• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Papper och dokumentation på Chrono24

För mig är det helt obegripligt varför samtliga klockköpare inte spar servicekort, box, kvitton osv.
När jag söker på klockor på Chrono24 så är det väldigt många som inte kommer med just servicekort, kvitto osv

Finns det någon bra förklaring till detta fenomen eller är det bara slarv som gör att det blir så...?
 
Senast ändrad:

Osclat

Cartier
Undrat exakt samma sak vääääldigt många gånger. Tex majoriteten submariners som ligger ute på nätet har varken cert eller box, utan bara ett äkthetsintyg från någon återförsäljare.. Jag personligen hade aldrig köpt en klocka för dessa pengar som många klockor ligger ute för idag, utan att veta att allting är legit och klockan inte är stulen tidigare eller liknande, är det så att folk slänger/tappar bort boxar och cert eller varför verkar detta vara ett problem runt om i världen? Någon kanske kan ge svar på tal :woot:
 

romanov

Cartier
Undrat exakt samma sak vääääldigt många gånger. Tex majoriteten submariners som ligger ute på nätet har varken cert eller box, utan bara ett äkthetsintyg från någon återförsäljare.. Jag personligen hade aldrig köpt en klocka för dessa pengar som många klockor ligger ute för idag, utan att veta att allting är legit och klockan inte är stulen tidigare eller liknande, är det så att folk slänger/tappar bort boxar och cert eller varför verkar detta vara ett problem runt om i världen? Någon kanske kan ge svar på tal :woot:
Man kan ju gå med klockan till en AD så kan de kolla på den.
Vill man lura någon så är det ju inte speciellt svårt att göra ett falks cert.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror det handlar om att dem flesta rolex etc som säljs, köps av icke samlarnördar. Sedan försvinner papper, box i flytten eller så kanske dem slängs då det bara tar upp plats. Kanske boxen är rätt fin och fungerar bra att slå in en julklapp eller present med...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tror det handlar om att dem flesta rolex etc som säljs, köps av icke samlarnördar. Sedan försvinner papper, box i flytten eller så kanske dem längs då det bara tar upp plats. Kanske boxen är fått fin och fungerar bra att slå in en julklapp eller present med...
Eller odla smörgåskrasse i? Eller så får ungarna den att lägga smådjur eller Beyblades i :)
En mig närstående köpte ett par Rolex i HnK på nittiotalet. Allt utom klockorna åkte i sopen på hotellrummet. Inget konstigt på klockor som har några år på nacken.
 

Osclat

Cartier
Eller odla smörgåskrasse i? Eller så får ungarna den att lägga smådjur eller Beyblades i :)
En mig närstående köpte ett par Rolex i HnK på nittiotalet. Allt utom klockorna åkte i sopen på hotellrummet. Inget konstigt på klockor som har några år på nacken.
Måste införas en lag så det blir olagligt att göra sånt:nailbiting:;)
 
  • Like
Reactions: PCB

Oniel

Panerai
Eller odla smörgåskrasse i? Eller så får ungarna den att lägga smådjur eller Beyblades i :)
En mig närstående köpte ett par Rolex i HnK på nittiotalet. Allt utom klockorna åkte i sopen på hotellrummet. Inget konstigt på klockor som har några år på nacken.

Låter ju sjukt!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Så vad bör man göra om man ska köpa en klocka från exempelvis Italien och den saknar box och papper. Kan man gå till en AD och uppge serienumret och sedan få upp historik osv på klockan?
Hur mycket värdesätter ni papper oh box, tänker i siffror..?
 

PCB

Audemars
Hur mycket värdesätter ni papper oh box, tänker i siffror..?

personligen värdesätter jag fullset väldigt högt,känns mycket roligare helt enkelt.
beroende på klocka/prisnivå, så kan jag tänka mej att betala ett par tusen mer för fullset , i vissa fall har det varit helt avgörande för att jag ska tycka köpet är intressant eller inte.
tycker det e en slarvig attityd att inte spara box och papper,tyder på att man inte värdesätter det man har köpt på rätt sätt.
och kanske att man har för mycket pengar än vad man själv uppskattar.

sen kvittar det vad folk säger här ,för när väl man ska sälja något utan papper /servicedok/box m.m
så anges alltid det som skäl till prutning.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tyvärr är det nog väldigt vanligt, iaf om man går tillbaka några generationer att dom som köpte behöll bara klockan och resten hamnade i någon papperskorg! Mest pga att tanken var nog att klockan skulle vara i personens ägo i många, många år, och inte lämnade personen förrän den gick vidare som arvegods etc.

Däremot tror jag att dagens generation är lite mera medvetna om att Box, cert inkl tillbehör osv är viktiga, då folk byter eller säljer vidare klockan efter inte alls för lång tid i sin ägo. Och då vet om att det förmodligen är mer lätt sålt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Så vad bör man göra om man ska köpa en klocka från exempelvis Italien och den saknar box och papper. Kan man gå till en AD och uppge serienumret och sedan få upp historik osv på klockan?
Hur mycket värdesätter ni papper oh box, tänker i siffror..?
Nej, med de flesta märken, inklusive Rolex, kan du inte det, såvida inte klocka sålts och/eller varit inne för service hos just den specifika handlaren.
Bara då är det kanske möjligt att få viss historik på objektet.
Själv anser jag att det är det en dealbreaker vid ett nyare objekt om inte tillbehör inkluderas.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag är lite(nä inte lite. Mycket!) sugen på en äldre Rolex Sub 5513. Kan betala rätt mycket mer om det är fullsett med rätt armband, box och papper.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
När jag var i Thailand/Malaysia och Singapore, och kolla runt på Beg. Klockor så var typ 90% utan box, cert. Flera handlare berätta att dem flesta slängde allt utom klockan efter köp. Sen när jag fråga om dem ville köpa min Sub, så var det många handlare som inte ville betala mer för fullset, fick samma pris som en utan box och papper
 

christer12

Cartier
Jag tror att "vanligt" folk inte gör så stor skillnad mellan klocka, telefon, dator etc. Själv brukar jag alltid slänga kartong,manualer etc efter nåt år och när garantin gått ut. Nu när jag ska köpa en fin riktig klocka så kommer det dock bli annorlunda eftersom jag lärt mig av er här :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag hoppas de flesta förstår vikten av att spara allt vid inköp av en dyr klocka. Den är gjord för ett långt långt liv, sannolikt med många ägare, till skillnad mot en mobiltelefon vars livslängd är ca 5 år.
 
Självklart är en klocka mer värd om det är fullset. Jag har inga invändningar mot nåt som sagts i tråden, men vill bara påpeka att man ska inte slappna av för mycket och vara för säker bara för att papper och box finns. Det är inte svårare att skapa förfalskningar av papper och box än förfalskningar av själva klockan. Vi lever i Photoshopåldern.

Så förskiktighet krävs alltid i större affärer. Men visst är risken större om allt utom klockan saknas och visst är fullset värt mer. Även om man får billigare utan, så kommer den ju också att vara billigare när man säljer.

Som många säger tror jag också att många ser det som ett elektronikköp. När garantin gått ut tycker många att boxen bara tar plats och papper får ju väldigt lätt vingar. Sen är det inte heller säkert att alla säljare, särskilt i utlandet, informerar kunden om värdet i att spara box och papper.
 
Topp