• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Jaeger LeCoultre - Master Ultra Thin Perpetual

Niklas

Rolex
2-Faktor
Nu är det dags för en paketöppning men denna gång tänkte jag köra en egen tråd för jag tycker helt enkelt att denna klocka förtjänar det :)

Som en del av er vet så möblerar jag om lite i min klocksamling.
De senaste 2 månaderna så jag sålt av ca 10 klockor för att frigöra kapital att köpa 4 eller ev. 5 nya klockor.
Två av de nya har redan landat och har avhandlats i den stora paketöppningstråden, Daytona 116509 och AP Royal Oak 15300or.
Båda dessa var i guld (vit respektive rosé) och även denna är i guld.

Så det är dags för en paketöppning av en underbar klocka från JLC med en helt fantastiskt komplikation:
Jaeger LeCoultre - Master Ultra Thin Perpetual (Ref. 1302520).

Denna klocka har faktiskt inte funnits på min radar speciellt länge men första gången jag provade den så klickade vi. Hårt!
De 39mm satt helt perfekt på min handled. Både storlek och utformningen gjorde att den satt som gjuten.
Dessutom har jag saknat en klocka i samlingen som har Perpetual kalender (evighetskalender på svenska).

Jaeger LeCoultre visade denna modell på SIHH 2013 i 3 olika utföranden.
Roseguld, vitguld och i stål(!).
Det är ett litet utropstecken bakom stål därför att klockor med sådana här komplikationer är nästan uteslutande i ädelmetaller.
Men den i stål, som måste vara en världens mest prisvärda evighetskalender, är en Boutique Edition som bara säljs via JLC egna butiker.

Urverket, JLC kaliber 868, är sammansatt av 336 delar och 46 juveler och är endast 4.72mm tjock vilket gör att klockan kvalar in som en ultra tunn med en tjocklek på boetten på 9.2mm.
Det är tunnare än JLC egna MUT Moon och Tourbillon och det är något som verkligen imponerar på mig.
Inom traditionellt urmakeri så anses ultra tunna perpetual kalender urverk vara ett av de mest heligaste verken.
Urverket är så klart testad 1.000 timmar (41 dagar) innan leverans som är brukligt med JLC in-house verk.

Klockan visar förutom tiden även år, månad, veckodag, datum samt månfas.
Och allt detta ställs in med en enda knapp på sidan av boetten!
Så har jag inte använt klockan på 2 veckor så behöver jag bara trycka på knappen 14 gånger så står alla visare rätt.
Då det är en evighetskalender så tar klockan hänsyn till om det är månader med 28, 30 eller 31 dagar samt även skottår där det är 29 dagar i februari.
Månfasen visar månen i rätt position under de kommande 120 åren.
Nästa justering som behöver göras av en urmakare kommer att ske 1 mars 2100 (var 100:e år sker en justering av skottåren).
Så jag kan vara lugn att det inte är jag utan min dotter eller ev. barnbarn som behöver bekymra sig för det :)
Jag hissnar lite när jag tänker efter vilken skicklighet som ligger bakom att justera in alla kuggar så de ligger rätt för att allt ska fungera och det helt mekaniskt.
Lägg då till att allt detta sker i ett ultra tunn urverk så förstår man att detta är en av de mest eftertraktade och imponerande komplikationerna.

Man behöver heller inte bekymra sig för att råka ställa om klockan mellan kl. 20-04 vilket kan förstöra kugghjulen då en perpetual ändrar datum under denna tid.
Anledningen till att man inte behöver oroa sig är att strax ovanför tim/minut axeln så finns ett litet fönster som blir blå mellan dessa tider. Även visarna har små hål för att de inte ska skymma detta fönster.
Resten av dygnet så är detta fönster i samma färg som tavlan (underbar äggskals färgad).

Jag måste säga att jag är helt fascinerad av denna klocka.
Så otroligt välbalanserad med färger och materialval som matchar perfekt.
Väldigt elegant och diskret för att vara en perpetual som jag kan se mig bära både till kostym och jeans.

JLC har lyckats med konststycket att få in alla dessa funktioner i ett så litet paket och ändå har de bibehållit läsbarheten med en visare per sub-dial och helt perfekta avstånd mellan allt på tavlan så man inte får det plottriga eller hoptryckta intrycket som syns på en del andra evighetskalendrar.

Det enda jag kan önska är att de hade lagt ner lite mer tid på utformingen och finisheringen av urverket, speciellt på en klocka av denna kaliber.
Inget fel på finishen med det ser mer ut som ett standardiserat verk än tex. ett vackert manuellt kronografverk från Patek eller Lange..
Men det var verkligen ingen deal breaker utan mer en liten parantes för att balansera upp alla lovord ;)

Slutord innan vi går loss med lite bilder:
Freaking loving it!

DSCN6869.JPG

DSCN6870.JPG


Klockar ser lite för kopparfärgad ut på vissa av bilderna pga. bakgrunden.
I verkligheten är den elegant rosé guld.
DSCN6902.JPG

DSCN6904.JPG

DSCN6908.JPG

DSCN6914b.JPG

DSCN6914c.JPG

DSCN6919.JPG

DSCN6921.JPG

DSCN6921a.JPG

DSCN6921b.JPG

DSCN6932.JPG

DSCN6933.JPG


Så här kan det se ut när man ska ta en wristie till KS.
Skrivbordet erbjuder ett utmärkt skydd mot reflexer :D
DSCN6935.JPG


Lite hårda fakta:

Ref:1302520

Jaeger-LeCoultre Kaliber 868
Automat
336 delar
28800 bph
38 timmar gångreserv
46 juveler
4.72 mm tjock
Timmar – Minuter- Sekunder
Evighetskalender
Dag, Månad, Datum, År, Månfas

Rosé guld
Mörkbrunt alligator armband
5 bar
39mm diameter
9.2mm tjock
Äggskals beige urtavla
Dauphines visare
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Wow. Kul att följa dina försäljningar och inköp, stort grattis till en fantastisk pjäs! Ska bli intressant att se vad som kommer framöver.. :)
 

Simpatico

Rolex
Där small det till i lådan. Jösses vilken klocka.
Helt underbar. Stort grattis.
Tack för att du delar med dig och ja den förtjänar, nej nej kräver en paketöppning enligt gängse rutiner.
Bra där.
 
Topp