• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

På väg in i vintage-jungeln...

Tudor körde plastsubbar långt in på 80-talet. 79090 gick parallellt med 79190 som hade safirglas. 1680 är plastglas och 16800 (senare 168000) som ersatte har safir.

Vet inte vilken artikel du kikar på @Rozzy men iom de nämner valve så gissar jag att det handlar om Comex?

Jag är ju ingen Rolexnörd, så jag är egentligen fel person att yttra mig, men står det inte att 168x höll på till 1989 och 79090 introducerades på 80-talet?

http://rolexpassionmarket.com/the-complete-rolex-submariner-collectors-guide/

https://www.fratellowatches.com/tudor-submariner-a-historical-overview/
I översta länken så står det att vid 1980 så blev det safir och 5-siffrigt på Sub date.
Tudor körde plastsubbae långt in på 80-talet. 79090 gick parallellt med 79190 som hade safirglas. 1680 är plastglas och 16800 (senare 168000) som ersatte har safir.

Vet inte vilken artikel du kikar på @Rozzy men iom de nämner valve så gissar jag att det handlar in Comex?
79090 är plast och är för mig 90-tal. Vet inte exakta årtalen den introducerades och las ner.

79090 är plast och är för mig 90-tal. Vet inte exakta årtalen den introducerades och las ner.
Den fortsätter långt iaf. Mest troligt för att Tudor bara var left-overs och halvt medvetet skulle vara sämre än storebror. De körde dock 79190 Med safir hyfsat samtidigt.

79190 (safir) kom -94 och ersatte då 79090 (plexi). 79090 är trevliga med alla attribut för att kvala in som vintage trots sen tillverkning. Klockan i fråga ser ju tämligen orörd ut vid hastig koll och med b&p, men 68k:confused: Vart är världen på väg:eek:

Går det att fixa tavlan tro?
Nja... Inte så det blir bra iallafall. Hela tavlan måste göras om, och då är det ju inte samma tavla längre. Jag hade nog suttit på pengarna och letat efter ett bättre exemplar. Tror nog att du kan få samma klocka i bättre skick för ett par tusenlappar mindre, om du inte absolut måste ha box och papper.

Nja... Inte så det blir bra iallafall. Hela tavlan måste göras om, och då är det ju inte samma tavla längre. Jag hade nog suttit på pengarna och letat efter ett bättre exemplar. Tror nog att du kan få samma klocka i bättre skick för ett par tusenlappar mindre, om du inte absolut måste ha box och papper.
Känns lite jobbigt å köpa utan box & papper ändå. Har inte handlat vintage tidigare utan bara nyare klockor och det är väl kanske en anledning till att jag känner så!

Känns lite jobbigt å köpa utan box & papper ändå. Har inte handlat vintage tidigare utan bara nyare klockor och det är väl kanske en anledning till att jag känner så!
Av över 80 vintageklockor jag har köpt (dom flesta riktigt billiga, förvisso) har endast en kommit med originalbox och cert (14k JLC) och en annan med cert (Cartier Tank). Som @Per sa - box och papper är grymt onödigt att jaga om man inte likt @Affe är fullsetsnarkoman. Satsa på en klocka i fint skick i första hand, och se det som en bonus om den kommer med originaltillbehör. För 50 år sen var det liksom bara förpackning. Det går nog minst 100 vintage Tudor utan box och papper på varje som har.

Köp alltid skick först och främst. Box och papper är inte vatten värt om inte klockan är i absolut toppskick.
Av över 80 vintageklockor jag har köpt (dom flesta riktigt billiga, förvisso) har endast en kommit med originalbox och cert (14k JLC) och en annan med cert (Cartier Tank). Som @Per sa - box och papper är grymt onödigt att jaga om man inte likt @Affe är fullsetsnarkoman. Satsa på en klocka i fint skick i första hand, och se det som en bonus om den kommer med originaltillbehör. För 50 år sen var det liksom bara förpackning. Det går nog minst 100 vintage Tudor utan box och papper på varje som har.
Okej där ser man. Har mycket å lära när det kommer till vintage :D

Håller med om att skick går före fullset! Men att hitta en klocka i ett perfekt skick plus att den är fullset får man en jävla kick av :D!

Att hitta en billig fullsetare där dessutom klockan är i ett schysst skick är bara och glömma!

Det ända man behöver när det kommer till vintage, är tid och pengar när det kommer till Rolex. Går att göra fynd på Tudor än så länge på vissa modeller/reffar men priserna är på väg upp även här!

Tillbaka
Topp