• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT-tråden för fotointresserade...

leicaphile

Panerai
En liten fråga: funderar på att köpa ett budget 70-300. Hur betydande är det med bildstabilisering? Blir det tämligen värdelöst utan? Klurar på ett tamron, ska sitta på min canon 550D.

Det är _lättare_ att få bra resultat med stabilisering/IS, men är definitivt inget krav! Om du kollar på sista hägerbilden jag postade så fotades den med ett fast 400mm utan IS vid 1/160 sekund utan något stöd. Har även fått bra resultat med 400+1.4x (dvs 560mm) vid 1/200. Visst kräver det att man övar ett tag men det kostar ju inget.
 

leicaphile

Panerai
Egentligen håller jag med lite vad folk skriver. Det bästa är att fota rätt (med stativ de gånger det går). Näst bästa är att köpa ett "snabbt" objektiv (lågt bländartal, tyvärr oftast dyrt). Tredje bäst är att ha en kamera du kan vrida upp ISO på (blir kortare slutartid då, var inte objektivet dyrt kan man skaffa dyr kamera). Fjärde bäst är ju att köpa en mellanformatskamera. Sist kommer bildstabilisering.

Mellanformatare är lite av en "one trick pony"; väldigt begränsad autofokusering och ganska kassa vid högre ISO. De är mest till för porträtt och landskap.
 

leicaphile

Panerai
Ska du däremot fota snabba grejer, typ sport eller bilar eller sådant som inte normalt innefattar svåra ljusförhållanden och stativ, då är IS säkert bra.

Nja, vid snabbare grejer behöver du oftast kortare slutartider och då spelar inte IS någon större roll. En anledning till att Canons 400/5,6 är så poppis med de som fotar flygande fåglar är att när man fotar vid typ 1/1000 eller snabbare så hjälper inte IS alls.
 

TKVF

Panerai
Vid snabba sporter drar man upp ISO massa. Och sedan använder man en bländare med litet nummer av två anledningar, att få in mycket ljus och få bakgrunden "blurrig och ickestörande". Men, allt beror på vad du skall fota. Generellt tycker jag att det är oftast ISO (där större sensor är bättre) och snabbhet som skiljer sig mellan billigare och dyrare kameror i Nikon/Canon-segmentet.
 

Hardy

Thug
Nja, vid snabbare grejer behöver du oftast kortare slutartider och då spelar inte IS någon större roll. En anledning till att Canons 400/5,6 är så poppis med de som fotar flygande fåglar är att när man fotar vid typ 1/1000 eller snabbare så hjälper inte IS alls.

precis så är det! då gäller det istället att vara följsam, sånt kommer med erfarenhet.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Många bra bilder! Bidrar med ett litet flygfä.
388077_439533372736664_446999468_n.jpg
 

Icaras

Rolex
ptfc5Kr.jpg

Kunde inte begripa varför alla mina bilder på stjärnor blev så suddiga trots stativ och 10sek självutlösare ända tills jag märkte att det var skakningar från spegeln som skapade problem. Fick köpa fjärren och köra mup-läget så nu blir det bättre :)
Denna bild är innan jag fixade fjärren :), ganska suddigt om man zoomar in.
 
St
ptfc5Kr.jpg

Kunde inte begripa varför alla mina bilder på stjärnor blev så suddiga trots stativ och 10sek självutlösare ända tills jag märkte att det var skakningar från spegeln som skapade problem. Fick köpa fjärren och köra mup-läget så nu blir det bättre :)
Denna bild är innan jag fixade fjärren :), ganska suddigt om man zoomar in.
stjärnor blir även "suddiga" med längre slutartider då jorden hinner röra sig under tiden :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag har precis skickat efter en fjärrutlösare till min Nikon D3100... Nu kommer fågelfotandet och makrobildsfotandet med telezoomet att underlättas en hel del... :)
 

Smulan

Rolex
Det är sant, främst har jag använt metoden 400/brännvidd= maximal slutartid för att undvika stjärnspår. Men blir nog en aning suddigt oavsett.
Beror förstås på vart den riktas ;)


Fin bild!

Det finns prisvärda teleskop som motoriserat följer himlakropparna. En del astrofotografer monterar kameran på dessa "piggyback" och plåtar.
 
Topp