• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OWG minimalist.

Andy McB

Rolex
Alla Rolex går ju bort, det är väl ändå minimalism vi snackar om. Det blir ju isf Rolex motsvarighet hos t.ex. Steinhart som man bör välja.
 

Case

Panerai
Den här Multi-8 jag har uppfyller alla mina kriterier. Enda frågetecknet är väl att det är quartz, men även automatiska klockor behöver ju underhållas och det är dyrare.
image.jpeg

  • Klassisk design i sobert formspråk. Fungerar till de flesta tillfällen.
  • Den diskreta displayen rymmer alla komplikationer man kan önska. Timer, alarm, chrono, andra tidszon.
  • 100m WR, dubbel AR, extremt lättavläst.
  • Driftkostnad 350kr/ 5år, typ.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Den här Multi-8 jag har uppfyller alla mina kriterier. Enda frågetecknet är väl att det är quartz, men även automatiska klockor behöver ju underhållas och det är dyrare.
image.jpeg

  • Klassisk design i sobert formspråk. Fungerar till de flesta tillfällen.
  • Den diskreta displayen rymmer alla komplikationer man kan önska. Timer, alarm, chrono, andra tidszon.
  • 100m WR, dubbel AR, extremt lättavläst.
  • Driftkostnad 350kr/ 5år, typ.
Mycket bra, mer sånt!
Precis som du nämner tidigare så bör klockans antal komplikationer kontra prislapp vara en stor faktor, mångsidighet och rubusthet likaså.
 

Leafvalley

Cartier
Väcker tråden till liv igen

De kriterier jag skulle väga in är

  1. "Komplikationer". - Med en "minimal" livsstil med mindfulness högt på listan vill jag undvika mobilen så mycket som möjligt. Kan klockan visa tid, datum och kanske dag och dessutom fungera som timer med tex en dykarvridring kan jag undvika att titta på telefonen hela tiden.
  2. Funktion. Den bör passa vid de flesta tillfällen jag ksntänkas befinns mig i där en klocka behövs. Vardag, dress, sport, semester etc. Jag har ju bara en, så den måste passa till många stilar, eller vara neutral. Vattentålig essutom ska den vara tydlig och lätt att läsa av.
  3. Kommunikation. Vad säger klockan om mig? Eftersom jag inte har möjlighet att situationsanpassa klockvalet, måste den i alla lägen förmedla de värderingar jag vill.
  4. Underhåll. Den ska vara relativt billig och lätt att underhålla, över tid.
Utifrån dessa kriterier samt dem budget som TS lagt ut är mitt val: en Christopher Ward C60 trident GMT 600. ;)
Annars med liten högre budget: en Omega Seamaster Aqua Terra 150. :) :omega:
Och snäppet ovanför detta: Rolex Milgauss. :D :rolex:
Till sist över 100 K: AP RO. :greedy: :ap:
 

Case

Panerai
Väcker tråden till liv igen


Utifrån dessa kriterier samt dem budget som TS lagt ut är mitt val: en Christopher Ward C60 trident GMT 600. ;)
Annars med liten högre budget: en Omega Seamaster Aqua Terra 150. :) :omega:
Och snäppet ovanför detta: Rolex Milgauss. :D :rolex:
Till sist över 100 K: AP RO. :greedy: :ap:
Bra förslag! En AT quartz av den äldre modellen med aplicerade index ligger högst på listan. Eller en sbgx, förmodligen 061 :) Det blir nog quartz för enkelhetens skull.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Om jag var den typen av minimalist som tvunget behövde en minimalistisk klocka tänker jag Omega Chronostop, eller Rolex Explorer. Men jag är inte minimalist och förstår inte minimalister. Att reducera antalet objekt man äger och disponerar till ett fåtal riktigt uppskattade har jag stor respekt för och något jag själv vill göra. Men minimalism som att ge upp användbara funktioner för sakens skull är inte min grej. Som OWG skulle jag aldrig klara mig utan kronograf så isf en Speedmaster pro.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rekommenderar uteslutande nyheter från Basel 17 för att begränsa mig lite.

IMG_3411.JPG

SLA017 - "mini" i och med storleken (40mm), inga krusiduller.

IMG_4105.JPG

Breitling Skyracer - kvarts och "billig", 100m så badsäker.

En av dessa hade täckt mina behov om jag var tvungen. Men det är jag ju inte så därför har jag beställt båda. :D

IMG_3749.JPG

Inox Carbon - Tål ju allt så borde platsa inom kategorin.
 
Jag ser mig själv som minimalist sedan många år tillbaka. Jag följer min egen maxim som rent konkret tar fasta vid detta - allt som inte är nödvändigt är onödigt. Det allra mesta är inte nödvändigt. Jag har t.ex. ingen bil längre och kan packa allt jag äger i 2-3 resväskor.

På klockfronten har jag haft flera, men är numera OWG. Klockan ifråga måste passa till allra flest tillfällen, kläder och situationer - från stranden till kostymen - för att funka. Det utesluter i mitt tycke de allra flesta märken och modeller. I mitt fall föll det på en Longines Conquest, men exempelvis en Breitling Colt skulle kunna funka lika väl.

Rent minimalistiskt så handlar alltså mitt klockval inte om vilken urtavla som har minst detaljer eller något sådant, det handlar om vilken klocka som jag kan använda oftast utan att känna ett behov av en annan klocka.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag ser mig själv som minimalist sedan många år tillbaka. Jag följer min egen maxim som rent konkret tar fasta vid detta - allt som inte är nödvändigt är onödigt. Det allra mesta är inte nödvändigt. Jag har t.ex. ingen bil längre och kan packa allt jag äger i 2-3 resväskor.

På klockfronten har jag haft flera, men är numera OWG. Klockan ifråga måste passa till allra flest tillfällen, kläder och situationer - från stranden till kostymen - för att funka. Det utesluter i mitt tycke de allra flesta märken och modeller. I mitt fall föll det på en Longines Conquest, men exempelvis en Breitling Colt skulle kunna funka lika väl.

Rent minimalistiskt så handlar alltså mitt klockval inte om vilken urtavla som har minst detaljer eller något sådant, det handlar om vilken klocka som jag kan använda oftast utan att känna ett behov av en annan klocka.
Finns väl många som funkar till mycket/allt. Nästan valfri (trycktestad) DJ/DD. Väldigt många GS. Är man lite progressiv så alla Rolex o alla Grand Seiko.

Jag är inte minimalist, men väl owg med en 116200. Den funkar enligt mig till allt man kan bära klocka till i dagens lite icke formella samhälle.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
IMG_4757.JPG
Sinn 556i är bra men utan vridring kan jag inte tajma pastakoket lika bra. Blir Seamastern - inte för mycket av något, tillräckligt av allt.
 
Topp