• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Manschettknappar

fredrikb

Cartier
Kul att höra! Mer sånt! Som ett komplement till en fin klocka är det oslagbart. Med eller utan fransk manschett ;) (fast jag får väl tillstå att jag själv bara kör franskt till knappar; blir myyycket snyggare fall på manschettyget enligt min ringa åsikt)

Hängde inte med här. Är inte fransk manschett = dubbel manschett? Något annat kan man ju knappast ha manschettknappar till med gott samvete (frackskjorta undantaget)?
 

Weiss

Omega
Jomen, fransk manschett är förstås dubbelmanschett, men jag vet att det finns diskussioner om det där. Tycker bara att det känns trist att tala om för andra vad som är "rätt"; även om jag själv tycker att "knapp kräver franskt" så finns det andra som tänker annorlunda. Lite som diskussionen om klocka på höger eller vänster handled.
 

fredrikb

Cartier
Jomen, fransk manschett är förstås dubbelmanschett, men jag vet att det finns diskussioner om det där. Tycker bara att det känns trist att tala om för andra vad som är "rätt"; även om jag själv tycker att "knapp kräver franskt" så finns det andra som tänker annorlunda. Lite som diskussionen om klocka på höger eller vänster handled.

Ah, jag fattar. Var inte meningen att vara stilpolis heller. Men om man vill köra sin egen grej och bryta mot "gamla konventioner" kan det ju åtminstone vara bra att känna till att man gör det. Men det är ju fritt fram att köra som man vill!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jomen, fransk manschett är förstås dubbelmanschett, men jag vet att det finns diskussioner om det där. Tycker bara att det känns trist att tala om för andra vad som är "rätt"; även om jag själv tycker att "knapp kräver franskt" så finns det andra som tänker annorlunda. Lite som diskussionen om klocka på höger eller vänster handled.


fast det är det ju inte? andra skjortor har inte två hål nere vid ärmens slut? förstår inte hur ni som menar att man kan ha manschettknappar till något annat än franskt dubbelvikt eller frackskjorta menar.... sätter ni saxen i arbete och klipper upp ett hål bredvid den påsydda befintliga knappen eller?
 

fredrikb

Cartier
fast det är det ju inte? andra skjortor har inte två hål nere vid ärmens slut? förstår inte hur ni som menar att man kan ha manschettknappar till något annat än franskt dubbelvikt eller fraktskjorta menar.... sätter ni saxen i arbete och klipper upp ett hål bredvid den påsydda befintliga knappen eller?

En del enklare (billigare) skjortor säljs med ett färdigsytt hål där knapparna sitter. Sprättar man bort knapparna kan man använda den till manschettknappar och det var det jag menade. Jag gillar det inte alls.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
fast det är det ju inte? andra skjortor har inte två hål nere vid ärmens slut? förstår inte hur ni som menar att man kan ha manschettknappar till något annat än franskt dubbelvikt eller frackskjorta menar.... sätter ni saxen i arbete och klipper upp ett hål bredvid den påsydda befintliga knappen eller?
T.ex. Brothers "The Tailoring Club" har enkelmanschett med både knapp och sytt hål för bärande av manschettknappar. Jag tycker det kan fungera med enkelmanschett och knappar om dessa är lite mindre, lätta och inte för pråliga.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
T.ex. Brothers "The Tailoring Club" har enkelmanschett med både knapp och sytt hål för bärande av manschettknappar. Jag tycker det kan fungera med enkelmanschett och knappar om dessa är lite mindre, lätta och inte för pråliga.


En del enklare (billigare) skjortor säljs med ett färdigsytt hål där knapparna sitter. Sprättar man bort knapparna kan man använda den till manschettknappar och det var det jag menade. Jag gillar det inte alls.

har aldrig sett sådana skjortor och vill heller aldrig göra det... man kul att lära sig något nytt!!
 
har aldrig sett sådana skjortor och vill heller aldrig göra det... man kul att lära sig något nytt!!

Inte? Tycker man ser det på väääldigt många lite billigare "fina" skjortor.

Man behöver la inte ta bort knapparna hålet brukar sitta mittemellan så man kan använda vilket man vill. Själv struntar jag i vilket, är skjortan skön/snygg och det råkar passa med manschettknappar till resten, och skjortan har hål utan att vara dubbelmanschett, så använder jag knappar :)
 

MrPlow

Rolex
Var ju lite coola...

manschetter.jpg


734816.jpg
 

DrDre

Patek
Svenska Eton har detta på vad jag vet samtliga modeller, gillar deras skjortor men känner att den detaljen kan vara något överflödig..

Jag har också några gamla Etons som har ett sytt håll för manschettknappar och i övrigt har enkla manschetter och knapp som en "vanlig skjorta". Om de fortfarande har det vet jag dock inte.
 

Whedda

Rolex
Min högst personliga åsikt angående manschettknappar är att less alltid är fucking more.
Undvik loggor och vulgära, iögonfallande grejer som egentligen bara motverkar hela konceptet med stilen. Satsa på att matcha metall med klockan i den mån det går och subtila detaljer som borstat guld eller stål samt onyx vinner för min del över tre kronor och spexiga motiv.

Har själv rätt svårt för loggor i alla avseenden och knapparna från Patek är ett undantag som faktiskt ser bra ut. Dock känns det som Singular sa BARA för att kunna slänga med som exklusiva freebes vid köp av exceptionellt dyra klockor. Oavsett om det är i vitguld eller stål så är det priset inte motiverat på något vis.

Angående Morbergs fick jag titta på några av dem då jag arbetar i "branschen" och det var av blandat resultat kan jag tycka. Lite väl stora men bättre än många andra liknande samarbeten.
 

OBRKV

Cartier
Har också väldigt svårt för lite "spexiga" manschettknappat. Inte helt olikt ovanstående kör jag mest med borstad guld, stål med onyxdetalj och stål med pärla. Alla ärvda av far och morfar.
Loggor tycker jag blir för larvigt och känns mer "hej jag jobbar på den firman" än stiligt.
 

meo_swe

Audemars

Min lilla samling. Fungerar till de flesta sammanhang, och är "hyffsat" diskreta endå.
De i guld är arvegods från min Mormors far, en Frantz Liwenborg. Lite småkul att ha.
 
Topp