• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning: Omega Aqua Terra 2017 Basel

Att borsta länken kunde ju vara en idé. Då vill det ju till att borstningen blir likadan som på övriga delar vilket kanske känns svårt att få till? Eller borstar man hela länken?

Jag har ett läder från BOB (tillverkat efter samma spec som Omegas original) som jag jämförde lite snabbt och det verka fungera. Kan göra en ordentlig test ikväll.
Vet inte men här är i alla fall bilder på en SM300 där länken har borstats.
https://klocksnack.se/threads/officiella-omegatråden.54123/page-96#post-1913609
Ja, testa gärna och rapportera. Även om jag inte köper lädret till AT så kan man ju tänka sig ett läder till Speedmastern som viklåset funkar till.

Vad är det i det du säger som jag inte hade sagt? Omega gör fina urverk som är dock inte väldekorerade. Jag reagerade på det ordet och skrev vad jag tyckte med makrobilder som visar vad jag menar. Urverket ser bra ut men det inte är väldekorerat. Panerai P.5000 har bättre finish och är väldekorerat.
Du skriver att urverket inte är väldekorerat för sin prisklass. Det är ju inte sant.

Du skriver att urverket inte är väldekorerat för sin prisklass. Det är ju inte sant.

Du menar tydligen att ”för sin prisklass” betyder ”för samma pris”.
Ta en Omega De Ville Hour Vision istället då. Listar för 57800kr. Sammar urverk familj med samma nivå av bearbetning på urverket.
Om detta urverk är väldekorerat i din bok låter jag bli att diskutera finishen med dig. Halvbra anglage och grova côtes de genève samt lite perlage här och där, utförda av maskiner, är det enda som står för dekorering på urverket i frågan.

Senast ändrad:
Du menar tydligen att ”för sin prisklass” betyder ”för samma pris”.
Ta en Omega De Ville Hour Vision istället då. Listar för 57800kr. Sammar urverk familj med samma nivå av bearbetning på urverket.
Om detta urverk är väldekorerat i din bok låter jag bli att diskutera finishen med dig. Halvbra anglage och grova côtes de genève samt lite perlage här och där, utförda av maskiner, är det enda som står för dekorering på urverket i frågan.
Vad har det med saken att göra, det är en helt annat klocka och inte den klocka vi diskuterar i tråden. Ska vi leta reda på en dyrare P5000-klocka också när vi ändå är i farten? Lägg inte gärna ord i min mun tack.

Sweet paket öppning men bra text och härliga bilder!
Tycker den blåa är ball men frågan är hur den står emot tiden... ;)

Tjusig! Grattis! Mycket bättre datumplacering på den här om man nu tvunget måste ha med datum.

(Personligen ett större fan av den förra tavlan med vertikala linjer dock. Att de aldrig kan bli perfekta :/)

Senast ändrad:
Vet inte men här är i alla fall bilder på en SM300 där länken har borstats.
https://klocksnack.se/threads/officiella-omegatråden.54123/page-96#post-1913609
Ja, testa gärna och rapportera. Även om jag inte köper lädret till AT så kan man ju tänka sig ett läder till Speedmastern som viklåset funkar till.
Det funkade fint med läderband. :)
4FACB9B3-A5DC-444C-B6AB-863AC9155D24.jpeg

E5832DFD-7F3C-4C6C-8C58-AF7A5E83E093.jpeg

B75B4A25-63AC-44EB-B2A2-ED70F96E1AB4.jpeg

Hade inte sett denna tavla IRL innan men igår hade jag en stund över i Stockholm och hittade den på NK med gummit. Ja, den är underbart fin och häftig. Sen är det kanske inte rätt val för en GADA-klocka? Skall erkänna att jag valde den blågrå för att få en mer återhållsam färg på gummit.

Hade inte sett denna tavla IRL innan men igår hade jag en stund över i Stockholm och hittade den på NK med gummit. Ja, den är underbart fin och häftig. Sen är det kanske inte rätt val för en GADA-klocka? Skall erkänna att jag valde den blågrå för att få en mer återhållsam färg på gummit.
Med GADA tänkte jag mer generellt som AT som serie. Men jodå, denna funkar även i mer uppklädda sammanhang. Här testar jag mörkblått läder till mörk kavaj vilket jag tycker funkar utmärkt :)
12226DE9-CBD2-4B28-BFE3-46C17026CD13.jpeg

Ja, det är fler varianter än någonsin men dom är alla grymt snygga på olika sätt. Svårt att välja men hur det än slutar går man ju inte fel.

En mycket fin klocka! Grattis! Tack för en välskriven paketöppning.

Ville enbart säga att jag inte håller med om att urverket är väldekorerat för sin prisklass. Den estetiska bearbetningen av verket är utfört helt och hållet av maskiner, dvs att det inte läggs något handarbete på det. Om man tittar noga ser man massor med småfel vilket tyder på ett grovt maskinarbete. Det syns ej bearbetade (blästrade) ytor. Finns inga detaljer som är spegelpolerade. Anglage är nästan obefintlig och mycket grov och det finns inga polerade countersinks (vet ej vad de heter på svenksa).
Ett Panerai cal. 5000 ligger i ungefär samma prisklass och visar mycket bättre finish.
Mitt inlägg är inte tänkt att nedvärdera urverket utan att säga att det borde kanske inte synas. Rolex gör så med sina klockor där finishen på verket är industriell och funktionell, dvs inte dekorativ. Omegas verk är mycket pålitliga och stabila. Där ligger deras styrka.
Här är några macro bilder (mina egna) för att illustrera det jag menar.

Screen Shot 2018-01-28 at 21.19.58.png
Screen Shot 2018-01-28 at 21.19.30.png
Screen Shot 2018-01-28 at 21.19.00.png
Screen Shot 2018-01-28 at 21.18.33.png
Screen Shot 2018-01-28 at 21.18.18.png
Vilka härliga bilder :)

Tillbaka
Topp