• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[Paketöppning] Rolex Daytona 116500LN

Taxman

Rolex
2-Faktor
Hej Klocksnacks-vänner!

Det har blivit dags för min andra paketöppningstråd här på Klocksnack. Den första (som ni hittar r) skrev jag för lite drygt ett år sedan och jag trodde då att det skulle dröja betydligt längre innan jag fick tillfälle att skriva ytterligare en. Så blev dock inte fallet! :D

Eftersom de flesta känner till Rolex Daytona och dess historia tänkte jag inte skriva så mycket om det utan snarare om varför jag valde att köpa just den modellen.

Vi börjar med att backa tillbaka bandet till slutet av sommaren/början av hösten 2015 då jag och min fru fick veta att vi väntade barn. ”Leveransen” beräknades till våren 2016 och vi fick också veta att det skulle bli en pojke. Så snart vi fick veta att vi väntade barn började jag googla efter barnvagnar, bilbarnstolar, sängar, kläder osv. för att hitta de bästa grejerna. När jag fick veta att det var en liten kille som vi väntade på gled tankarna snabbt över till att börja fundera på om det inte vore kul att köpa en årsklocka som han en dag skulle kunna få ta över, men som jag skulle använda fram till dess.

Då jag nyligen hade köpt min gröna Submariner kändes det tråkigt med ytterligare en sub vilket annars hade varit en utmärkt kandidat. Därför började jag kolla på vad som kunde vara ett bra komplement till den klocka jag redan hade. Jag spanade på allt ifrån Rolex GMT och Datejust till JLC Reverso och Omega Speedmaster. Jag visste att jag gärna ville ha en klassisk modell som förhoppningsvis kommer stå sig bra men det var ingen av de jag kollade på som kändes helt 100%-ig.

Inför Baselworld 2016 satt jag som på nålar. Tänk om något lämpligt skulle presenteras, det skulle ju inte bara bli en årsklocka i bemärkelsen att den var köpt samma år som sonen föddes utan den skulle ju även introducerades just det året.

Personligen hoppades jag på en GMT-coke då den förmodligen skulle ligga skapligt till rent prismässigt. När det sedan blev en Daytona med keramisk ring visste jag inte riktigt vad jag skulle göra eller tycka. Klockan var ju grymt snygg men kanske lite utanför min budget. Tankarna snurrade och jag visste varken ut eller in. Tillslut tog jag mod till mig och presenterade planen för min fru. Hon tyckte till min förvåning att det lät som en bra idé att köpa en Daytona till sonen. Glad som en lärka ringde jag runt för att höra hur det såg ut med kö-listor. Till min stora lycka hamnade jag som nr.1 vilket jag sedan dess har betraktat med en sund, men onödig, skepsis.

I fredags förra veckan fick jag så samtalet. Klockan hade kommit och fanns redo att hämtas ut. Tanken var att jag skulle ta med sonen när jag hämtade klockan för att kunna dokumentera händelsen. Problemet var bara att jag/vi egentligen inte hade tid att hämta den eftersom vi skulle resa bort hela helgen och behövde fredagseftermiddagen till att packa. Men vafan man kan inte låta en Daytona vänta så jag fick sticka iväg själv för att hämta den. Att jag dessutom själv firade min födelsedag i fredags gjorde ju inte saken sämre precis! :D

Nog tjatat nu kör vi lite bilder!

IMG_0683.JPG


IMG_0685.JPG


IMG_0692.JPG


IMG_0687.JPG


IMG_0689.JPG


IMG_0691.JPG


IMG_0695.JPG


En lite jämförelse med Submarinern.

IMG_0698.JPG


På handleden!

IMG_0714.JPG


IMG_0786.JPG


Vad mer finns då att tillägga? Klockan sitter som en smäck på armen även om det är lite ovant att inte kunna justera länken såsom på Submarinern. Detta vägs dock upp av att den är lättare och följer handleden på ett utmärkt sätt. Jag tycker också att proportionerna och färgerna är ännu bättre i verkligenheten jämfört med på bild.

Avslutningsvis lite fakta om klockan:
Namn: Rolex Cosmograph Daytona
Referens: 116500LN
Diameter: 40 mm
Material: Rostfritt stål, 904L
Urverk: Rolex inhouse-verk 4130
Gångreserv: ca 72 timmar
WR: 100 m
Länk och lås: Oyster-länk med polerade mittlänkar, viklås med "Easylink"-justering
 
Underbar ide som jag tänker efterfölja när det är dags för mig att bli förälder. Klockan är även den helt outstanding, grattis!
 

Pistol_Pete

Panerai
Stort grattis till klockan men ännu större grattis till sonen!
Upplever du att Daytonan bärs mindre på handleden än subben, så den har smalare bandhorn?
 

charles8

Omega
2-Faktor
Stort grattis till klockan och ett ännu större grattis till dig och respektive till sonen! Han kommer vara mer än lycklig för den där Daytonan en vacker dag. Underbar idé!
 
Stort grattis! Ser ut att vara en riktigt trevlig klocka. "Rätt" färg också som någon skrev innan. :)

Kul initiativ med årsklocka till sonen också!
 
Topp