• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Passaround D1 Milano

För er som vill ha bildkavalkader och vill se Commandon i olika NATO-band: jag plockade fram alla 18 mm NATO jag har.
D3FF5F96-B289-42AC-A6A8-5EBCA377F0C2.jpeg

Det var några olika i alla fall. Det olivfärgade låg ganska nära originalbandet i färg. Har inte monterat det än. Sen var det dags att förbereda klockan.
69269F8F-6D0E-4974-8E3D-1741E6266CF9.jpeg
837BF05D-3F50-4695-9112-29D771280835.jpeg

Och nu banden! Har ärligt talat bara orka testa två än så länge. Fler följer! Börjar det som avviker mest: det vita.
2B4C28E2-25DA-4A2A-ABDB-ABF1599BE437.jpeg
7C2D4612-366C-40B5-9426-7FC1B19275F7.jpeg
47F7F68D-F842-45BD-AC97-7E1A86FD1F89.jpeg

Vad tycker ni?

Sen det blå. Denna combo var som väntat lyckad, enligt mig. Har den faktiskt på än, men får väl testa de andra sen.
E4787A59-0EE2-452D-BBF9-E373D2D6B27A.jpeg
47473D08-0973-4BB5-A3C9-6151FCCE4F43.jpeg
93FB0071-EEEF-4940-AB76-DA382D29EA2E.jpeg
8334B49A-E253-4BD0-A26F-DD861E9E1039.jpeg

Det grå bandet tvekar jag lite med eftersom det är oanvänt i förpackning med prislappen kvar. Men det svarta, som tekniskt sett inte är ett NATO, utan ett Zulu, tänker jag prova. Tror det kan sitta bra. Än så länge är dock originalbandet bäst. Riktigt bra t o m.
Alltså nu kanske jag sticker ut hakan här men det vita blev inte dumt alls... :bag: Jag kan tänka mig att det blir ascoolt nu när solen skiner och man ligger vid en pool någonstans. :cool:

Sorry för bildbombningen, men så här i början blir jag extra sugen på att fota! :)

Har, som den linjeringsman jag är, säkerställt att minutvisaren står (nästan helt) mitt på minutindex när sekundvisaren står på 0. Det är lite svårt att få till det exakt på många klockor. Speciellt kvartsur kan ha lite ”lösare” visare (medan mekaniska ur ofta istället har lite spelrum). Om ni förstår. :)
CFF0A191-4AFD-4AC5-BE44-7D7CCD87078C.jpeg

Att vara en sucker för linjering har sina nackdelar. Fördelen är den inre tillfredsställelse jag känner när allt linjerar. Som en rysning av OCD-välbehag. Nackdelen är att jag stör mig på icke-linjering. Noterar att den lilla sekundvisaren inte riktigt klarar av att pricka sina små index. Särskilt tydligt blir det på hel minut, vid 0/60 sekunder.

Ser ju även ut som om timvisaren ligger lite efter...?
Jag fastnade också på timvisaren.

Snygg klocka för övrigt och härlig bildkavalkad. Ska bli spännande att få testa den.

Då var den nedpackad och redo att fara vidare till @Hawkeye, vara militära bakgrund i M*A*S*H borde göra en militärklocka extra intressant! :)

Tänkte bidra med några avslutande samt några avslutande bilder på D1:an. Den har varit en trevlig följeslagare under ett par dagar. Det mesta har jag redan skrivit om i tidigare inlägg, så det blir inget långrandigt.

Linjeringen av visarna har varit min största peeve och därför något jag fokuserat på. Här kommer några jämförande bilder. Det gick att då till en bra linjering av tim- och minutvisare, även om den inte var så skev till att börja med. Att sekundvisaren stannar strax före och strax efter 60 är svårare att komma till rätta med.
71F59620-42DE-46FC-B433-687A5ADC7C63.jpeg

7E4965CF-D152-4915-82C7-83B450F28567.jpeg
F88B7A61-D83D-4E27-89C3-E4074A82393B.jpeg
3E9FA6D7-8BC3-44C0-A233-D8C25880D6AC.jpeg

Slutbetyget blir ändå godkänt. En fin klocka med egen design och boettform. Att ha minutspåret i form en s.k. Railroad Track är jag mycket svag för: lyckat!

Sekundvisaren träffar kanske inte alla index och lumen är inte perfekt i den kanske inte helt äkta sandwichtavlan. Men den har charm! Bandet är väldigt bekvämt. Den ligger skönt på handleden.

@MaBr, visst var det du som gillade det vita natot så mycket? PM:a din adress så kommer det på posten. Jag orkade aldrig trä på det igen men du kan ju testa när D1:an ankommer dig.

Här kommer några avslutande bilder! :)

AE1262BC-B7E0-4193-8A11-FE6C932F01A2.jpeg
A218D5CD-9D3E-4885-8720-45EC7F63EE07.jpeg
025696EE-79C4-4ACA-B3CF-29479F9F2A6C.jpeg

Tack till @HSK för uppstyrningen av passarounden. Hade nog inte köpt den osedd på egen hand.

Då var den nedpackad och redo att fara vidare till @Hawkeye, vara militära bakgrund i M*A*S*H borde göra en militärklocka extra intressant! :)

Tänkte bidra med några avslutande samt några avslutande bilder på D1:an. Den har varit en trevlig följeslagare under ett par dagar. Det mesta har jag redan skrivit om i tidigare inlägg, så det blir inget långrandigt.

Linjeringen av visarna har varit min största peeve och därför något jag fokuserat på. Här kommer några jämförande bilder. Det gick att då till en bra linjering av tim- och minutvisare, även om den inte var så skev till att börja med. Att sekundvisaren stannar strax före och strax efter 60 är svårare att komma till rätta med.

Slutbetyget blir ändå godkänt. En fin klocka med egen design och boettform. Att ha minutspåret i form en s.k. Railroad Track är jag mycket svag för: lyckat!

Sekundvisaren träffar kanske inte alla index och lumen är inte perfekt i den kanske inte helt äkta sandwichtavlan. Men den har charm! Bandet är väldigt bekvämt. Den ligger skönt på handleden.

@MaBr, visst var det du som gillade det vita natot så mycket? PM:a din adress så kommer det på posten. Jag orkade aldrig trä på det igen men du kan ju testa när D1:an ankommer dig.

Tack till @HSK för uppstyrningen av passarounden. Hade nog inte köpt den osedd på egen hand.
Fina bilder och bra skrivet! :) Tack för erbjudandet om bandet men jag tror inte riktigt att jag är man nog att bära upp ett vitt nato... :bag:

@Remofflan Får nog göra dig lite besviken angående den militära anknytningen. Det var ett bra tag sedan jag gjorde lumpen och har idag ingen kontakt med det militära livet även då jag bor i en ort med regemente.

Snart dax att skicka vidare klockan till @Kalvin.
Som helhet blev jag positivt överraskad av den och gillar boetten skarpt. Natobandet var riktigt skönt, så har knappt lagt märke till att jag haft den på handleden. Storleksmässigt var den perfekt för mig.
Som tidigare deltagare skrivit är det minus med fasta bandhorn då valmöjligheterna för band minskar.

DSC02896.jpg
DSC02892.jpg

Varit lite dåligt med klocksnackstid denna veckan. Stressigt med semester;)
Tog ut den i onsdag morgon. Kastade på ett svart nato. Sen har vi rockat på. Den har bland annat fått hänga med på traktorkörning. Nu ska den in å handla.. Väntar bara att skuren ska lugna sig lite..

Lite tankar om uret. Shysst storlek, rolig och udda design. Känns gedigen. Kan lätt fastnar en stund med titta på den:cool: skulle lätt kunna tänka mig en.

IMG_20200708_141909.jpg
IMG_20200708_155034.jpg

15943943729745588515814788559057.jpg

På tur är @MaBr. Där kan vi nog våga hoppas på lite bättre bilder;)

Trevlig fredag på er:) Nu få det bli blött, kan inte sitta i bilen hela kvällen:drowning:

Sådär, efter en trevlig pratstund med @Kalvin som var schysst och snurrade förbi mitt hem med klockan så är den nu hos mig. :)

Första intryck är att det inte en jäkligt cool klocka men den sitter ärligt talat sådär på armen. Det smala men tjocka natot gör att klockan balanserar uppe på bandet och det är inte snyggt. Ska testa på ett tunnare band sen och se om det blir bättre men körde en "down and under" så man fick ner tjockleken till en single pass istället.
DSCF3021.jpg

DSCF3017.jpg

Borstningen är också grövre än på D1 Milano Ultra Thin men det har man kanske gjort för att få en mer toolig känsla på klockan. Det ser väldigt bra ut i vilket fall som helst. :)
IMG_2851.jpg

Sådär, efter en trevlig pratstund med @Kalvin som var schysst och snurrade förbi mitt hem med klockan så är den nu hos mig. :)

Första intryck är att det inte en jäkligt cool klocka men den sitter ärligt talat sådär på armen. Det smala men tjocka natot gör att klockan balanserar uppe på bandet och det är inte snyggt. Ska testa på ett tunnare band sen och se om det blir bättre men körde en "down and under" så man fick ner tjockleken till en single pass istället.
DSCF3021.jpg

DSCF3017.jpg

Borstningen är också grövre än på D1 Milano Ultra Thin men det har man kanske gjort för att få en mer toolig känsla på klockan. Det ser väldigt bra ut i vilket fall som helst. :)
IMG_2851.jpg

Tack själv:) Redan fått till några shyssta bilder:)
Ska bli skoj att höra vad du tycker om några dar. Själv bli det nog ett inköp ikväll av en annan shysst klocka ;)

Testa att sätta på A.F.0210-strappen idag och även om det fortfarande känns lite smalt med 18mm så ökade i alla fall komforten med rätt många snäpp. Funkar fint tillsammans med tavlan och lumen också. :)
PSX_20200713_073316.jpg

PSX_20200713_073354.jpg

@SpaceAce, här ser du hur mycket av flärpen som blir över på min 16,5cm handled. Inget som stör för min del men går som sagt att vika tillbaka om man vill.

Först så kände jag att den här klockan var sådär men efter att ha kört den hela dagen på detta bandet så har jag helt ändrat uppfattning. Sjukt bekväm och ser riktigt cool ut. Funkade dessutom för att plocka blåbär, kasta pinnar i vattnet och dricka kaffe. :D
PSX_20200713_165809.jpg
PSX_20200713_165746.jpg
PSX_20200713_165846.jpg
PSX_20200713_165333.jpg

Testa att sätta på A.F.0210-strappen idag och även om det fortfarande känns lite smalt med 18mm så ökade i alla fall komforten med rätt många snäpp. Funkar fint tillsammans med tavlan och lumen också. :)
PSX_20200713_073316.jpg

PSX_20200713_073354.jpg

@SpaceAce, här ser du hur mycket av flärpen som blir över på min 16,5cm handled. Inget som stör för min del men går som sagt att vika tillbaka om man vill.
Tack M! :) Den där längden blir nog bra till mig också. Jag har kontaktat Rob angående en custom-beställning.
Det verkar vara en trevlig liten klocka det där, och fina bilder som alltid. :snaphappy:

Glömde ju att posta bilderna igår! Blev en ny runda till skogen med dottern.
PSX_20200715_111551.jpg

PSX_20200715_111643.jpg

Idag har vi mest gjort ingenting! :p
PSX_20200715_111751.jpg

Ska slänga upp lite detaljbilder och intryck senare, ska bara orka ta hand om dem först. :)

Sådär, då har klockan åkt vidare till nästa deltagare. :) Efter fyra dagar med klockan så måste jag säga att den har växt för varje dag. Bandet bytte jag ut dag 1 för det var inte särskilt snyggt och klockan satt väldigt konstigt på min arm. Efter att ha monterat ett mjukare och tunnare band så blev den dock väldigt skön, så bra att man glömmer att man har den på sig. Får ändå säga att det medföljande bandet känns väldigt kvalitativt så det är högst personliga saker som gör att jag inte gillar det.
IMG_2803.jpg

Utseendet på klockan tilltalade verkligen mig med en tooling men samtidigt utsökt boett. Finishen är grövre än på D1 Milano Ultra Thin men fortfarande riktigt bra. De polerade ytorna är spegelblanka och vinklarna på boetten är knivskarpa.
IMG_2777.jpg

En rolig detalj är insex-skruven på kronan. Perfekt när man skruvat ner den för hårt och den fastnat. Förutom då att det inte är en skruvad krona... :D
IMG_2788.jpg

Glaset har en blå AR som gör sitt jobb riktigt bra i de flesta vinklar. I de fall där den inte gör sitt jobb så bra så får man en härlig blå nyans i reflektionerna så det gör inget.
IMG_2861.jpg

Urverket är som alla nog redan vet ett kvarsverk men eftersom klockan har subsekund så är det inget man tänker på för man slipper den där stora stånkande centrumsekunden. Om den träffar markeringarna är 50/50 men det spelar heller ingen roll för man ser det knappt.
IMG_2766.jpg

Tavlan i övrigt är riktigt schysst med en sandwich-lösning och väldigt fint applicerad text. Enda missen är ett QC-problem på index klockan nio men man ser det knappt med blotta ögat och det syns bara i vissa ljus.
IMG_2789.jpg

IMG_2865.jpg

När det kommer till band så hade denna nog fungerat på precision allting. Gummi, läder, mesh, nato, perlon etc. skulle bli kanon men eftersom D1 Milano har valt att köra med fasta stift så är det i princip bara de två sista som är aktuella. Alternativt om man vill limma dit ett läder med open end eller klämma dit en länk med öppna ändar men då blir det en mer permanent lösning. Samtidigt så måste jag säga att jag gillar utseendet för det smälter ihop så sjukt bra med boetten!
IMG_2779.jpg

IMG_2772.jpg

18mm bandbredd och det relativt tjocka natot gör att det känns som att klockan balanserar på en smal kant och gärna vill tippa åt sidan. Jag körde som sagt den på ett tunt och mjukt singlepass-nato i bomull och då försvann det problemet.
PSX_20200716_165621.jpg

Så till sist då; skulle jag köpa en D1 Milano Commando? Det tror jag absolut att jag skulle om det var så att jag var ute efter en relativt diskret klocka med kvarts för enkel grab-and-go. Nu är det ju så att jag redan har en Monchard Trenchhunter som jag ändå tycker är några snäpp bättre, har vanliga bandstift, kostar hälften så mycket och spelar i samma kategori så det blir inget köp för mig den här gången.
DSCF3008.jpg

DSCF3031.jpg

Sådär, då har klockan åkt vidare till nästa deltagare. :) Efter fyra dagar med klockan så måste jag säga att den har växt för varje dag. Bandet bytte jag ut dag 1 för det var inte särskilt snyggt och klockan satt väldigt konstigt på min arm. Efter att ha monterat ett mjukare och tunnare band så blev den dock väldigt skön, så bra att man glömmer att man har den på sig. Får ändå säga att det medföljande bandet känns väldigt kvalitativt så det är högst personliga saker som gör att jag inte gillar det.
IMG_2803.jpg

Utseendet på klockan tilltalade verkligen mig med en tooling men samtidigt utsökt boett. Finishen är grövre än på D1 Milano Ultra Thin men fortfarande riktigt bra. De polerade ytorna är spegelblanka och vinklarna på boetten är knivskarpa.
IMG_2777.jpg

En rolig detalj är insex-skruven på kronan. Perfekt när man skruvat ner den för hårt och den fastnat. Förutom då att det inte är en skruvad krona... :D
IMG_2788.jpg

Glaset har en blå AR som gör sitt jobb riktigt bra i de flesta vinklar. I de fall där den inte gör sitt jobb så bra så får man en härlig blå nyans i reflektionerna så det gör inget.
IMG_2861.jpg

Urverket är som alla nog redan vet ett kvarsverk men eftersom klockan har subsekund så är det inget man tänker på för man slipper den där stora stånkande centrumsekunden. Om den träffar markeringarna är 50/50 men det spelar heller ingen roll för man ser det knappt.
IMG_2766.jpg

Tavlan i övrigt är riktigt schysst med en sandwich-lösning och väldigt fint applicerad text. Enda missen är ett QC-problem på index klockan nio men man ser det knappt med blotta ögat och det syns bara i vissa ljus.
IMG_2789.jpg

IMG_2865.jpg

När det kommer till band så hade denna nog fungerat på precision allting. Gummi, läder, mesh, nato, perlon etc. skulle bli kanon men eftersom D1 Milano har valt att köra med fasta stift så är det i princip bara de två sista som är aktuella. Alternativt om man vill limma dit ett läder med open end eller klämma dit en länk med öppna ändar men då blir det en mer permanent lösning. Samtidigt så måste jag säga att jag gillar utseendet för det smälter ihop så sjukt bra med boetten!
IMG_2779.jpg

IMG_2772.jpg

18mm bandbredd och det relativt tjocka natot gör att det känns som att klockan balanserar på en smal kant och gärna vill tippa åt sidan. Jag körde som sagt den på ett tunt och mjukt singlepass-nato i bomull och då försvann det problemet.
PSX_20200716_165621.jpg

Så till sist då; skulle jag köpa en D1 Milano Commando? Det tror jag absolut att jag skulle om det var så att jag var ute efter en relativt diskret klocka med kvarts för enkel grab-and-go. Nu är det ju så att jag redan har en Monchard Trenchhunter som jag ändå tycker är några snäpp bättre, har vanliga bandstift, kostar hälften så mycket och spelar i samma kategori så det blir inget köp för mig den här gången.
DSCF3008.jpg

DSCF3031.jpg
Bra sammanfattning och fantastiska bilder som vanligt! :happyhappy:

Tillbaka
Topp