• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning – ref. 6263... Blancpain Villeret Quantième Complete

Ok, upp med en hand ni som trodde det handlade om en Rolex? Nej, det har jag inte köpt – jag har ju redan en Rolex och jag försöker ju sprida samlandet över lite olika märken, modeller, material, färger, komplikationer och prisnivåer – det blev något annat… Kompletterar rubriken strax... :)

Triggern denna gång var Blancpain-eventet på Nymans förra veckan då jag insåg att jag nog kommer att behöva vänta ganska länge på en olimiterad BP FF i lagom storlek och utan badboll eller Bolm-jordglob i tavlan. Fick dessutom lite stealth-feeling av att testa några platina och vitguldare som fanns så jag började kolla runt lite och idag blev det paketöppning.

Tre nyheter i excel-arket denna gång:
upload_2018-8-2_20-50-54.png


Om Blancpain finns det en hel det skrivet på KS, tex av @par här: https://klocksnack.se/threads/blancpain-paketöppning-recension-mkt-text-och-bilder.29382/ men det handlar mest (med all rätt…) om deras dykare. Tänkte därför bidra med några rader om deras mer dressade klockor, modellserien Villeret.

Villeret är den stad/by i Schweiz där Jehan-Jacques Blancpain började tillverka klockor 1735 och det är därför rimligt att Villeret har fått ge namn åt Blancpain serie med dressade/klassiska klockor.

Inom serien tillverkas klockor i stål, platina, röd- och vitguld och man blandar man blandar ganska friskt mellan ”rena” tavlor och andra lite mer invecklade med alla komplikationer man kan önska sig:
upload_2018-8-2_20-52-14.png

(ref. 6651-1127-55B resp. 6025AS-3630-55, bilder från www.blancpain.com).
Dock håller man sig till ”double stepped cases” och rimliga storlekar, de flesta verkar vara 38-40mm.

Min klocka är en Blancpain Villeret Quantième Complete, ref. 6263-1546-55, gissningsvis från 2005-2006.

upload_2018-8-5_0-25-36.png

Lite bilder:

Paket, väl inpackad, generisk box – inget fullset här inte:
upload_2018-8-2_20-57-46.png


Där är den ju! Lite skyddsplast skadar aldrig…
20180802_124450.jpg


Baksida:
20180802_125927.jpg


Kronan och pushers:
20180802_185944.jpg


Datumvisning med halvmåne-visare och fasade veckodag/månad-fönster
Datum.jpg


Applicerade tim-markörer:
20180802_185847.jpg


Månfas med en GUBBE!!!! Det måste man ju gilla eller hur? Ping alla!
månfas.jpg


Enkelt och funktionellt spänne:
20180802_190248.jpg


Lite mer fakta:
Case: 37,6 mm, vitguld
Case thickness: 10,7 mm
Complete Calendar + Moon phases
Crystal front and back: sapphire
Water resistance : 30 m

Movement: Calibre 6763:
upload_2018-8-2_21-4-5.png


Avslutningsvis två WS – inne och ute i solen…
20180802_190538.jpg
20180802_125311.jpg


Sammanfattningsvis: jag gillar den!

Härlig tyng, perfekt storlek, tavlan väldigt ”levande” och skiftande i färg. Härlig finish i detaljerna Längtar till semestern är slut så jag kan byta ut flip-flopsen mot kontorsskjortan och bara njuta av glidet under manschetten…
Jag gillar kartongöppnaren från Fällkniven bäst, har en likadan själv så kan bero på det.
Men stilig klocka också! Den såg dock väldig stor ut för att vara 37mm?
Kanske är bildvinklarna som spökar.. :)
Grattis till både kniv och klocka!

Mvh Roffe
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar kartongöppnaren från Fällkniven bäst, har en likadan själv så kan bero på det.
Men stilig klocka också! Den såg dock väldig stor ut för att vara 37mm?
Kanske är bildvinklarna som spökar.. :)
Grattis till både kniv och klocka!

Mvh Roffe

Självklart använder man en Gentleman's Pocket Knife för paketöppningarna... ;)

Sen är det nog bildvinklarna - det ser ofta större ut på WS tagna på nära håll än vad det egentligen är. Den har inga extrema bandhorn så jag tycker nog att den bärs "ärligt" för sina 37,6 mm.
 
Topp