• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning

Hawk100

Rolex
Står att det är stålbaksida i presentationen, men jag valde med glasbaksida. Svår att fånga på bild så snor från hemsidan, men den är relativt tjusig! Blånerade skruvar i enlighet med Walter Langes teori.
image.jpeg
Wow!!! Mycket vacker! Helt rätt att välja glasbaksida, så att man får se "underverket"!
 

ybey

Omega
Wems teori om vad för något ?
här finns det nog kunskap att få fatt i . .

Det är en tradition i Glashütte (kanske universellt?) att bara använda blånerade skruvar om skruven i fråga fäster en strukturell del, såsom hjul eller bryggor.
Till en början använde Nomos blånerade skruvar oavsett funktion och jag läste någonstans att det var Walter Lange som låg bakom att Nomos frångick detta och numera bara använder blånerade skruvar som sig bör.

Jag är en glad amatör, så min kunskap sträcker sig inte till huruvida detta är ett universellt sätt att använda blånerade skruvar eller huruvida det är mer än Glashütte tradition än något specifikt från Lange dock.
 
  • Like
Reactions: UNO
Topp