• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Rakkniv

CJP

Breitling
Tack alla för tips och idéer. Efter att ha använt maskin hela mitt vuxna liv blev jag riktigt sugen på att börja raka mig med hyvel. Har precis beställt ett kit från Gents.
 

Watch out

Cartier
Spårar ut lite åt rakhyvelshållet en stund, hoppas ingen misstycker.
Har en liten samling osorterade blad som jag eg aldrig använder eller funderar över, men idag när jag skulle byta blad så tänkte jag att varför inte prova ett av dem istället för de vanliga Feather- eller Derbybladen jag normalt har på.
Ett Gilette Blue blad blev det. Framsidan prydd av självaste King Camp Gillette med godmodig blick och frodig mustasch. Glad överraskning vid öppnandet. Det var ju svart och fantastiskt ballt! En del saker var lite mer stylish förr i tiden. Kände mig gammal som tänkte så men sedan njöt jag lite till av det fina bladet innan det åkte på hyveln.
2iabr83.jpg
Det var eg. allt. Får se om det rakar lika bra som det ser ut.
 
Barber and books, Stockholm bästa barberaren jag besökt!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Barber and Books är ett trevligt ställe, var där med en polare sist jag var i huvudstaden!

Själv har jag börjat raka mig med shavette nu (rakkniv med halva vanliga rakblad) och det är otroligt behagligt men ack så mycket svårare och tidskrävande än med en "vanlig" safetyrazor. Men det håller längre och känns som det blir snäppet närmre. Känns även som om min skäggväxt börjar bli lite grövre och mörkare, och är det så är det välkomnat hos en 25åring med typ moppefjun :p

Om jag är stressad eller lat kommer dock safetyn fram ;p
 

Camo00

Patek
Ja deb är fin den! Det gör en sjuk skillnad. Jag tror det ska räcka med enbart olja, men jag kör med olja under raktvål. Blir kanon!

Nu tänkte jag dock låta skägget växa fritt. Ska till barberare om 10 dagar och då vill man ju ha valuta för pengarna. :)
Bestämt nåt ställe?? Annars var jag ofta på Sharper Barber's på Prinsgatan förut. Riktigt trevligt ställe!! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Camo00
Det är dit jag ska. En av killarna som arbetar där har så tjockt skägg att han måste klippa det med vinkelslip. Respekt!
 

SSL

Audemars
Nackdel, inte lika nära rakning om man vill ha det och inte har ovanstående problem.

Fördelen med tvåbladsrakhyveln är väl den närmare rakningen?

Att raka sig med rakapparat är ungefär som att raka sig med en slö smörkniv jämfört med en rakkniv eller rakblad :p

Inte om du menar rakblad som i Gillette mach 3. Använde Gillettes mach 3 förut, men så testade jag min Braun-rakapparat som jag tidigare hade fått och det var stor skillnad. Slängde Gilletten och kör på rakapparaten till jag hittar någon vettig hyvel. Inte speciellt manligt med rakapparat, men aldrig mer Gillette i alla fall.
 
  • Like
Reactions: P-A
Inte om du menar rakblad som i Gillette mach 3. Använde Gillettes mach 3 förut, men så testade jag min Braun-rakapparat som jag tidigare hade fått och det var stor skillnad. Slängde Gilletten och kör på rakapparaten till jag hittar någon vettig hyvel. Inte speciellt manligt med rakapparat, men aldrig mer Gillette i alla fall.


Det blir imo tusen gånger bättre/närmre med en mach3 än med rakaparater.
 

Fiffi

Omega
2-Faktor
b
En klockas primära uppgift är att visa tiden.
Att ta med argumentet känsla som ett argument håller inte, rakkniven är som ett sol-ur.

Benägen att hålla med, som Yul Brynner look-a-like har jag grundligt testat samtliga varianter. Enklast kännetecknas rakknivsfantasten av; tjockt skägg, fjun muche eller bamseplåster.....
 

David

Bödeln
Enklast kännetecknas rakknivsfantasten av; tjockt skägg, fjun muche eller bamseplåster.....


Intressant.

Det innebär att du känner till hur alla i din omgivning rakar sig.

Själv har jag bara den kunskapen om två personer, min far som jag sett raka sig många gånger, och en kollega som generellt kör sin apparat vid skrivbordet, i bilen eller under lunchen.
 

Fiffi

Omega
2-Faktor
Intressant.

Det innebär att du känner till hur alla i din omgivning rakar sig.

Själv har jag bara den kunskapen om två personer, min far som jag sett raka sig många gånger, och en kollega som generellt kör sin apparat vid skrivbordet, i bilen eller under lunchen.

Har blivit ett spontant samtalsämne när man ser ut som jag gör vilket givit empiriska studier i ämnet. Samma effekt som en allmänläkare upplever på fest.....
 
Topp