• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Vacheron Constantin

Riktigt snygg och modigt av dig att faktiskt gå lite utanför boxen där de flesta ofta slutar med Rolex, AP eller PP. Riktigt kul att se en snygg VC!

Har blivit allt svagare för den modellen med tiden och tycker den är makalöst grym!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Oooooootroligt bra!
Absolut på min vill-ha lista.
Klockan har dock varit några mm för stor i mitt tycke för att passa min handled när jag provat.
/j
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Så var det äntligen dags!

Det har rört på sig en del i min lilla klocklåda på sistone.. En Panerai har nyligen kommit in, jag har sålt min ögonsten Rolex Explorer 2, jag har en (svårsåld) PO Chrono ute till försäljning. Tanken med försäljningarna har varit att säkerställa finansiering till mitt nya objekt, ett objekt jag verkligen har suktat efter..
Detta nytillskott har sin grund i en längtan jag upplevt under det senaste halvåret, en längtan om att införskaffa en sportklocka som innebär ytterligare ett steg upp från det jag hittills hunnit äga, dvs. Rolex, Omega och Panerai. Denna fas inleddes med att jag således vände mina blickar mot De Tre Stora; PP, AP och VC.

Vad gäller Patek riktades blickarna mot Aquanaut och möjligen Nautilus. Båda modellerna är fantastiskt fina, men jag har trots allt en svaghet för någon komplikation utöver datum. Hade jag involverat komplikationer till dessa modeller hade tyvärr notan blivit alldeles för saftig för mig att hantera. Vem vill förresten ha en KS-dussinklocka som ju Aquanaut och Nautilus kommit att bli ;)

AP Royal Oak är liksom ovannämnda PP:s en härlig klocka, men återigen dök komplikationstanken upp i huvudet. Vad gäller RO föredrar jag dock utseendemässigt den ”rena” modellen framför chronon, varför jag vände blickarna mot nästa märke..

Vacheron Constantin är den äldsta ännu aktiva tillverkaren av finare ur och grundades redan 1755 av urmakaren Jean-Marc Vacheron. Dennes barnbarn Jacques-Barthélemy Vacheron slog 1819 följe med Francois Constantin och märket bytte då namn till Vacheron & Constantin. VC för en relativt diskret tillvaro jämfört med sina märkesbröder i treenigheten. De tillverkar i sammanhanget blygsamma 20 000 klockor per år, att jämföra med Pateks 53 000 och AP:s 32 000. Den modell jag riktade in mig på är VC:s sportserie Overseas, och närmare bestämt OS Chronograph. Att säga att jag omedelbart fastnade för utseendet är en underdrift.. När jag så under Watchout för två månader sedan fick möjlighet att länge klämma och känna på en, rådde inte längre några tvivel om vad som måste in..

VC6.jpg


Overseas-serien har sitt ursprung i den närmast legendariska modellen (dock med det föga fantasifulla namnet) 222. Denna modell designades under sjuttiotalet i ungefär samma veva som de likaledes legendariska PP Nautilus och AP Royal Oak, vilka båda designades av Gerald Genta. En vanlig missuppfattning (som även jag tidigare delat) är att Genta även designade VC 222, vilket alltså inte stämmer. Upphovsmannen till denna var Jorg Hysek. Nuvarande generation av OS baseras på en designinsats som genomfördes 2006.

VC OS Chrono finns i ett antal utföranden; i stål eller guld, med olika färger på tavlan, på länk, på gummi eller läder. Med tanke på den fantastiska länken, rådde aldrig något tvivel om att jag skulle införskaffa en modell med sådan. Vidare är det bara den svarta och vita tavlan som har det fantastiska guilloche-mönstret, vilket i mitt tycke skänker tavlan en ytterligare dimension av liv. Mitt val landade i slutändan på den svarta tavlan.

VC5.jpg


Mina första intryck av klockan är oerhört bra. Den integrerade länken är som jag nämnde tidigare i mitt tycke underbart vacker och väldigt skön att bära, och låset är härligt distinkt (jag har dock i variationens namn och för att kunna få en ökad sportighet beställt ett originalband i gummi med tillhörande clasp). Tavlan med dess mönster är utsökt att skåda, och uppvisar trots den svarta färgen olika sidor beroende på hur ljuset hamnar på den. Indexmarkeringarna och visarna är alla omgivna resp. består av 18 karats vitt guld, och tavlans läsbarhet är mycket god. Jag är en oerhörd sucker för Grand Date, så datumfönstret kl 12 verkligen sjunger för mig! Baksidan av caset pryds av det för Overseas-serien klassiska segelskeppet. Detaljkvaliteten och finishen i sin helhet lämnar egentligen inget övrigt att önska.

Följande två bilder som ska illustrera ovanstående är lånade, då mitt eget makroobjektiv till Iphone inte gör någon särskilt glad..
VC7.jpg

VC8.jpg


Det som ger liv åt klockan är Vacheron Constantins caliber 1137. Detta baseras på Frederic Piguet caliber 1185 (vilket tidigare även gett liv åt exempelvis AP RO chrono). VC lägger dock stor möda på att förfina verket utöver att tillföra Grande Date-funktionen.
VC OS är väl skyddad mot magnetisk påverkan, då verket är omgivet av ett skyddande järnhölje.

VC OS urverk 2.png

VC OS Urverk.png


Som ni förstår är jag fantastiskt nöjd med mitt tillskott! Det är en oerhört mångsidig klocka som i mitt tycke passar lika väl till kostym som till mer lediga sammanhang och utstyrslar, särskilt när jag också kommer att ha gummiband att variera med. Det är lätt att tala om keepers och ibland svårare att faktiskt hålla fast vid det, men känslan nu är att denna garanterat kommer att få stanna under en lång tid framöver!

Jag avslutar med lite fakta om urverket och några bilder till. Tack för titten och må väl!

  • Reference: 1137
  • Energy: automatic
  • Thickness (mm): 6.60
  • Diameter (mm): 26.20 (11''' ¼)
  • Number of parts: 183
  • Number of jewels: 37
  • Frequency: 3 Hz ( 21,600 v.p.h )
  • Power-reserve (hours): 40 approx.
  • Indication: minutes, Large date, column-wheel chronograph with 12-hour and 30-minute counters, small seconds at 6 o'clock, hours
VC1.jpg

VC2.jpg

VC9.jpg
VC10.jpg
VC11.jpg

VC12.jpg
Stort grattis kompis, sitter som en fläskläpp på en gnagare!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra skrivet och grattis till en grym klocka! Hur upplever du sorleken? Jag tycker måtten skrämmer lite, utöver det verkar det vara en riktigt riktigt trevlig klocka vilken jag tror vi kommer se fler av här på KS framöver.
 

demondave

Rolex
Den där ligger i topp på större budget-shortlisten. Sådana här paketöppningar får mig att vilja avboka lägenheten och bränna sparkontot.


Grymt avundsjuk, stort grattis!!
 
Topp