• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - "You either get it, or you don't"

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Men fy fan vilken trevlig paketöppning du bjuder oss på @azcii :cigar: både med bilder och text sånt är alltid trevligt, när det kommer till klockan så skojar man inte bort den heller, den är GRYM, gillar tavlan och att det är sandwich dial på den. Ett stort GRATTIS till klockan.
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
372ans baksida är inte lika rolig som 112ans. Men här kommer tre bilder till iaf :)
IMG_3505.JPG

IMG_3502.JPG

IMG_3527.JPG
Oooh, vilket läckert urverk! :) Tack för att du tog dig tid att fota baksidan också, riktigt grymma bilder! Trots mina klena handleder är jag väldigt sugen på att klämma på och testa en Panerai.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej allihopa,

Då är det dags, min första paketöppningstråd!

Nu ska vi inte ljuga - när jag för första gången såg en Panerai tyckte jag den var asful. Fattade inte hur någon vettig människa över huvud taget kunde få för sig att betala ett sånt överpris för en så stor och ful klocka. Tyckte speciellt att Luminormodellerna med det feta kronskyddet såg för jävliga ut. Att jag en dag skulle äga en Panerai kändes otänkbart. Att jag skulle bli en "Panerista" kändes omöjligt.

För runt ett år sedan köpte en nära vän till mig en Panerai Luminor PAM112, vilket lyckligtvis(tyvärr?) visade sig vara en vändpunkt för mig och mitt klockintresse. Eftersom jag aldrig hade hållt i en Panerai tidigare hade ju märket inte fått någon ärlig chans. När folk frågar vad som är så speciellt med Panerai brukar man säga: "With Panerai, you either get it, or you don't". När jag till slut fick hålla i klockan kan jag ju säga att jag genast "got it"... Svårt att beskriva, men det kändes som att jag aldrig hade sett en coolare klocka, någonsin. Så simpel design med endast tim- och minutvisare samt en glasbaksida där all action syns. Jag gillade absolut allt med denna klocka och tog genast tillbaka allt dåligt jag sagt om designen på Panerais klockor. Att klockan var repad och dingad över hela caset gjorde inte saken värre, tvärtom tyckte jag bara det gjorde att den blev snyggare och såg "tooligare" ut. Jag kände att jag bara MÅSTE ha en PAM112. Jag kom hem och det enda jag kunde tänka på var den där pannan. Det slutade med att jag i princip tvingade polaren att sälja sin PAM112 till mig.

11934734_781503568647067_157871498_n.jpg

PAM112

Efter att den anslöt sig till familjen fick alla andra klockor bara mindre och mindre handledstid. De kändes ju så tråkiga vid jämförelse med pannan. Men det tog inte slut där, detta var bara början på mitt nya liv som en Panerista. Jag började läsa på om historian bakom Officine Panerai och detta gjorde bara att mitt intresse för märket ökade. Jag började genast undersöka i vilken modell som kan tänkas bli min nästa. Många hävdar att dagens Officine Panerai som idag ägs av Richemont Group har väldigt lite gemensamt med den lilla Florence-baserade butiken som under många år både tillverkade och distribuera klockor med Rolex-urverk till den italienska flottan. Tyvärr får man idag ofta punga ut flera miljoner om man vill ha någon av dessa och därför får jag nöja mig med dagens modeller.

758731.png.adapt.812.812.png

Giovanni Panerai framför sin klockbutik 1860

Några av er som hänger i Paneraitråden vet att jag under en längre tid har velat fram och tillbaka mellan några olika Paneraimodeller... Men efter nästan ett år bestämde jag mig till slut för vilken Panerai som blir min nästa...

Nog om det, nu till paketöppningen!

20160415_125616.jpg

20160415_125937.jpg

20160415_130112.jpg

20160415_130153.jpg

20160415_130203.jpg

20160416_101249.jpg

IMG_3430.JPG

IMG_3431.JPG

IMG_3413.JPG

garatz.jpg

IMG_3425.JPG


Screenshot_2016-04-16-12-04-05.png


Tillverkare: Panerai
Modell: Luminor Marina
Referens: 372
Urverk: P.3000 calibre
Storlek: 47 mm
Vattentäthet: 100 m

Det finns många anledningar till att Panerai PAM372 är en otroligt cool och populär klocka. Först och främst sägs denna modell vara den mest historiskt korrekta klockan i Panerais sortiment. Detta eftersom den delar DNA med en klocka som återspeglar varumärket Officine Panerai, nämligen Panerai referens 6152 från år 1954. PAM372 har en sandwichtavla och mäter 47mm exkl. crown guarden, egenskaper den delar med sin gammelfarfar 6152. Visarna är i guld och lyser upp riktigt läckert om kvällarna.

PC-Ben-Panerai-6152-1-v-PAM372.jpg

Gammelfarfar 6152(vänster) med PAM372(höger). (Bild lånad från internet)

Allt som allt får jag väl säga att jag är supernöjd med denna klocka, men med sina 47 mm är det verkligen inte en klocka för alla. Jag visste vad jag skulle få redan innan jag köpte den och det känns väldigt bra att äntligen ha den. Just nu känns den som en självklar keeper, men man vet aldrig vad som händer i framtiden! Tack för mig!

Stort grattis!
Saknar min som tyvärr vandrat vidare, men det kan mycket väl bli en till framöver!
 
Topp