• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

På jakt efter den perfekta jaktklockan.

Npl

Basic
2-Faktor
Gjorde en sökning men kunde inte hitta något passande. Om det redan finns en tråd så ber jag om ursäkt.

Det är som ni alla vet snart den 16 augusti, då det är premiär för bockjakten och jag tror det är fler än mig som är otroligt taggade inför detta :D:D

Jag har sett att det är fler än mig som jagar och undrar härmed, vilken är den bästa klockan att ha med sig på jakt?

Den måste klara den stötvåg, rekyl som skapas när man avfyrar geväret. Får inte vara rasslig i armbandet d.v.s. så tyst som möjligt. Kanske lättläst också? Jag vet inte men låt fantasin flöda!

Personligen har jag oftast använt mig av en Luminox Recon Pointman med natoband. Den är tyst, lättläst, stryktålig och man ser vad tiden är oavsett tidpunkt på dygnet. Det passar mig bra då jag har en förkärlek för vildsvinsjakt på nätterna.

Screenshot_20180814-193124_Capture.jpg
Screenshot_20180814-193939_Capture.jpg

Absolut. Men tänk om man glömt stänga av ljudet eller satt ett alarm? Jag känner mig mer trygg med en helt analog klocka :D men tror det är få klockor som tål mer än G-Shock.

Då kanske du inte ska springa runt med laddade vapen om du inte kommer ihåg att stänga av alarmet :rolleyes:

Skämt o sido, det syns klart och tydligt om man har ett aktivt alarm/pip varje time eller knappljud direkt på displayen!

• Like
Reactions: Npl
Nu är jag varken en renodlad friluftsmänniska eller jägare, men kan tänka mig att både karta, höjd och lufttryck är saker som kan vara bra för en jägare att ha koll på.

Detta hade varit mitt val.

Happy hunting!

garmin-fenix-5x-skiffergrå-med-svart-armband-4.jpg
garmin-fenix-5x-skiffergrå-med-svart-armband-3.jpg
garmin-fenix-5x-skiffergrå-med-svart-armband-5.jpg

• Like
SEIKO Alpinist, sarb017 på läderband för att följa jakttemat. Grön, så du är maskerad, safirglas som tåler hårda tag, vattentät så den klarar allehanda väta och kompassring som hjälper dig att hitta hem igen. God jakt!

IMG_20171117_100727.jpg

Skall inviga min Suunto Traverse Alpha Stealth imorgon, flera roliga funktioner att leka med. Avskalad klocka med fokus funktioner som underlättar vid jakt/fiske/vandring.
suunto-traverse-alpha-stealth.jpg

Tålig. Automatisk skottdetektion. Bra batteritid. Användarvänlig. Detta har finnarna gjort bra.

Senast ändrad:
Skall inviga min Suunto Traverse Alpha Stealth imorgon, flera roliga funktioner att leka med. Avskalad klocka med fokus funktion som underlättar vid jakt/fiske/vandring.
suunto-traverse-alpha-stealth.jpg

Tålig. Automatisk skottdetektion. Bra batteritid. Användarvänlig. Detta har finnarna gjort bra.

Hur lång batteritid är det på en sådan? Allergiskt mot allt som ska laddas efter ett dygns användande. Jagar man en vecka i sträck nånstans vill man inte behöva tänka på akut laddning varje dag.

• Like
Hur lång batteritid är det på en sådan? Allergiskt mot allt som ska laddas efter ett dygns användande. Jagar man en vecka i sträck nånstans vill man inte behöva tänka på akut laddning varje dag.
Jag tänkte samma sak, var orolig för batteriet. Jag jagar ripa på fjället ett par gånger per år och är ute några dagar i streck och behöver kunna förlita mig på batteriet i kyla och med flera funktioner igång. Så hårt har jag inte använt den ännu. Efter första laddningen höll den 6 dagar om jag minns rätt.
Efter andra full-laddningen närmare 2 veckor, då med lite funktioner igång som jag använde.

Tillbaka
Topp