• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: nyårsmatens lilla egna tråd:)

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fördrink av något slag. Är sugen på Kir Royal just nu... Har en flaska Jacques Rousseaux som är obestämbar om den är skräp eller om jag gillar den, vi får se. Duger att blanda ut med iaf.

Börjar med en smarrig ceasarsallad med tillhörande dressing som är brutalt god. NV Pol Roger till det.

Ryggbiff från den lokala slaktaren, grön sparris, potatisbakelser och bea (såklart) till detta någon Barolo som finns kvar på bolaget imorgon.

Efterrätt blir en mastodontig mocca-chokladmousse med en smarrig sauternes, Ch. Coutet om man har tur, eller Ch. d'Yquem kanske? Njae, tror inte det... Hehe...

Till tolvslaget ligger en cava, en prosecco och en billigare champagne (Palmer) på kylning. Får se vilken det blir, lutar åt proseccon.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Varför ändra på något som fungerat i flera hundratals år?

Lök sill, Fransk Sill, Senap sill, kokt potatis, gräddfil, gräslök och Gene tunnbröd med smör

K8wgMx2.jpg
 
D

Deleted member 1265

Guest
Tenans gratinerade havskräftor! Ungefär 25 år sedan jagt det sist, ska bli spännande!
 

hublot

Omega
Kanske för att det är ganska gott!? :)
Klart det är gott. Men kom igen, lite fantasi nu :)

Olika anledningar tror jag.
Många tycker det är lyxigt, de flesta anser det även gott, lätt att tillaga och svårt att misslyckas.
Klart det är lyxigt och gott och kanske inte så svårt att misslyckas med men lite fantasi hade inte skadat :p samma sak för folk varje år ju hehe
Mycket annat kan man få lyxigt och gott ju :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fördrink av något slag. Är sugen på Kir Royal just nu... Har en flaska Jacques Rousseaux som är obestämbar om den är skräp eller om jag gillar den, vi får se. Duger att blanda ut med iaf.

Börjar med en smarrig ceasarsallad med tillhörande dressing som är brutalt god. NV Pol Roger till det.

Ryggbiff från den lokala slaktaren, grön sparris, potatisbakelser och bea (såklart) till detta någon Barolo som finns kvar på bolaget imorgon.

Efterrätt blir en mastodontig mocca-chokladmousse med en smarrig sauternes, Ch. Coutet om man har tur, eller Ch. d'Yquem kanske? Njae, tror inte det... Hehe...

Till tolvslaget ligger en cava, en prosecco och en billigare champagne (Palmer) på kylning. Får se vilken det blir, lutar åt proseccon.


Jäkla vad mamsen lagar flott!
 

MrPlow

Rolex
Första inlägget här.
Varför förstår du inte det? Det är ju gott..

Mvh.Frazze

Gott, men kanske lite fantasilöst? Kanske tradition för många?

Personligen tycker jag att det finns mycket godare styckdelar där ute och lagom till nyår är ju hummern överprisad.

Själv ska jag käka pizza (det är ju gott ;). Eller jag får se vad jag tar på den italienska restaurang vi ska till här i Bangkok.
 

OBRKV

Cartier
Jag har ansvaret för förrätten som kommer bli kokad sparris inlindad i prosciutto tillsammans med halstrade pilgrimsmusslor och beurre blanc!
Kanske blir lite konstig mix, kanske inte. Vi får se!
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hummern & oxen har fått utgå i år.

Men detta ska nog funka i kväll.
Smörstekt levainbröd med lite för mycket Kalixrom, färska räkor, rödlök och WBcreme

Lätt gravad älgfile' som bakas av lugnt och stilla i ca 2 timmar upp till 52c, tryffel/rödvinsky, jordärtskockspure, hjortronsalsa, pommesAnna och diverse ångade grönsaker.

Hemkörd vaniljglass & äppelkaka.

Nyårsdagen
Bacon, prinskorv, omelett, STARK espresso, väldigt kall apelsinjuice & Ivanhoe.

Gott slut & lycka till vid spisen;)
 

Snårtas

Rolex
Som total matnörd så är nyårsafton en verklig högtid! Brukar stå vid spisen från förmiddagen någon gång.

Vi börjar med ostron och kungskrabba som sköljs ner med champagne. Detta följs av klassikern löjromstoast.

Till varmrätt blir det fasanbröst med jordärtkockspuré, blancherad spetskål och sås på buljong från fasanskroven med sherryvinäger. Inte direkt lättlagat, men sjukt gott!

Frugan står för dessert som blir någon typ av chokladmousse med smultron.

Ska se om jag kan få upp någon bild på härligheten sen.

Gott Nytt År Klocksnackare!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Din meny ser kalas ut.
Har du redan gjort din mise en place? ;)
Matnörd säger du, jag har goda kontakter på vilt & löjrom, bara att dra ett PM om det är något som behövs vid tillfälle.

Själv så är jag på G att tända upp kaminen i badtunnan, får väl passa på att grilla lite Jokkmokkskorv till frukost :)
 

Khaleesi

Omega
Gratinerad hummer, sjukt överraskande ;)

Oxfilé Wellington, madeirasås och förhoppningsvis grillad sparris till

Har svårt att komma på en bra efterrätt bara, vi blir 14 stycken. Måste ju imponera! Annars är ju chokladmousse alltid lätt
 

TheKing

Cartier
Bokar in oss på något hotell idag och låter de underhålla oss... Hummer och diverse seafood. Sen får vi se vad de har i dryckväg.. Men gula änkan har jag med i alla fall till tolv slaget .
Gott nytt på er vänner. Hoppas 2014 är minst lika bra för oss alla med massor av nya gulddinkor på KS....

sent with dirty pen on Note 3!
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Jag kan varmt rekommendera Slaktarn i Viksjö för dom som bor på den sidan av stan. Mycket bra kött, skaldjur, hemgjorda såser och annat mums. Bra service också!
Håller med, bra kött och god service.

Själv vet jag bara att förrätten blir blinier med löjrom, rödlök och smetana.
 

Da_Ni

Cartier
Som total matnörd så är nyårsafton en verklig högtid! Brukar stå vid spisen från förmiddagen någon gång.

Vi börjar med ostron och kungskrabba som sköljs ner med champagne. Detta följs av klassikern löjromstoast.

Till varmrätt blir det fasanbröst med jordärtkockspuré, blancherad spetskål och sås på buljong från fasanskroven med sherryvinäger. Inte direkt lättlagat, men sjukt gott!

Frugan står för dessert som blir någon typ av chokladmousse med smultron.

Ska se om jag kan få upp någon bild på härligheten sen.

Gott Nytt År Klocksnackare!


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Låter som en riktigt trevlig meny för kvällen :)
 

Da_Ni

Cartier
Det bli en ganska simpel meny i år:

Till förrätt blir det toast skagen.

Huvudrätten består av kolgrillad nötytterfilé och kolgrillad lammfilé, till det serveras ett smördegsinbakat potatisknyte med svamp och blomkålspuré.

Efterrätten blir en créme brulée med jordgubbar.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vad jag är sugen på, och vad jag får är två olika saker... Har en kompis som kokar ihop en helt fenomenal soppa... Men hon kommer dessvärre inte. Så det blir ngt annat.

Men vem är jag att klaga... Som får komma till dukat bord. :D

Ser fram mot att bli överraskad.

A
Aha! Ryktet säger... kött och potatis... :banghead:

Jag har i varje fall bokat taxi... Får se om den dyker upp också...
 

Enherre

Omega
Kvällen inleds sedvanligt med löjrom och champagne.
När man väl sitter till bords så blir det soppa på havskräftor och hummer, buljongen från dessa skal kokade 12h igår så det bör kunna bli gott.
Till huvudrätt blir det älgfile med potatis som är kokt i ankfett, till detta en sås på portvin och lite egenplockad svamp.
Efterätt blir något så enkelt och gott som ost.

GOTT NYTT!!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Vi kör knytis, även om det känns som om det begreppet kanske inte riktigt når samma höjd som maten vi brukar bjudas på... ...några är riktiga foodies... jag som inte är det, kommer undan med osten... ...ren hårdostfestival blire, gruyere på sommarmjölk, nån med lite fårmjölk i o parmesan, hötorgshallen FTW. O så Ripasso, enkelt!

Gott Nytt KS:are!
:)
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Blir av enklare modell.

Förrätten blir lite laxsnittar och Pol Roger. Intas nere vid Bråvikens vatten.

Varmrätt blir den fantastiskt nyskapande oxfilén med potatisgratäng och Steffos skitgodaste sås, grönsallad och acocadosallad. Till det dricks det röda bolaget hade kvar på den italienska hyllan... :meh:

Efterrätt blir valfritt: glass, ostbricka eller båda. Här blir det också valfritt drickande.

Vid 12 får man välja mellan Pol Roger och Asti. (Där förvånansvärt många kommer att välja Asti... ) :arghh:
 
D

Deleted member 1265

Guest
ojsan...på Marstrand?!....vi kanske ses?!
Tyvärr inte där, ngn mil norr om därifrån dock. På kusten o provar göra rätten hemma.:)
Om ngn sitter på magisk touch på detta recept (tenans gratinerade havskräftor) uppskattas info!:)
XTXTO3T.jpg
foto tyvärr inte från idag;)
 
Topp