Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Verkar vara en del med fågelintresse här...
Hur som helst. RAW (NEF) 80talisten är ju som att framkalla själv, det absolut viktigaste med skillnaden mellan NEF (råformat s'äger man på svenska) och jpeg är att i råformat får du med all info som kameran tog, inget är egentligen ändrat när den kommer in i datorn.
Fördel 1) Du kan ordna vitbalansen i efterhand (egentligen under framkallningen).
Fördel 2) Inget går förlorat i eventuell komprimering av JPEG-bilden.
Kul med fotointressrade
Bidra gärna i fototråden ja starta förut också
https://klocksnack.se/threads/ot-landskaps-natur-rese-stadsfoto-bildtung.5551/
Går det att slå ihop trådarna vore det ju toppen?!
Har du fixat något i efterhand? Eller via raw-filerna?
Lite kontrast, mättnad och skärpa via Lightroom.Har du fixat något i efterhand? Eller via raw-filerna?
Får nog plocka fram min kamera, inte testat på sommaren!
Lightroom är väl samma som Raw programmet i PS?Lite kontrast, mättnad och skärpa via Lightroom.
Det är macroläget på Sigma telezoomen. Dock ett simulerat makro genom att man zoomar in närbeliggande objekt till 300mm, det går att ta närmre makrofoton. Även om det inte är äkta makro så blir resultatet riktigt bra!![]()
riktigt bra!En av mina favoritbilder, vann faktiskt en liten tävling på GF med bilden
![]()
riktigt bra!
Osäker på det där med RAW och Lightroom.. Ja då kan man nog vara säker på att Sigma telezoomen var ett riktigt fynd, 979:-Lightroom är väl samma som Raw programmet i PS?
Tack, tyckte bilden blev grym. Har själv inget macroobjektiv. Endast 35mm f/1.8, vintage 50mm f/1.8 och en fast 300mm f4.?.
Blir inte i närheten så bra![]()
Gillar inte folk som är å fotar på eller i närheten av spår.
Gasar du då?Gillar inte folk som är å fotar på eller i närheten av spår.
generellt så gäller det ju att det är bra med bildstabilisering om du är skakig på handen, använder längre slutartider (speciellt då du zoomat in). Vad fotar du? Använder du stativ eller kör du på frihand?En liten fråga: funderar på att köpa ett budget 70-300. Hur betydande är det med bildstabilisering? Blir det tämligen värdelöst utan? Klurar på ett tamron, ska sitta på min canon 550D.
En liten fråga: funderar på att köpa ett budget 70-300. Hur betydande är det med bildstabilisering? Blir det tämligen värdelöst utan? Klurar på ett tamron, ska sitta på min canon 550D.
Du har fått bra svar på din fråga, och det är som de andra säger, eftersom jag bara fotar med telezoom under dagtid och kör med snabba slutartider så går det alldeles utmärkt utan bildstabilisator, och jag får skarpa bilder i 300mm. Vill du däremot fota i lite mindre ljusa tider på dygnet då det krävs längre slutartider som när solen är på väg ner så kommer nog en bildstabilisator väl till pass... Men det går ju att använda stativ också om man vill använda telezoomen i mindre ljusa tider på dygnet om bildstabilisator saknas på telezoomen.En liten fråga: funderar på att köpa ett budget 70-300. Hur betydande är det med bildstabilisering? Blir det tämligen värdelöst utan? Klurar på ett tamron, ska sitta på min canon 550D.
Du har fått bra svar på din fråga, och det är som de andra säger, eftersom jag bara fotar med telezoom under dagtid och kör med snabba slutartider så går det alldeles utmärkt utan bildstabilisator, och jag får skarpa bilder i 300mm. Vill du däremot fota i lite mindre ljusa tider på dygnet då det krävs längre slutartider som när solen är på väg ner så kommer nog en bildstabilisator väl till pass... Men det går ju att använda stativ också om man vill använda telezoomen i mindre ljusa tider på dygnet om bildstabilisator saknas på telezoomen.
Men som sagt carlanton skrev är det skillnad på att ta en bild med 30 eller 300 mm Zoom. Även om ansiktet (exempelvis) på personen är lika stort i båda fallen, blir det mindre bakgrund på 300mm läget.