• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

På väg in i vintage-jungeln...

korvkent

Basic
Tjena!
Som rubriken kanske avslöjar är jag sugen på att börja samla på dessa underbara gamla klockor! Frågan jag ställer mig, och nu även er, är:
Vart ska man börja?!
Ska man kanske börja med en halvdan Seamaster för ett par tusen på tradera eller ska man sikta in sig på någon mer okänd/sämre klocka men i bättre skick?
Alla tips mottages, idéer, avrådanden, förslag, allt!

Tjena!
Som rubriken kanske avslöjar är jag sugen på att börja samla på dessa underbara gamla klockor! Frågan jag ställer mig, och nu även er, är:
Vart ska man börja?!
Ska man kanske börja med en halvdan Seamaster för ett par tusen på tradera eller ska man sikta in sig på någon mer okänd/sämre klocka men i bättre skick?
Alla tips mottages, idéer, avrådanden, förslag, allt!
Köp det du spontant gillar, eller tror att du kanske gillar...

Välkommen! Kul att du är nyfiken på vintage och att du hittat till klocksnack. Mina råd till dig är att titta och läsa samt att följa dina känslor. Friends uttryckte det så fint 2001 och det funkar fortfarande:
”Lyssna till ditt hjärta
som vet vad du känner
Det finns ingen annan
än du som bestämmer”
Om du däremot vill spekulera och säkra din pension med samlandet så låt marknaden bli din vän, finns säkert en hel del trådar kopplat till detta på forumet. Här finns det mesta!

Köp det du gillar, köp billigt till en början och ta det som går åt skogen som läropengar. Be om hjälp i hjälptråden om du har undringar om specifika ur.

Ska du börja någonstans röstar jag för Certina DS, bättre insteg i vintagedjungeln torde vara svårt att hitta. :)

Sikta på att hitta något du gillar, finns mycket från mindre kända märken som du kan hitta till bra priser. Men om du får för dig att gå upp i nivå till dyrare klockor så skulle mitt råd vara att inte vara dumsnål. Även om jag tror att exempelvis en Rolex sub eller day date är en ganska så stabil investering (vågar inte uttala mig om värdeökning men tror åtminstone inte de kommer gå ner i pris) så betyder inte det att ett dåligt exemplar är ett bra köp. Är klocka (i den prisklassen) väldigt sliten/ hårt polerad/ har delar som inte är orginal eller vad det nu kan vara så kanske det är bättre att avstå även om priset är lägre och istället lägga lite mera för ett bra exemplar. Det tjänar du på i långa loppet.
Även om Seamaster kanske inte är överdrivet dyra så gäller det där med, strunta i att köpa en halvdan. Köp något roligt från ett mindre märke eller vänta till du har pengar till en bra Seamaster.

Ett tips innan du är rutinerad är ju att ställa frågor och posta bilder på potentiella köp, så hjälper vi naturligtvis till att bedöma skick och eventuella ommålningar och liknande!
Välkommen till den bästa djungeln! :D

Underbart med så mycket svar på kort tid! Det låter med andra ord som man ska sikta in sig på någon mer ”udda” klocka att jaga fatt i. Kanske får kolla närmre på Certina DS också.
Tack som fan pöjkar!

Underbart med så mycket svar på kort tid! Det låter med andra ord som man ska sikta in sig på någon mer ”udda” klocka att jaga fatt i. Kanske får kolla närmre på Certina DS också.
Tack som fan pöjkar!
Är också junior när det gäller vintage. Har bara ägt dykare hela livet men nu har jag några stycken vintage. Skulle inte kalla mig samlare men försöker hitta det jag tycker mig sakna. Klocka för fritid för att slitas, en till studion osv.
När jag lämnade in ett ur till urmakaren för service var jag glad att det va en Certina Bristol, för han var egentligen fullbokad i månader men eftersom urverket var av vanlig karaktär och ganska enkel så kunde han klämma in servicen i schemat och det gick betydligt snabbare.
Så det kan ju vara något att tänka på när man ska börja.

Jag säger som alla andra, typ.
Sen säger jag: Köp några billiga klockor som du tycker är snygga. Jag samlade på mig ett gäng innan jag insåg, exempelvis, att jag inte orkar underhålla ett manuellt ur med datum utan snabbinställning. Man får också lite känsla för vilka storlekar man gillar.

Kollat runt en hel del nu och fastnat för de gamla Tudor-klockorna. Bra skit?
Någon som har bra koll på vad man ska hålla utkik efter/akta sig för. Tar gladeligen emot alla tips!

Var går gränsen för vintage egentligen? När jag tänker vintage tänker jag nästan sånt som inte produceras längre, vilket egentligen borde vara fel. Vintage borde väl egentligen vara 20 år + från produktionen?
Jag ville fan inte ta upp den trötta diskussionen, ville bara poängtera att det där är Tudors motsvarighet till 16610.. :)

Håll utkik på ch24. Skulle köpa en i fullset då de inte brukar vara så farligt prissatta!
Priserna på C24 är ofta väldigt högt och entusiastiskt satta. Att man ska pruta ganska hårt är nog snarare en regel än undantag.
Att dessa Tudors du nämner inte är så farligt prissatta? Oj, allt är relativt. Jag tycker priserna är skyhögt uppe. 68 tkr för en vanlig Tudor Sub?
Och nej, jag tror det är svårt samt riskabelt att försöka snygga till den äldre klockans tavla. Dessutom, är dom visarna verkligen rätt till den klockan?
Jag ville fan inte ta upp den trötta diskussionen, ville bara poängtera att det där är Tudors motsvarighet till 16610.. :)
Det är väl snarare motsv 1680-16800 iom plexi och målade index?
Var går gränsen för vintage egentligen? När jag tänker vintage tänker jag nästan sånt som inte produceras längre, vilket egentligen borde vara fel. Vintage borde väl egentligen vara 20 år + från produktionen?
Den diskussionen har snurrat i otaliga trådar ända sedan KS grundande...
https://klocksnack.se/threads/när-blir-en-klocka-vintage.62/
https://klocksnack.se/threads/när-blir-en-klocka-vintage.2223/
https://klocksnack.se/threads/när-är-en-klocka-vintage.30429/

Osv..

Kollat runt en hel del nu och fastnat för de gamla Tudor-klockorna. Bra skit?
Någon som har bra koll på vad man ska hålla utkik efter/akta sig för. Tar gladeligen emot alla tips!
Tudor är riktigt bra skit. De har börjat bli dyra men det går fortfarande hitta prisvärda tycker jag. Men frågan är vad du vill ha för typ av klocka? Typ? Stil? Skick? Spec? Ålder? Tillverkare? Prisnivå? Etc. En vintageklocka kan kosta från 10kr till 10mil dollar..
Titta i dagens vintage och se vad som lockar dina sinnen och börja utforska därifrån. Själva jakten och researchen är mycket av det stora nöjet :)
Och för säkerhets skull, kolla av med KS eller någon erfaren innan du slår till.

Man stod väl aldrig i en butik och valde mellan denna och en 1680, tänker jag? Denna är ju senare.
Blev osäker när du skriver så, men kollade upp och de tycks vara relativt samtidiga som 1680-serierna men kan även ha varit samtida som 16610 (men här tycker jag 79190 är mer jämförbar).
0DCD1B7B-DDAA-4311-AA11-105269AC2619.jpeg
26D66F76-9312-45EC-B918-E9D1C5DB007D.jpeg

Tillbaka
Topp