• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT Zipposamling!

Fixoflex

Diamant
2-Faktor
Zippo!

I slutet av 80-talet och början av 90 fick jag något infall att börja samla Zippotändare!?
Jag har aldrig rökt i hela mitt liv och endast några av dem har använts?! Är det någon har på
forumet som har kunskap om Zippotändare!? Tydligen så är Replicatändaren ovanlig eftersom det
var feltryck (1932 skall vara 1933) och är en kulttändare i denna värld! Alla tändare utom två har
originalförpackningen kvar (plast och kartong). Alla är original!

Här är lite bilder (ursäkta den dåliga bildkvaliteten):
tVJ0vlM.jpg

MvoMZDI.jpg

wz2FL57.jpg

hSJsqWj.jpg

Har aldrig ägt en, helt enkelt för att jag inte röker. Dessutom är de ju extremt opraktiska med tanke på att bensinen dunstar rätt fort. Men någon dag ska jag ha denna, nördpoäng till den som vet var den kommer ifrån:

fuck-communism-lighter.jpg

Annars verkar riktiga vietnamzippos vara en kul grej att samla på:

Ba2PpUSIcAAdHCA.png

Har själv en sån som i tredje bilden uppifrån! Riktigt nöjd med min, använder den dock inte så mycket längre...

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Det är först under denna månaden jag började plocka fram tändarna. Några har stått i en hylla å andra har legat
nerpackade. Här är en annan variant!

bAIqwYv.jpg

nXawzXq.jpg

Har aldrig ägt en, helt enkelt för att jag inte röker. Dessutom är de ju extremt opraktiska med tanke på att bensinen dunstar rätt fort. Men någon dag ska jag ha denna, nördpoäng till den som vet var den kommer ifrån:

fuck-communism-lighter.jpg

Annars verkar riktiga vietnamzippos vara en kul grej att samla på:

Ba2PpUSIcAAdHCA.png

Preacher! Och senare också Y the last man.

Bild på min enda Zippo, upplockad på loppis i Prags utkanter för tio år sen. Zodiacen låg och skräpade på skrivbordet och fick vara med.

IMG_0506.jpg

Zippo!

I slutet av 80-talet och början av 90 fick jag något infall att börja samla Zippotändare!?
Jag har aldrig rökt i hela mitt liv och endast några av dem har använts?! Är det någon har på
forumet som har kunskap om Zippotändare!? Tydligen så är Replicatändaren ovanlig eftersom det
var feltryck (1932 skall vara 1933) och är en kulttändare i denna värld! Alla tändare utom två har
originalförpackningen kvar (plast och kartong). Alla är original!

Här är lite bilder (ursäkta den dåliga bildkvaliteten):
tVJ0vlM.jpg

MvoMZDI.jpg

wz2FL57.jpg

hSJsqWj.jpg

Skön samling! Grattis:)

Så mycket 80-talet, tror inte jag hade någon själv men många andra.
Dom från vietnam var störtsköna.
/j

Alltid velat ha en Zippo men aldrig blivit av att jag köpt någon. Kan säkert ha att göra med att jag inte röker och inte skulle ha så stor användning av en :)

Såg denna tråden och har själv ett gäng äkta Vietnam-zippo. Har snöat in ganska rejält på detta ämne de senaste åren och med en arsenal av historieböcker/uppslagsverk och bra kontakter kan man hitta de riktiga godbitarna. Snårigt som tusan med alla fejkvarianter men precis som med klockor gäller det att läsa på. Mycket.

Tänkte börja med de som kallas för factory etched, dvs med etsning gjord hos zippo på beställning av enheter på plats i Vietnam. Dessa fejkas givetvis också i stor utsträckning men här är det relativt lätt att skilja på en hemmagjord och en från fabrik.

De jag tycker är de allra coolaste av dessa är så kallade Brown Water Navy-zippo eller kort och gott PBR. Dessa beställdes av och levererades till enheterna inom US Navy riverine forces vilka patrullerade Mekong-deltat och såg väldigt mycket action.

Dessa exemplar av zippo är från River Division 511 och 552 respektive.
IMG_7439.jpeg

IMG_7438.jpeg

511-patch:
IMG_7445.jpeg

Och lite BWN-bilder:
IMG_7454.jpeg

IMG_7447.jpeg

IMG_7450.jpeg

IMG_7449.jpeg

Har ingen samling att tala om men några finns det i lådan.
Börjar med denna från 1971
USAF Training Command
"With thanks G.B. Simler LT. GEN. USAF

George Simler var en generallöjtnant i amerikanska flygvapnet som ledde Air Training Command i Texas, där han ansvarade för att utbilda flygvapenpersonal. Han föddes 1921 i Pennsylvania och tjänade i andra världskriget, där han blev nedskjuten men lyckades ta sig tillbaka till de allierade. Simler hade en imponerande karriär med uppdrag i Europa, Asien och USA, bland annat som chef för stridsflygenheter och som operativ chef i Sydostasien, där han flög stridsuppdrag. Han fick en rad utmärkelser, som Distinguished Service Medal och Purple Heart. Tragiskt nog omkom han 1972 (året efter denna tändare tillverkades) i en krasch med ett T38, precis innan han skulle befordras till general och ta över ett nytt kommando.
20250706_090513.jpg
20250706_090518.jpg
191004-F-XX000-0006.jpeg

Såg denna tråden och har själv ett gäng äkta Vietnam-zippo. Har snöat in ganska rejält på detta ämne de senaste åren och med en arsenal av historieböcker/uppslagsverk och bra kontakter kan man hitta de riktiga godbitarna. Snårigt som tusan med alla fejkvarianter men precis som med klockor gäller det att läsa på. Mycket.
Jag såg din post och kom att tänka på min egen Zippo.

Jag var i Vietnam på motorcykel och mitt ute i ingenstans övernattade jag hos en person som, efter några öl, plötsligt ville sälja sin Zippo till mig. Jag har sett fejkade på marknader, men han försäkrade att den var äkta. Den kostade knappt någonting i sammanhanget, så jag köpte den som ett kul minne – med inställningen att den antagligen är fejk.

Vad säger din expertis: är den falsk eller kan den faktiskt vara äkta? Det spelar ingen större roll i slutändan, men det vore roligt att få veta.
zippo1.jpg

zippo2.jpg

zippo3.jpg

Vänligen,
Martin

Jag såg din post och kom att tänka på min egen Zippo.

Jag var i Vietnam på motorcykel och mitt ute i ingenstans övernattade jag hos en person som, efter några öl, plötsligt ville sälja sin Zippo till mig. Jag har sett fejkade på marknader, men han försäkrade att den var äkta. Den kostade knappt någonting i sammanhanget, så jag köpte den som ett kul minne – med inställningen att den antagligen är fejk.

Vad säger din expertis: är den falsk eller kan den faktiskt vara äkta? Det spelar ingen större roll i slutändan, men det vore roligt att få veta.
zippo1.jpg

zippo2.jpg

zippo3.jpg

Vänligen,
Martin
Tyvärr inte äkta, man ser det tydligast på bottenstämpeln som inte riktigt stämmer.
Vidare så är den darrigare formen av gravyr i 99 procent av fallen gjord i modern tid.

Dock en mycket trevlig souvenir med trevlig gravyr! Har själv en jag köpt på plats i Vietnam som är en efterkonstruktion, tycker definitivt de har sin charm de med.

Tillbaka
Topp