• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Vinterskor

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ett nöt jag försökt knäcka ett par säsonger nu men inte riktigt lyckats med; Hur gör man med vinterskor? Behöver man känna sig som en idiot (ha lågskor i 10cm snö) eller som en mulle (skor i storleksordningen slalompjäxor)?

Vet att det finns många modemedvetna människor här som säkert har några bra idéer. Hur gör ni?
 

Nexus

Panerai
Ett par Chelsea Boots kanske kan falla dig på läppen ?
Finns diverse modeller och färger, men se se i grund och botten ut som något i den här stilen :
oNBa8Dx.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Beror väl på syftet ?
Efter diverse kängor av ovan modell samt lite snyggare varianter från Rokin osv frös jag alltid om fötterna oavsett.
Kanske är jag som har dålig cirkulation.

slutade med att jag köpte ett par sådana här, kanske inte så snygga om man bär kostym och liknande till jobbet men varma iaf.

10078868_d3.jpg
 

Camo00

Patek
Jag räknas nog inte till de stilmedvetna direkt, men jag gillar att känna mig snygg och torr om fötterna. Jag löser det genom att äga många olika skor för olika scenario - allt från flipflops till snowboard-boots (bästa som finns för snöskottning).
Är det tre dm blötsnö ute så blir det kängor om jag inte ska på opera. Väljer hellre underklädd än blöt om fötterna nio ggr av tio... :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Personligen tycker jag RM är skräp eftersom du får C&J för samma pris...
Nja, inte om du beställer RM direkt från Australien. Vill minnas att mina kostade (inkl. frakt och skokräm) strax över 2000 kr (2-3 år sedan). Dessutom får du snyggaste Chelsea Bootsen (wholecut!!!!) med RM.
 

POO

Panerai
Personligen tycker jag RM är skräp eftersom du får C&J för samma pris...


Intressant. Är det bara ogrundat tyckande eller du har kanske faktiskt något att komma med?

Personligen tycker jag skor utan snörning och med släta underreden är kassa som vinterskor eftersom det är svårt med extrastrumpor och de är hala. Men det beror ju lite på vad men lägger i begreppet "vinterskor".

Kolla på en riktig känga med dainite eller comandosula från något hyfsat erkänt märke.
 

Erikd

Cartier
Ohh det här problemet har jag själv brottats med tre år i rad nu och hoppas att jag hittat svaret på denna fråga!

Vi tar det från början. Köpte för 2 år sen ett par RM Williams Garderner beställd med extra bred slät gummisula. Perfekt sko så länge det inte finns någon snö eller något annat att halka på. Är lite av mina favoriter nu på hösten men inget för de värsta vinterdagarna.


Förra året så blev det ett par bruna mocka Chukkas från Il Gergo med Dainitesula. Visst det är bättre grepp än den släta sulan på mina RM-boots men fortfarande inte så roligt att gå omkring när det snöat ordentligt eller är riktigt halt. Sen vet jag inte om jag sliter onormalt mycket på mina sulor eller ej men de är väldigt slitna för att bara vara ett år gamla tycker jag.


I år tänkte jag försöka lösa problemet med ett par Tricker's Malton MTO i mörkbrunt Grain-skinn och commando-sula. Intrycket än så länge är att de inte skulle skämmas på en skogsvandring men inte heller på en runda på stan. Tror detta blir min slutgiltiga lösning på alla halkproblem under vintern!


Ursäkta för sunkiga bilder tagna med mobilen.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ohh det här problemet har jag själv brottats med tre år i rad nu och hoppas att jag hittat svaret på denna fråga!

Vi tar det från början. Köpte för 2 år sen ett par RM Williams Garderner beställd med extra bred slät gummisula. Perfekt sko så länge det inte finns någon snö eller något annat att halka på. Är lite av mina favoriter nu på hösten men inget för de värsta vinterdagarna.


Förra året så blev det ett par bruna mocka Chukkas från Il Gergo med Dainitesula. Visst det är bättre grepp än den släta sulan på mina RM-boots men fortfarande inte så roligt att gå omkring när det snöat ordentligt eller är riktigt halt. Sen vet jag inte om jag sliter onormalt mycket på mina sulor eller ej men de är väldigt slitna för att bara vara ett år gamla tycker jag.


I år tänkte jag försöka lösa problemet med ett par Tricker's Malton MTO i mörkbrunt Grain-skinn och commando-sula. Intrycket än så länge är att de inte skulle skämmas på en skogsvandring men inte heller på en runda på stan. Tror detta blir min slutgiltiga lösning på alla halkproblem under vintern!


Ursäkta för sunkiga bilder tagna med mobilen.

Håller i stort sett med dig. RM Williams med deras gummisula är en perfekt höstsko, och commandosulan är passande vid mycket snö. Däremot har jag aldrig upplevt att Dainitesulan skulle vara särskilt halkig.

Snygga Trickers by the way.:)
 

Reize

Omega
Nja, inte om du beställer RM direkt från Australien. Vill minnas att mina kostade (inkl. frakt och skokräm) strax över 2000 kr (2-3 år sedan). Dessutom får du snyggaste Chelsea Bootsen (wholecut!!!!) med RM.

Vet ärligt inte om jag någonsin sett ett par chelseaboots som inte varit wholecuts..?
 

BAAL

Omega
2-Faktor
Ett par Redwings bör finnas i var mans skogarderob, allra helst när det kommer till vinterkängor. Blir dessutom bara snyggare med åren med hjälp av lite minkolja. Rekommenderas varmt!
 

Reize

Omega
Den som vill undvika att se ut som en vilsen fjällvandrare om vintern bör leta efter kängor med följande kriterier:

-Är gjorda av tåligt skinn. Scotch Grain, Shell Cordovan, även mocka då mocka rengörs lätt.
-Är sydda med en slitstark rand, gärna av Norvegese-typ
-Är utrustade med gummisula. Dainite funkar utmärkt, kommando kan se lite klumpigt ut (speciellt inomhus)

Utöver detta gäller bara att rengöra skorna efter hårt väder så att salt och smuts inte får ligga kvar och torka ut och förstöra skinnet. Orkar inte leta upp namn på modeller, men nästan varje tillverkare av rang har bra modeller i sitt sortiment.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Vet ärligt inte om jag någonsin sett ett par chelseaboots som inte varit wholecuts..?
Faktum är att på de flesta Chelsea Boots består ovanlädret av två läderstycken, till skillnad från RM Williams som görs av ett läderstycke (wholecut). Sömmen under "stretchbiten" avslöjar att det handlar om två stycken.
gieves-hawkes-chelsea-boot_49.jpg
 
Topp