• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Panerai - Har de börjat tappa popularitet?

Gillar du Panerai och har du köpt, eller tänker köpa en?

• Gillar Panerai men tycker inte att de är prisvärda och har ett dåligt andrahandsvärde

Röster: 68 25.0%
  • Gillar Panerai och köper gärna en så småningom oavsett vad marknaden säger

Röster: 88 32.4%
  • Gillar Panerai "base" / äldre referenserna och tycker att de nya gått ifrån Panerais "DNA"

Röster: 33 12.1%
  • Tycker att Panerai har icke tilltalande klockor, t om fula, skulle aldrig betala för ETA, osv.

Röster: 83 30.5%

• Totala väljare
    272
Börjar ju likna något men Radiomir ska väl ha wire-lugs i mitt tycke.

Det var nog 372 jag menade innan, inte 422. Har inte badat på flera år så nej. 676 har en hel del dött utrymme på tavlan och sunburst-effekten är sådär.
Då är vi två som drömmer om en nedskalad 372

Även 372 har ganska mycket dött utrymme på tavlan... Men inget som stört mig personligen

Då är vi två som drömmer om en nedskalad 372

Men även 372 har ganska mycket dött utrymme på tavlan... Men inget som stört mig personligen
390 i 44mm är ju inte så långt bort. :)
19425071_714016598770969_1290606396496150528_n.jpg

Jag blev intresserad av klockor för ngt enstaka år sedan. Hade då väldigt lite koll; trodde Rolex var det mest exklusiva som fanns och Omega var dem hack i häl. Som ett initialt steg för att lära mig mer skaffade jag mig en bild av hela (nåja) lyx/premium-segmentet; vad fanns det egentligen för märken, hur såg deras modeller ut och vad hade de för historia. Halli hallå verkligheten - det blev ett litet uppvaknande kan man väl säga...

Vid denna tidpunkt hade jag varken sett eller hört talas om Panerai. Det var lite lurigt att få ett grepp om modellerna, men satan vad maffiga och coola de var. Trots fortsatt hoppande mellan märken, kom jag alltid tillbaka till Panerai. Det råder en generell svulstig elegans över klockorna och de flesta modeller skriker attityd - vissa så pass att de når en ohälsosam badass-grad.

Det är så jag känner för Panerai - som tilltalar mig väldigt mkt och kommer förmodligen alltid göra så - och med tanke på TS avatar borde han ta mig fan göra detsamma (lite skoj, lite allvar). :cool:

Senast ändrad:
390 i 44mm är ju inte så långt bort. :)
19425071_714016598770969_1290606396496150528_n.jpg
Vet.. försökt.. men vill ha exakt samma tavla, med sandwich, bara nedskalad.

Har till och med skickat mail till panerai två gånger om min drömklocka. Får hoppas andra gör det med :p

Nu börjar det för övrigt spåra. Rör mig över till Paneraitråden. Over and out.

..... och med tanke på TS avatar borde han ta mig fan göra detsamma (lite skoj, lite allvar). :cool:

Varför tror du jag kom in på Panerai från första början? Arnie och Sly, inget annat :)

Om man läser min ursprungspost så skriver jag ju där att jag fortfarande tittar på Luminors.
Tyckte som sagt att det var obekvämt att bära, då jag sedan ett tag är van vid Submariner-storlek, men jag kan fortfarande inte släppa märket/modellen.

För mig är problemet dock att jag inte köper det jag bara tycker är snyggt, utan jag köper ett märke, en historia, ett andrahandsvärde. Lägger jag 35-40k på en klocka vill jag känna att det är en bra affär förutom att jag bara gillar klockan. Säga vad man vill, men så känner jag. Annars skulle jag gått och köpt en jävla massa klockor bara för att jag tyckte att de var snygga. Men så rik är jag inte.
Och allt jag läser och ser om Panerai ger en helhetsbild över vilken riktning märket och dess andrahandsmarknad tar som jag inte riktigt gillar. Kanske är jag för bortskämd med Rolex numera, när det kommer till "trygghet" i form av erkänt bra customer service, andrahandsvärde, serviceintervaller m.m?

Omega är ju inte så mycket bättre i det hänseendet. Jag gillar fortfarande ett antal modeller hos dem (och har ägt en hel del), men jag vet inte om jag längre vill lägga pengar på märket.

Men på tal om det där - har inte alla märken mindre populära modeller?
Panerai har ju inte *bara* kört ut Due-serien. De har ju massa nya modeller i de gamla serierna, exempelvis nya submersibles som är helt fantastiska och nya radiomirs med galet mycket historik (inkl. en kampfschwimmer!).
L1050540.jpg
Den senare har kanske lite för mycket historik som du påtalat tidigare @m8rt. Dock snygg design!

Ni kan ju roa er med att läsa Perezcopes kommentar om saken. Avslutas så här "The question that arises is whether Mr. Giuseppe Panerai, considering all the above mentioned and if he were still alive, would make a re-edition of watches that cost almost his and his family’s life."
(https://perezcope.com/2017/01/23/shock-pam721-a-nazi-homage/)

Här på KS har nog aldrig Panerai varit populärare men jag förstår att diskussionen kommer upp på diverse forum p.g.a. utvecklingen vi ser med tunnare boetter, sämre WR, snapback case m.m. Själv gillar jag Panerai mycket men långt ifrån alla referenser och jag tycker utvecklingen där det känns som de försöker smälta ihop Radiomirs tunnare design med Luminors klassiska boett med kronskyddet bara för att nå en bredare marknad. Låt Luminor och Radiomir vara renodlade modellserier. Bara mina 5 cents...
Tycker du har rätt Duen (som du väl syftar på?). Helt förvirrat att göra en kostymklocka-tunn "dykare" med kronskydd och 3 atm i wr. Syntax error

Ja, syftar på Due. Det känns som de ville för mycket med den, behaga alla behov med en modell och så blev det bara dåligt.
Jag kan se vad de ville uppnå. De försökte täppa igen en lucka i paneraimarknaden och locka de som tidigare tyckt att panerais var för stora. Där jag tror de tabbade sig, i förhållande till den tilltänkta målgruppen, är prissättningen. De borde lockat med lägre pris.
Sen tycker jag ändå att de gjorde något desperat som inte alls blev bra... men jag förstår tanken från Panerai

Möjligt att de tappar i popularitet, men det bryr jag mig inte så värst mycket om. Tycker dem är överlägset fräckast i klockvärlden. En vacker dag så...

Lite som med en Harley Davidson, man måste iallafall ha ägt Minst en någongång i livet;)

Jag gillar Panerai men tycker att modellportföljen är sjukt rörig, nästan alla klockor för stora och för många klockor som ser ut som härliga dykarbeaters men med bedrövligt dålig wr. Sen tycker jag kanske att de ligger fel för mig personligen prismässigt, köper gärna andra klockor i den nivån.

Vad jag gillar är utseendet och en del av urverken :)
Ligger de för lågt prismässigt? För min del hade Panerai varit mindre intressant om priserna varit lägre.

Sitter i New York och har (som tur är?) inte tid att skriva en uppsats. Som en av initiativtagarna till flertalet av de Panerai-gtg:s vi haft/har och det nyfödda Paneristi Sweden har jag av naturliga skäl en del att säga i ämnet.. Jag vill som flera tidigare hävdat instämma i att svarsalternativen i pollen var tämligen vinklade vilket bidrar till att ge läsaren ett visst ingångsvärde..

Nöjer med mig att konstatera några saker;
- här i Sverige (iaf på KS) förefaller Panerai levnadskraftigare än någonsin
- ett exempel på popularitet... Olika Special Editions som tillverkas årligen i volymer upp till 1000 ex har med några få undantag en helt absurd efterfrågan och tar nästan alltid slut innan de ens nått butikerna
- som någon tidigare var inne på.. Det finns få märken om något, som jag sett biter tag i den som väl prövar för första gången på det sätt Panerai gör. TS är uppenbarligen åtminstone delvis ett undantag, men fråga bara några av de många nyfrälsta på KS..
- Som@azcii var inne på tidigare.. "Sällan har så många som aldrig sett eller provat Panerai live och som sågat klockorna, sedan svängt så mycket så fort de väl upplevt en i verkligheten".. ;)

Senast ändrad:
Har haft panerai och kommer definitivt köpa panerai igen. 44mm är perfekt för den typen av klocka. Jag upplever snarare att panerai är väldigt populära och tidlösa på sitt eget sätt. Ser jag någon med panerai tänker jag " det är en skönt snubbe med go' klocksmak". På önskelistan står 233 och 422!

Har aldrig testat en Panerai på armen. Men jag måste säga att jag tycker vissa ser bra ut och att storleken hör till hela grejen. Att köpa en ligger väldigt långt bort just nu. men man ska aldrig säga aldrig!

Har precis själv för några månader sen gått från Rolex till Panerai. Har sedan dess försökt fördjupa mig i märket och hitta alla de nyanser som skiljer referenserna åt. Jag tycker att Panerai har ett väldigt häftigt och eget utseende med ett tydligt DNA som till och med icke klockkännare skulle kunna skriva under på.

De populära modellerna tycks gå fort på K&S medans vissa mindre poulära alternativt fel prissatta modeller ligger kvar, precis som alla andra märken inkl Rolex :)

Att Paneraitråden sedan är i särklass den trevligaste tråden på forumet är bara grädde på moset! :)

Jag klickade på alternativ 1, men inte helt nöjd med formuleringen. Detta eftersom just andrahandsvärdet är ett stort plus med Panerai. Jag har provat flera Panerai (eftersom man då genast skall "förstå") men aldrig fattat grejen riktigt. Simpel design, stål, inget speciellt urverk (base) och samtidigt tokdyra. Välgjorda iofs. Dessutom förstår jag INTE hur en ultra-oversize klocka plötsligt är ok även bland folk som i vanliga fall beklagar sig att vissa modeller inte finns i mindre än 40mm.
Som sagt konfunderad, när jag provat en på armen så pendlar tankarna mellan en handikappanpassad Doro-mobil och en bodybuilder med pitbull.

Hmm,
Är det inte lika bra att osäkra människor köper Rolex. Osäkra människor med lite mer pengar köper PP. Sen kan alla andra få njuta av sina Panerai, IWC, JLC osv i lugn och ro.
Hmm, "osäkra människor" som typiskt ofta är trendkänsliga och bryr sig vad omgivningen tycker torde väl vara en alldeles utmärkt beskrivning av folk som köper Panerai, en av de mest igenkända märkena bland icke klockintresserade? Som fullkomligt skriker från handleden. Om man nu tvunget ska tramsa. Ultimata "icke osäkra" valet av klocka torde väl vara t ex Grand Seiko eller nåt annat dyrt och obskyrt.

Hmm,

Hmm, "osäkra människor" som typiskt ofta är trendkänsliga och bryr sig vad omgivningen tycker torde väl vara en alldeles utmärkt beskrivning av folk som köper Panerai, en av de mest igenkända märkena bland icke klockintresserade? Som fullkomligt skriker från handleden. Om man nu tvunget ska tramsa. Ultimata "icke osäkra" valet av klocka torde väl vara t ex Grand Seiko eller nåt annat dyrt och obskyrt.
Rolex-stilen är väl ändå mer lätt igenkänt av oinvigda än Panerai. Om inte annat så gissar 99% på Rolex om de tror sig se en dyr klocka, inte Panerai eller namn som AP.

Rolex-stilen är väl ändå mer lätt igenkänt av oinvigda än Panerai. Om inte annat så gissar 99% på Rolex om de tror sig se en dyr klocka, inte Panerai eller namn som AP.
Ja Rolex har en viss särställning helt klart, spelar i en helt annan liga än övriga. Men bland övriga märken så har Panerai ju en distinkt look som jag upplever många lärt sig att känna igen som något dyrt, även i Sverige. Jag bor och arbetar i Asien stora delar av året (mkt Kina, Japan, Thailand etc) och upplever att Panerai är mycket populärt bland hyfsat välbärgade "metrosexuella" city slickers här. Mycket stora klockor generellt.

Ja Rolex har en viss särställning helt klart, spelar i en helt annan liga än övriga. Men bland övriga märken så har Panerai ju en distinkt look som jag upplever många lärt sig att känna igen som något dyrt, även i Sverige. Jag bor och arbetar i Asien stora delar av året (mkt Kina, Japan, Thailand etc) och upplever att Panerai är mycket populärt bland hyfsat välbärgade "metrosexuella" city slickers här. Mycket stora klockor generellt.
I Skandinavien ser det ut såhär på ett ungefär (varumärkeskännedom);
Rolex 98%
Breitling 95%
Omega 93%
Patek, JLC, Panna, UN, Tudor, etc, ja typ alla andra egentligen, ligger runt 60sträcket.

Nja...är nog så enkelt, att antingen så gillar man Panerai eller så gör man det inte, dom har ju helt klart en udda design som kanske inte tilltalar den största publiken! En annan kan ju vara att dom är ganska så blaffiga även om du kommer till 40mm, så det krävs ju sin man att bära upp en Panna! Och enligt många Panerai nissar, så är ju 40mm modellen inte Panerai, då dom skall vara 44mm eller större. Om Panerai har blivit svalare generellt kan jag inte svara på, men visst hade vi en HYPE här på forumet för ett tag sedan, då det kom in fler Panerai från alla möjliga håll och kanter!

Själv så älskar jag deras udda design, gillar framför allt kronskyddet, är ju väldigt få klockor som liknar Pannan till utseendet generellt, går man framför allt till Rolex så finns ju det en hel uppsjö av look a likes från andra tillverkare och då snackar vi inte ens om fakeklockor! Jag personligen gillar Panerai, har idag en Pam48 som jag aldrig kommer att göra mig av med, älskar att den är 40mm, även kul nu när dom upphört i tillverkningen med just detta mått! På önskelistan står en SUBMERSIBLE, har dock inte bestämt mig om det ska vara en Pam 024 eller 025, gillar tavlan i titan varianten, men skulle hellre vilja ha den i stål för tyngdens skull!

Kronskydet är ju top notch!
DSC_3562.JPG
DSC_3563.JPG

Gillar att den är lite fett!
DSC_3571.JPG

Men framför allt så tilltalar designen mig!
DSC_3578.JPG
DSC_3585.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp