Jag har under ett tag varit ute efter en klocka i fliegerstuk och har funderat på allt mellan IWC Mark XVIII och olika Sinnmodeller. "Problemet" var att jag inte var jättesugen på att lägga 30 papp för en ganska rudimentär klocka som var tänkt att använda som beater. IWC har ju som bekant ETA och Sinn Sellita.
Mina "krav" var "flieger/field watch-stuk", 38<41mm, pålitligt urverk, snygg enkel boettform, lume, 100m WR och med human prislapp.
Givetvis blev det logiskt att botanisera i SEIKOs sortiment och det landade i en SARG007.
SARG007
Mått: 40mm x 11,6mm
Glas: Safirglas på framsidan, hardlex på baksidan.
Urverk: 6R15, Automatiskt urverk (21600bph) med hack & wind. 50 timmars gångreserv.
WR: 100m
Originalbandet är hemskt, snabbt på med nato.
Dessa SARG-modeller tillverkades i 4 olika utföranden, SARG001, 003, 005 & 007. 005 och 007 är näst intill identiska med arabiska siffror på urtavlan men med olika färger på urtavlan. Komiskt och för mig konstigt nog såldes dessa modeller enbart 2013-2015.
Modellen har en inre vridbar kompass vilken vrids via kronan kl 4, ganska meningslös funktion, men snygg.
Boetten ser helt borstad ut vid en snabb titt men vid närmare inspektion ser man att glasringen är polerad upptill och undertill samt att bandhornen har en polerad fasning. Små detaljer som gör boetten intressant istället för tråkig och detaljlös. Som oftast med SEIKO är även partiet mellan bandhornen högglanspolerat.
Det enda jag inte gillar på denna modell (förrutom originalbandet) är glasbaksidan vilket jag tänker åtgärda med ett sterilt baklock. Det nya baklocket ska graveras med initialer, födelsedatum och födelseort för att ytterligare öka "field watch"-känslan. Återkommer med bild på baksidan när det är färdigt.
Slutsats
SEIKO visar återigen vart skåpet ska stå vad gäller kvalitet/krona. För 1/10 av vad en IWC kostar har jag fått hem en klocka i perfekt storlek, med ett stabilt urverk och safirglas. Den tillverkades dessutom bara under 3 år vilket gör den ovanlig.
Senast ändrad: