• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - för länge sedan i en galax långt, långt borta...

Ernesto

Patek
2-Faktor
Grym, grattis.
Har du kvar explorern?

Tack!

Nej, den såldes. För fin för att användas så som jag ville...

Härlig dinka! Hur länge stannar den?
Grattis! :)

Tack!

#Keeper ;)

Helt galet snygg! är det årskalender???

PS
Både månfas och dag är fel...

Tack!

Nope, trippelkalender "bara".

Galet fin, älskar tavlan! Stort Grattis ! Redan flippat AP:n?

Tackar!

Ja, jag bajsar inte pengar. Än...

Riktigt fin. Kul köp! Frågan på allas läppar: hur länge stannar den?

Tack!

#Keeper ;)

Riktigt bra val!
Synd att det vara blev en sådan kort hälsning sist, får ses när du är i storstan igen över en öl! ;)

Tack igen! Öl är alltid gott :D


Det vet du Jens!


Grattis igen till en grym klocka! Kul att du lyckats smitta din andra hälft med ditt intresse, det lyckades jag också med :D

Har förstått att du flippar klockor lika snabbt som ett urverk tickar, hur ska du lyckas flippa denna? JLC har väl inte bästa andrahandsvärde och kan tänka mig att den här modellen inte är lika lätt att bli av med.

Tack! Hon är inte min bättre hälft, bara gårdagens sällskap hehe...

Jag får alltid PM/sms när jag visar upp en ny klocka. Så köpare finns det gott om ;)

Riktigt snygg klocka, kul

Men du skriver som om du blir förälskad i varje "one night stand" du lägrar :p

Tack!

Måste ju få feeling i texten. Tråkigt att läsa något lika grått som vädret :D
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Tja nördar,

Denna tillverkare producerar cirka 50 000 stycken klockor per år. Denna tillverkare producerar allt själva. Denna tillverkare testar alla klockor på flera olika vis under 1000 timmar.

"For the most discerning connoisseur, hearing brands such as Omega or Breitling will hardly cause a stir or raise of the eyebrow, however, when a horologist hears the name Jaeger-LeCoultre, not only will an eyebrow lift, but heart-pounding elation will set in and that legendary name will blanket every other thought in his mind as he restrains his excitement in hopes of what he might hear next."

Jaeger-LeCoultre var först i Vallée de Joux, den mysiga dalen där de största tillverkarna i Schweiz såsom Patek Philippe, Vacheron Constantin och Audemars Piguet finns. Och så klart, Jaeger-LeCoultre - den anrika tillverkaren från år 1833. Fabriken ligger än idag kvar i Vallé de Joux, Le Sentier. Den fabriken kanske ni får en närmare titt på via undertecknad i maj... Jaeger-LeCoultre har tillverkat över tusen olika urverk och de har hundratals uppfinningar under sitt namn. Exempel? En av världens tunnaste mekaniska klockor - Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Squelette. 3,60 millimeter (!) mäter den.

image.jpeg


Urverk är något av en spetskompetens för denna tillverkare. Redan under tidigt 1900-tal sysslade Edmond Jaeger med ultra-thin urverk... Vad har den Heliga Treenigheten gemensamt med Jaeger-LeCoultre? Audemars Piguet, Vacheron Constantin och Patek Philippe köper in urverk från Jaeger-LeCoultre. Bara det, att alla från den Heliga Treenigheten köper urverk därifrån lär tala sitt tydliga språk... Inuti Audemars Piguet Royal Oak "Jumbo" har det alltid suttit ett urverk som härstammar från Jaeger-LeCoultre 920. I Vacheron Constantins legendariska Overseas 222 satt det modifierade 920 urverk, likaså i tidiga Patek Philippe Nautilus. Det finns en historia som säger att en urmakare från Patek Philippe bär en Jaeger-LeCoultre Master Calendar...

image.jpeg


Vi kör lite bilder på nyköpet.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Tavlan. Såg ni? Det är en sten. En meteorit. Första steget i tillverkningen av tavlan är att välja ut delen från stenen som tillslut kommer att sitta i klockan, här krävs det ett tränat öga... Tålamod och precision krävs också av tillverkaren. Det tar veckor att tillverka dessa tavlor, de går genom flera steg. De borrar bland annat i stenen för att få in dag, månad och månfasen. Ett snedsteg - då slängs tavlan. Varje tavla är unik och det är något jag verkligen gillar. Att vara ensam om något.

“Wearing meteorite is like having a piece of eternity on the wrist"

År 1870 tillverkade de deras första månfas med trippelkalender. Nu: 146 år senare, köpte jag min. Jaeger-LeCoultre har för mig en viss aura. En aura av elegans. En tillverkare som är älskade och har respekt världen över. Vilket är välförtjänt... Befinner du dig i ett rum med klocknördar kan du känna dig lugn med en Jaeger-LeCoultre på handleden... Klockorna är sofistikerade. Det är en helt annan skola, högre skolan.

Juste, mitt sällskap köpte en klocka också. Hon ville ju inte vara sämre... En Omega De Ville med pärlemortavla, kvarts och utan sekundvisare. Bra första klockköp som 19-åring.

image.jpeg
image.jpeg


Åter till mig...

Vad är det då som jag har köpt? Det är den första som har sålts av Nymans Ur och KRONS. Det är kanske den första som har sålts i Sverige. En Jaeger-LeCoultre Master Calendar 1558421 med meteorittavla. Det är inte vilken meteorit som helst som sitter i klockan... Den är nämligen svensk. Och fyra miljarder år gammal. Jag har ett stycke historia på handleden.

------------------------------------------------------

Info:
Tillverkare: Jaeger-LeCoultre
Modell: Master Calendar
Referens: 155842
I butik: Sent 2015
Kaliber: Calibre 866
Gångreserv: 43 timmar
Urverk: Automatiskt
Boett: Rostfritt stål
Urtavla: Meteorit
Glas: Safirglas
Armband: Alligatorband
Mått: 39,0 mm x 10,6 mm tjock
Vattentät till: 5 ATM (50 meter)
Garantitid: 3 år
Pris: 112 000 kr

Tack William, Marcus och Hampus på KRONS för Omegan! Tack Viggo, Petra och Sebastian på Nymans Ur för min Jaeger-LeCoultre samt en fin giveaway i form av glasbyte och täthetsservice av min Rolex 1601 som mamma spräckte glaset på i Bahamas...

Nu tar jag en liten paus och bara njuter!

På återseende,
Simon
Mycket fin! Och en jäkla fin presentation. Stort grattis till en verkligt unik klocka!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Börjar nästan misstänka att du köper klockor för att du har en bra presentationsidé på gång ;)
Grym klocka! Kan det rent av vara så att du kommer behålla denna ett tag nu?
Stort grattis!
Trist att jag inte hann lägga ett bud på Explorern bara.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Börjar nästan misstänka att du köper klockor för att du har en bra presentationsidé på gång ;)
Grym klocka! Kan det rent av vara så att du kommer behålla denna ett tag nu?
Stort grattis!
Trist att jag inte hann lägga ett bud på Explorern bara.

Haha! Det är ju så kul att skriva... Kanske skulle lägga ner mode och bli journalist eller författare;)

Svårt att toppa detta ju... Måste lägga bra mycket pengar för det. Blir nog att spara och köpa något när jag väl har råd.

Tack! Vi ses när värmen kommer. Planerar GTG!
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Och där kom den, har väntat kan jag säga.....
Stort grattis! Vacker och cool på samma gång.
Ut och njut:)
 
Tja nördar,

Denna tillverkare producerar cirka 50 000 stycken klockor per år. Denna tillverkare producerar allt själva. Denna tillverkare testar alla klockor på flera olika vis under 1000 timmar.

"For the most discerning connoisseur, hearing brands such as Omega or Breitling will hardly cause a stir or raise of the eyebrow, however, when a horologist hears the name Jaeger-LeCoultre, not only will an eyebrow lift, but heart-pounding elation will set in and that legendary name will blanket every other thought in his mind as he restrains his excitement in hopes of what he might hear next."

Jaeger-LeCoultre var först i Vallée de Joux, den mysiga dalen där de största tillverkarna i Schweiz såsom Patek Philippe, Vacheron Constantin och Audemars Piguet finns. Och så klart, Jaeger-LeCoultre - den anrika tillverkaren från år 1833. Fabriken ligger än idag kvar i Vallé de Joux, Le Sentier. Den fabriken kanske ni får en närmare titt på via undertecknad i maj... Jaeger-LeCoultre har tillverkat över tusen olika urverk och de har hundratals uppfinningar under sitt namn. Exempel? En av världens tunnaste mekaniska klockor - Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Squelette. 3,60 millimeter (!) mäter den.

image.jpeg


Urverk är något av en spetskompetens för denna tillverkare. Redan under tidigt 1900-tal sysslade Edmond Jaeger med ultra-thin urverk... Vad har den Heliga Treenigheten gemensamt med Jaeger-LeCoultre? Audemars Piguet, Vacheron Constantin och Patek Philippe köper in urverk från Jaeger-LeCoultre. Bara det, att alla från den Heliga Treenigheten köper urverk därifrån lär tala sitt tydliga språk... Inuti Audemars Piguet Royal Oak "Jumbo" har det alltid suttit ett urverk som härstammar från Jaeger-LeCoultre 920. I Vacheron Constantins legendariska Overseas 222 satt det modifierade 920 urverk, likaså i tidiga Patek Philippe Nautilus. Det finns en historia som säger att en urmakare från Patek Philippe bär en Jaeger-LeCoultre Master Calendar...

image.jpeg


Vi kör lite bilder på nyköpet.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Tavlan. Såg ni? Det är en sten. En meteorit. Första steget i tillverkningen av tavlan är att välja ut delen från stenen som tillslut kommer att sitta i klockan, här krävs det ett tränat öga... Tålamod och precision krävs också av tillverkaren. Det tar veckor att tillverka dessa tavlor, de går genom flera steg. De borrar bland annat i stenen för att få in dag, månad och månfasen. Ett snedsteg - då slängs tavlan. Varje tavla är unik och det är något jag verkligen gillar. Att vara ensam om något.

“Wearing meteorite is like having a piece of eternity on the wrist"

År 1870 tillverkade de deras första månfas med trippelkalender. Nu: 146 år senare, köpte jag min. Jaeger-LeCoultre har för mig en viss aura. En aura av elegans. En tillverkare som är älskade och har respekt världen över. Vilket är välförtjänt... Befinner du dig i ett rum med klocknördar kan du känna dig lugn med en Jaeger-LeCoultre på handleden... Klockorna är sofistikerade. Det är en helt annan skola, högre skolan.

Juste, mitt sällskap köpte en klocka också. Hon ville ju inte vara sämre... En Omega De Ville med pärlemortavla, kvarts och utan sekundvisare. Bra första klockköp som 19-åring.

image.jpeg
image.jpeg


Åter till mig...

Vad är det då som jag har köpt? Det är den första som har sålts av Nymans Ur och KRONS. Det är kanske den första som har sålts i Sverige. En Jaeger-LeCoultre Master Calendar 1558421 med meteorittavla. Det är inte vilken meteorit som helst som sitter i klockan... Den är nämligen svensk. Och fyra miljarder år gammal. Jag har ett stycke historia på handleden.

------------------------------------------------------

Info:
Tillverkare: Jaeger-LeCoultre
Modell: Master Calendar
Referens: 155842
I butik: Sent 2015
Kaliber: Calibre 866
Gångreserv: 43 timmar
Urverk: Automatiskt
Boett: Rostfritt stål
Urtavla: Meteorit
Glas: Safirglas
Armband: Alligatorband
Mått: 39,0 mm x 10,6 mm tjock
Vattentät till: 5 ATM (50 meter)
Garantitid: 3 år
Pris: 112 000 kr

Tack William, Marcus och Hampus på KRONS för Omegan! Tack Viggo, Petra och Sebastian på Nymans Ur för min Jaeger-LeCoultre samt en fin giveaway i form av glasbyte och täthetsservice av min Rolex 1601 som mamma spräckte glaset på i Bahamas...

Nu tar jag en liten paus och bara njuter!

På återseende,
Simon

Jag är mållös. Stört bra det här. Grattis.
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Kul att du köpte och gratulerar! Har kikat på den vid flera tillfällen och är riktigt sugen men har inte varit rätt tillfälle än. Säg till om(när) du ska flippa ;) Är det JLC originalläder?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kul att du köpte och gratulerar! Har kikat på den vid flera tillfällen och är riktigt sugen men har inte varit rätt tillfälle än. Säg till om(när) du ska flippa ;) Är det JLC originalläder?

Tack! :)

Nej, originalet var för stort... Sitter på alligator från Hirsch nu. Standard är mattsvart alligator. Men jag får blank alligator om några veckor som är ett alternativ. Mattbrun alligator finns också.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för dagens skratt! Fundera på ett grått band när du tröttnar på uret, vet inte om jag tycker matchningen idag är så bra. Intressant och fint ur i vilket fall!
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Tack! :)

Nej, originalet var för stort... Sitter på alligator från Hirsch nu. Standard är mattsvart alligator. Men jag får blank alligator om några veckor som är ett alternativ. Mattbrun alligator finns också.
Ok. Var snyggt hur som med brunt till! Förstod också på handlaren att det var brunt som gällde för guld och svart för stål och ingenting annat. Men fint att se hur de gifter sig, vilket är bra.
 
Topp