Jag gillar den. Mycket snygg! Omega har fått till allt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den säljs som tur är även direkt på gummi eller läder om man inte vill betala för länken.Snygg!
Tyvärr går den bort för min del pga utseendet på länken...
Sant. Men vill helst ha en klocka som även kan köras på länk.Den säljs som tur är även direkt på gummi eller läder om man inte vill betala för länken.
Otroligt fin klocka!Omega introducerade Aqua Terra år 2002 med den ETA baserade Co-axial kalibern 2500 och en platt urtavla. Klockan var dykcertifierad till 150m och var en riktig GADA-klocka som för många blev Omegas svar till Rolex Datejust och Explorer.
Till Basel 2008 tog Omega ett djärvt kliv och uppgraderade serien med den nya in-house kalibern 8500 med 60 timmars gångreserv (tack vare dubbla fjäderhus) och en tavla uppdelad i vertikala streck som skulle föra tankarna till teakdäck på segelbåtar.
![]()
Aqua Terra har sedan 2013 uppdaterats med vidareutvecklade urverk som kunde stå emot 15.000 gaus starka magnetfält och mindre kosmetiska förändringar som bortplockandet av datumramen och byte från borstade till polerade mittlänkar.
2017 fyllde Aqua Terra 15 år vilket Omega firade genom att göra den största ändringen i Aqua Terra serien sedan starten 2002.
Ett urval av de största förändringarna var att man flyttade datumfönstret från klockan 3 till klockan 6, man gjorde boetten symmetrisk, kronan fick en ny konisk form och kronskyddet försvann. Man lanserade serien med fler färger på urtavla/visare och kompletterande gummiband.
Reaktionerna till den stora förändringen blev många och jag vet att jag själv var väldigt skeptisk till en början. Förändringarna började dock sakta växa och efter 9 månader stod det klart, jag skulle ha en!
Klockan beställdes i början av december och i helgen dök den äntligen upp.
![]()
Valet föll på den grå tavlan med blånerade visare och länk med kompletterande blått gummiband. Länkbiten sitter i själva gummibandet och bidrar till en väldigt trevlig estetisk detalj.
![]()
Urtavlan är helt magisk och ändrar nyans från väldigt mörk grå till ljusgrå med en fantastisk sunburst. Även de blånerade visarna skiftar enormt från nästan svarta till lysande blå. Klockan bör alltså upplevas i verkligeheten och i olika ljus!
![]()
Omega fortsätter att envisas med polerade mittlänkar på länken och då den helt saknar mikrojustering kommer den förmodligen att få bo kvar i lådan. Gummit är så fantastiskt följsamt, mjukt och skönt! Min enda tidigare erfarenhet med gummiband är Obris vilket inte alls var en hit. Nu skiljer det förvisso en hel del i pris men det märker man också av i slutprodukten.
![]()
Tavlan är nu något renare då man flyttat texten om vattentålighet till baksidan.
![]()
Gummibandet sitter på Omegas viklås som har en lite annorlunda utformning där den vanligvis långa delen av bandet går på insidan av den kortare delen. Resultatet blir i min mening ett något mer stilrent uttryck. Det underlättar även när man tar på sig klockan att man inte behöver passa in flärpen i några öglor. För att öppna låset sitter det en knapp på var sin sida om låset.
![]()
Det uppdaterade urverket 8900 innebär att man nu kan ställa timvisaren utan att sekund- och minutvisaren stannar. Trevlig funktion om man ofta byter tidszon. Urverket är både COSC och METAS certifierat vilket innebär att den måste stå pall för en rad prov både utanför och väl monterad i klockan.
![]()
Den obligatoriska wrist-shoten:
![]()
Klockan sitter väldigt bekvämt på handleden och den märks knappt när den är på. Här är en storleksjämförelse med en annan vattenälskare (41mm vs 40mm):
![]()
Pluspoäng:
- Underbart mjukt och snyggt gummiband
- Tavlan och visarna!
- Snabbinställning av tidszon utan att stanna klockan
- Bra kraftreserv på 60 timmar
- Ordentligt skydd mot magnitism
- Trevlig box (Rolex, se och lär)
- Symmetrisk tavla med datum kl 06
- För prisklassen väldekorerat urverk
Minuspoäng:
- Länken lämnar en del att önska, här kan Omega lära av Rolex (framförallt i kvalitetskänsla och mikrojustering)
Specifikationer:
Modell: Omega Seamaster Aqua Terra
Ref: 220.12.41.21.06.001
Urverk: Omega Caliber 8900
Kraftreserv: 60 timmar
Diameter: 41mm
Glas: Safir med AR på båda sidor
Baksida: Displaybaksida i safirglas
Vattentät: 150m
Precision: 0 - +5 sek/dygn
Tack för mig![]()
Tack!En mycket fin klocka! Grattis! Tack för en välskriven paketöppning.
Ville enbart säga att jag inte håller med om att urverket är väldekorerat för sin prisklass. Den estetiska bearbetningen av verket är utfört helt och hållet av maskiner, dvs att det inte läggs något handarbete på det. Om man tittar noga ser man massor med småfel vilket tyder på ett grovt maskinarbete. Det syns ej bearbetade (blästrade) ytor. Finns inga detaljer som är spegelpolerade. Anglage är nästan obefintlig och mycket grov och det finns inga polerade countersinks (vet ej vad de heter på svenksa).
Ett Panerai cal. 5000 ligger i ungefär samma prisklass och visar mycket bättre finish.
Mitt inlägg är inte tänkt att nedvärdera urverket utan att säga att det borde kanske inte synas. Rolex gör så med sina klockor där finishen på verket är industriell och funktionell, dvs inte dekorativ. Omegas verk är mycket pålitliga och stabila. Där ligger deras styrka.
Här är några macro bilder (mina egna) för att illustrera det jag menar.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack!
Ingen fara, har inga problem att möta andra åsikter.
Panerais P5000 är ju bara en enda stor basplatta man ser så den kanske inte var ett så bra exempel? Eller tänker jag på fel urverk?
Då är det nog jag som är för dåligt insatt, för mig ser det bara ut som en stor platta som man har borstat åt ett håll. Men har inte sett någon i verkligheten så det kan ha med det att göra.Du tänker på rätt urverk. Antal bryggor och dess form har inte mycket med finish att göra. P.5000 har välgjord anglage, countersinks, finare perlage etc. Mao finare bearbetning som innebär mer handarbete. Att ha ett dekorerat verk betyder att man ska se på detaljerna (helst med ett förstoringsglas). Omegas verk ser bra ut, den är dekorerat dock är det inte så välgjort.
Då är det nog jag som är för dåligt insatt, för mig ser det bara ut som en stor platta som man har borstat åt ett håll. Men har inte sett någon i verkligheten så det kan ha med det att göra.
Omega fokuserade på att göra ett extremt tekniskt kompetent urverk (med en dyr certifiering) i en låg prisklass som dessutom ser bra ut (ja, bra, inte perfekt). Jämförelsen mot Panerai är ju inte helt logisk då P5000 dels är ett klart sämre urverk som dessutom sitter i klockor som är från ca 10 000 kr dyrare än exempelvis Aqua Terra.Du tänker på rätt urverk. Antal bryggor och dess form har inte mycket med finish att göra. P.5000 har välgjord anglage, countersinks, finare perlage etc. Mao finare bearbetning som innebär mer handarbete. Att ha ett dekorerat verk betyder att man ska se på detaljerna (helst med ett förstoringsglas). Omegas verk ser bra ut, den är dekorerat dock är det inte så välgjort.
Tack! Ja det tog ett tag men den som väntar på något gott.Härligt! Då dök den äntligen uppGrattis!
Ja det är ju inte gratis tyvärr.. Men väl värt pengarna!Riktigt snygg! Om det inte vore för att gummit var så dyrt och min studentkassa så liten hade jag utan tvekan köpt till det till min. Blir en helt annan klocka!
Omega fokuserade på att göra ett extremt tekniskt kompetent urverk (med en dyr certifiering) i en låg prisklass som dessutom ser bra ut (ja, bra, inte perfekt). Jämförelsen mot Panerai är ju inte helt logisk då P5000 dels är ett klart sämre urverk som dessutom sitter i klockor som är från ca 10 000 kr dyrare än exempelvis Aqua Terra.
Jag skulle påstå att verket är väldekorerat för sin prisklass och är ganska säker att urverket står pall jämförelser.
Ingen förändring här med 8900 jämfört med 8500, börjar väl röra sig vid 23.30.Härlig paketöppning och trevliga bilder, grattis! Är det som på de äldre versionerna att datumskivan glider över till det nya datumet när den växlar eller sker det direkt?
Fick på det i fredags efter jobbet så inte haft det så länge men jag tycker det är underbart bra. Vill nog säga att gummit egentligen är den allra bästa grejen med den här nya modellen. Ja, man kanske skulle ha skippat länken helt för att spara pengar men länken är ju något bestående jämfört med både gummi och läder som ändå åldras. Vad gäller länken så är låset omgjort jämfört med föregångaren men den delen är varken bättre eller sämre. Eftersom jag haft en AT förr så visste jag att optimal längd på länken hamnar lite mellan att välja två halvlänkar eller en hellänk (halvlänkarna är inte halva utan snarare kanske 70% i längd), det här är lite bökigt om man vill ändra sommar/vinter. Den nya är lite bättre för mig då lug-lug mellan bandstiften minskat, kanske 1mm? mot föregångaren i 41,5.Tack! Ja det tog ett tag men den som väntar på något gott.Du är fortfarande nöjd med gummit? Tänkte jag skulle testa med läder också.
Att borsta länken kunde ju vara en idé. Då vill det ju till att borstningen blir likadan som på övriga delar vilket kanske känns svårt att få till? Eller borstar man hela länken?Ingen förändring här med 8900 jämfört med 8500, börjar väl röra sig vid 23.30.
Fick på det i fredags efter jobbet så inte haft det så länge men jag tycker det är underbart bra. Vill nog säga att gummit egentligen är den allra bästa grejen med den här nya modellen. Ja, man kanske skulle ha skippat länken helt för att spara pengar men länken är ju något bestående jämfört med både gummi och läder som ändå åldras. Vad gäller länken så är låset omgjort jämfört med föregångaren men den delen är varken bättre eller sämre. Eftersom jag haft en AT förr så visste jag att optimal längd på länken hamnar lite mellan att välja två halvlänkar eller en hellänk (halvlänkarna är inte halva utan snarare kanske 70% i längd), det här är lite bökigt om man vill ändra sommar/vinter. Den nya är lite bättre för mig då lug-lug mellan bandstiften minskat, kanske 1mm? mot föregångaren i 41,5.
Vill påpeka att man kan låta borsta länken. Inte sett någon som gjort det på sin AT men har sett det på SM300, bilder i Omega-tråden tror jag.
Läder? Inte utrett om viklåset är identiskt eller om det blir ett litet glapp med läderbandet. Se bild. Tänkte jag skulle skriva till Omega och fråga. Kunde ju vara kul att växla med läder kanske? Själva lädret ligger väl på en 3000:-
![]()