• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Passaround D1 Milano

Lite bonusbilder!
PSX_20200716_165545.jpg
PSX_20200716_165813.jpg
PSX_20200716_165715.jpg
IMG_2783.jpg
IMG_2782.jpg
IMG_2773.jpg
DSCF3017.jpg
DSCF3026.jpg
DSCF3021.jpg

Sådär, då har klockan åkt vidare till nästa deltagare. :) Efter fyra dagar med klockan så måste jag säga att den har växt för varje dag. Bandet bytte jag ut dag 1 för det var inte särskilt snyggt och klockan satt väldigt konstigt på min arm. Efter att ha monterat ett mjukare och tunnare band så blev den dock väldigt skön, så bra att man glömmer att man har den på sig. Får ändå säga att det medföljande bandet känns väldigt kvalitativt så det är högst personliga saker som gör att jag inte gillar det.
IMG_2803.jpg

Utseendet på klockan tilltalade verkligen mig med en tooling men samtidigt utsökt boett. Finishen är grövre än på D1 Milano Ultra Thin men fortfarande riktigt bra. De polerade ytorna är spegelblanka och vinklarna på boetten är knivskarpa.
IMG_2777.jpg

En rolig detalj är insex-skruven på kronan. Perfekt när man skruvat ner den för hårt och den fastnat. Förutom då att det inte är en skruvad krona... :D
IMG_2788.jpg

Glaset har en blå AR som gör sitt jobb riktigt bra i de flesta vinklar. I de fall där den inte gör sitt jobb så bra så får man en härlig blå nyans i reflektionerna så det gör inget.
IMG_2861.jpg

Urverket är som alla nog redan vet ett kvarsverk men eftersom klockan har subsekund så är det inget man tänker på för man slipper den där stora stånkande centrumsekunden. Om den träffar markeringarna är 50/50 men det spelar heller ingen roll för man ser det knappt.
IMG_2766.jpg

Tavlan i övrigt är riktigt schysst med en sandwich-lösning och väldigt fint applicerad text. Enda missen är ett QC-problem på index klockan nio men man ser det knappt med blotta ögat och det syns bara i vissa ljus.
IMG_2789.jpg

IMG_2865.jpg

När det kommer till band så hade denna nog fungerat på precision allting. Gummi, läder, mesh, nato, perlon etc. skulle bli kanon men eftersom D1 Milano har valt att köra med fasta stift så är det i princip bara de två sista som är aktuella. Alternativt om man vill limma dit ett läder med open end eller klämma dit en länk med öppna ändar men då blir det en mer permanent lösning. Samtidigt så måste jag säga att jag gillar utseendet för det smälter ihop så sjukt bra med boetten!
IMG_2779.jpg

IMG_2772.jpg

18mm bandbredd och det relativt tjocka natot gör att det känns som att klockan balanserar på en smal kant och gärna vill tippa åt sidan. Jag körde som sagt den på ett tunt och mjukt singlepass-nato i bomull och då försvann det problemet.
PSX_20200716_165621.jpg

Så till sist då; skulle jag köpa en D1 Milano Commando? Det tror jag absolut att jag skulle om det var så att jag var ute efter en relativt diskret klocka med kvarts för enkel grab-and-go. Nu är det ju så att jag redan har en Monchard Trenchhunter som jag ändå tycker är några snäpp bättre, har vanliga bandstift, kostar hälften så mycket och spelar i samma kategori så det blir inget köp för mig den här gången.
DSCF3008.jpg

DSCF3031.jpg
Väl utförd recension!

Sådär, då har klockan åkt vidare till nästa deltagare. :) Efter fyra dagar med klockan så måste jag säga att den har växt för varje dag. Bandet bytte jag ut dag 1 för det var inte särskilt snyggt och klockan satt väldigt konstigt på min arm. Efter att ha monterat ett mjukare och tunnare band så blev den dock väldigt skön, så bra att man glömmer att man har den på sig. Får ändå säga att det medföljande bandet känns väldigt kvalitativt så det är högst personliga saker som gör att jag inte gillar det.
IMG_2803.jpg

Utseendet på klockan tilltalade verkligen mig med en tooling men samtidigt utsökt boett. Finishen är grövre än på D1 Milano Ultra Thin men fortfarande riktigt bra. De polerade ytorna är spegelblanka och vinklarna på boetten är knivskarpa.
IMG_2777.jpg

En rolig detalj är insex-skruven på kronan. Perfekt när man skruvat ner den för hårt och den fastnat. Förutom då att det inte är en skruvad krona... :D
IMG_2788.jpg

Glaset har en blå AR som gör sitt jobb riktigt bra i de flesta vinklar. I de fall där den inte gör sitt jobb så bra så får man en härlig blå nyans i reflektionerna så det gör inget.
IMG_2861.jpg

Urverket är som alla nog redan vet ett kvarsverk men eftersom klockan har subsekund så är det inget man tänker på för man slipper den där stora stånkande centrumsekunden. Om den träffar markeringarna är 50/50 men det spelar heller ingen roll för man ser det knappt.
IMG_2766.jpg

Tavlan i övrigt är riktigt schysst med en sandwich-lösning och väldigt fint applicerad text. Enda missen är ett QC-problem på index klockan nio men man ser det knappt med blotta ögat och det syns bara i vissa ljus.
IMG_2789.jpg

IMG_2865.jpg

När det kommer till band så hade denna nog fungerat på precision allting. Gummi, läder, mesh, nato, perlon etc. skulle bli kanon men eftersom D1 Milano har valt att köra med fasta stift så är det i princip bara de två sista som är aktuella. Alternativt om man vill limma dit ett läder med open end eller klämma dit en länk med öppna ändar men då blir det en mer permanent lösning. Samtidigt så måste jag säga att jag gillar utseendet för det smälter ihop så sjukt bra med boetten!
IMG_2779.jpg

IMG_2772.jpg

18mm bandbredd och det relativt tjocka natot gör att det känns som att klockan balanserar på en smal kant och gärna vill tippa åt sidan. Jag körde som sagt den på ett tunt och mjukt singlepass-nato i bomull och då försvann det problemet.
PSX_20200716_165621.jpg

Så till sist då; skulle jag köpa en D1 Milano Commando? Det tror jag absolut att jag skulle om det var så att jag var ute efter en relativt diskret klocka med kvarts för enkel grab-and-go. Nu är det ju så att jag redan har en Monchard Trenchhunter som jag ändå tycker är några snäpp bättre, har vanliga bandstift, kostar hälften så mycket och spelar i samma kategori så det blir inget köp för mig den här gången.
DSCF3008.jpg

DSCF3031.jpg
Riktigt bra skrivet och ännu bättre bilder! 5/5!

Idag åker klockan till Angered. Hoppas du tycker om klockan @parasec

Återkommer med lite tankar senare under veckan. Jag vinner gärna för vem vill inte ha en klocka, men den var något av en downer för mig under dagen som jag bar den. Kan bero på att den haft konkurrens av roliga sommardinkor, men det var nått som aldrig lirade för mig.

Hämtade klockan idag. Har inte hunnit packa upp paketet än trots att jag är oerhört nyfiken på den och att jämföra med förra årets D1 Milano-passaround.

Utflykt och annat står på helgens agenda. Jag hoppas ändå få lite tid över. Förhoppningen är att jag kan pricka in en F2F med @FreakyLeo under mid eller slutet av nästa vecka för överlämning. Annars får det bli postnord.

Har ett nato i 20 mm som jag hoppas ska passa färgmässigt till klockan och i så fall kapar jag det 1 mm per sida och skickar med det (eller så gör jag det oavsett eftersom det matchade dåligt till min Oris).

Hämtade klockan idag. Har inte hunnit packa upp paketet än trots att jag är oerhört nyfiken på den och att jämföra med förra årets D1 Milano-passaround.

Utflykt och annat står på helgens agenda. Jag hoppas ändå få lite tid över. Förhoppningen är att jag kan pricka in en F2F med @FreakyLeo under mid eller slutet av nästa vecka för överlämning. Annars får det bli postnord.

Har ett nato i 20 mm som jag hoppas ska passa färgmässigt till klockan och i så fall kapar jag det 1 mm per sida och skickar med det (eller så gör jag det oavsett eftersom det matchade dåligt till min Oris).
Spännande :)

Går säkert att ordna F2F någon lämplig dag om den befinner sig någonstans i närheten av Söderslätt :)

84DDF6E0-43B2-4A69-8F61-FC1345270E89.jpeg

Snabb uppackning och handledsskott. Inte dum alls storleksmässigt i jämförelse med 40 mm som skickades runt förra året. Lite väl lång L2L men det beror förmodligen på de fasta ”stiften”. Bärs trots detta mycket bättre och mindre än 40 mm.

Tycker den är sjukt cool! Ska testa med single strap nato strax.
Ett minus jag märkt är de nästan knivvassa kanterna vid 4 och 8. De vid 2 och 10 kändes bättre.

Blev inte helt bra, varken färgmatchning el hållbarhet på bandet (var lite rädd för att detta skulle hända) :D dock bärs klockan extremt tunt nu. Kommer ändå att skicka med det gröna till @FreakyLeo så kan han bestämma dess öde. Jag orkar inte sy det och det är synd att slänga direkt.
E638A9A4-3A4D-45CC-9D85-4B2B0B82DE11.jpeg
2B4242F7-F60C-4422-BC66-95A94B2656E0.jpeg

Jag måste nog säga att det funkar utmärkt med originalnatot, fast hade kanske hellre sett att det var mer åt det mörkgröna hållet. Ett camo-band hade säkert också funkat finfint (kanske någon tidigare i passarounden testat detta).
För övrigt gillar jag materialet på originalnatot och dessutom ÄLSKAR jag tavlan och visarna. Hade kunnat tänka mig denna variant helt utan sekundvisare (och sub-dial).

EDIT: Frugans reaktion på det grön-röda bandet - Fake Gucci! :hilarious::hilarious::hilarious:

Senast ändrad:
Nu känner jag mig ganska nöjd och ska sammanfatta mina intryck - 3 bra och 3 mindre bra.

+ TAVLAN (färg, utförande/design, ”sandwich”, coolt med subsekund även om jag gärna sett en tavla helt utan sekundvisare)
+ Storleken på klockan (ska inte vara större än 38 mm)
+ Designen (har absolut inget emot att det är fasta ”bandstift” och gillar de olika kanterna och ”nivåerna” samt hur cool och tuff klockan är)

- Finishen (sämre än på den jag testade förra året, framförallt finns det vassa kanter här och var och idag upptäckte jag att det var vasst vid ”kronskyddet” också - hade exempelvis inte vågat ha denna på armen om jag ska bära ett spädbarn)
18A6EAFE-DDB4-43EC-823B-E99A46CB0440.jpeg

- 18 mm mellan luggarna är 2 mm för lite (i början kändes det rätt men ju mer jag använt klockan och tittat på den desto mer fel känns det - 20 mm hade både sett bättre ut och burits bättre, bekvämare och snyggare)
- Sekundvisaren prickar inte index jättebra (kanske inte går att förvänta sig mer i denna prisklass)

B1128804-AB4F-472E-8A6E-B9F4AB3AA887.jpeg
8E89CD02-0513-43CE-9957-22EB2BAC6144.jpeg

Senare i veckan överlämnas den F2F till @FreakyLeo om möjlighet finns, annars blir det postnord.

Nu blev jag påmind om att jag också borde följa upp med en recension.

Hade på mig klockan under en dag, men den var under hård konkurrens med sommarklockor.

Första intryck var wow vilken klocka, men ju mer jag bär den under dagen så mer besviken blev jag. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men den känns spretig på nått sett. Vi har delvis den kantiga designen (Genta) och sen har man slängt in element från field watches som låg lång före den kantiga designen i tid. Jag kan ha fel här, men det blev aldrig nån harmoni för mig.

+ kul initiativ från D1Milano
+ Coola detaljer som baksida med dog tag och kronan
+ Fin övergång mellan borstat och polerat

- Fasta bandhorn i 18mm. Trodde inte detta skulle störa och jag fattar grejen, men varför inte göra det i 20mm då? Svårt att hitta vettiga matchningar av band. Är ju hälften av nöjet att äga en klocka att byta band hela tiden.

- Som @parasec nämnde så fanns det väldigt vassa kanter på vissa ställen
- Fanns det någon lume på denna klocka?
- En jäkla massa text på samma ställe på tavlan. Hade räckt gott och väl med två rader. Räcker med att WR står i instruktion.
- klockan bygger på höjden med medföljande Nato. I kombination med en väldigt lätt klocka så blev den aldrig skön att bära för mig.

Överlag en besvikelse för mig. Skulle jag kunna äga den? Sure, men det skulle bli ett jäkla letande efter ett band som inte bygger klockan på höjden.

Tack och hej för denna gång! Stort tack till @HSK som drog igång detta.

Först och främst tack @HSK för möjligheten att vara med på denna passaround och tack till @parasec som gav sig ut på åktur för att personligen lämna över klockan till mig.

Första intrycket... WOW!

Plockade upp klockan ur den medföljande G-Shock-burken direkt och slängde på den på armen. Såg direkt att det var en klocka som verkligen tickade många av mina boxar på önskelistan hos en favoritklocka. Den är tunn, under 9mm, det är en kvarts, bra AR, i mina ögon en riktigt snygg design, den är badbar med sina 10atm och jag tror att den funkar både till kostym på jobbet likaväl som vid poolkanten på semestern.
DP2M0133.jpg
DP2M0092.jpg

... snygg blandning av borstade och polerade ytor gör att den fångar ljuset riktigt bra
DP2M0101.jpg

Lilleman hade fått sin glass, min bättre hälft hade shoppat... så då är det inte mer än rättvist att det är min tur att ha lite skoj. Sagt och gjort plockade jag fram min kamera och resten av eftermiddagen fick min kära familj se på när jag låg på marken och fotade klockan :D
DP2M0103.JPG
DP2M0105.jpg

... riktigt snajdig AR, stort plus i min bok... speciellt då jag gillar att fotografera :D
DP2M0113.jpg

R1063045.jpg

... gillar verkligen boettformen
DP2M0116.jpg

R1063046.jpg

... roligt att de bemödat sig med ett serienummer på en klocka i den här prisklassen, känns ändå som att de lagt en del krut på dem små detaljerna.
DP2M0111.jpg

... något jag däremot inte alls gillar är när man inte är helt transparant med sin produkt. Säger man A så tycker iallafall jag att man bör säga B. Italian Design, Japanese Movement...... Made in China :p
R1063052.jpg

... jag har blivit allergisk mot NATO-band, men jag tycker ändå att D1 Milanos NATO-band var ganska bra. Mjukt och följsamt, snyggt spänne och snygga öglor. Däremot tror jag inte att det blanka materialet kommer att åldras speciellt väl då det redan börjat att fransa sig.
DP2M0109.jpg

Utan att ha haft möjligheten att prova den någon längre tid har jag precis som alla andra här inne ändå hunnit märka ganska många små irriterande och konstiga designval.

Det värsta är nog de vansinnigt skarpa kronskydden, vilket blir ännu lustigare då D1Milano valt att fasa av kronskydden... fast bara på undersidan :p
Untitled-1.jpg

... och nästa besvikelse var lumen, det ser ändå ut att vara en riktig sandwichtavla och då borde man få plats med rikliga mängder kvalitetslume, speciellt om vill ha lite cred som fältklocka
R1063061.jpg

... boettformen gör att klockan sitter stadigt och skönt, men de fasta bandstiften och NATO-bandet tar bort den känslan ganska effektivt tyvärr.
DP2M0119.jpg

Avslutningsvis lite blandade bonusbilder :D

En klocka som heter Commando bör ju fotas på en bunker.
DP2M0131.jpg

.... och eftersom @MaBr har infört "knivbilden" som ett standardinslag kommer en sådan också (*hör ett skrik från köket* "Vad gör du!? Är du inte klok!?")
DP2M0136.jpg

Imorgon får den följa med till jobbet och på fredag blir det VIP Förhandsvisning av Uniformsmuseet, tror att den kommer att smälta in klockrent *höhö* :D

Sen skall skicka iväg den till den lyckliga vinnaren eller skall den tillbaka till @HSK efter mig? Det blir på måndag i sådana fall...

Senast ändrad:
Först och främst tack @HSK för möjligheten att vara med på denna passaround och tack till @parasec som gav sig ut på åktur för att personligen lämna över klockan till mig.

Första intrycket... WOW!

Plockade upp klockan ur den medföljande G-Shock-burken direkt och slängde på den på armen. Såg direkt att det var en klocka som verkligen tickade många av mina boxar på önskelistan hos en favoritklocka. Den är tunn, under 9mm, det är en kvarts, bra AR, i mina ögon en riktigt snygg design, den är badbar med sina 10atm och jag tror att den funkar både till kostym på jobbet likaväl som vid poolkanten på semestern.
DP2M0133.jpg
DP2M0092.jpg

... snygg blandning av borstade och polerade ytor gör att den fångar ljuset riktigt bra
DP2M0101.jpg

Lilleman hade fått sin glass, min bättre hälft hade shoppat... så då är det inte mer än rättvist att det är min tur att ha lite skoj. Sagt och gjort plockade jag fram min kamera och resten av eftermiddagen fick min kära familj se på när jag låg på marken och fotade klockan :D
DP2M0103.JPG
DP2M0105.jpg

... riktigt snajdig AR, stort plus i min bok... speciellt då jag gillar att fotografera :D
DP2M0113.jpg

R1063045.jpg

... gillar verkligen boettformen
DP2M0116.jpg

R1063046.jpg

... roligt att de bemödat sig med ett serienummer på en klocka i den här prisklassen, känns ändå som att de lagt en del krut på dem små detaljerna.
DP2M0111.jpg

... något jag däremot inte alls gillar är när man inte är helt transparant med sin produkt. Säger man A så tycker iallafall jag att man bör säga B. Italian Design, Japanese Movement...... Made in China :p
R1063052.jpg

... jag har blivit allergisk mot NATO-band, men jag tycker ändå att D1 Milanos NATO-band var ganska bra. Mjukt och följsamt, snyggt spänne och snygga öglor. Däremot tror jag inte att det blanka materialet kommer att åldras speciellt väl då det redan börjat att fransa sig.
DP2M0109.jpg

Utan att ha haft möjligheten att prova den någon längre tid har jag precis som alla andra här inne ändå hunnit märka ganska många små irriterande och konstiga designval.

Det värsta är nog de vansinnigt skarpa kronskydden, vilket blir ännu lustigare då D1Milano valt att fasa av kronskydden... fast bara på undersidan :p
Untitled-1.jpg

... och nästa besvikelse var lumen, det ser ändå ut att vara en riktig sandwichtavla och då borde man få plats med rikliga mängder kvalitetslume, speciellt om vill ha lite cred som fältklocka
R1063061.jpg

... boettformen gör att klockan sitter stadigt och skönt, men de fasta bandstiften och NATO-bandet tar bort den känslan ganska effektivt tyvärr.
DP2M0119.jpg

Avslutningsvis lite blandade bonusbilder :D

En klocka som heter Commando bör ju fotas på en bunker.
DP2M0131.jpg

.... och eftersom @MaBr har infört "knivbilden" som ett standardinslag kommer en sådan också (*hör ett skrik från köket* "Vad gör du!? Är du inte klok!?")
DP2M0136.jpg

Imorgon får den följa med till jobbet och på fredag blir det VIP Förhandsvisning av Uniformsmuseet, tror att den kommer att smälta in klockrent *höhö* :D

Sen skall skicka iväg den till den lyckliga vinnaren eller skall den tillbaka till @HSK efter mig? Det blir på måndag i sådana fall...
Fantastiska bilder och en grym recension @FreakyLeo! Kul att du ändå verkade gilla den, du har sannerligen ett öga för detaljer. Sitter väldigt bra på dig.
Det var trevligt med en snabb F2F och att passa på att köra den finaste kustvägen i landet. Kan tilläggas att klockan överlämnades väldigt nära Sveriges sydligaste udde :)

Tack för all feedback, trevliga bilder och era recensioner! Det är alltid kul att få höra olika vinklar och se hur pass olika man kan tycka och uppfatta saker och ting. :happyhappy: Tack till alla som gjort denna passaround möjlig! Utlottning sker enligt jokerprincipen, mer info i PM. ;)

Fantastiska bilder och en grym recension @FreakyLeo! Kul att du ändå verkade gilla den, du har sannerligen ett öga för detaljer. Sitter väldigt bra på dig.
Det var trevligt med en snabb F2F och att passa på att köra den finaste kustvägen i landet. Kan tilläggas att klockan överlämnades väldigt nära Sveriges sydligaste udde :)
Tack så mycket, det var väldigt snällt av dig att titta förbi :)

Då fick Komandå följa med till jobbet.

För att försöka att dressa upp klockan lite så åkte den på ett Svart-vitt 18mm vintage perlon, funkade hyfsat bra men det blev ännu mer uppenbart att 20mm bandbredd hade passat boetten bättre. Det är synd för klockan med sin design hade kunnat vara snudd på perfekt i min bok, men det är ganska många små detaljer som skulle behöva att ändras. Förutom bandbredden hade jag föredragit vanliga springbars, om den hamnar hos mig tillslut så blir det nog att införskaffa ett vanligt läder eller canvas med öppna ändar. Kronan kunde vara lite smalare och kronskydden mindre. De vassa kanterna skulle behövas fasas av runt hela boetten. Safirglas hade varit önskvärt, bättre lume och kanske ett mer högpresterande kvartsverk hade suttit fint också. Förutom dessa små små punkter så är den perfekt :D
4F20F8B6-6BCE-4499-B48E-76EC7DF9AFCC.jpeg
C2C0C5B2-BCF8-45DB-82DF-EDB40D327613.jpeg
1702919F-A363-4D61-8A0F-A43643358010.jpeg
3B51AD30-0FB4-4EE3-8569-57AD5500D5AF.jpeg

För att försöka att dressa upp klockan lite så åkte den på ett Svart-vitt 18mm vintage perlon, funkade hyfsat bra men det blev ännu mer uppenbart att 20mm bandbredd hade passat boetten bättre. Det är synd för klockan med sin design hade kunnat vara snudd på perfekt i min bok, men det är ganska många små detaljer som skulle behöva att ändras. Förutom bandbredden hade jag föredragit vanliga springbars, om den hamnar hos mig tillslut så blir det nog att införskaffa ett vanligt läder eller canvas med öppna ändar. Kronan kunde vara lite smalare och kronskydden mindre. De vassa kanterna skulle behövas fasas av runt hela boetten. Safirglas hade varit önskvärt, bättre lume och kanske ett mer högpresterande kvartsverk hade suttit fint också. Förutom dessa små små punkter så är den perfekt :D
”Jaså, bara det?” ;)

Har varit sugen på denna länge men är orolig för just 18mm bandbredd. Upplever du att det är en dealbreaker?

Sådär då, sista dagen med Commandon. Tre dagar var inte mycket men jag tycker ändå att jag lärt känna klockan hyfsat. Jag gillar den, jag gillar den sjukt mycket :) Skulle jag köpa en? Inte nu när jag testat den tyvärr. Det finns för många små störande missar i designen och det känns som att den saknar den nivå på finish som en såpass avancerad design kräver. Jag gillar dock designen och tycker att den gör sig väl i de flesta olika situationer oavsett om det är på fritiden, på jobbet eller på dagens invigning :) Det kommer definitivt bli en D1Milano någon gång framöver. Antagligen blir det ett begagnat exemplar och förhoppningsvis trycker de i tavlan från Commando i en 38mm Ultra Thin... det skulle åtgärda många av de punkter som jag störde mig på... kanske rent utav en möjlig idé till en limiterad microklocka? :angel:
96926BE4-6B81-4FA5-AB3D-74FF4A1649EE.jpeg

Tillbaka
Topp