• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fast det behöver inte vara samma antal i de olika serierna. T ex 510 har ett visst antal för Q-serien och ett annat för R-serien. Det skiljer +- 500, men jag minns inte åt vilket håll.

Senast ändrad:
Det varierar från år till år, antagligen baserat på efterfrågan. Det kan vara 500 av en modell ett år, 1000 ett annat osv.

Kan nämnas att det antal som är satt i en serie typ Q XXX/500 av standard modellerna är ett planerat antal men kan även stanna på 400 tillverkade klockor men inte gå över 500 då blir det en ny års serie.

Är det bara jag som reagerar och känner mig lurad? Om det står XXX/500 så har jag tolkat det som att den modellen finns bara i max 500 ex. Om det gäller 500 ex/år blir exklusiviteten på gränsen till tillintetgjord. Det är som om en konstnär målar en tavla, trycker upp 2000 numrerade litografier utan att berätta att det kommer att tryckas upp 2000 exemplar årligen.

Är det bara jag som reagerar och känner mig lurad? Om det står XXX/500 så har jag tolkat det som att den modellen finns bara i max 500 ex. Om det gäller 500 ex/år blir exklusiviteten på gränsen till tillintetgjord. Det är som om en konstnär målar en tavla, trycker upp 2000 numrerade litografier utan att berätta att det kommer att tryckas upp 2000 exemplar årligen.

Jag har aldrig reflekterat över det, det är ju där deras LE/SE kommer in - där vet du att serien är begränsad totalt sett och inte bara till år. Vad skulle annars skillnaden vara mellan vanliga modeller och SE/LE?

Förstår hur du menar men jag känner mig inte lurad, tvärtom. Jag vet att det inte kommer att finnas fler än 1500 st av den klocka jag har. Sen att det sålts flera tusen före och efter av samma modell är en annan femma.

Jag har aldrig reflekterat över det, det är ju där deras LE/SE kommer in - där vet du att serien är begränsad totalt sett och inte bara till år. Vad skulle annars skillnaden vara mellan vanliga modeller och SE/LE?
Kan du utveckla det? Hur ser man det? Finns det någon tråd som beskriver det så slipper jag ta upp utrymme med en fråga som är självklar för er andra? Finns det en vanlig serie, en SE-serie och ytterligare en LE-serie? LE gissar jag betyder limited edition, men vad betyder SE? Var ser man på sin egna klockan vilken grupp den tillhör?

Fast egentligen är det bara ett trixande. Är det så som du skriver så finns det flera tusen av den, så när som att det skiljer en liten bokstav. Det är ändå ett trixande som åsidosätter/förvränger definitionen av begreppet "limited".

Fast egentligen är det bara ett trixande. Är det så som du skriver så finns det flera tusen av den, så när som att det skiljer en liten bokstav. Det är ändå ett trixande som åsidosätter/förvränger definitionen av begreppet "limited".

Jag tror inte de säger att deras vanliga klockor är limited så upplever inte att det är något trixande. Egentligen borde @stoffe56 svara på detta men har för mig att det förhåller sig såhär:
SE - Special Edition. Görs i en bestämd mängd ett år (t ex 127)
LE - Limited Edition. Görs i en bestämt mängd ett år och säljs av en bestämd butik
Sen finns Boutique Edition också men de har jag inte koll på.

Allt annat kan göras i oändligt antal serier och de kan bestämma sig för att göra 3500 ex av en klocka som i föregående serie bara gjordes säg 500 av. I teorin.

Så vill du ha en klocka som är begränsad utgåva av så är det LE/SE (och eventuellt BE) som gäller. Det finns en anledning till att t ex 127:an som bara har ett enkelt moddat ETA-verk i sig håller sitt värde norr om 100k år efter år. :)

Jag tror inte de säger att deras vanliga klockor är limited så upplever inte att det är något trixande. Egentligen borde @stoffe56 svara på detta men har för mig att det förhåller sig såhär:
SE - Special Edition. Görs i en bestämd mängd ett år (t ex 127)
LE - Limited Edition. Görs i en bestämt mängd ett år och säljs av en bestämd butik
Sen finns Boutique Edition också men de har jag inte koll på.

Allt annat kan göras i oändligt antal serier och de kan bestämma sig för att göra 3500 ex av en klocka som i föregående serie bara gjordes säg 500 av. I teorin.

Så vill du ha en klocka som är begränsad utgåva av så är det LE/SE (och eventuellt BE) som gäller. Det finns en anledning till att t ex 127:an som bara har ett enkelt moddat ETA-verk i sig håller sitt värde norr om 100k år efter år. :)

Tror att jag skrivit om detta tidigare men här kommer det igen

SE Special Edition görs i en limiterad upplaga en gång säljs av AD och Panerais egna butiker exempel PAM127
LE Limited Edition görs i en limiterad upplaga som görs åt en specifik AD och säljs enbart från denna AD exempel PAM239
BE Boutique Edition är en SE edition görs i en limiterad upplaga en gång säljs enbart av Panerais egna butiker exempel PAM390 eller PAM605
Sen finns det lite andra som typ GHOST finns inte i någon katalog eller prislista exempel PAM237
OOR Out Of Range där bokstaven för året är ersatt med OOR xx/40 dessa klockor är inte någon unik modell utan kommer från en befintlig modell men det förekommer några OOR som skiljer sig något från den ursprungliga modellen. exempel på en SE modell med en OOR upplaga är PAM249 "Californai" där det gjordes 40st OOR

SE Special Edition görs i en limiterad upplaga en gång säljs av AD och Panerais egna butiker exempel PAM127
LE Limited Edition görs i en limiterad upplaga som görs åt en specifik AD och säljs enbart från denna AD exempel PAM239
BE Boutique Edition är en SE edition görs i en limiterad upplaga en gång säljs enbart av Panerais egna butiker exempel PAM390 eller PAM605
Sen finns det lite andra som typ GHOST finns inte i någon katalog eller prislista exempel PAM237
OOR Out Of Range där bokstaven för året är ersatt med OOR xx/40 dessa klockor är inte någon unik modell utan kommer från en befintlig modell men det förekommer några OOR som skiljer sig något från den ursprungliga modellen. exempel på en SE modell med en OOR upplaga är PAM249 "Californai" där det gjordes 40st OOR
En liten rättning.. ska va 12 st OOR av PAM249 det är PAM232 som har 40 OOR.

Rättning på Be?
Jag har fått förståelse att ex. 605 kommer i år med med 99 ex.
Jag står på väntelista på en själv.

Rättning på Be?
Jag har fått förståelse att ex. 605 kommer i år med med 99 ex.
Jag står på väntelista på en själv.
Jag har hört liknande men är lite tveksam till det innan jag ser några ute.
Panerai kan vara lite oberäkneliga i sina upplagor av BE modeller jag kan tänka mig att det skulle irritera dom som har
fått möjligheten att köpa en PAM605 i tron att detta är en Boutique Edition som bara kommer att finnas i 99 exemplar.
tiden får utvisa om det kommer släppas fler av 605an eller om man väljer att göra en liknande med ett annat ref nummer.
Jag skulle verkligen gilla en 605a med samma tavla men utan Fireze.

Jag har hört liknande men är lite tveksam till det innan jag ser några ute.
Panerai kan vara lite oberäkneliga i sina upplagor av BE modeller jag kan tänka mig att det skulle irritera dom som har
fått möjligheten att köpa en PAM605 i tron att detta är en Boutique Edition som bara kommer att finnas i 99 exemplar.
tiden får utvisa om det kommer släppas fler av 605an eller om man väljer att göra en liknande med ett annat ref nummer.
Jag skulle verkligen gilla en 605a med samma tavla men utan Fireze.

Håller helt med om tavlan, den är grym!
För min del så gör det inte så mycket om man släpper 99ex/år det är fortfarande svårt nog att få tag på en, den listar ju runt 80k och beggad runt 100k.

20160106_135317.jpg

Gröna bandet för första gången. Inte så dumt @Compiss.

Tillbaka
Topp