• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT: Lilla tråden om CAD, design m.m.

Uppar denna tråden med ett tips: Autodesk Fusion 360.

Gratis för hemmapulare och verkar hittills väldigt kraftfullt. Jag har inte CADat sen jag pluggade för massa år sen men kom igång rätt snabbt med den här videoserien(finns part 2 och 3 också):

Jag ritade hela mitt hus/tomt mm i Sketchup (är absolut ingen arkitekt), skickade till konstruktör som gjorde konstruktionsritningar. Har ingen utbildning inom CAD, har youtubat mycket hur sketchup funkade och så blev det ett hus!! :) Gjorde rätt enkelt/basic annars skulle man nog ha något mer seriöst program,..
Namnlös.png

screen_5281f2003c90d8a4_1528479648000.jpg

Namnlös2.png

20160905_194206.jpg
Rent ärligt, grymt jobbat…

har flera gånger funderat på att göra något liknande då vi numera bor i hus och har massor med renoveringar att utföra.

skulle vara grymt med en topologikarta samt grund huset så man som steg 1 kan planera för tomten, kommande garage, stigar vägar osv osv…

sketchup verkar exemplariskt till typ detta. Men varje gång så får jag känslan av att min hjärta begår herakiri då det problemet är så ”enkelt” så min gamla konstruktörshjärna fattar inte….
:/

Rent ärligt, grymt jobbat…

har flera gånger funderat på att göra något liknande då vi numera bor i hus och har massor med renoveringar att utföra.

skulle vara grymt med en topologikarta samt grund huset så man som steg 1 kan planera för tomten, kommande garage, stigar vägar osv osv…

sketchup verkar exemplariskt till typ detta. Men varje gång så får jag känslan av att min hjärta begår herakiri då det problemet är så ”enkelt” så min gamla konstruktörshjärna fattar inte….
:/
Tomtkarta (nybyggnadskarts) kan du köpa för en billig peng av din kommun, bra start. Vissa kommuner har enklare varianter gratis.

Du kan även använda dig av Gis-kartmaterial som finns hos Lantmäteriet men det är lite mer avancerat

På måndag (inte imorgon, utan nästa måndag) så börjar jag jobba som huskonstruktör. Har pluggat fem år och känner mig inte ett dugg redo, har ni några tips till mig? Finns det typiska nybörjarmisstag som man kan undvika? Kommer främst använda Revit, Cad, Tekla och FEM-design.

Senast ändrad:
På måndag (inte imorgon, utan nästa morgon) så börjar jag jobba som huskonstruktör. Har pluggat fem år och känner mig inte ett dugg redo, har ni några tips till mig? Finns det typiska nybörjarmisstag som man kan undvika? Kommer främst använda Revit, Cad, Tekla och FEM-design.
Don’t over Think it.
jobbar inom samma bransch och oftast vill man för mycket. Lägger ner för mycket tid på att försöka effektivisera och göra en ”perfekt” modell när det inte kommer att användas så det motiverar allt det extra arbetet. Tillexempel i revir kan man göra hur avanserade och smarta familjer man vill, men oftast behövs bara en platshållare… men allt det lär man sig ju mer man jobbar:)

Don’t over Think it.
jobbar inom samma bransch och oftast vill man för mycket. Lägger ner för mycket tid på att försöka effektivisera och göra en ”perfekt” modell när det inte kommer att användas så det motiverar allt det extra arbetet. Tillexempel i revir kan man göra hur avanserade och smarta familjer man vill, men oftast behövs bara en platshållare… men allt det lär man sig ju mer man jobbar:)
Alltså, man ska inte överanalyserna och övertänka?

Alltså, man ska inte överanalyserna och övertänka?
Typ.. asså rent CAD-tekniskt. Inte hållfastsnäsigt! man måste hittat jämnvikten mellan ”Quick and dirty” och CAD-hygieniskt korrekt. man lär sig ganska snabbt när det är viktigt att göra på ”rätt” sätt och när man kan böja på reglerna för att få fram det resultat man vill få ut. Misstänker att det är en konsultfirma?

Typ.. asså rent CAD-tekniskt. Inte hållfastsnäsigt! man måste hittat jämnvikten mellan ”Quick and dirty” och CAD-hygieniskt korrekt. man lär sig ganska snabbt när det är viktigt att göra på ”rätt” sätt och när man kan böja på reglerna för att få fram det resultat man vill få ut. Misstänker att det är en konsultfirma?
Hållfasthetsberäkningar är jag mer än trygg med. Man har småsvårt för BIM-program.
Japp, konsultfirma. En liten sådan dessutom, så jag lär lära mig snabbt.

Hållfasthetsberäkningar är jag mer än trygg med. Man har småsvårt för BIM-program.
Japp, konsultfirma. En liten sådan dessutom, så jag lär lära mig snabbt.
Programmen är den lätta biten. Måsta bara förstå vad programmet vill att du ska göra/ hur programmet vill arbeta. sen flyter det på:) finns inget generiskt svar är jag rädd på alla beställare vill ha olika saker och alla bokar har olika amitionsnivåer. Tar gärna ett snack privat så slipper man tråka ut hela tråden.. PMa om Det skulle va intressant.

På måndag (inte imorgon, utan nästa måndag) så börjar jag jobba som huskonstruktör. Har pluggat fem år och känner mig inte ett dugg redo, har ni några tips till mig? Finns det typiska nybörjarmisstag som man kan undvika? Kommer främst använda Revit, Cad, Tekla och FEM-design.
Nu är jag iofs mekanikingenjör(Utbildad som konstruktör/designer men mest jobbat som projektledare) så är mitt främsta tips att ta det lugnt.
Är du nyexad så vet dina kollegor om det borde åtminstone ta hänsyn till det. Ingen förväntar sig att du kan precis allt första veckan.

Så gör ditt bästa, fråga mycket och ta initiativ så ska det nog gå bra. Lycka till!

Nu är jag iofs mekanikingenjör(Utbildad som konstruktör/designer men mest jobbat som projektledare) så är mitt främsta tips att ta det lugnt.
Är du nyexad så vet dina kollegor om det borde åtminstone ta hänsyn till det. Ingen förväntar sig att du kan precis allt första veckan.

Så gör ditt bästa, fråga mycket och ta initiativ så ska det nog gå bra. Lycka till!
Tack för tipsen! :)

Tomtkarta (nybyggnadskarts) kan du köpa för en billig peng av din kommun, bra start. Vissa kommuner har enklare varianter gratis.

Du kan även använda dig av Gis-kartmaterial som finns hos Lantmäteriet men det är lite mer avancerat

Eller så tar men en kompis med drönare och kör DroneDeploy för att mappa tomten. :)

Tillbaka
Topp