• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning; 18K GULD dykare med sina 1000m i vattentäthet!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Passande låt till en riktigt GRYM klocka!

Yellow - Oh Yeah

Kan inte finnas många märken/tillverkare som gjort om den bedriften att tillverka en klocka i 18K Guld och som även klarar av 1000m i Water Resistance. I detta fall, så gjordes denna modell både i gult och vitt guld, det ni, det är fan i mig inte kattskit det skulle jag säga!

Nu är det säkert ingen större bedrift i sig, det vill jag påpeka, fast det kan inte vara många som gjort det i vilket fall som helst, hur lätt eller hur svårt det än må vara! Har gjort lite research men inte hittat någon annan modell/tillverkare som gjort en klocka som klarar 1000m i ädelmetall. Några som kanske skulle kunna tänks sig ha gjort det, och som jag kan komma på är; Panerai, Blancpain, Bvlgari.

Men frågan är väl, bryr sig någon! Svaret är nog jävligt enkelt, Nope inte ett piss! Men ni måste ändå hålla med om, att det är lite coolt i alla fall :p .

Personligen skulle jag säga att denna modell ROCKAR brallorna av Rolex SUBMARINERS helgulds variant, alla dagar i veckan. NÄ, skulle t.o.m tordas sticka ut hakan och säga att den göra det alla dagar, 365 dagar om året, även var fjärde år, då det är skott år, så gör den det. Hehe...i alla fall dom som sitter på länk, inget snack om den saken! Och det kan jag erkänna, trots att jag själv är en riktig ROLEX freak/nörd som dom flesta kanske har förstått! .

Denna modell jag snart tänker presentera för er gott folk, har jag varit svag för sedan jag såg den i en katalog redan på 90-talet, 1996 om man ska vara mer specifik, en ex svåger till mig, köpte denna modell 1998 eller om det var 1999 på Nymans Ur i Västerås, kommer inte ihåg exakt, men det är väl mindre viktig i sammanhanget egentligen, däremot vill jag lägga till att han började jobba på Nymans Ur i Stockholm något år senare!

Varför köpte inte jag själv en sådan frågar säkert ni om jag nu var så jääääääävla sugen redan för 20 år sedan?!

Hehe...det skall jag tala om för er Klocksnackare, då jag alltid, och då menar jag alltid varit en S.U.C.K.E.R för detaljer, så då blev det inget köp pga att sekundvisaren saknade B:et och ankaret, för det var ju den detaljen som gjorde hela klockan tyckte man då, nja, skulle säga att jag fortfarande tycker att det är så faktiskt. Kan vara snudd på ett sjukt beteende, eller hur?!, men det är ju fan sant, är inte många sekundvisare som slår den detaljen på detta lite underskattade märke!

Hehe...nu har nog dom allra flesta koll på vilken tillverkare denna klocka kommer ifrån skulle jag tippa! Men vilken modell snackar vi om här?!

Fel, fel fel, fel, fel, fel, fel som Brasse skulle ha sagt :).

Nope det är inte AVENGER SEAWOLF, den finns tyvärr inte i ädelmetall, men det hade varit j... coolt om det hade gjort det!

Bra där! Rätt svar @JensBP , det är en Breitling Colt SuperOcean, men lite fuskigt då du visste om köpet, Haha, fanns säkert några till som gissade rätt beträffande modellen så klart!

Nu skall det tilläggas att det inte gick helt smärtfritt att få hem denna lilla jäveln/juvelen, men det återkommer jag till senare.!

Hehe...allt som oftast efter det man har haft en Konversation/Dialog med den här Mr: BREITLING mannen, så blir det ett köp då han kan vara väldigt övertygande när det kommer till fördelar med Breitling! Han är även jävligt duktig att sälja in detta märke åt en också, sist så blev det en Chronomaten i guld! Var först inne på att skaffa stålvarianten, JensBP hittade en rackare åt mig på bUkten, som var i ett bra skick, som även visade sig vara ett fullset, som jag verkligen gillar och går igång på, jag la ett högsta bud på $1000 och hoppades på det bästa. Men då jag även hade fått denna modell på hjärnan i ädelmetall efter det jag klistrat och limmat lite i Breitling tråden, så var jag dessvärre lite återhållsam i budgivningen, tyvärr visade det sig, att den bara gick för $25 mer, så visst känns det lite surt så här i efter hand! Strax under 10k var ett mycket bra pris för denna ikon, då den var helt komplett, men denna var ju i stål!

Finns i 4 grymma färger, personligen tror jag att den orangea är favorit.

breitling_superocean.jpg

superocean_(aXsN).jpg

breitling_sop_decouverte

1b7a6dab823f53a9ac47eef1fe752c89.jpg

Som sagt var så hade jag och JensaBP en konversation via PM, och kom sedermera in på denna klocka i guld, jag hade hittat en i Holland, den kändes dyr, då den inte hade länk, visst, klockan var ett fullset, men det var ett pris i kraftigaste laget, 75k! Jensa mannen hittade då denna från England, även den på C24, men till ett helt klart bättre pris, den visade sig även vara nyservad från Breitling själva, jag skickade en intresseanmälan på en gång där jag även frågade om ett bättre pris en det som angivits på C24 så klart, finns alltid prutmån på klockorna.

Faktiskt stort att denna modell finns i både vit och gult guld, precis som SUBMARINER.

Som jag sa tidigare så började jag flukta på denna redan 96.

DSC_3595.JPG

Tidiga varianten. kom bara i gult guld.
DSC_3589.JPG

Listpriset på dessa två var; 149,440:- respektive 223,800:-.
DSC_3634.JPG

Ruggigt trevlig ref/modell!
DSC_3593.JPG
DSC_3604.JPG

Fick svar flera timmar senare med ett nytt och bättre pris en det som angivits på chrono24, då det är/var helgdag så får man ha överseende såklart, var ju som sagt glad att dom ändå hade svarat mig, på en söndag!

Svarade att det lät OK, men ville ha svar på några andra frågor som känns helt relevanta innan man öppnar plånboken! Ville ha svar på, vad det satt för tavla (sunburst) bilderna var dåliga och det satt tejp över tavlan efter som den kom från service så det var svårt och se om det var det, bild på kronan och bild på baksidan av klockan så ,man fick så boettlocket med stämplar, serienr, etc.

Sunburstdial för er som inte vet vad det är.

sunburst dial.JPG

Men här så tog det tid, på onsdagen vid lunchtid så har jag fortfarande inte fått svar, så jag skickar ett mejl till vid samma tidpunkt, och frågar " typ HAALLLÅÅÅÅÅ ", vad är det som inte händer! Tiden går, och efter fyra 4 timmar så har jag fortfarande inte fått något svar, då är ju även det mejlet jag skickade på söndagen inräknat!

Börjar bli smått förbannade, går ut på deras jävla hemsida av någon anledning, där visar det sig att det finns en LIVE Chatt, kommer snabbt i kontakt med någon anställd. Känslan jag får, eller snarare säger mig, är att det är någon med chefsbefattning! Efter en kort stunds chattande, där jag talar om vad saken gäller och att det är dåligt att inte få svar på mejlen man skickar, så säger han jag pratar med, att han skall lämna över detta ärende till en annan snubbe på denna kassa firma!

Cirka 2 timmar senare får jag ett meddelande av en av dom anställda, där han skriver!

" Unfortunately that watch is currently at our Mayfair office for a Viewing, so I am unable to take any additional photographs at the moment. Should the watch return from Mayfair unsold, I will be able to take the recquested photos for you. "

Va fan tänker jag, är detta ett skämt, vad har jag missat, är det första april eller?!, Haha...man börjar ju undra vad dom har för policy på Ian Blowers Jewellers, i min värld så har jag visat intresse för klockan dom har lagt ut på C24 redan på söndagen. Och då jag även fått ett svar med ett nytt pris på klockan, som svar på mitt första mejl jag skickade redan på söndagen, så borde ju klockan rimligen vara min tills något annat är sagt, så jag har riktigt svårt och förstå deras agerande här.

Men vad kan man göra, annat än att sitta och vänta och hoppas på att klockan inte blir såld!

Torsdag lunch, får jag svar, att klockan kommit tillbaka osåld, strax där efter kommer dom efterfrågade bilderna, får även veta att det sitter en sunburst tavla på klockan! Bilderna är väl inte dom bästa, men det ger en HINT om hur kronan och boettlocket ser ut! Jag börjar känna mig ganska så pissed off på denna firma/säljare p.g.a den sega konversationen! Är t.o.m fräck, och frågar om dom kan göra något mer på priset, Haha, och tro det eller ej, men ett svar kommer omgående tillbaka, att han hade snackat med mannen som jag chattade med, det visade sig att han var allt lite shef! Dom kan gå ner 1000 spänn till!

Jag tänker efter i några sekunder, för som sagt var, denna modell växer inte på träd precis, denna klocka var ju även nyservad från Breitling, och en på länk kostar 100k +! Inte mycket och fundera på, då detta är halva priset lite drygt, så jag skickar tillbaka att vi har en deal! Här trodde man att allt skulle gå som på räls, Haha...men oj vad fel man kan ha! Först så fick jag skicka tillbaka ett mejl angående betalningen, var, när och hur! Fick då bankuppgifterna skickade åt mig! Och för att inte göra en redan lång historia ännu längre, men det tog flera dagar innan jag fick svar på att pengarna satt där dom skulle, och att det var dags att skicka klockan! Fast inte ens då allt är klart är det klart...SUCK, enligt säljaren så behövde han en annan mejladress för att den första som är knuten till C24 var för lång för att passa i UPS mejladressfält?! Känner att jag inte orkar mer, jag orkar inte fråga vad han menar, så jag ger han en av mina andra femtielva mejladresser och hoppades att det skulle ta slut där. Hahaha...Och det gjorde det ju inte, fick mejla tillbaka så sent som igår onsdag, där jag frågade om det gick bra med den nya mejladressen, och om klockan var skickad, bad även om att jag ville ha spårningsnumret till UPS som vi hade kommit överens om i mejlet från torsdagen förra veckan när jag mejlade och berättade att jag hade betalat klockan! Drygt en timme senare får jag svar, där spårningsnumret kommer i mejlet och som visar att klockan äntligen var på väg mot Sverige, nu kan det väl inte strula mer hoppas jag!

Så vad kan jag att säga om denna firma Ian Blowers Jewellers ifrån England! Dom är trusted seller från 2009. Dom har två butiker, en i London och en i Hull där dom säljer både klockor, tillbehör och smycken. Hemsidan ser trevlig ut! VISST...butikerna ligger ganska så långt ifrån varandra, men va fan, det finns väl telefoner i England också, så det är bara att ringa istället för att skicka brev via traditionell postgång, eller vad dom nu gjort eftersom det inte kom fram att jag var intresserad av klockan mellan butikerna. Segare svar på mejl har jag aldrig varit med om, vet inte om det bara var otur eller ren nonchalans som gjort att det dragit ut på tiden mellan mejlen! Ett litet plus kan dom få, för att dom vet värdet att ge ett bättre pris än det som angivits på C24 och deras hemsida.

Helt ärligt så kan jag säga att detta var den struligaste affären jag någonsin gjort, då har jag ändå köpt klockor både från Italien och Spanien, där det kan vara vissa språksvårigheter!

Skulle jag göra affärer med dom igen?! Svaret är "NEGATIVT" aldrig i livet, inte ens om det var ett kanon pris på en klocka och som var i ett fantastiskt och helt underbart nyskick! Så vad tycker jag om Ian Blowers Jewellers, och vad ger jag dom i betyg?! I min lilla värld så är dom helt rökta, dom får -2 Affar av 5 möjliga.

Nå väl, DÅ...var det äntligen paketöppnings dags! Vill även passa på och tacka för den trevliga konversationen och hjälpen jag fick av dig @JensBP !

Fakta/Specificationer

Modell; Colt SuperOcean
Urverk; Britling Caliber 17.
Rörelse/Uppvridning; Automatisk.
Gångreserv; 42 timmar.
Komplikationer; Datum.
Vibrations/hr. & jeweling; 28.800 v.p.h, 25 jewels.
Boettmaterial; 18K gulguld. .
Armband; Läder.
Lås; Bältspänne i 18K.
Vattentät; 1000m/3280 feet.
Krona; Screw-locked, two gaskets.
Boett; Skruvad
Insert; Roterande
Glas; Safirglas
Diameter; 41.50.
Tjocklek; 14.90.
Vikt; 135 gr med lädret.
Mått luggar; 20mm.

Fick ett angenämt samtal strax för klockan 14:00. 14:11 kommer UPS, Hurra!
IMG_0810.JPG

Alltid lika kul med paket!
DSC_36371.jpg

DSC_3640.JPG
DSC_3641.JPG

Spännande och se skicket men ännu roligare ifall det ligger en klocka inuti serviceboxen!
DSC_3642.JPG
DSC_3643.JPG
DSC_3644.JPG

Är inte mycket för plast, men denna gången så var det helt OK!
DSC_3646.JPG

YES! Det var ju lugna puckar, musskiten inspekterar också!
DSC_3645.JPG

Bort med plasten så man ser något!
DSC_3656.JPG

Ser bra ut, blir bara lite fundersam varför det inte står 18K på baklocket! Stämplarna finns där iaf!
DSC_3663.JPG

B:et på kronan.
DSC_3667.JPG

Denna gången så är det 18k även på bältspännet!
DSC_3711.JPG

DSC_3741.JPG

Och låset sitter på ett helt nytt läder.
DSC_3703.JPG

Gillar den feta boetten!
DSC_3673.JPG
DSC_3723.JPG
DSC_3677.JPG

Sunburst tavla på GULD är alltid lika GRYMT, att den sitter på en Batte denna gången är inget undantag!
DSC_3675.JPG
DSC_3676.JPG
DSC_3678.JPG
DSC_3708.JPG
DSC_3708.JPG

Coola tavlor på båda dessa klockor.
DSC_3685.JPG

Men det skiljer rejält i storlek.
DSC_3687.JPG

Två raka motsatser möter varandra.
DSC_3682.JPG

DSC_3733.JPG

Dykare vs Dykare, Sunburst vs Sunburst.
DSC_3716.JPG
DSC_3718.JPG
DSC_3725.JPG

Är jag nöjd med klockan?! Hm...jo vars, men det är lite för tidigt och säga då jag bara haft den hemma i min ägo i dryga 120 min, visst, den är helt OK, men för att det ska bli den där riktiga hålkäftenklockan så krävs det att det sitter på länk den, då slår den Rolex guldsubben hur lätt som helst! Pratade med Krons Ur idag, kollade upp vad en länk skulle kosta, men fy fan, Host, Host...kan knappt hålla sig för skratt! Hade väl tippat någonstans mellan 50-70k, men det var tydligen i minst laget! Priset jag fick av Krons var 108k, Haha, så det blir att börja spara, väl tills man fyller 60 så kanske man fått ihop slantarna. Skicket var helt fantastiskt, kul att serviceplasten satt kvar på klockan, och det känns bra att servicen är gjord av Breitling själva, blå sunburst tavla och guld är ju helt jävla magiska ihop, jag tror att jag och Mr; SuperOcean kommer att trivas väldigt bra ihop!

DSC_3675.JPG

Gruppbild på mina klockor i ädelmetall! Chronomaten är på väg bort, får väl se hur länge den får stanna.
DSC_3702.JPG

Tack alla för att ni orkade läsa hit då!

Mvh // Affe

Senast ändrad:
Riktigt go paketöppning! Inte ofta man orkar läsa igenom femhundraelva rader av text men här höll sig intresset :) Härlig klocka dessutom!

Nu snackar vi magisk tavla!
Slår ALLT jag sett hittills!
Ännu ett stort grattis @Affe ! Dessutom klarade både du och klockan en helvetisk massa krångel!

Gratis - riktigt snyggt med blå sunburst och guld...

Grymt köp! Grattis till det. gillar modellen skarpt.
Vad finns det mer för guldvarianter på klockor du kan spåra upp?
Tack för trevlig post.

Beklagar verkligen säljarens beteende, har själv köpt en Patek Calatrava från dom och det gick topp-perfect.
Chrono24_-_stora_tråden_för_referenser_av_handlare___Sida_14___Klocksnack.jpg

Sjukt nice. Grattis Affe!

Men beställ ett brattegummi till den där. Det är ju en dykare och modellen är fantastisk på de nya gummina. Till gummit kan du köra ditt guldlås du fick med, det blir snyggt och fungerar. Det man kan göra är att köpa två gummin för att ha den ena som keeper-donator, för man behöver nästan två keepers när man kör med vanligt spänne på gummina (tycker jag iaf).

Tillbaka
Topp