• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning! Från Bajs till Najs, ZENITH XL-TRONIC, 1975.

Affe

Una vida loca
2-Faktor
OK...det tog sin lilla tid!


Men denna resa började i alla fall torsdagen 3 december 2020 på Kaplans! Kan inte vara ensam om att sitta och vara med deras pantauktioner som går av stapeln på tisdagar och torsdagar, nu var det ju länge sedan. så minnet kan svikta såklart! Men jag kommer ihåg att vi var ett gäng som bjöd på denna, trodde den skulle bli dyrare, och blev glad när jag fick den till ett överkomligt pris tyckte jag då.

Hade ju läst att den var defekt, så det var inga konstigheter, däremot så var jag tydligen inte påläst tillräckligt. Det visade sig att klockan tickade med stämgaffel och det är ingen dussinklocka precis. Den är rätt så avancerad och det krävs sin man för att få till urverket ifall det pajar fattar jag det som.



Lite snabbfakta hur en stämgaffel klocka fungerar! Detta har jag kopierat från en hemsida.

En stämgaffel i en klocka fungerar med en elektronisk krets som skapar ett servosystem som genljuder för att ge en elektrisk ström för att driva rörelsen. Det var revolutionerande för sin tid för batteridrift.

Bakgrund
1960 introducerade Bulova klocka företaget Accutron, den första massproducerade stämgaffel klockan, enligt Accutron titta på sidan.

Ersätta konventionella delar
En stämgaffel ersätter mekaniska klockans konventionella balans hjulet genom att fungera som balansen, med ett batteri som fungerar som våren.

Servosystem
Batteriet och trimma-dela sig fungera som ett servosystem med batteriet ger en ihållande elektrisk krets och stämgaffel, som har en liten magnet och omgiven av en spole, som ger resonans för att förstärka kretsen.

Transistor
Av batteriet sker genom en transistor, sedan genom spolen och en sekundär spole kopplad till transistorns tallrik.

Fluktuerande Feedback
Spolarna ger en varierande elektrisk ström, som locka och vända stämgaffelmagneterna och orsakar en vibration att generera en elektrisk ström, enligt elektriska klockor.

Effektivare
Titta på stämgafflar hum, eller vibrera, upp till 720 gånger per sekund jämfört med ett svänghjul, som vibrerar 2 1/2 gånger per sekund, och hålla bättre tid än mekaniska klockor.




Kommer ihåg att jag kollade upp på forumet var man kunde lämna in den, och som vanligt så fanns det många kunniga medlemmar som snabbt gav mig några tipps! Vet att jag ringde runt, och tanken var att jag skulle skicka iväg den.

Men...så blev inte fallet, något kom i mellan, och klockan blev liggandes, och till slut så glömde jag sonika bort klockan helt och hållet! Fram tills i Maj, då hittade jag klockan när jag gjorde en storstädning på kontoret här hemma.

Hehe…tänkte va fan är det här nu då, lite som det som göms i snö kommer fram i tö!

Blev riktigt jävla glad, och denna gången gjorde jag slag i saken, om jag inte missminner mig så skickade jag en förfrågan samma dag till Zanders Ur i Sundsvall och frågade om han kunde hjälpa mig! Någon dag senare fick jag svar att det inte skulle vara några problem!

Det var bara att skicka klockan, men det kunde ta tid, inga problem sa jag, får ta den tid det tar. I och med att jag skickade denna Zenith, så frågade jag även ifall han kunde kolla upp min Breitling World 80840, som en av klockorna hade stannat på. Visst Nemas Problemas fick jag till svar.

Det visade sig tyvärr att kronan Kl 3 hade fått sig en smäll, det hade gjort så att kronhalsen letat sig in i urverket. Hm…tråkigt som fan, men det är sånt som händer, skulle vara tråkigare ifall man inte vågade använda sina klockor. Tyvärr så finns det inga reservdelar kvar till dessa klockor, det ska sitta ett PUW 2110 ZT verk i. Men istället för det, så hittade han ett Miyota 5Y23, som dessutom är ett 12 timmars verk istället för 24 timmars. I.O.M det, så kunde han inte använda originalkronan då ställaxeln på Miyota verket hr 0.7 gänga. Jaja…nu går klockan i alla fall, och det är bra mycket roligare än att klockan står helt stilla.

Beträffande ZENITH klockan så har det fått en komplett genomgång. Ny stämgaffel, matararm packning och ett nytt glas. Känns riktigt kul att rädda livet på en klocka som förtjänar ett bättre öde än att ligga i någons låda ock skrota. Den förtjänas helt enkelt att sitta på någons handled, och i detta fallet så sitter den på min.

Blev att slänga på ett 20mm läder, trots att det bara är 19mm mellan luggarna, men det får duga tills jag fått tag på ett 19/16 mm, samt ett tidsenligt original Zenith lås. Har sett att dom sälj på Ebay.

Jaja…ett stort TACK till Zanders Ur i SUNDSVALL, han är GRYM! Han räddade även en CITIZEN analog/digitalklocka där den digitala delen hade slutat fungera. Klockan i sig var inte värt ett PISS, men affektionsvärdet var enormt, då jag fick denna klocka av min älskade mor i 18 års present.

Fakta / Specifikationer.

Namn: ZENITH XL-TRONIC
Uppvridning: Quartzurverk, Caliber 50.0 ESA 9162
Boettdiameter: 36mm.
Urtavla: Stavindex
Glas: Mineralglas.
Komplikationer: Datum
Luggbredd. 19mm.
Vattentät. 30m/100Ft
Lås: Bygelspänne på Brunt läder.

Före.

Från Bajs till Najs!.PNG


Idag ser den ut så här!

Som ni har väntat på dessa bilder 😆!


Kom ett litet paket med PostNord!

IMG_0546.jpeg


Väl inslaget, precis som det ska vara när man skickar klockor!

IMG_8627.jpeg


Tyvärr inga tillbehör, men lite visitkort och Give Aways är inte kattskit! Samt alla gamla verkdelar!!!

IMG_8629.jpeg


Här har vi den, riktigt trevlig klocka må jag säga!

IMG_8630.jpeg


På med ett band och så ett handledsskott!

IMG_8635.jpeg

IMG_8634.jpeg


Kul att originalkronan sitter kvar, det är dom små detaljerna som gör det... Och så ser man att den har levt ett riktigt tufft liv, precis som en klocka ska bäras.

IMG_8748.jpeg


Även ZINITH loggan Kl 12 är nice! För att inte tala om den Blå färgen på urtavlan, den är SJUUUUKT bra!

IMG_8638.jpeg



Här har vi Breitlingen jag pratade om, kul klocka, tyvärr så finns det inga reservdelar kvar hos Breitling. Hm...vars är världen på väg egentligen?!

IMG_8633.jpeg


Vad kan vara ett bättre avslut än att avsluta denna Paketöppning med ett MK-SHOT!

IMG_8643.jpeg




Ha en fortsatt Trevlig kväll!
 
Senast ändrad:
Topp