• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Bell & Ross Nightlum

Moorflax

Pandion
2-Faktor
Förra gången jag åkte till Sthlm för att med laser ta bort en tatuering, så slutade det med ett spontanköp av en Rolex Milgauss

9339ad73-3f92-4aa5-86eb-edb56e7c9b32-jpeg.1117150


Denna gång blev det ett mer planerat inköp av en Bell & Ross Nightlum.
Jag hade sedan tidigare fått ett pris från Franks ur som jag var nöjd med och därför bestämdes att jag skulle hämta klockan i fredags.
Ett bankärende som drog ut på tiden och några felkörningar senare så sitter frun och jag i en Uber på väg till Franks.
Någon minut innan sex stövlar en svettig lantis in på Franks ur med andan i halsen.
Ynglingen bakom disken ser skärrad ut men lättar lite när jag förklarar mitt ärende att jag ska hämta min B&R Nightlum som jag lade handpenning på tidigare i veckan.

När jag besökte butiken för någon månad sedan med sonen, var jag mest intresserad av den nya dykaren från samma märke.
Klockan är skitfin men jag är en riktig back to basics-kille och gillar egentligen inte när man så uppenbart spottar ut varianter på klockor man tror att den breda massan ska gilla och köpa.
Testade även bronsaren som var trevlig.
e731d2a7-c0bb-4db5-8116-05bfba1c3d5b-jpeg.1117152

Samma sak där dock. Den saknade helt dna och arv från ursprungsmodellen.

Jag vill ha något som verkligen skriker Bell & Ross!
Nästa gång jag besökte butiken, bad jag att få titta på en svart ”vanlig” B&R.
fda8034a-1942-4d7c-b179-ba00656590e8-jpeg.1117153

Nu börjar det likna något!
Det här är en riktig klocka från märket som tillverkar dashboard-ur från militärflygens cockpits.
Vi kommer överens om ett pris och jag åker hem och har siktet inställt på att köpa denna när jag nästa gång ska ner till människobyn.
Givetvis börjar jag läsa på lite om klockan och inser att det finns en modell som har ännu mer stridpilotstuk över sig.
För en liten slant extra kan jag få en Nightlum utan minutindex och med kraftig grönaktig lysmassa.
Se skillnaden nedan.
66a72d3f-f703-4e6d-93f8-f37f3956dfde-jpeg.1117154

Kanvasbandet sitter skönt men det sköna gummit följer tyvärr inte med denna modell.

Jag ringer Franks ur och ändrar min beställning och bestämmer att jag ska hämta klockan på fredag.
Säljaren skickade även med en trevlig anteckningsbok.
3da5c550-1b9f-470e-bddb-3d79e4f49938-jpeg.1117157


En trevlig present som jag kommer ha noll nytta och användning av.

Klockan då?
Bell&Ross Nightlum är som sagt en back to basic-klocka med stark dna från militärflyget. Den har den karaktäristiska kvadratiska formen och även de stora 3-6-9 med kraftig lysmassa.

Motljusbild nedan på den trevliga lådan.
e2f53a72-517b-46ec-b2f8-f69f2d638609-jpeg.1117158



Inne i lådan ligger underverket.
d734f583-8d29-4b61-8127-f070a3f762d4-jpeg.1117159



Lyfter man ur uret så ligger tygbandet och verktygen på understa lagret.
09a3b344-5f7a-4f5e-aabe-b7e6d5ea4e80-jpeg.1117160


Spännet känns Panerai och är av god kvalitet
https://klocksnack.se/attachments/933f0808-61d3-4de6-bcaa-8a7b299cd64a-jpeg.1117161/
933f0808-61d3-4de6-bcaa-8a7b299cd64a-jpeg.1117161


Betrakningsvinkeln är god och jag gillar ampersand-loggan på kronan.
13b07b86-99b1-41dd-9365-a7f3d4db1c08-jpeg.1117162



Baksidan är skönt tråkig och befriad från titthålsfönster. Tack Bell & Ross! :)
43f4b73e-2208-48d6-9ba3-566476447a0b-jpeg.1117163



Inga konstigheter. Bara ren och svart keramisk klocka.
Gillar starkt att skruvarna är identiskt linjerade misstänker att det egentligen är muttrar som är skruvade från undersidan.
d93f66e5-f881-4848-b703-590a452f86e5-jpeg.1117164



Här ser man tydligt att ringen går utanför kanten. Ett lyckat designdrag från tillverkaren.
3fe04bf1-499b-49cd-8131-d88def20cd30-jpeg.1117165



c3a225f6-5df6-409c-a53c-68265f829eeb-jpeg.1117166


Stram design
57dd81d7-4002-4332-8579-162ea84c9242-jpeg.1117167



Tygbandet var riktigt skönt. Ska leta efter fler sådana.
8f91fa28-5b83-4a5e-8cae-e6839ce21b85-jpeg.1117168



Storleken på 42 mm kan tyckas saftig på en kvadratisk klocka. Här jämförd med min Magrette i samma storlek. Funkar förvånansvärt bra.
Edit: @mårt pepåkade att Magretten är 44 mm vilket så klart stämmer!
d07802cd-6cae-4c28-ba92-8654ca03a1e9-jpeg.1117169



Nedan några ws

eb636abb-4e0f-49d3-871d-dd05b3c9d80a-jpeg.1117174


381e100c-833d-4b5b-832c-948e3525922a-jpeg.1117175


c881905f-427c-4164-8c7b-2e7199da0021-jpeg.1117176



f2d49efe-5617-4d10-8d42-7e914810c82e-jpeg.1117177


7ea5262d-c042-4f4a-81f5-0bce8936d045-jpeg.1117178


22600a42-2d26-4f75-80e3-c522019625b1-jpeg.1117179


b52a9b45-65db-451c-89af-c02b74d83e15-jpeg.1117180




Specifikationer från hemsidan.
Movement: calibre BR-CAL.302. Automatic mechanical.
Functions: hours, minutes, seconds and date.
Case: 42 mm in diameter. Matt black ceramic.
Dial: matt black. Hands, numerals and indices coated in Superluminova®C3.
Crystal: sapphire with anti-reflective coating.
Water-resistance: 100 metres.
Straps: Grey-green calfskin and ultra-resilient black synthetic fabric.
Buckle: pin buckle. Black PVD.
Ref: BR0392-BL3-CE/SCA

Sammanfattning:
Jag har haft problem med en tråkig klocklåda. Tre Explorer, en Sub samtidigt vittnar om dålig fantasi. Explorer ettor är supertrevliga men det räcker att både sonen och hustrun har varsin.
När jag köpte Milgaussen hände något och jag fick upp ögonen för lite designmässigt ”udda” klockor.
Santos, Milgauss, gammelSub, Explorer och nu B&R gör att det spretar skönt i klocklådan. Precis som jag vill ha det!

Nästa gång jag ska lasra hud blir det ett besök i Tyskstaden Sundbyberg. ;)

Tack för din tid!
 
Senast ändrad:
Förra gången jag åkte till Sthlm för att med laser ta bort en tatuering, så slutade det med ett spontanköp av en Rolex Milgauss



Denna gång blev det ett mer planerat inköp av en Bell & Ross Nightlum.
Jag hade sedan tidigare fått ett pris från Franks ur som jag var nöjd med och därför bestämdes att jag skulle hämta klockan i fredags.
Ett bankärende som drog ut på tiden och några felkörningar senare så sitter frun och jag i en Uber på väg till Franks.
Någon minut innan sex stövlar en svettig lantis in på Franks ur med andan i halsen.
Ynglingen bakom disken ser skärrad ut men lättar lite när jag förklarar mitt ärende att jag ska hämta min B&R Nightlum som jag lade handpenning på tidigare i veckan.

När jag besökte butiken för någon månad sedan med sonen, var jag mest intresserad av den nya dykaren från samma märke.

Klockan är skitfin men jag är en riktig back to basics-kille och gillar egentligen inte när man så uppenbart spottar ut varianter på klockor man tror att den breda massan ska gilla och köpa.
Testade även bronsaren som var trevlig.

Samma sak där dock. Den saknade helt dna och arv från ursprungsmodellen.

Jag vill ha något som verkligen skriker Bell & Ross!
Nästa gång jag besökte butiken, bad jag att få titta på en svart ”vanlig” B&R.

Nu börjar det likna något!
Det här är en riktig klocka från märket som tillverkar dashboard-ur från militärflygens cockpits.
Vi kommer överens om ett pris och jag åker hem och har siktet inställt på att köpa denna när jag nästa gång ska ner till människobyn.
Givetvis börjar jag läsa på lite om klockan och inser att det finns en modell som har ännu mer stridpilotstuk över sig.
För en liten slant extra kan jag få en Nightlum utan minutindex och med kraftig grönaktig lysmassa.
Se skillnaden nedan.

Kanvasbandet sitter skönt men det sköna gummit följer tyvärr inte med denna modell.

Jag ringer Franks ur och ändrar min beställning och bestämmer att jag ska hämta klockan på fredag.
Säljaren skickade även med en trevlig anteckningsbok.


En trevlig present som jag kommer ha noll nytta och användning av.

Klockan då?
Bell&Ross Nightlum är som sagt en back to basic-klocka med stark dna från militärflyget. Den har den karaktäristiska kvadratiska formen och även de stora 3-6-9 med kraftig lysmassa.

Motljusbild nedan på den trevliga lådan.



Inne i lådan ligger underverket.



Lyfter man ur uret så ligger tygbandet och verktygen på understa lagret.


Spännet känns Panerai och är av god kvalitet


Betrakningsvinkeln är god och jag gillar ampersand-loggan på kronan.



Baksidan är skönt tråkig och befriad från titthålsfönster. Tack Bell & Ross! :)



Inga konstigheter. Bara ren och svart keramisk klocka.
Gillar starkt att skruvarna är identiskt linjerade misstänker att det egentligen är muttrar som är skruvade från undersidan.



Här ser man tydligt att ringen går utanför kanten. Ett lyckat designdrag från tillverkaren.





Stram design



Tygbandet var riktigt skönt. Ska leta efter fler sådana.



Storleken på 42 mm kan tyckas saftig på en kvadratisk klocka. Här jämförd med min Magrette i samma storlek. Funkar förvånansvärt bra.



Nedan några ws


















Specifikationer från hemsidan.
Movement: calibre BR-CAL.302. Automatic mechanical.
Functions: hours, minutes, seconds and date.
Case: 42 mm in diameter. Matt black ceramic.
Dial: matt black. Hands, numerals and indices coated in Superluminova®C3.
Crystal: sapphire with anti-reflective coating.
Water-resistance: 100 metres.
Straps: Grey-green calfskin and ultra-resilient black synthetic fabric.
Buckle: pin buckle. Black PVD.
Ref: BR0392-BL3-CE/SCA

Sammanfattning:
Jag har haft problem med en tråkig klocklåda. Tre Explorer, en Sub samtidigt vittnar om dålig fantasi. Explorer ettor är supertrevliga men det räcker att både sonen och hustrun har varsin.
När jag köpte Milgaussen hände något och jag fick upp ögonen för lite designmässigt ”udda” klockor.
Santos, Milgauss, gammelSub, Explorer och nu B&R gör att det spretar skönt i klocklådan. Precis som jag vill ha det!

Nästa gång jag ska lasra hud blir det ett besök i Tyskstaden Sundbyberg. ;)

Tack för din tid!

Fantastiskt trevlig recension som ökar vill ha-faktorn för B&R. Fina bilder och det enda som egentligen saknas är dina snudd på obligatoriska pekbilder :)

Vad kostar gummi löst?
 
Cool! Kan tipsa om GasGasBones om du ska köpa fler canvasband. Och Strapcode såklart.
 
Gillar B&R som fan, och den där var riktigt fin!

Prövade V3 för nåt år sedan, men tyckte den var sjukt stor. Kanske man skulle köra en vända till, och se om man ändrat uppfattning.. :)

Grattis till ett bra köp!
 
Gillar B&R som fan, och den där var riktigt fin!

Prövade V3 för nåt år sedan, men tyckte den var sjukt stor. Kanske man skulle köra en vända till, och se om man ändrat uppfattning.. :)

Grattis till ett bra köp!
Jag har ju gjort den resan. Intresserade mig för märket ungefär samtidigt som jag började snegla på Sinn.
I samband med en resa så gick jag förbi Bell & Ross på Charles de Gaulle. En snabb blick i montern och jag dissade hela kollektionen direkt. Sjukt konstiga och alldeles för stora!
När jag testade för första gången på armen för ett par månader sedan så upptäckte jag att de sitter riktigt bra, skönt och inte alls är så stora.
Har inte testat den större BR 01 på 46 mm. Den är nog för stor. :rolleyes:
 
Stort grattis!!
Spännande klocka, den kommer passa fint in! Bell & Ross gör lite spännande klockor!
Kul med lite annat i lådan :)
 
Jag har ju gjort den resan. Intresserade mig för märket ungefär samtidigt som jag började snegla på Sinn.
I samband med en resa så gick jag förbi Bell & Ross på Charles de Gaulle. En snabb blick i montern och jag dissade hela kollektionen direkt. Sjukt konstiga och alldeles för stora!
När jag testade för första gången på armen för ett par månader sedan så upptäckte jag att de sitter riktigt bra, skönt och inte alls är så stora.
Har inte testat den större BR 01 på 46 mm. Den är nog för stor. :rolleyes:

Själv har jag nog varit lite för feg och ängslig. "Alltid" gillat Bell & Ross, tycker både design och märke är tilltalande rent generellt - såväl de klassiska square, men även uren i Vintage-serien. Då jag prövade sist (två år sedan), såg jag dock bara "stora" och "värdetapp" framför mig. På sistone har jag nog dock kommit att inse att vissa klockor ska vara stora - och att Instagram-vristskott bara är en rolig grej, och ingen egentlig faktor att ta hänsyn till...

Du har ju rätt i att dykaren kanske saknar lite DNA, men fan vad snygg den är! Inbillar mig att den bärs liiite mindre också, vilket inte nödvändigtvis gör ont då den fortfarande är stor. Upplever dock ofta att helsvarta ur, likt ditt, också bärs lite mindre än ur där bandet tydligare kontrasterar mot boett och bandhorn - så man kanske skulle pröva keramik också! :)

Får se, har lite köpabstinens efter att ha sålt lite. Panerai och Heuer Monaco är väl det som konkurrerar.. Förstnämnda är en ny uppenbarelse (men dyyyrt!), sistnämnda är min stora än så länge obesvarade kärlek..
 
Själv har jag nog varit lite för feg och ängslig. "Alltid" gillat Bell & Ross, tycker både design och märke är tilltalande rent generellt - såväl de klassiska square, men även uren i Vintage-serien. Då jag prövade sist (två år sedan), såg jag dock bara "stora" och "värdetapp" framför mig. På sistone har jag nog dock kommit att inse att vissa klockor ska vara stora - och att Instagram-vristskott bara är en rolig grej, och ingen egentlig faktor att ta hänsyn till...

Du har ju rätt i att dykaren kanske saknar lite DNA, men fan vad snygg den är! Inbillar mig att den bärs liiite mindre också, vilket inte nödvändigtvis gör ont då den fortfarande är stor. Upplever dock ofta att helsvarta ur, likt ditt, också bärs lite mindre än ur där bandet tydligare kontrasterar mot boett och bandhorn - så man kanske skulle pröva keramik också! :)

Får se, har lite köpabstinens efter att ha sålt lite. Panerai och Heuer Monaco är väl det som konkurrerar.. Förstnämnda är en ny uppenbarelse (men dyyyrt!), sistnämnda är min stora än så länge obesvarade kärlek..
Även om den kanske saknar lite dna så är den ju snygg!
Finns en bronsare med grön tavla och vridring också utöver dessa nedan.

639AF2E9-6CB2-4178-A7DA-66603B56D361.jpeg


D58F1CBF-93C4-41A9-8C6E-201533D0AF78.jpeg
 
Tack!
När jag googlar så hittar jag inte specifikt denna klocka. Men 117 gram väger en keramisk B&R så då ör det nog det på denna också.
Jag förvånades över att den vägde ganska tungt när jag höll i den första gången.
Väger skönt kan man säga :)
Fram med köksvågen borde vara obligatorisk på en paketöppning ;) Men 117 g känns stabilt :) Stort grattis igen !!!
 
Tillbaka
Topp