• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: service/reparation av gamla tändare?

Top08

Breitling
Brobergs skickade den gärna på service som skulle kosta dryga 1500kr...
Tumgänga? Osäker. Det är ju en fransk konstruktion. Vad vet jag, får kolla och testa.

Det finns ju så många duktiga urmakare som mekar här och om det inte finns någon kunnig på tändare på forumet så får väl jag fixa verktyg och bli tändaremekanikern!

Brobergs tar mins 2200-2600
 

Top08

Breitling
Det är orginalpackningar som
gäller svåra få tag på samt flammventilen skall du byta packingar och den lilla fjädern på den och brickorna på ventilnplen sen ska du skuva bort den tunna ventilnålen och i den finns det ännu tunnare nål med pyttelitet hål där inne sitter en liten packning ta bort den och ersätt med ny sen så ska allt tillbaka men va försiktig när du sätter ihopp den bara
 

Bilagor

  • E449845A-E7B7-41D2-AF4A-07737C3DD9C3.jpeg
    E449845A-E7B7-41D2-AF4A-07737C3DD9C3.jpeg
    771.5 KB · Visningar: 19
  • 4AE2D762-38DC-4AEC-8117-C09B8EFC0871.png
    4AE2D762-38DC-4AEC-8117-C09B8EFC0871.png
    645.3 KB · Visningar: 16

Top08

Breitling
Byt gärna den större O ringen i stora botten fyll ventilen och den lilla i flammbrännaren om man får kalla dem så?Du kan även öppna den nålen eller flammbrännarnålen i den finns det en till ännu tumnare nål i den tunna nålen finns det en gummi ring pytteliten,ta bort den kapa av en rund kanske 1 mm rund ring och försök peta in den där i botten men väldigt försiktigt för den är tunn och sårbar men ändå ganska hård material då är tändaren helt tät,sen trycker du in den i den större nålen så lilla spetsen kommer ut som man kan trycka ner så går den upp för den imnehåller just det lilla gummit du bytt i den inte nålen fungerar som dämpare skruva tillbaka lilla skruven o sedn när du ska sätta tillbaka hela större nålen där
flamman kommer ut så måste du vicka lite på tändaren så den kam komma genom och ut i övre delen av tändaren där flamman kommer ut så hela tiden måste du vicka på tändaren o titta att det är frittfram dra nålen in så det inte står ivägen något för att komma ut under locket titta i tändaren att hålet är helt öppet annrs vicka lite så flyttas det saker inuti då trär du genom nålen,när du fått ut flammvntilen eller nålen ända upp så ska du skuva fast lilla skruven den justerar flamman med en gummiring den ska du byta ut dvs O ring packning,innan du stoppar in den så
måste du ha den lilla fjädern på
den då stoppar du tillbaka den o skruvar åt..Sen innan allt detta inna du tar ut något alls se till att vrida ända upp den lilla hjulet som är i högre delen av tändarens utsida det justerar också flamman den skall vridas uppåt helt innan du tar isär tändaren,sen också glömde jag nämna stt det finns en liten rund metall bit som sitter runt den större flammnålen den skall sitta längst bak kan va fler av dem så kallade Spacers dra ut den rengör den sätt tillbaka skjut in den långs bort kan va också 2 st eller 3 men oftast är det en eller två..Byt helst ut den åven fjädern..hoppas denna roman kan hjälpa till lite iaf good luck
 

Top08

Breitling
Jag beställde packningar, flinta och ny fyllventil för vanliga butangasflaskor på bukten.
Ultraljudsbad och topsande så blev den i gott skick. Dock så läcker gasen ut om den blir liggande för länge, vet inte om det går att få dem helt täta?
9556371E-F156-416F-B7DF-42ACB5C0E48A.jpeg

6B524C03-F17B-4AEF-8A99-F7E5BA0BCA2B.jpeg

8641F767-98F2-4296-9286-82C0B00EE220.jpeg
Endast orginal packingar bör du ha annars spelar det ingen roll im du fått isär den sen ska du sätta ihopp den också men först byta packnigar samt det krävs kunskap sätta ihopp den också..
 

RobertHamberg

Breitling
@Top08 Jag har ett problem jag hoppas du kanske kan hjälpa mig med. En liten metallring har gått av (se markering på bild) på min St Dupont Ligne 1. Det får till effekt att när locket öppnats så ligger inte spärren kvar utan ramlar ner under fästet på locket och locket låses i öppen position och kan inte stängas.

Går det att laga? :)
 

Bilagor

  • unnamed (1).jpg
    unnamed (1).jpg
    298.7 KB · Visningar: 28

Top08

Breitling
@Top08 Jag har ett problem jag hoppas du kanske kan hjälpa mig med. En liten metallring har gått av (se markering på bild) på min St Dupont Ligne 1. Det får till effekt att när locket öppnats så ligger inte spärren kvar utan ramlar ner under fästet på locket och locket låses i öppen position och kan inte stängas.

Går det att laga? :)
Hej jag är osäker på vad som eller vilken del som gått av,sitter den i själva övre delen ihopp då måste du byta ut hela delen eller är det bara en liten pin som håller ihopp själva locket,jag måste titta på den för att se vad exakt felet är.Du kan skicka den till mig kostar inget så klart förutom frakt fram och tillbaka
 

RobertHamberg

Breitling
Hej jag är osäker på vad som eller vilken del som gått av,sitter den i själva övre delen ihopp då måste du byta ut hela delen eller är det bara en liten pin som håller ihopp själva locket,jag måste titta på den för att se vad exakt felet är.Du kan skicka den till mig kostar inget så klart förutom frakt fram och tillbaka

Tack!

Hittade en isärplockad på Tradera där delen syns tydligt. Det är ringen som syns på bilden som har gått sönder. Den sitter på en pin som jag tror man kan trycka ut men är osäker.
 

Bilagor

  • unnamed (2).jpg
    unnamed (2).jpg
    388.1 KB · Visningar: 25

RobertHamberg

Breitling
Tack!

Hittade en isärplockad på Tradera där delen syns tydligt. Det är ringen som syns på bilden som har gått sönder. Den sitter på en pin som jag tror man kan trycka ut men är osäker.
@Top08 Är det något du vet något om? Jag har testat och det går att ta bort den pin som sitter där men ingen aning vart man kan tänkas få tar på den reservdelen.
 
Senast ändrad:

Top08

Breitling
Föstår då får man svetsa fast den för annars går det inte trä genom axel pinnen eller enklast köpa nytt lock fast man måste testa sig fram med lovk för alla är olika och hand gjorda kan variera i
milimeter att den inte är likadan och passar tändaren tyvär men ofatss funkar nog dom flesta
 

Top08

Breitling
Föstår då får man svetsa fast den för annars går det inte trä genom axel pinnen eller enklast köpa nytt lock fast man måste testa sig fram med lovk för alla är olika och hand gjorda kan variera i
milimeter att den inte är likadan och passar tändaren tyvär men ofatss funkar nog dom flesta
Tror jag har hela locket för denna tändare som nog passar
 

Top08

Breitling
Hej, nej jag är tyvärr inte i närheten av Sthlm :( Jag har beställt denna https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=&type=2&id=978&pid=M-549831 som jag hoppas jag kan tillverka en reservdel ifrån :)
Hoppas du har tur då,men jag ska hjälpa dig om det är den lilla pinnen som fattas så hoppas hag du beställt den som är 0,9 mm i diameter annars kommer du inte få genom den vad det gåller den större dvs locket där varierar tjickleken från 1,1 mm till 1,4 mm så du vet om det,får du för lång då kapar du bara av den tror den ska vara ca 14 mm lång fast det märker du när du sätter in den så det gäller att den är gjord av rostfritt stål eller mässing samt rätt tjocklek..och när du träder den genom slå då försiktigt med någon träbit in den inte med vanlig hammare risken är att höljet spricker
 

meo_swe

Audemars
@Top08 servar du Zippo också?
har en gammal jag snott/hittat/köpt på Gardet när jag jobbade där. Locket har lossnat och jag är i ärlighetens namn inte supersugen att skicka den till Danmark för en reparation för massa tusen…
 

RobertHamberg

Breitling
Hoppas du har tur då,men jag ska hjälpa dig om det är den lilla pinnen som fattas så hoppas hag du beställt den som är 0,9 mm i diameter annars kommer du inte få genom den vad det gåller den större dvs locket där varierar tjickleken från 1,1 mm till 1,4 mm så du vet om det,får du för lång då kapar du bara av den tror den ska vara ca 14 mm lång fast det märker du när du sätter in den så det gäller att den är gjord av rostfritt stål eller mässing samt rätt tjocklek..och när du träder den genom slå då försiktigt med någon träbit in den inte med vanlig hammare risken är att höljet spricker
Nej det är inte pinnen som är trasig utan "hjulet" som ska sitta på pinnen som spärren glider över när locket öppnas och stängs. Jag fick dit en som var något för stor vilket ledde till att locket inte stängdes helt. Hoppas på bättre resultat med ett mindre rör :)
 

Top08

Breitling
@Top08 servar du Zippo också?
har en gammal jag snott/hittat/köpt på Gardet när jag jobbade där. Locket har lossnat och jag är i ärlighetens namn inte supersugen att skicka den till Danmark för en reparation för massa tusen…
ja zippo är väl inget du behöver serva precis..om det i te är något som fattas annars är det bara fylla på med bensin o tänd på
 

Psykel

Patek
@Top08 servar du Zippo också?
har en gammal jag snott/hittat/köpt på Gardet när jag jobbade där. Locket har lossnat och jag är i ärlighetens namn inte supersugen att skicka den till Danmark för en reparation för massa tusen…
Locket på Zippo är nog relativt lättlagat. Är ju bara en nit som behöver bytas (om det är den har pajat alltså). Om det är nåt i själva tänddelen som inte funkar så hade jag nog köpt en ny insert för nån hundralapp istället för att låta serva den för bra mycket mer. Grejen med Zippo är ju caset snarare än själva tändmekanismen.
 

Top08

Breitling
Har du den gamla kvar halva då kan du mäta diamater på
den sen köper du en stål pinne eller mässing pinne för 20-40
kr o kapar av rätt längd har du inte den ta med tändaren o kolla vilken pinne som är rätt för den..dom brukar vara en meter långa av stål kostar den 16 kr o den affären finns i västberga ind område kommer inte ihåg vad den heter men dom säljer lok o tåg typ hobby affär
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
@Top08 och ni andra med kunskap om Dunhill tändare: jag har googlat mig fingerlös utan framgång, var hittar man rätt munstycke för att få in gas i Dunhills tändare? Inget av alla de vanliga munstyckena som följde med min gastub funkar....
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
@Top08 och ni andra med kunskap om Dunhill tändare: jag har googlat mig fingerlös utan framgång, var hittar man rätt munstycke för att få in gas i Dunhills tändare? Inget av alla de vanliga munstyckena som följde med min gastub funkar....
Bytte munstycke i min så att det går att fylla med standardflaska. Köpte på bukten inkl packning. Funkar finfint
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Bytte munstycke i min så att det går att fylla med standardflaska. Köpte på bukten inkl packning. Funkar finfint
@Top08 och ni andra med kunskap om Dunhill tändare: jag har googlat mig fingerlös utan framgång, var hittar man rätt munstycke för att få in gas i Dunhills tändare? Inget av alla de vanliga munstyckena som följde med min gastub funkar....
 
Topp