• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai Ceramica?

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Någon här som sitter på en? eller har något att säga om dom? Har alltid trott att min smärtgräns gått vid 41-41mm på klockor men fick prova en bekants bekants keramiska 44mm Panerai igår och är helt såld så nu börjar den oundvikliga processen att motivera ett köp för mig själv. Hjälp mig på traven!
 

Onelund

Rolex
Motivationsbild


izc7gO8.jpg
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Den ovan är riktigt snygg. Låg ute en på blocket har jag för mig. Inte ett så farligt pris om jag kommer ihåg rätt.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Sjukt. Går det att fixa på något sätt? Superlim haha?
Lite mer bilder som gör lite ont att se på..
I0Y25vJn.png

pam-cracked.jpg

photo_4_38.jpg



Ny boett säger IWC, de görs ju i ett stycke så det är nog bara att bita i kakan.
45k sägs de att en ny Top Gun boett kostar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan absolut inget om PAM så jag tar gärna en motivering.

Varför är 100' för en PAM vansinnigare än 100' för något annat?
Jämför du ned exempelvis AP så är det bra många fler mantimmar på en AP än en panna. Att den är i keramik berättigar inte prislappen. Med ett basverk i är 100 vansinne.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jämför du ned exempelvis AP så är det bra många fler mantimmar på en AP än en panna. Att den är i keramik berättigar inte prislappen. Med ett basverk i är 100 vansinne.

Nu får de spotta referenser för du landar inte en ny AP för hundra loppor och en keramisk PAM för hundra lax sitter det inte ett basverk i. Rör vi oss på begmarknaden och tar sikte på hundra så landar vi en PAM 335 med tiodagars PR samt GMT-funktion. Eller en AP 15300. Eller en ROO. Så då, om det är de två märkena som konkurrerar, torde striden stå mellan 335 och ROO. Nu gillar jag ROO bättre och har svårt att greppa PR på automatur men damn, 335 är fet!

Och btw, 100 för en klocka är galet oavsett :)

Edit: nu såg jag annonsen för Tuttoneron men märk då att den även har keramisk länk vilket ju drar upp priset rejält för om IWCs boett ligger på 45 så lär väl en länk springa iväg ordentligt.
 

Onelund

Rolex
Jämför du ned exempelvis AP så är det bra många fler mantimmar på en AP än en panna. Att den är i keramik berättigar inte prislappen. Med ett basverk i är 100 vansinne.


Basverk i pannor för 100k? Vore intressant då jag måste ha missat något.

Skulle gärna vilja se en källa på mantimmarna också.
 
Keramik är extremt reptålighet, däremot vid tex fall så är det lättare att det krackelerar och spricker. Så man ska inte tappa en keramisk dinka. Tänk dig typ en keramisk tallrik som tål mycket repor fast pajar när tappar den i backen .. Fast högre kvalitet givetvis.


Inte för att jag planerar att tappa mina klockor i golvet, men just det där är ju rätt avtändande med keramik. Om jag var sugen på en svart PAM hade jag nog kikat lite på deras PVD-varianter som också är grymt fina.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jävlar vad ni gick igång. :D
Ett 8 dagar eller 10-dagars extra allt berättigar såklart ett premiumpris, men om vi snackar deras vanliga GMT-urverk, så känns det galet.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vad väger en keramisk (och vad väger den "vanliga" som jämförelse)?

Den bör ju vara lättare än de vanligaste metallerna som används i normalfall. Vilket då i min bok är ett stort plus, jag gillar lätta klockor typ titan etc.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Har försökt googla runt lite om det här. Oroväckande mycket bilder på spruckna boetter. Snyggt, nja... Bättre än pvd men see fortfarande lite skevt ut. Satsa på stål istället, hellre repor än sprickor. Fast, du kanske behandlar dina klockor på ett helt annat sätt än vad jag gör...
 

David

Bödeln
Har försökt googla runt lite om det här. Oroväckande mycket bilder på spruckna boetter. Snyggt, nja... Bättre än pvd men see fortfarande lite skevt ut. Satsa på stål istället, hellre repor än sprickor. Fast, du kanske behandlar dina klockor på ett helt annat sätt än vad jag gör...

Det är ju inte konstigt att just de som gått sönder får stor uppmärksamhet. Jag tror det handlar om ett proportionellt fåtal incidenter, och så länge du inte tappar klockan i kaklet är risken minimal.
 
Topp