullarna. För att ta sig smidigt till KTH/Universitet så hade jag tittat på lägenheter söder om söder och typ Bergshamra.

Det bästa är nog att hitta en stabil bostadsrättsförening som nämnts tidgare. Du kommer förmodligen inte komma speciellt långt med 3M ändå innanför tullarna. För att ta sig smidigt till KTH/Universitet så hade jag tittat på lägenheter söder om söder och typ Bergshamra.
Haft några intressanta objekt på prisövervakning och de har gått för 2,9"-3,3" så det kommer nog gå :)

Vad vill jag säga med detta? Liksom NiklasArvid tror även jag att det kan bli en tillfällig sättning/dipp i marknaden men att den, både i teorin och baserat på tidigare kriser, inte blir bestående.

äh, jag menade inte att det kommer bli nån dipp, däremot en liten tillfällig spik före 1 aug (om det nu blir då amorteringskravet kommer) den grundläggande värderingen har jag ingen större åsikt om, jag tänkte en del på det sist vi köpte 2011 och kom fram till att priserna i Stockholm var väl grundade i fundamenta (inkomstnivåer, befolkningstillväxt, BNP etc...) då iallafall... :) ...vi vågade också köpa när det var stor osäkerhet om Greklands ekonomi (känns det igen?) och många var jättestissiga på helt felaktiga kortsiktiga grunder ;)
http://www.svd.se/naringsliv/vad-hander-om-grekland-faller_6249842.svd

Kanske inte väldigt bidragande till stundande diskussion men lite kuriosa: vårterminen 2013 skrev jag mitt examensarbete i ekonomi,finansiering och frågan som behandlades var om ett eventuellt införande av ett lagstiftat amorteringskrav på bolån. Vår empiriska studie bestod av kvalitativa intervjuer med aktörer verksamma på bostads- och kapitalmarknaden och resultatet blev att ett lagstadgat amorteringskrav inte är att föredra utan att det skall vara ett, inom bankvärlden, överenskommet flexibelt krav som utgår från varje individs förutsättningar.

Nu är det inte någon lagstiftning som börjar verka i höst men rekommendationer från FI brukar ändå följas väldigt strikt av låneinstitut så folk "passar" väl på att "köpa upp sig" nu.

Att de svenska hushållen har en ökande belåningsgrad pga dels de stigande bostadspriserna, såg inte representanterna i vår studie som ett hot så länge prisutvecklingen på bostadsmarknaden fortsätter följa samma trend som den gjort de senaste åren. Jag tror att Fryken är inne på rätt spår. Priserna kommer stiga fram till "verkställandet av kravet", sedan kommer priserna troligen sjunka en aning (tippar på ca 10%) för att sedan stabiliseras. Ett par år efter att detta har hänt påbörjas samma cirkus igen med stigande priser etc. Detta tror jag stenhårt på så länge kvoten mellan nybyggda bostäder och antalet inflyttade i storstäder är så pass låg som i dagsläget.

Tåg var 30e minut till Nykvarn (dagtid). T-bana var 10e minut till Hässelby.
Sen är det förstås en annan sak om man tänkt cykla eller liknande.
Om jag förstår dig rätt blir ju resultatet att man på ett tillfälle till Nykvarn har tre tillfällen att ta sig hem till Hässelby. Närheten till tunnelbana i Hässelby bidrar också till en större värdeökningen.

Kostnad för taxi från centrala STHLM? Jag förstår vad du menar och hur du tänker men jag har svårt att ställa Hässelby och Nykvarn som alternativ till varandra...

Fryken Låter rimligt. Stockholm ligger väl ganska lågt till prismässigt om man jämför med alla andra europeiska huvudstäder? I den mån det är jämförbart då. Man borde väl sitta säkrast med en lägenhet innanför tullarna vid ev. dipp/ krasch?

Svårt det där. Stockholm är ju speciellt på det sättet att innerstan är avskuren från resten av staden och att kollektivtrafiken är relativt underutbyggd jämfört med andra europeiska storstäder. I centrala London och Paris är det självklart dyrt men pendlingsmöjligheterna är samtidigt smidigare. Tyskland har till skillnad från Sverige en välfungerande hyresmarknad så där har det inte skett någon prisboom likt Stockholm. Priserna har självklart gått upp i framför allt de exklusivare villaområdena men i t ex Berlin finns det ingen direkt anledning att äga sin lägenhet. Sydeuropa har jag ingen vidare koll på men vad jag vet så är rörligheten och möjligheten till långa andrahandskontrakt relativt stor i t ex Barcelona och Madrid vilket gör att du enkelt kan bosätta dig någonstans utan en 25-procentig kontantinsats.

Vad gäller prisstabiliteten innanför/utanför tullarna är risken säkert högre att det procentuellt sett går ner mer utanför tullarna. I kronor blir en eventuell nedgång med största sannolikhet mindre i ytterområden så det beror ju lite på hur du har finansierat ditt boende, vilka ekonomiska resurser du har och hur långsiktig du är i din investering.

Svårt det där. Stockholm är ju speciellt på det sättet att innerstan är avskuren från resten av staden och att kollektivtrafiken är relativt underutbyggd jämfört med andra europeiska storstäder. I centrala London och Paris är det självklart dyrt men pendlingsmöjligheterna är samtidigt smidigare. Tyskland har till skillnad från Sverige en välfungerande hyresmarknad så där har det inte skett någon prisboom likt Stockholm. Priserna har självklart gått upp i framför allt de exklusivare villaområdena men i t ex Berlin finns det ingen direkt anledning att äga sin lägenhet. Sydeuropa har jag ingen vidare koll på men vad jag vet så är rörligheten och möjligheten till långa andrahandskontrakt relativt stor i t ex Barcelona och Madrid vilket gör att du enkelt kan bosätta dig någonstans utan en 25-procentig kontantinsats.

Vad gäller prisstabiliteten innanför/utanför tullarna är risken säkert högre att det procentuellt sett går ner mer utanför tullarna. I kronor blir en eventuell nedgång med största sannolikhet mindre i ytterområden så det beror ju lite på hur du har finansierat ditt boende, vilka ekonomiska resurser du har och hur långsiktig du är i din investering.

Jag bor utanför tullarna och min värdeökning har procentuellt sett varit högre än i innerstan de senaste två åren, så det resonemanget håller inte. Utbudet är mindre än efterfrågan i innerstan vilket bidrar till en större ökning utanför tullarna.

Jag bor utanför tullarna och min värdeökning har procentuellt sett varit högre än i innerstan de senaste två åren, så det resonemanget håller inte. Utbudet är mindre än efterfrågan i innerstan vilket bidrar till en större ökning utanför tullarna.

Var har jag sagt att den procentuella prisökningen varit högre på lägenheter i Stockholms innerstad? Tvärtom skrev jag att risken är högre att priserna procentuellt sett, vid en eventuell framtida kris, går ner mer utanför tullarna.

Var har jag sagt att den procentuella prisökningen varit högre på lägenheter i Stockholms innerstad? Tvärtom skrev jag att risken är högre att priserna procentuellt sett, vid en eventuell framtida kris, går ner mer utanför tullarna.

Du glömde eventuell framtida kris.. :)

"Vad gäller prisstabiliteten innanför/utanför tullarna är risken säkert högre att det procentuellt sett går ner mer utanför tullarna."

Stockholm har dom senaste åren legat 10-i-topp av städer i världen där det är dyrast att leva, givetvis är det fler faktorer än boendet som spelar in men det ger iaf en indikation på prisläget.

Du glömde eventuell framtida kris.. :)

"Vad gäller prisstabiliteten innanför/utanför tullarna är risken säkert högre att det procentuellt sett går ner mer utanför tullarna."

Och du skrev "Jag bor utanför tullarna och min värdeökning har procentuellt sett varit högre än i innerstan de senaste två åren, så det resonemanget håller inte.": jag har inte påstått något annat. Att utgå ifrån att risken för en procentuellt högre prisnedgång är större i förorterna är väl ganska rimlig med tanke på den, enl dig, högre procentuella prisuppgången som varit de senaste två åren, samt att det faktiskt finns utrymme för nyproduktion.

Jag skulle aldrig och då menar jag aldrig betala en förmögenhet för en lägenhet i Hässelby. Förr eller senare kommer kraschen och då är det lägenheter i ytterområdena och nybyggen som smäller först.

varför skulle nybyggen drabbas hårdare? borde inte detta gälla främst om räntan drar iväg så föreningen får jobbigt kassaflöde?

Var ett stort antal nya BRF som drabbades i krisen i början av 90-talet. Men det finns väl en liten skillnad nu mot då och det är väl att insatsen vid nyproduktion kostar förhållandevis mer nu än då och avgiften till föreningen är istället lägre.

Var ett stort antal nya BRF som drabbades i krisen i början av 90-talet. Men det finns väl en liten skillnad nu mot då och det är väl att insatsen vid nyproduktion kostar förhållandevis mer nu än då och avgiften till föreningen är istället lägre.

Beror helt på upplägget. Den största risken för nyproducerade, högbelånade föreningar är gvs att räntan går upp.

Självklart, men jag upplever att upplägget i Stockholm nästan uteslutande är att ha en hög insats och lägre avgift vilket givetvis innebär att föreningen tar en lägre risk ( jämfört med på 90-talet)

Självklart, men jag upplever att upplägget i Stockholm nästan uteslutande är att ha en hög insats och lägre avgift vilket givetvis innebär att föreningen tar en lägre risk ( jämfört med på 90-talet)

Absolut är det så. En låg avgift behöver dock inte innebära en lågt belånad förening. Har sett flera ekonomiska planer där byggare/säljare räknat på 2-3% i ränta de kommande tolv åren. Även om räntan är låg i dag känns det lite naivt att tro att det ska hålla i sig i över tio år. En ränteökning på 1%-enhet kan mao innebära en ganska kraftig avgiftshöjning.

Tillbaka
Topp