• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Casio Edifice

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Då har turen kommit till mig! Första intrycket är att den är ganska stor men att den sitter väldigt bra. :)
PSX_20191002_175216.jpg

PSX_20191002_175255.jpg

PSX_20191002_174902.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Kul att den kom fram, ser fram emot uppdateringar dagligen.
Var länken lagom så du slapp pillandet?
Uppdateringar kan du räkna med. Fint att någon skickat med manualen också, perfekt kvällsläsning! :D Fick plocka bort en länkbit men tyckte att det var väldigt smidigt. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag skrev ut manualen, den som låg med är väldigt liten och svår att vika ihop igen. Tror det anlitar samma tryckeri som gör bipacksedlar till läkemedel. ;)
Ja, det är högst sannolikt! Vågar inte öppna den nu så jag är tacksam att du skickade med en bättre manual! :D
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jaha, då får vi se vad den här klarar av. Först så ska vi i alla fall fixa fruns cykel. Eftersom vår egna bil blev skrot i krocken i somras och frun börjar nytt jobb imorgon där hon inte hunnit få ny tjänstebil så är det cykel som gäller även för henne.
PSX_20191002_213618.jpg


Det gick i alla fall alldeles utmärkt att smörja och spänna kedjan, justera och smörja upp dynamon och smörja låset. Vilken tur!

Hoppas förresten att klockan tål 556, det framgick inte i manualen. Eller fan, vänta lite, det här är ju ingen Sinn? :confused:
PSX_20191002_213539.jpg


Mmm, inte mycket som går upp mot lite Squirt Long lasting dry lube på frugans grejer...
PSX_20191002_213435.jpg


Passade på att justera in bakväxeln på mountainbiken också. 12 växlar på en kassett är riktigt najs! :cigar:
PSX_20191002_213504.jpg


Passade också på att jämföra Edifice med sparvens Casio och jag måste säga att hennes lätt vinner per krona i alla fall. Lite mer funktioner på Edifice men F-91W har i princip allt utom blåtand och termometer. :D
PSX_20191002_213345.jpg


Sådär, nu när vi fixat färdigt så har vi gjort oss förtjänta av en öl. Tänkte köra en @jabla men dels så har jag inte hunnit koppla ihop klockan med telefonen än och dels så är jag rädd att ölet kommer att smaka 556! :eek:
PSX_20191002_213304.jpg


Kul första dag som vi avslutar med ett lume-shot. Boostade klockan med en UV-ficklampa och trots det så finns det en del att önska...
PSX_20191002_214857.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Dagens tuffaste utmaning (förskolelämningen) är avklarad och det klarade den galant! :D Cykla till jobbet gick alldeles utmärkt men svår att ta bild på för den är så tunn att jackan glider över...
PSX_20191003_080413.jpg


...vilket iofs kan vara en fördel för den blir väldigt diskret. :)
PSX_20191003_083021.jpg


Nu ska vi se hur den klarar arbetsdagen! Jag gillar verkligen de blå/gröna detaljerna på tavlan, de lyfter klockan fler snäpp! :)
PSX_20191003_082947.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Gick ju bra att cykla till jobbet idag också! Dottern uppskattat också klockan för det är lätt att trycka på knapparna och det piper. 10/10 russin är hennes betyg.
PSX_20191004_102155.jpg


Ska försöka ta lite vettigare bilder i helgen men är väldigt imponerad över detaljerna på tavlan i den här prisklassen. :)
PSX_20191004_102324.jpg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
En liten teaser från dagens fotosession. Den här klockan är så grym! :)
Wv2jlm6.jpg
Den är faktiskt riktigt snygg :) Så in i h*lvete stor bara, vad kostar den och hur tunn är den?

Edit: 3100kr och 9mm ... men 50!!! mm i diameter :D

Edit2: Tror att de skrev fel och att den är 50mm lug2lug och 46mm i diameter. Ganska bärbart ändå.
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ja, jag tycker att den är riktigt tjusig. :) Den är bara 8,9mm tunn och sitter väldigt bra. Den kunde varit något millimeter mindre men det funkar ändå på mina sparrisarmar. :D
PvexEKc.jpg

wkKBpAd.jpg
Finns fler roliga i samma serie. Denna på 42mm i diameter och 8mm tjock var nog snyggast, men hade varit skoj med en riktigt funktionsspäckad klocka också :)
00C024BA-C247-49F2-BB2F-F2630AAA27CF.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Nu var min vecka med klockan förbi och här kommer en liten recension med mina personliga reflektioner. Stort tack till @yonsson som fick till den här passarounden, det uppskattas väldigt mycket när du gör sånt här för oss på forumet. :)

Först måste jag säga att klockan var långt över förväntan. När jag fick den så tänkte jag att jag skulle ha den några timmar per dag för att testa lite men det slutade med att den satt på hela dagarna, varje dag, förutom när jag höll på med trädgårdsarbete i helgen då jag var rädd att skada den.

Som en helhet så är finishen på klockan väldigt bra, speciellt med tanke på att rekommenderat pris från Casio är 3298kr och den säkerligen snart kommer att gå att få tag på under det.

Klockan var väldigt tacksam att fotografera med sitt platta antireflexbehandlade safirglas och nej, jag har inte lagt till några sunflares, den är verkligen sådär välpolerad på insidan av subdials...
LnYsbLC.jpg


TQwi8he.jpg


Om man ska börja med att titta på boetten så tycker jag att de har lyckats riktigt bra. Den är tunn och formen med den utstickande delen på vänstersidan ger lite Genta-vibbar vilket jag tycker är schysst. Även om den är 46mm stor så bärs den betydligt mycket mindre som ni kan se på wristshot i slutet.
ZI7evIj.jpg


8,9mm...
iDPD40Q.jpg


Först tyckte jag att det var väldigt skickligt att de fått skruvarna att sitta så perfekt efter formen på klockan men jag börjar ärligt talat undra om de inte bara är dekoration och typ limmade. Någon som är lite modigare kanske vågar ta en skruvmejsel och... :nailbiting:
TXrA3Dq.jpg


Ska vi hoppa till baksidan så hittar man en hel vägg med text som är inringad i lite specifikationer som i sin tur är kantade av instruktioner till knapparna och två nummer som sannolikt är någon form av serienummer. Det är så många nummer! :eek: Här ser man också att ändlänkarna inte är solida men jag tycker inte att det spelar någon roll för de kändes ändå riktigt bra.
9d0mkZY.jpg


På tal om det så tyckte jag om länken. Den är enkel i sitt utförande och lite rasslig men tunn och väldigt bekväm även på mina smala handleder. Det hjälper också komforten på en smal handled att de första länkarna efter ändlänkarna går att vika så mycket bakåt att de lägger sig platt på boettlocket!

Länkarna sitter ihop med bandstift så för att korta den behöver man ett bandstiftsverktyg. Jag vet att andra här inte gillade det men jag tyckte att det gick oerhört smidigt med ett Bergeon 6767F, tog bara några sekunder. Man ska dock vara medveten om att det är väldigt smalt och det är pilligt att komma åt. Jag hade gärna sett att Casio skickade med ett vertyg i lådan, det hade inte kostat dem många ören.

Låset var det jag gillade mest med länken, mjuka kanter, smidigt att öppna och framför allt jäkligt snyggt och passande till både länk och klocka. 5/5 toasts i den här prisklassen!
S5oV6zm.jpg


Så till tavlan! Det händer väldigt mycket på en och samma gång men eftersom de har lyckats hålla stilen ren och modern så ser den inte på något sätt rörig ut, tvärtom. Jag är imponerad över att de har lyckats få in så mycket saker och ändå gjort allting väldigt tydligt. Det du vill se ser du och det är inget som gör att ögat söker sig bort eller tappar fokus som det annars lätt kan vara på klockor av den här typen.
bxYWSfo.jpg

*
Klockan tolv så hittar vi 24h-visningen som gör precis det man kan förvänta sig. (Ledsen för suddig bild, vet inte vad som hände.)
Ngrh3GW.jpg


Vid klockan nio hittar vi visningen av världstid och vid klockan åtta den tillhörande AM/PM-indikatorn för världstiden. När man använder kronografen så används klockan för världstiden för att visa timmar och minuter. Går man över tolv timmar så ändrar sig AM/PM-indikatorn och på så sätt kan kronografen visa upp till 24 timmar. Smart! :) Går ju inte precis att klaga på finishen här med avfasade och polerade kanter runt den lilla urtavlan samt "krusningarna" på tavlan.
16 - eRjpnmX.jpg


Klockan sex hittar vi indikatorn för veckordagarna. Nu blir det kanske lite konstigt för oss som inte lever i ett land där veckan börjar på söndagen men vänjer man sig vid. Det jag inte gillade med denna var att det inte var supertydligt vilken dag det var när den pekar på mån-tors men om man tittar noga så ser man det. Det beror såklart på att visaren inte är placerad i mitten på cirkeln. Det ser coolt ut men det hade blivit mycket tydligare om visaren hade suttit i mitten och varit längre.

När man använder kronografen så används denna tavla för visa tidsavvikelsen mellan det förra och det förrförra varvet i sekunder. Då skalan bara går från -5 till +1 så känns det ärligt talat rätt meningslöst i de flesta fall men det är en kul grej i alla fall. (För övrigt så är det ingen repa på tavlan mellan DT/ALM, det är solen som reflekteras i kanten på index.)
lYDzcSD.jpg


Jag är verkligen inget fan av datumfönster klockan fyra men med den här layouten på tavlan är det förlåtet, speciellt eftersom de har färgmatchat hjulet med tavlan så man inte direkt lägger märke till det.
24 - YFHkGCu.jpg


Nu till lite detaljer som jag gillar och vi börjar med index. För det första så är de jäkligt snyggt gjorda med polerade sidor, en vågig ovansida och en (värdelös) lumeplupp i kanten. Förutom det så tycker jag att det är så jäkla coolt att de inte sitter fast på tavlan utan är monterade på chapterringen vilket gör att de svävar en bra bit ovanför tavlan, en detalj man inte lägger märke till förrän man tittar noga. :woot:
10 - BYxtgIF.jpg


På tal om svävar så gör även detaljerna på alla subdials det då de är målade på en genomskinlig skiva. Anledningen till det är att Casio har varit smarta och gömt solcellerna där. Jäkligt snyggt och genomtänkt! :) Batteritiden när den är fulladdad är fem månader så det ska mycket till innan den dör. Klockan har dessutom två energisparfunktioner som startar med automatik om klockan ligger i totalt mörker. Den första går igång efter en timme och då stannar sekundvisaren, den andra går igång efter sju dagar och då går samtliga visare upp klockan tolv och stannar. Vill man väcka klockan igen så är det bara att trycka på en knapp eller ta ut den i ljuset så startar den.
15 - zG5R2yr.jpg


När det kommer till coola funktioner så finns det en stor del vi ännu inte har tittat på för den har ju Bluetooth som tillför en helt egen dimension. Det är inte riktigt lika mycket funktioner som på t.ex. Casio G-Shock GG-B100 där man kan logga vandringar men barometer, GPS-punkter etc. men det gör att det är lätt att ställa in.

För att koppla upp sig mot telefonen så öppnar man appen och håller nere kronografknappen med Bluetooth-ikonen på i två sekunder. Fem sekunder senare och du är igång, oerhört smidigt! När man väl har kopplat ihop klockan med telefonen en gång så finns det dessutom en "Find my phone"-funktion som gör att telefonen börja ringa om man håller nere knappen i fyra sekunder. Eftersom min fru annars brukar få ringa min telefon två gånger om dagen för att jag har förlagt den uppskattade funktionen. :rolleyes:
j3RIBOH.jpg


Det enda som är dåligt på klockan är lumen som ärligt talat är skitdålig. Såhär ser den ut efter att jag har lyst på den med en UV-lampa och några minuter senare så var den i princip död. Inte hela världen men men...
xX8i6IK.jpg


Appen är utan tvekan den mest användarvänliga jag någonsin använt och alla inställningar som går att göra på klockan går att göra via appen utom att starta och stoppa kronografen. Du kan ställa in knappljud, tid för automatisk nedkoppling mellan klocka och telefon, justera tiden (samt sommartid och världstid), justera visarnas nollposition och sätta alarmtider. Klockan har perpetual calendar och synkroniserar tiden mot telefonen fyra gånger om dagen så du behöver aldrig oroa dig för att tid och datum är fel. Trevligt!
4 - YJlPWuy.jpg


Att justerna visarnas nollposition är superenkelt och lätt att förstå.
3 - 84p6jsa.jpg


Det är lätt att ange vilken andra tidszon man vill använda och ska man ut och resa så kan man med en enda knapptryckning byta så att hemtiden hamnar på den lilla världstiden och "bortatiden" visas på de vanliga visarna. Man kan se batteristatus på klockan längst upp till vänster och under Utility längst ner kan man ställa in alarmen.
5 - 4Y1FvTv.jpg


En annan kul funktion är att man kan överföra de tider man har tagit med kronografen och få presenterat varvtider, totaltider etc. Det gör kronografen så mycket mer användbar än bara av, på och en mellantid. Man kan även justera tiderna manuellt i efterhand om man vill.

Här är min tid som avser Cykla till förskolan -> Lämna på förskolan -> Cykla till jobbet. :D Hade varit kul att ta några varv på en löparbana men det hann jag tyvärr inte med.
F55oOjm.jpg


Den sista delen är den smidiga och användarvänliga guiden som förklarar vad de olika delarna på urtavlan och knapparna gör. Klickar man på "TIME ADJUSTMENT" etc. så kommer det ännu mer info om funktionerna. Mer sånt här på komplexa klockor! :)
1 - dE9jgGM.jpg


Guide för kronografen:
PhTDzaq.jpg


Jag avslutar den här recensionen med några wristshots och bonusbilder. Återigen, tack KS och @yonsson för möjligheten att få testa den här trevliga klockan. :)
20 - xXQn9O7.jpg

LRM_EXPORT_314594095602282_20191009_150853388.jpeg

6 - RcjmX73.jpg


1 - 8NuicWB.jpg
 
Senast ändrad:
Topp