• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Passaround D1 Milano

HSK

Diamant
2-Faktor
Mikromärket D1 Milano lanserades 2013 av en italiensk modestudent vid namn Dario Spallone och fick ett gott mottagande vid modeveckan i Milano vilket ledde till ett uppsving i popularitet och som senare gav honom möjlighet att satsa helhjärtat på sitt drömprojekt som idag säljs i butiker som Harvey Nichols och Selfridges utöver andra mindre återförsäljare och ett gäng egna butiker runt om i världen. De har ett väldigt tydligt designspråk som enligt grundaren själv hämtar inspiration från italienskt 70-tal men den nylanserade modell som vi ska kika lite närmare på idag är en vintageinspirerad field watch som bär likheter med både Patek Philippes Aquanaut och Cartiers Santos samtidigt som den gör sin egen grej och, enligt mig åtminstone, klarar av att stå på egna ben och har en väldigt överkomlig prislapp med sina €265.

Klockan har en specificerad vattenresistens på 10ATM och boetten mäter 38mm i diameter samt har en väldigt tunn profil med sina 8.6mm och drivs av ett Miyota 1L45 quartzverk. Den har i enlighet med dess tooliga natur fasta bandstift, levereras på NATO och har sitt serienummer inpräntat på baksidan i form av en identitetsbricka. Indexen är nedsänkta i tavlan men jag tror att det rör sig om en tavla och är således inte en s.k. sandwich dial även om den har den typen av utseende. Den är väldigt lätt, bärs väldigt bekvämt och de skarpa kanterna på boetten är både det som gör klockan till vad den är men också lite av ett problem då jag bl.a. upplevde det aningen problematiskt att använda kronan (som för övrigt inte är skruvad) p.g.a. de vassa kronskydden. När den är i sitt esse så bildar de polerade sidorna näst intill en spegel i direkt dagsljus samtidigt som de bortstade delarna väger upp och ger ett mer sobert intryck. Läsbarheten är god med blå AR-beläggning men lyspastan har tyvärr en ganska svag effekt så förvänta er ingen läslampa direkt men det är på sätt och vis kanske ett designval för att ytterligare förstärka tooligheten.

Det här är ingen egentlig recension utan mer lite bakgrundsinfo och mina snabba och kortfattade intryck som jag fått under den tid som jag har haft klockan på lån. Projektet har sitt ursprung i den stora tråden för mikromärken där följande deltagare valde att anmäla sitt intresse och hoppa på passarounden och således står på tur (i fallande ordning) så vi har en hel del testande och grymma bilder att se fram emot. :happyhappy:

@rambo_amadeus
@MarkoM
@Lindellc
@Birchgrove
@Remofflan
@Hawkeye
@Kalvin
@MaBr
@FOQ
@parasec
@FreakyLeo

Men nu är det dags för lite bilder!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Senast ändrad:
Ser ingen anledning till detta, förutom att begränsa ägaren totalt...
Modellen heter Commando är liknar designmässigt gamla field watches, dvs. klockor avsedda att användas i fält (läs: krig) och då är det både praktiskt och lämpligt med fasta bandstift (tack för rättelsen @yonsson ;)) för att man inte ska tappa klockan när det hettar till. I just det här fallet är det så klart bara ett designval precis som identitetsbrickan på baksidan och att det egentligen inte fyller någon funktion men jag tycker i alla fall att det är fräckt och skulle gärna se det på fler klockor.

Jag vet inte riktigt vad man skulle använda för band på den annat än NATO/MN eller liknande men så är jag också ett stort fan av den typen av band. :happyhappy:

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: FOQ
Modellen heter Commando är liknar designmässigt gamla field watches, dvs. klockor avsedda att användas i fält (läs: krig) och då är det både praktiskt och lämpligt med fasta bandstift (tack för rättelsen @yonsson ;)) för att man inte ska tappa klockan när det hettar till. I just det här fallet är det så klart bara ett designval precis som identitetsbrickan på baksidan och att det egentligen inte fyller någon funktion men jag tycker i alla fall att det är fräckt och skulle gärna se det på fler klockor.

Jag vet inte riktigt vad man skulle använda för band på den annat än NATO/MN eller liknande men så är jag också ett stort fan av den typen av band. :happyhappy:
Jag kör helst länk på alla klockor utom dressare, men kan vara tufft detta med. Har ibland tänkt att bandstiften utgör en svag länk på GADA-klockor.

Jag har en klocka med fast infästning, som det hör läder till, man drar en loop runt och skruvar ihop två två nitar med skruv på ena och gänga på den andra.
46627D21-BFF0-4431-8A78-657E0BCBF2B0.jpeg
AB7B89DC-C1F6-49F7-BFE6-E035C1BE94E6.jpeg

Dock gör dess flata undersida att den inte passa jättebra på nato. Blir väldigt lång l2l.

@HSK bra start! Ser ut som den bygger på höjden?
Njae, inte mer än på andra klockor på nato men man kan ju byta ut det mot ett single pass om man vill. Det blir kanske lite mer påtagligt när klockan är så pass tunn också.
Vad är det för bredd på bandet?
Jag har bara ett billigt och skruttigt manuellt skjutmått hemma men fick det till 17mm vilket känns väldigt udda. Jag hittar ingen information om det på hemsidan heller men om någon av de kommande deltagarna har ett rejält, digitalt skjutmått så får ni gärna dela med er av måtten. :happyhappy:

Njae, inte mer än på andra klockor på nato men man kan ju byta ut det mot ett single pass om man vill. Det blir kanske lite mer påtagligt när klockan är så pass tunn också.
Jag har bara ett billigt och skruttigt manuellt skjutmått hemma men fick det till 17mm vilket känns väldigt udda. Jag hittar ingen information om det på hemsidan heller men om någon av de kommande deltagarna har ett rejält, digitalt skjutmått så får ni gärna dela med er av måtten. :happyhappy:
Är det 17mm så går det alltid att trycka dit ett som är 18mm så det är nog lugnt. Låter lite udda dock. Jag har ett digitalt skjutmått men det är ett tag kvar innan den landar här. :)

• Like
Reactions: HSK
Är det 17mm så går det alltid att trycka dit ett som är 18mm så det är nog lugnt. Låter lite udda dock. Jag har ett digitalt skjutmått men det är ett tag kvar innan den landar här. :)
Jag fick det till 18mm med mitt ickedigitala skjutmått.. Har nu använt klockan en hel dag och måste säga att den känns bra. Är tunn så även om natot bygger på höjden så upplevs den inte för hög...
Några bilder från idag :) Kommer mer sen :D
20200529_224046.jpg

20200529_125513.jpg

20200529_125250.jpg

20200529_125243.jpg

Nu har jag haft klockan i några dagar och det är dags att skicka den vidare till nästa testpilot @MarkoM
Vad tycker jag då om den? Jag tycker att det är en kompetent klocka som tickar av de flesta kraven på pappret såsom "egen" design, rätt storlek, 10 ATM etc. Dock så var det inte en klocka som jag kände var den första att tas på på morgonen. Kärleken infann sig helt enkelt inte. Tror det berodde främst på natobandet. 18mm gjorde att den även på mina smala handleder på något vis kändes ospännade/liten. De fasta bandhornen gör ju även att det inte finns så många andra alternativ att testa.
I övrigt så tycker jag att finishen är bra. Boetten är vass och man har gjort en bra mix mellan polerat och borstat. Kvaliteten på tavlan är ok. Man kan på bl.a. 9 index se lite krackelering i lysmassan. Tyckte även att det var lite glapp i verket, dvs visarna linjerade inte perfekt på timmen och klockan 12. Man fick passera klockan 12 och sedan dra tillbaka min visaren för att få perfekt (garantiärende?)
Skulle jag köpa denna klockan? Njaa.. tror faktiskt att jag då istället hade valt någon av deras andra modeller med integrerat band. Nu några bilder :)
20200528_172541.jpg
20200528_172801.jpg
20200528_172910.jpg
20200528_172931.jpg
20200528_173143.jpg
20200528_173223.jpg
20200528_173251.jpg
20200528_174711.jpg
20200528_174530.jpg
20200528_172428.jpg
20200528_172510.jpg
20200528_172442.jpg

Fina bilder! Kul med lite snabbare passaround. Nu händer det grejer. Tror jag har ett par nato i 18 mm så man kan testa något annat i alla fall. ;)

visarna linjerade inte perfekt på timmen och klockan 12. Man fick passera klockan 12 och sedan dra tillbaka min visaren för att få perfekt
Detta har jag upplevt på klockor i 4-6.000-kronorsklassen. Seikodykare. Känns inte stabilt.

:pDå var mina dagar över och den är skickad vidare till @Lindellc
Vad tyckte jag då? Klockan i sig är snygg med blandning av borstat och polerat. Schysst ”patinering” av lume och storleken var spot on.
Men vette fasiken ändå, bandbredden kändes aningens smalt och det relativt tjocka natot gjorde att klockan kändes sitta väldigt högt upp. Hade tyvärr inget singelpass nato hemma att prova med, kanske hade den känts bättre då.

Blev inte så många foton tagna, men här kommer ett par.
8A7B22C6-8CF0-455C-8D1A-E383065EF0DF.jpeg

A2FE6136-94B5-4C1C-9627-D6B608FC8770.jpeg

@rambo_amadeus tyckte att jag skulle testa nakenbadet med klockan, men har inte haft tid. Passar den bollen vidare till @Lindellc :D

Stenhård klocka. Synd på bandstiften då den förmodligen, i mitt tycke, skulle göra sig bättre på läder.

Precis varit och hämtat ut skönheten. Första tanken var att den blev liiiite för tjock för sitt eget bästa med originalnatot. Tyvärr hade jag ingen single pass i rätt storlek men hittade ett 22mm lädernato och en kniv. Passade även på att ta bort "underflärpen" för att slippa tjockleken så mycket som möjligt. Blev inte särskilt bra utfört men ett steg i rätt riktning (tycker jag). Fler bilder kommer senare ikväll skulle jag gissa.
IMG_20200608_161708.jpg

Precis varit och hämtat ut skönheten. Första tanken var att den blev liiiite för tjock för sitt eget bästa med originalnatot. Tyvärr hade jag ingen single pass i rätt storlek men hittade ett 22mm lädernato och en kniv. Passade även på att ta bort "underflärpen" för att slippa tjockleken så mycket som möjligt. Blev inte särskilt bra utfört men ett steg i rätt riktning (tycker jag). Fler bilder kommer senare ikväll skulle jag gissa.
IMG_20200608_161708.jpg
Snyggt! Men det känns som klockan inte skulle haft sina fasta luggar för sitt eget bästa

Tillbaka
Topp