• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Overzize.

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Typ 48mm, funkar klockrent.
 
Lol, ni skulle se min sambos bror när vi skulle anpassa länken på hand Certina DS Action. Blev tvungen att lägga till två länkbitar utöver samtliga som följde ned klockan.

Den är 42mm tror jag men det ser ut som en leksak på hans arm. Ska se om jag får någon bild på detta för det är verkligen extremt på ett sätt jag aldrig sett förut! :woot:
 

azcii

Patek
2-Faktor
Finns ju vintage pannor från 40 och 50-talet som mäter 47mm.. Skulle aldrig i livet tacka nej till en sån..
 

Jonaz

Rolex
Bra!
Max 40mm på alla klockor. Jag tycker även vi inför storleksgräns på 44 på skor och som störst large på tröjor. Större ser bara larvigt ut.
Att vi av naturen skapas olika kan vi inte ta hänsyn till.
 

Shadyboy

Cartier
Den eviga frågan om storlek är igång igen (den "andra" frågan om storlek är väl iofs ännu mer evig). Antar att jag inte är den enda som tycker att millimetrarna inte på något sätt avgör. Tycker urtavlans utformning, hur stora luggarna är, storleken på bezel osv är mer avgörande. En 44 mm dykare med dykring (och därmed mindre urtavla och glas) kan se betydligt mindre ut på armen än en pilotmodell på 42 mm där glaset och tavlan går praktiskt taget hela vägen ut till kanten. Så jag är ärligt talat riktigt trött på millimeterdiskussionen även om jag förstår att millimeter är den enda enheten som är någorlunda enkel att använda sig av i sammanhanget. Vissa klockor är för övrigt designade för att vara stora och att då anse att endast gigantiska handleder, i en antingen medveten eller omedveten ambition att få klockan att se "normal" ut, kan/får bära dessa modeller känns ju närmast som att gå emot klockdesignens natur. Men sedan är det alltid en smaksak. Precis som med allting annat. Att hävda annat och även hävda att en viss millimeter hit eller dit är ok eller inte ok är nästan patetiskt... 46 mm kan se skitbra eller vidrigt ut. Tror mest det handlar om designen på klockan och inte millimetrarna. Men det var ju bara min högst personliga åsikt...
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
För mig är nog 42 mm ganska ultimat.
Har en Skydiver på 44 som nästan är för stor. Under 40 blir för litet för mig tycker jag, men det är bara min åsikt.
Rolex 36or verkar ju vara populära så nått gör dom väll rätt?
44+ njaa.. Vist om man har armar som trädstammar men det är ju inte alla som har.
 
Senast ändrad:

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag håller i mycket stor utsträckning med @Shadyboy om att det är så mycket mer än milimetrarna på pappret som avgör om en klocka kan anses vara för liten, balanserad eller groteskt stor. Jag bär allt från 34mm guldomegor till 44mm dykare på mina 18,5cm handleder och gillar alla. Däremot skulle jag ju aldrig bära en 44mm dressklocka eller en 34mm dykare av den enkla anledningen att det hade sett förjävligt ut. I mina ögon blir en dressklocka något för mycket när den överstiger 40mm, och en dykare något liten under 40mm. Min åsikt.
 
Ärligt så bryr jag mig inte så mycket om parfymklockornas storlek. Det är folk som inte har en aning om riktigt hantverk och tror att en 400 kr Ur och Penn klocka är så jävla hipp i helguld med plastdiamanter. Det är dressingklockorna som irriterar mig. Allt från Seiko och uppåt. Groteska storlekar. Visst finns det ' normala' men flertalet är stora. Sjöö Sandström gör dock himmelska ur trots storleken just nu.
 

ybey

Omega
Jag håller med om att det blir fånigt att stirra sig blind på millimetrar när exempelvis en sub kan se groteskt stor ut på en 15cm handled osv.

Skippa måtten och använd ögonen istället!
Många lägger upp bilder där lugg-till-lugg mäter mer en handleden - Det ser för taskigt ut och det ser du väl själv förtusan! ;)
 

PCB

Audemars
Enkelt detta..
Mät med ett skjutmått hur bred ovansidan av din handled är.
Mät den tilltänkta klockan från lug til lug.
Är det första måttet större än det andra , så passar klockan oavsett vad boetten mäter.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enkelt detta..
Mät med ett skjutmått hur bred ovansidan av din handled är.
Mät den tilltänkta klockan från lug til lug.
Är det första måttet större än det andra , så passar klockan oavsett vad boetten mäter.
Neeeeh, det är väldigt stort. Du kan ju personligen fortfarande tycka den passar men det är historiskt sett extremt stort.
 
Topp