• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Vacheron Constantin Overseas 42042

P-vakten

Patek
2-Faktor
Alla klocknördar vet den där känslan av att aldrig vara nöjd eller snarare nästan nöjd….. Den ständiga jakten på nästa erövring… Nu har jag varit på krigsstigen ett tag och slutligen hittat en rolig spännande modell jag inte sett på forumet speciellt mycket nämligen första referensen av Vacheron Constantin Overseas. För att detta ska kunna bli en godkänd paketöppning så krävs lite krimskrams etc… Nedan följer mer information rörande denna referens.

Introduktion:
En av de tidigaste och största namnen inom Swiss horologi är Vacheron Constantin som har skapat horologisk historia i över 260 år. Vacheron Constantin är även världens äldsta klocktillverkare som fortfarande är i produktion och har varit det sedan Jean-Marc Vacheron öppnade sin verkstad i Geneve 1755.

Overseas:
Vacheron Constantin lanserade deras lyxiga sportklockskollektion Overseas under 1996. Overseas modellen härstammar från referensen Vacheron Constantin 222 vilken var en modell som presenterades vid företagets 222 levnadsår. Vacheron Constantin 222 är en modell som är väldigt lik både Patek Philippe Nautilus och Audemar Piguet Royal Oak men med den skillnaden att den inte är designad utav Gerald Genta utan istället av den då unge Jorg Hysek. Alla tre märkena släppte deras nya lyxiga sportklockor relativt tätt omkring 1972-1977.

Vacheron Constantin Overseas designades utav den externa designern Dino Modolo tillsammans med Vacheron Constantins egna designers Vincent Kaufmann och arbetet påbörjades under 1994. När Vacheron Constantin Overseas lanserades för första gången kom den endast med urverket kaliber 1310, som baserats på det tunna verket Girard Perregaux 3100 och kom i två olika storlekar, 37mm respektive 35mm. År 1999 lanserade även Vacheron Constantin en kronograf som ingick i Overseas kollektionen som då kom med urverket kaliber 1137, som var baserat på Piguet kaliber 1185, men med skillnaden av en ”stort datum”-mekanism. Under produktionsåren 1996-2004 så vidareutvecklades Kaliber 1310 och ersattes med Kaliber 1311 pga att det tidigare GP 3100 hade ett erkänt problem med att bottenplattan flexades av rotorrörelsen. Därför förstärktes bottenplattan med 0.3mm för att motverka detta problem.


Girard Perregaux 3100
gp_3100.jpg


Kaliber 1310
cal_1310.jpg


Specifikationer:
Märke: Vacheron Constantin
Modell: Overseas
Referens: 42042/423A-8872
Material: Stål
Mått: D 37mm
Funktioner: Timmar, minuter, sekunder och datum
Water Resistent: 150m
Urverk: Kaliber 1311

IMG_1344.PNG
IMG_1346.jpg
IMG_1373.jpg


Precis sådär härligt använd som jag gillar mina klockor. Nu är det min tur att fortsätta ge denna fina Vacheron Constantin härlig patina och ytterligare spännande äventyr, även fast det kanske inte blir till havs....

Edit: Det efterfrågades fler bilder på detaljer etc. Here we go!

Ett skepp kommer lastat! Bakboett.
IMG_1400.jpg


Malteserkorset på kronan, tunn och fin är den också.
IMG_1401.jpg
IMG_1405.jpg


Låsningen är riktigt schysst tycker jag där man först spänner ett litet låsspänne innan claspen fälls ner. Känns väldigt tryggt.
IMG_1402.jpg

IMG_1403.jpg
IMG_1404.jpg
 
Senast ändrad:

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Alla klocknördar vet den där känslan av att aldrig vara nöjd eller snarare nästan nöjd….. Den ständiga jakten på nästa erövring… Nu har jag varit på krigsstigen ett tag och slutligen hittat en rolig spännande modell jag inte sett på forumet speciellt mycket nämligen första referensen av Vacheron Constantin Overseas. För att detta ska kunna bli en godkänd paketöppning så krävs lite krimskrams etc… Nedan följer mer information rörande denna referens.

Introduktion:
En av de tidigaste och största namnen inom Swiss horologi är Vacheron Constantin som har skapat horologisk historia i över 260 år. Vacheron Constantin är även världens äldsta klocktillverkare som fortfarande är i produktion och har varit det sedan Jean-Marc Vacheron öppnade sin verkstad i Geneve 1755.

Overseas:
Vacheron Constantin lanserade deras lyxiga sportklockskollektion Overseas under 1996. Overseas modellen härstammar från referensen Vacheron Constantion 222 vilken var en modell som presenterades vid företagets 222 levnadsår. Vacheron Constantin 222 är en modell som är väldigt lik både Patek Philippe Nautilus och Audemar Piguet Royal Oak men med den skillnaden att den inte är designad utav Gerald Genta utan istället av den då unge Jorg Hysek. Alla tre märkena släppte deras nya lyxiga sportklockor relativt tätt omkring 1975-1977.

Vacheron Constantin Overseas designades utav den externa designern Dino Modolo tillsammans med Vacheron Constantins egna designers Vincent Kaufmann och arbetet påbörjades under 1994. När Vacheron Constantin Overseas lanserades för första gången kom den endast med urverket kaliber 1310, som baserats på det tunna verket Girard Perregaux 3100 och kom i två olika storlekar, 37mm respektive 35mm. År 1999 lanserade även Vacheron Constantin en kronograf som ingick i Overseas kollektionen som då kom med urverket kaliber 1137, som var baserat på Piguet kaliber 1185, men med skillnaden av en ”stort datum”-mekanism. Under produktionsåren 1996-2004 så vidareutvecklades Kaliber 1310 och ersattes med Kaliber 1311 pga att det tidigare GP 3100 hade ett erkänt problem med att botten platten flexades av rotorrörelsen. Därför förstärktes bottenplattan med 0.3mm för att motverka detta problem.


Girard Perregaux 3100
gp_3100.jpg


Kaliber 1310
cal_1310.jpg


Specifikationer:
Märke: Vacheron Constantin
Modell: Overseas
Referens: 42042/423A-8872
Material: Stål
Mått: D 37mm
Funktioner: Timmar, minuter, sekunder och datum
Water Resistent: 150m
Urverk: Kaliber 1311

IMG_1344.PNG
IMG_1346.jpg
IMG_1373.jpg


Precis sådär härligt använd som jag gillar mina klockor. Nu är det min tur att fortsätta ge denna fina Vacheron Constantin härlig patina och ytterligare spännande äventyr, även fast det kanske inte blir till havs....
Grattis! Ett trevligt val.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Stort grattis, vilken otroligt trevlig modell.

Ser ut som en riktigt bra ”allt-i-allo” klocka. 37mm, 150m vatten, bra länk. Skitsnygg!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra där, riktigt trevlig paketöppning, stort GRATTIS till nya klockan @P-vakten !

Då får gärna bjuda på lite fler bilder, på kronan, bakboetten samt låset etc, vi klocknördar älskar detaljer vet du väl ;):cool::cigar::D:p!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Stort grattis, vilken otroligt trevlig modell.

Ser ut som en riktigt bra ”allt-i-allo” klocka. 37mm, 150m vatten, bra länk. Skitsnygg!
Stort tack! Håller helt och hållet med dig och dessutom riktigt tunn och smiter smidigt in under manschetten.
Härlig paketöppning med matig info. Stort grattis till ett roligt val!
Tack, känns helt rätt hittills :)
Återigen stort grattis till den fina pjäsen
@P-vakten och tack för en grym paketöppning :)
Tackar kompis!
Tack för lektionen och stort grattis till en ruggigt fin klocka.
Finns ännu mer att ta upp kring detta anrika märke samt referens, men det en annan gång. Stort tack :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Bra där, riktigt trevlig paketöppning, stort GRATTIS till nya klockan @P-vakten !

Då får gärna bjuda på lite fler bilder, på kronan, bakboetten samt låset etc, vi klocknördar älskar detaljer vet du väl ;):cool::cigar::D:p!
Stort tack @Affe. Du behöver inte oroa dig för detaljbilderna, kameran är laddad och kommer smattra som en kulspruta imorgon, när ljuset är tillbaka!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Great story och grattis, en pärla!
Tack @Chuck, mycket spännande märke att gräva ner sig i :)

Alltid kul med :vconstantin:

Stort grattis!
Tackar!
Stort grattis! Fantastisk klocka! :D
Tack!
Grattis! Mkt fin klocka och trevlig läsning :)
Tack, kul att du uppskattade det :)
Grattis! och tack för en trevlig historielektion.
:pompus:
Stort grattis till en ruggigt fin klocka!!!
Man tackar! Inte nog med att den är fin... Den verkar ticka på riktigt bra också inom kronometer skalan :)
:vconstantin:
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Stort grattis, den är jättefin. Kool modell.
Hur tjock är den? Hur känns den jämfört med Royal Oaken? En rättelse här till dig här dock, AP som var först i segmentet Stål lyxsport, kom redan 1972.
 
Topp