• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Panerai - Har de börjat tappa popularitet?

Gillar du Panerai och har du köpt, eller tänker köpa en?

• Gillar Panerai men tycker inte att de är prisvärda och har ett dåligt andrahandsvärde

Röster: 68 25.0%
  • Gillar Panerai och köper gärna en så småningom oavsett vad marknaden säger

Röster: 88 32.4%
  • Gillar Panerai "base" / äldre referenserna och tycker att de nya gått ifrån Panerais "DNA"

Röster: 33 12.1%
  • Tycker att Panerai har icke tilltalande klockor, t om fula, skulle aldrig betala för ETA, osv.

Röster: 83 30.5%

• Totala väljare
    272

Parabellum

Silver
2-Faktor
Inspirerad av dessa trådar på två av världens främsta klockforum:
- https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=533011 (Is Panerai fading into oblivion?)
- http://forums.watchuseek.com/f75/have-panerai-lost-their-way-4416594.html (Have Panerai lost their way???)

samt denna video med allas hatade Archieluxury (ignorera hans jobbiga röst och skrik, men han tar upp en del bra saker)
(The used Panerai wrist watch market has collapsed)

Jag har bara ägt en Panerai Luminor och den sålde jag fort för att den var obekväm att bära. Däremot har jag inte kunnat släppa märket (endast Luminor 44mm för mig dock) och har alltid spanat efter prisvärda 005, 111, 112 och dylikt för att eventuellt köpa en igen då jag har någon form av hatkärlek.

Det känns dock som att Panerai blivit allt mindre populärt, om man kollar till hur länge modeller ligger kvar ute till försäljning här på K&S och om man bildar sig en helhetsuppfattning på andra internationella forum.
Kraftiga rabatter från AD, sämre andrahandsvärde, för många(?) olika modeller osv.
Har Panerai haft sin storhetstid?

Bifogar en röstning för kul skull också.

Dum jävla tråd!! Sorry men det alternativet fanns ju inte..;-)
Panna äger!!!
IMG_8698.JPG

Primärt så är dom för stora och tycker även deras "base" modeller är lite tråkiga så skulle jag nån gång köpa Panerai blir det nån lite mer "top" modell

Jag gillar definitivt Panerai. Jag gillar att de kör sin egen stil. De är dock lite som Audi, de flesta modellerna ser snarlika ut! Lite mer variation hade de allt kunnat ha på sina modeller. Däremot gillar jag INTE Panerai Ferrari...

Gillar Breitling men inte Breitling for Bentley heller f.ö.

:)

Jag gillar Panerai men tycker att modellportföljen är sjukt rörig, nästan alla klockor för stora och för många klockor som ser ut som härliga dykarbeaters men med bedrövligt dålig wr. Sen tycker jag kanske att de ligger fel för mig personligen prismässigt, köper gärna andra klockor i den nivån.

Vad jag gillar är utseendet och en del av urverken :)

Känns som en aningen vinklad poll. Saknar alternativ som passar mig.

Inte meningen att vinkla. Jag tycker dock att det blir för rörigt att ha för många svarsalternativ. Det är bättre att ha några få "rikstäckande" så får man motivera egna svar i skrift istället tycker jag. Svårt att få med alternativ som passar alla.

Jag gillar Panerai men tycker att modellportföljen är sjukt rörig, nästan alla klockor för stora och för många klockor som ser ut som härliga dykarbeaters men med bedrövligt dålig wr. Sen tycker jag kanske att de ligger fel för mig personligen prismässigt, köper gärna andra klockor i den nivån.

Vad jag gillar är utseendet och en del av urverken :)
Många modeller med dåligt wr?
Det är ett fåtal av alla modeller (och det är bra jävla många modeller som finns) som har dåligt wr!

Svarsalternativen är lite "roliga".
Nr 1: prisvärt och prisvärt. Ännu en diskussion om andrahandsvärde. Det är design som är grejen och känslan!
Nr 2: lite sådär halvpositivt alternativ. Inget rungande ja direkt
Nr 3: diskussionen om/när panerai tappade sitt DNA är "kul" att ha som alternativ. Var det när man började göra slytech? Var det när vendome köpte företaget? Var det när de släppte due? Eller är det kanske så att DNAt finns kvar? Fråga 10 paneristis/ex-paneristis och du får olika svar.
Nr 4: rimligt att neka ett märke pga utseende. Så långt vettigt alternativ. Men ETA? Merparten har inhouseverk idag. Givet att någon skulle hävda att Panerai hade DNA kvar pre vendome borde ju tom mod ETA vara DNA...

Nej du kära @Parabellum där fick du inte till det.

Svarsalternativen är lite "roliga".
Nr 1: prisvärt och prisvärt. Ännu en diskussion om andrahandsvärde. Det är design som är grejen och känslan!
Nr 2: lite sådär halvpositivt alternativ. Inget rungande ja direkt
Nr 3: diskussionen om/när panerai tappade sitt DNA är "kul" att ha som alternativ. Var det när man började göra slytech? Var det när vendome köpte företaget? Var det när de släppte due? Eller är det kanske så att DNAt finns kvar? Fråga 10 paneristis/ex-paneristis och du får olika svar.
Nr 4: rimligt att neka ett märke pga utseende. Så långt vettigt alternativ. Men ETA? Merparten har inhouseverk idag. Givet att någon skulle hävda att Panerai hade DNA kvar pre vendome borde ju tom mod ETA vara DNA...

Nej du kära @Parabellum där fick du inte till det.

Sluta vara så neg. Berätta mer och utveckla dina egna åsikter istället för att ta illa upp. Min post (utöver röstningen) bjuder förhoppningsvis in till diskussion kring ämnet snarare än fullt fokus på frågorna i röstningen.
Behöver inte vara så steril! Jag vill bara ha en diskussion.

Sluta vara så neg. Berätta mer och utveckla dina egna åsikter istället för att ta illa upp. Behöver inte vara så steril! Jag vill bara ha en diskussion.
Ok som du vill.

Jag köper mer än gärna en panerai till. Varför? Först och främst gillar jag designen, som tillsammans med historien ger en speciell känsla när jag bär klockan. Jag är ingen urverksnisse så bryr mig inte så mycket om det som sitter under huven. Panerai ger också en känsla av lyx - du betalar lite mer för en klocka som inte har det bästa urverkeret men vars design är unik.

Btw. Jag tog inte illa upp. Tyckte bara att svarsalternativen i pollen var dåliga.

Skulle jag köpt en Panerai skulle det nog bli en PAM682 42mm submersible, cool som fan! Mer bärbar storlek för MIG! Stenhård helt enkelt.
(Snodda bilder)
ladda ned.jpg
ladda ned (1).jpg
Blir spännande att se hur de fått till proportionerna på den där rackaren. Vissa mindre pannor upplever jag som felproportionerade och tavlan känns liten och plottrig. Men jag är positiv baserat på de bilder jag sett.

Blir spännande att se hur de fått till proportionerna på den där rackaren. Vissa mindre pannor upplever jag som felproportionerade och tavlan känns liten och plottrig. Men jag är positiv baserat på de bilder jag sett.
Dom ser fantastiska ut. När släpps dom?

Senast ändrad:
Jag har precis blivit med Panna, en 210 Radiomir 45mm base. Är något förbannat nöjd men känner samtidigt att mitt behov av Panerai är rätt fyllt på något sätt. Som märke erbjuder de just nu för min del inte jättemycket mer värde.

Dom ser fantastiska ut. När släpps dom?
Glömde säga att på plussidan ligger obefintlig information och lynniga leveranser till AD där man får det Panerai känner för att skicka :).
Skämt åtsido så trodde jag de skulle landat i butikerna nu. Men kanske blir juli/augusti.
Edit: vi kan fortsätta diskussionen i Paneraitråden så att vi inte går alltför mycket OT i tråden.

Sicken meningslös tråd. Eller ja, väldigt dåliga svarsalternativ i alla fall. Jag har några Panerai och tänkte sälja min tråk-Omega snart för att köpa fler pannor.

Med vänlig hälsning, Panerista.

Skulle kunna tänka mig en Panna någon dag, men då vill jag fan ha inhouse och 40 (max 42mm) som kombo. Kanske finns redan? Inte så påläst om Panerai. En tunn 40a..mm....

Jag gillar 42mm modellen på riktigt; 40mm lite för smått och 44mm för stort. Gäller Panna då. Kommer definitivt äga en Panna igen :)

Tycker överlag att de flesta ser väldigt snarlika ut, ibland är det till och med riktigt svårt att skilja på referenserna. "Rörigt" som nämndes tidigare känns passande. Dock finns en del riktigt fina modeller (fråga mig inte om referenser) som lockar, fast oftast dämpar storlekarna suget.

Edit: Något annat jag inte gillar är att många modeller har mycket tomt utrymme på tavlan då diametern är så stor.

Tillbaka
Topp