Jaså? Vilken är originalet?112. Less is more. Mer trogen till originalet och snyggare utan ett "öga".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jaså? Vilken är originalet?112. Less is more. Mer trogen till originalet och snyggare utan ett "öga".
Du har ju testat min 111. Vad tyckte du då? Men vill du ha clean så kör über clean. 112!!!2018 kommer bli året då jag blir med Panna; Ett klock-hus jag varit svit inställd till i hela mitt klockälskande liv, tills nu. Vet inte riktigt varför. Kanske har jag bara wrist-spottat 47mm på för tunna handleder.. Men sandwich-tavlan har jag alltid gillat.![]()
Så efter att PAM-surfat ett par dygn har jag hittat ett par modeller som uppfyller mina önskemål:
1. Sandwich 2. Max 44mm 3. Ren tavla = få komplikationer
PS. Sitter någon på någon av dem och vill prova något nytt...
https://klocksnack.se/threads/zenith-de-luca-i-mk1-ref-01-0040-400-1988-89.86922/
Jaså? Vilken är originalet?
Då borde @Totte köpa en Radiomir 47 mm med wire lugs och lökkrona. Vars Rolex-föregångare iofs ibland hade subsekund. Men absolut. 112 har mycket DNA, men den är på inget sett en kopia av de tidigaste pannorna.Menade inte någon specifik modell. Men jag har haft för mig att de första klockorna (pre-v och tidigare modeller) inte hade någon subsekund och att det är en modern företeelse. Borde skrivit "de ursprungliga paneraiklockorna" istället för "originalet".
Syftade bara på urtavlan bland de i pollen. Denna är i stål och har base urtavla. Samtliga har ju bettariniboett så alla alternativen är ju inte nära de första uren. Absolut att radiomir 47 mm är mer troget till de första uren, men å andra sidan var de inget alternativ i pollen.Då borde @Totte köpa en Radiomir 47 mm med wire lugs och lökkrona. Vars Rolex-föregångare iofs ibland hade subsekund. Men absolut. 112 har mycket DNA, men den är på inget sett en kopia av de tidigaste pannorna.
Har du en 42’a?Provade du inte min 512a någon gång? Eller hatade du panerai för mycket då? ;-)
Tycker själv att 1940 boetten i 42mm är perfekt med riktig paneraistuk (sandwich) men ändå bärbar som "vanlig klocka".
Yupp, ska du prova?Har du en 42’a?
Den första pannan med kronskydd (som väl patenterades 1955?) var väl en radiomir (egizianon) som även hade subsekund? Men fine, 112an har kanske mest 6152-känsla (som får anses vara the luminor reference no1). 6152an hade dock textraderna där uppe.Syftade bara på urtavlan bland de i pollen. Denna är i stål och har base urtavla. Samtliga har ju bettariniboett så alla alternativen är ju inte nära de första uren. Absolut att radiomir 47 mm är mer troget till de första uren, men å andra sidan var de inget alternativ i pollen.
Det får jag göraYupp, ska du prova?
Härligt, stort grattis !PAM-VIRGIN : NO MORE!!!
Tack alla som röstat och givit mig vägledning och råd i PAM-träsket. Jag befinner mig just nu i Japan på en klock/Pokémon-jaktresa med min son. Om någon inte är Panna-monogam kika in min resetråd: https://klocksnack.se/threads/東京で腕時計を探している-mission-accomplished-sbgj231.87904/
Men jag tänkte att lite bilder här skulle vara på sin plats
Först besökte jag flaggskeppsbutiken i Ginza för att prova en PAM00233. Satt riktigt bra runt handleden men jag tycker den uppdaterade am/pm-visningen är för plottrig.
![]()
Därefter tog jag mig till Nakano och Jack Road för att klämma på en panna jag reserverat innan jag reste från Sverige. Valet föll på en PAM00176; Klockan som bara 2% förordade här i tråden!
![]()
Jag föll pladask för titanen! När jag fick en stålar att jämföra med blev jag bara mer övertygad. Är inte så förtjust i de tokblanka poleringen. Titanen känns så tillbakalutad och rå på samma gång.
![]()
För att inte tala om tavlan; Sååå clean! Så lite som är ivägen för den underbara smörgåsen.
![]()
Sen visade det sig att det var full set, vilket jag inte räknat med till det priset. En glad överraskning!
![]()
Så det blev till att fira med min första PAM senare på kvällen
![]()
Hon fick också följa med 450m upp dagen efter. Tokyo Skytree är mäktigt!
![]()
Tack för titten!
Stort grattis! Du är varmt välkommen in till Panerai-tråden!PAM-VIRGIN : NO MORE!!!
Tack alla som röstat och givit mig vägledning och råd i PAM-träsket. Jag befinner mig just nu i Japan på en klock/Pokémon-jaktresa med min son. Om någon inte är Panna-monogam kika in min resetråd: https://klocksnack.se/threads/東京で腕時計を探している-mission-accomplished-sbgj231.87904/
Först besökte jag flaggskeppsbutiken i Ginza för att prova en PAM00233. Satt riktigt bra runt handleden men jag tycker den uppdaterade am/pm-visningen är för plottrig.
![]()
Därefter tog jag mig till Nakano och Jack Road för att klämma på en panna jag reserverat innan jag reste från Sverige. Valet föll på en PAM00176; Klockan som bara 2% förordade här i tråden!
![]()
Jag föll pladask för titanen! När jag fick en stålar att jämföra med blev jag bara mer övertygad. Är inte så förtjust i de tokblanka poleringen. Titanen känns så tillbakalutad och rå på samma gång.
![]()
För att inte tala om tavlan; Sååå clean! Så lite som är ivägen för den underbara smörgåsen.
![]()
Sen visade det sig att det var full set, vilket jag inte räknat med till det priset. En glad överraskning!
![]()
![]()
![]()
Tack för titten!
PAM-VIRGIN : NO MORE!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack för titten!
PAM-VIRGIN : NO MORE!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack för titten!
Behöver inte vara mindre. Bärs otroligt smått. Här är den på min handled (18.5cm)Snygg som fan, finns det ingen mindre??