• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

pAketöPpning - Conversation Starter Piece Deluxe.

BadkarsPiraten

Vacheron
Oh fyfan! Trodde aldrig en sådan här skulle komma till KS!
Det är verkligen AP på var och varannan handled här snart!
Grattis till ett av AP's största mästerverk! Verkligen en klocka i klass för sig
 

JayJay

Rolex
Grattis. Men hur tänker du @hook när du gör en sådan här öppning och inte har en enda macrobild? Upprörande. Visa oss mer och närmare av ditt nyförvärv! Återigen: grattis.
 

LJS

Omega
För oss som beundrar det mekaniska så är detta ett utomordentligt val av klocka. Stort grattis i varje fall :)
 

Camo00

Patek
Pateks, Ap's, Rolexar, VC ja listan kan göras lång.
Från Sandviken stål till platina, från 36mm till 44.
Listan på saker jag prövat är lång & nu senast en 5712 från Patek.
Var den rimligen kanske den bit jag borde behållit ja kanske, men att behålla något i all evighet är kanske inte mitt signum.
(Behöver få återkomma i den frågan) Förutom sambo och barn så klart, kanske även föräldrarna är keepers.

Den konstant och rådande överanvändningen av ordet "Keeper" här är rätt lustig, definitionen av ordet borde ändras och vara jag behåller den för stunden & tills dess att jag ramlar över nästa bit jag bara måste pröva men jag måste sälja något för att ha råd ungefär.
Men vad vet jag, jag är ju precis sådan förutom att jag inte använder mig av ordet keeper eller åtminstone längre.

Så över till vad denna tråd handlar om från början.
Likt överrepresentationen av ordet keeper så finns det en väl planerad och utstakad väg att vandra på som majoriteten här har tagit eller kommer att ta.
Från SMP till Rolex DJ, Sub & GMT för att sen växla till DayDates då suktandet efter guld blivit för stort.
Efter DayDate brukar steget bli Patek 5167 för man vill ju så gärna pröva på det mytomspunna märket.
Stegen repeterar sig och ibland går man tillbaka till något för att det faktiskt inte var bättre med det nya man prövat.

Min resa har varit likt den ovan beskrivna vägen och nu börjar man på något sätt nå den top man klarar av med rimliga mått vandra till.
Att följa upp Patek 5712 är svårt, att följa upp AP 15202 är även det svårt men jag tror att jag lyckats.
Diskussionerna här på KS handlar mycket om finish, tekniska lösningar och framför allt hur start ett varumärke är och att då ta rygg på Patek och deras 5712 är inte enkelt.

Så på vad föll valet då?

Efter en mörk och bister kväll tidigt i år hos @Nymans Ur 1851 där jag och @leben & @Niklas fick delta i Audemars Piguet - Masterclass så var det inte så svårt att motivera nästa köp. Den grad av arbete som förvisades där fick mycket att lika något hastigt ihop slängt och dåligt planerat, det nämndes siffror om att de endast är 6st urmakare som bygger och byggtider på över månader och leveranstider på åratal. Det nämnde inverterade vinklar, materialval & forskning i laboratorier. Redan den kvällen så visste jag vart jag ville sinom tid.

Men det blev inte mitt nästa köp utan det kom en 5712, en 26022or, en 5167a igen, varför kan man fundera på men svaret är rätt enkelt.
Modellen är svår att få tag på, jag hade inställningen att köpa nytt eller ja så nytt det går på den modell som sedan 2015 har utgått ur AP's sortiment.
Jag ville inte ha den i stål utan det skulle vara ädlare metall.

Jag vill tacka Thomas och Olof på Nymans ur för att ni dels bjöd in mig till den kvällen, den grad av service jag får och möjligheten att få prata klockor med några som är precis lika förtjusta i det här som jag är.


Nu är det dax att visa upp detta mästerverk.
Audemars Piguet 15305or eller även känd som AP Royal Oak OpenWorks 15305or eller det lite mer exakta 15305OR.OO.D088CR.01
Det är alltså en helt skeletonerat verk som består av grunden till det välkända cal 3120.
Verket är utrustat med 60h gångreserv och är endast time only dvs inga andra komplikationer än centrum sekund.
AP kan identifiera vilken urmakare som har gjort varje exemplar på dess finish, bara genom att titta på hur den är utförd.
Varje urmakare har sitt eget signum där de sätter sin personliga touch.

Slut på tjat nu kommer lite bilder.

För övrigt vill jag tro att detta är "The end game" för mig men även där måste jag få återkomma.

Trodde boxen skulle varit större men en standard AP box i grönt trä.
IMG_8921.JPG



IMG_8926.JPG

På insidan sitter AP CAL 3129:
3129.PNG


IMG_8928.JPG


IMG_8937.JPG


älskar verkligen att man ser rakt igenom klockan :)
IMG_8938.JPG


IMG_8940.JPG


IMG_8943.JPG

IMG_8945.JPG

IMG_8947.JPG

IMG_8949.JPG
Satan vilken läckerbit!! Tack för en skön tråd, ska bli väldigt intressant att följa om, och i så fall mot vad, den byts... Svårslagen!
 
Topp