Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Använd project curve istället
Haha! Nu börjar vi bli ämnesspecifika!!
Like it
(Jobbar med CAD, BIM och VDC hela dagarna)
Revit, microstation, teckna, reashopper, inroads och ett gäng tillVilket program använder du?
Jag borde nog gå kurs i SW.. Youtube är grymt men ofta väldigt specifikt eller alltför översiktligt
Jaha, nu är jag med. Skippa sketch picture och lägg in som decal iställetDet verkar inte funka med en sketch picture (.png) sorry sent svar, haft fullt upp.
Det är en sphere förresten. Har för mig att de funka när jag provade på en cylinder
Tror några kollegor som jobbar med visualisering använder det ibland.Ett litet inhopp, används 3D Studio Max fortfarande? Minns att jag i mina tidiga ungdomsår snöade in på det![]()
tackar för tipsen, fick lösa det på detta sätt, och alla parter verkar vara nöjda.Ett väldigt kort svar är att maskin operatören säkerligen vill utgå ifrån centrum på bearbetningen. Dvs se till att dina kryss är rätt och måttsätt dem utifrån kant/centrum linje beroende på vilket som är mest kritiskt
20/30 måtten är ju helt klart intressanta för dig och vid kontroll. Men vid bearbetnkng vill man nog veta hur långt ut centrumpunkten för bearbetnigen ligger.
Vet att många mindre arkitekter använder sketchup och lyckas producera vettiga ritningar. Själv ser jag det som ett glorifierat paint. Superbra för att just skissa i, testa idéer och koncept. Men att göra något mer seriöst skulle jag kolla mig om efter annat..Kul tråd, om än gammal. Jobbar själv lite med CAD och ritar även lite hemma.
Vad kör ni hobby-ritare inom konstruktion hemma som 3D alternativ? Min gamla SW Student lär gå ut när som.
En till fråga, ni som gillar mer design framför konstruktion, vad tycker ni om SketchUp?
Använder det i jobbet för att ta fram snabba skisser, leka runt osv.Vet att måna mindre arkitekter använder sketchup och lyckas producera vettiga ritningar. Själv ser jag det som ett glorifierat paint. Superbra för att just skissa i, testa idéer och koncept. Men att göra något mer seriöst skulle jag kolla mig om efter annat..
Kan man konvertera till 2d i det programmet? Låter isf intressant att ha i iPaden.Kör shapr3d på iPad pro sen några månader tillbaka. Funkar alldeles utmärkt för enklare och lite mer avancerade grejer. Saknar träd och att enklare kunna gå tillbaka och justera.
Men har ritat och 3d-printat klockband och lite annat småbös so far. Saknas tyvärr möjlighet att göra ritningar i shapr.
Det verkar vara på road map för dem att implementera. Appen utvecklas fortfarande i ganska bra takt.Kan man konvertera till 2d i det programmet? Låter isf intressant att ha i iPaden.
Jag själv har kört en del draftsight och gjort tillverkningsritningar, inga konstigheter. Nackdelen med draftsight (bland annat) är att det inte finns stöd för dynamiska block.Någon som har erfarenhet med draftsight? Jag tänker mest för att göra ritningar, för tillverkningsunderlag. Jag har genom studierna fått lära mig Inventor villket gör sitt jobb ganska okej, men har lite problem med att det känns onödigt tungt att driva på laptopen där mest arbete görs. Vill inte heller konka runt på något onödigt stor dator. Så tänkte se om det finns andra program som enbart är gjorda för 2D ritningar osv. Några tips? testar draftsight just nu.
Draftsight såg så bra ut tills jag testade det. Härligt att de hade en gratisverision tänkte jag.. först hade man problem med att få ett aktiveringsmejl, så när det var fixat så gick allt bra... Tills man insåg att man så fort man startade om programmet var man tvungen att fixa en ny licens genom att skriva in mejl och allt annat. Får blir allt kolla på andra alternativ eller bara att köra med inventor.Jag själv har kört en del draftsight och gjort tillverkningsritningar, inga konstigheter. Nackdelen med draftsight (bland annat) är att det inte finns stöd för dynamiska block.
Haft samma problem. Lösningen var (för mig) att lägga till 3ds.com som trusted site under inställningar på webbläsaren. Sedan frågade programmet aldrig mer om ett konto för gratis licens (fylla i mailadress osv). Hoppas det hjälperDraftsight såg så bra ut tills jag testade det. Härligt att de hade en gratisverision tänkte jag.. först hade man problem med att få ett aktiveringsmejl, så när det var fixat så gick allt bra... Tills man insåg att man så fort man startade om programmet var man tvungen att fixa en ny licens genom att skriva in mejl och allt annat. Får blir allt kolla på andra alternativ eller bara att köra med inventor.
Vet att många mindre arkitekter använder sketchup och lyckas producera vettiga ritningar. Själv ser jag det som ett glorifierat paint. Superbra för att just skissa i, testa idéer och koncept. Men att göra något mer seriöst skulle jag kolla mig om efter annat..
Snyggt!!! Det ör som sagt ett jäkligt effektivt program om man vill förmedla en tanke och förklara nåntingJag ritade hela mitt hus/tomt mm i Sketchup (är absolut ingen arkitekt), skickade till konstruktör som gjorde konstruktionsritningar. Har ingen utbildning inom CAD, har youtubat mycket hur sketchup funkade och så blev det ett hus!!Gjorde rätt enkelt/basic annars skulle man nog ha något mer seriöst program,..
![]()
![]()
![]()
![]()