• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai - Har de börjat tappa popularitet?

Gillar du Panerai och har du köpt, eller tänker köpa en?

  • Gillar Panerai men tycker inte att de är prisvärda och har ett dåligt andrahandsvärde

    Röster: 67 24.7%
  • Gillar Panerai och köper gärna en så småningom oavsett vad marknaden säger

    Röster: 88 32.5%
  • Gillar Panerai "base" / äldre referenserna och tycker att de nya gått ifrån Panerais "DNA"

    Röster: 33 12.2%
  • Tycker att Panerai har icke tilltalande klockor, t om fula, skulle aldrig betala för ETA, osv.

    Röster: 83 30.6%

  • Totala väljare
    271
H

Hysteria

Guest
Intressant, var hittar man de siffrorna?
Tror jag skrev det tidigare då fler frågade, men siffrorna är framtagna av en mediabyrå som jobbar med ett utav de varumärken som nämns i listan, och som ville ha hjälp med digital marknadsföring. Och då fick jag en genomgång av nuvarande status.
Men det är som sagt ingen öppen/tillgänglig information jag varken har eller skulle kunna dela.
@DrDre Det är möjligt att Cartier låg "bland resten av 60sträcket", mitt ursprungsinlägg handlade mest om att visa på Rolex, Breitling och Omegas dominans på den skandinaviska marknaden (varumärke alltså)
 

niclashill

Cartier
Tror jag skrev det tidigare då fler frågade, men siffrorna är framtagna av en mediabyrå som jobbar med ett utav de varumärken som nämns i listan, och som ville ha hjälp med digital marknadsföring. Och då fick jag en genomgång av nuvarande status.
Men det är som sagt ingen öppen/tillgänglig information jag varken har eller skulle kunna dela.
@DrDre Det är möjligt att Cartier låg "bland resten av 60sträcket", mitt ursprungsinlägg handlade mest om att visa på Rolex, Breitling och Omegas dominans på den skandinaviska marknaden (varumärke alltså)
Förstår, jobbar med sånt också, vet stenhårda sekretessen.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
För er posörer, skaffa en Panerai.
Har aldrig tidigare fått så många positiva kommentarer om en klocka som min PAM00425. Mestadels kvinnor om det betyder nått;)
 

DrDre

Patek
Tror jag skrev det tidigare då fler frågade, men siffrorna är framtagna av en mediabyrå som jobbar med ett utav de varumärken som nämns i listan, och som ville ha hjälp med digital marknadsföring. Och då fick jag en genomgång av nuvarande status.
Men det är som sagt ingen öppen/tillgänglig information jag varken har eller skulle kunna dela.
@DrDre Det är möjligt att Cartier låg "bland resten av 60sträcket", mitt ursprungsinlägg handlade mest om att visa på Rolex, Breitling och Omegas dominans på den skandinaviska marknaden (varumärke alltså)

Jag syftade på att jag var förvånad över att Cartier inte är med bland de allra mest kända, dvs på samma nivå som Breitling. Trodde att som sagt att alla som ingår i en undersökning borde känna till Cartier. Men men, det är inte jag som gjort undersökningen.
 

kmg

Patek
2-Faktor
I Skandinavien ser det ut såhär på ett ungefär (varumärkeskännedom);
Rolex 98%
Breitling 95%
Omega 93%
Patek, JLC, Panna, UN, Tudor, etc, ja typ alla andra egentligen, ligger runt 60sträcket.
Låter ju väldigt märkligt att 60% känner till patek och panerai. Skulle tippat på under 10% och jag gissat.
 

niclashill

Cartier
Låter ju väldigt märkligt att 60% känner till patek och panerai. Skulle tippat på under 10% och jag gissat.
Finns ju, enkelt uttryckt, två sätt att mäta vm-kännedom: (1) spontan kännedom (kommer på namn själv, aktivt), eller (2) hjälpt kännedom (får namn presenterat för sig, och anger därefter om de hört talas om dito). Detta kan vara det senare.

Sedan kommer ju roligaste variabeln - preferens. Men det är en annan femma.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Finns ju, enkelt uttryckt, två sätt att mäta vm-kännedom: (1) spontan kännedom (kommer på namn själv, aktivt), eller (2) hjälpt kännedom (får namn presenterat för sig, och anger därefter om de hört talas om dito). Detta kan vara det senare.

Sedan kommer ju roligaste variabeln - preferens. Men det är en annan femma.
Alltså ni marknadsföringsmänniskor...
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Panerai är kanske inte för alla med oversized storleken, och sålde just därför mina.
Detsamma gäller förvisso för små klockor som exempelvis gamla daytona, på tok för små för meg. Sub däremot ... perfekt.
Jämför vrist sizen på dom här som jag haft tidigare
IMG_9429-kopi.JPG
6239-kopi.JPG
Daytonan sitter ju perfekt?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Jag har heller inte riktigt förstått mig på Panerai (än?). Har inte så mycket kunskap kanske eller behöver testa fler.
Är inte Panerai ännu ett märke som är uppköpt bara för namnet, för att sälja klockor?
 
H

Hysteria

Guest
:)

En annan intressant aspekt är tidsåtgången mellan inköpt klocka nummer 1 och nummer 2 i Skandinavien kontra andra marknader.
De skandinaver som äger en klocka till ett värde av 7,000€+ köper (i snitt) sin nästa klocka till ett värde av 7,000€ eller mer, efter 10 år från de att de köpt sin första mer exklusiva klocka.
Viss diskrepans mot ex Kina där snittet ligger på 6 månader...
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jag har heller inte riktigt förstått mig på Panerai (än?). Har inte så mycket kunskap kanske eller behöver testa fler.
Är inte Panerai ännu ett märke som är uppköpt bara för namnet, för att sälja klockor?
Suck..
Får hänvisa till mitt inlägg lite tidigare i tråden gällande tex. VC och JLC som köpts av Richemont, Blancpain och Omega som köpts av Swatch Group, och som Mejlinder är inne på Zenit och Tag Heuer som ägs av LMVH.. Är alla dessa märken uppköpta bara för namnet, för att sälja klockor? Ja. (Till skillnad från tex Rolex och Patek som enbart tillverkar och säljer klockor för att sprida glädje och kärlek)..
Som jag skrev; allt handlar om hur man förvaltar märkets historia och nutid, inte ägarformerna.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
mer än de andra märkena under Swatch, Richemont eller LVMH?

Suck..
Får hänvisa till mitt inlägg lite tidigare i tråden gällande tex. VC och JLC som köpts av Richemont, Blancpain och Omega som köpts av Swatch Group, och som Mejlinder är inne på Zenit och Tag Heuer som ägs av LMVH.. Är alla dessa märken uppköpta bara för namnet, för att sälja klockor? Ja. (Till skillnad från tex Rolex och Patek som enbart tillverkar och säljer klockor för att sprida glädje och kärlek)..
Som jag skrev; allt handlar om hur man förvaltar märkets historia och nutid, inte ägarformerna.
Det är jag medveten om. Men Omega, Longines, VC etc är ju märken som gjort klockor sen början sedan blivit uppköpta och fortsatt göra klockor.
Panerai är väl ett märke som gjorde militärklockor sen dog ägaren och dom blev av med militärkontrakten. Därav dog Panerai.

Sen blev det väl uppköpt av ett företag för att sälja klockor med ett redan hyfsat känt namn och design (typ som A.Lange & Söhne). Vendome var det va?

edit: Som du säger "allt handlar om hur man förvaltar märkets historia och nutid, inte ägarformerna."
Det köper jag helt klart. Antar att jag inte är nog insatt bara.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Som @Palenkovich säger gäller samma sak VC, JLC, Omega, Blancpain osv... Visst, Panerai har tagit fram vissa klockor som inte har varit "historiskt korrekta", men de flesta klockor som släpps idag har respekt för Panerais historia. Sen att klockorna är överprissatta är en annan diskussion.

Ett par exempel på moderna Paneraier med extremt mycket DNA är PAM021 och PAM203 - två moderna klockor från Panerai med äkta vintage Rolex och 8-dagars Angelus urverk, alltså samma urverk som sitter i de flesta vintagepannor. Dessa urverk hittades undangömda i någon gammal källare någonstans och Panerai bestämde sig för att använda de. Klockorna är självklart i princip omöjliga att få tag på idag.

00016694.jpg

00016695.jpg



panerai_pam203_press_2005.jpg

panerai_pam203_angelus240_intermediate.jpg
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Det är jag medveten om. Men Omega, Longines, VC etc är ju märken som gjort klockor sen början sedan blivit uppköpta och fortsatt göra klockor.
Panerai är väl ett märke som gjorde militärklockor sen dog ägaren och dom blev av med militärkontrakten. Därav dog Panerai.

Sen blev det väl uppköpt av ett företag för att sälja klockor med ett redan hyfsat känt namn och design (typ som A.Lange & Söhne). Vendome var det va?

edit: Som du säger "allt handlar om hur man förvaltar märkets historia och nutid, inte ägarformerna."
Det köper jag helt klart. Antar att jag inte är nog insatt bara.
Vendome blev Richemont (Richemont ägde redan delar av Vendome) så i princip samma bolag.
 
Topp