Tack så mycket!Bra sammanfattning och fantastiska bilder som vanligt!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack så mycket!Bra sammanfattning och fantastiska bilder som vanligt!![]()
Väl utförd recension!Sådär, då har klockan åkt vidare till nästa deltagare.Efter fyra dagar med klockan så måste jag säga att den har växt för varje dag. Bandet bytte jag ut dag 1 för det var inte särskilt snyggt och klockan satt väldigt konstigt på min arm. Efter att ha monterat ett mjukare och tunnare band så blev den dock väldigt skön, så bra att man glömmer att man har den på sig. Får ändå säga att det medföljande bandet känns väldigt kvalitativt så det är högst personliga saker som gör att jag inte gillar det.
![]()
Utseendet på klockan tilltalade verkligen mig med en tooling men samtidigt utsökt boett. Finishen är grövre än på D1 Milano Ultra Thin men fortfarande riktigt bra. De polerade ytorna är spegelblanka och vinklarna på boetten är knivskarpa.
![]()
En rolig detalj är insex-skruven på kronan. Perfekt när man skruvat ner den för hårt och den fastnat. Förutom då att det inte är en skruvad krona...
![]()
Glaset har en blå AR som gör sitt jobb riktigt bra i de flesta vinklar. I de fall där den inte gör sitt jobb så bra så får man en härlig blå nyans i reflektionerna så det gör inget.
![]()
Urverket är som alla nog redan vet ett kvarsverk men eftersom klockan har subsekund så är det inget man tänker på för man slipper den där stora stånkande centrumsekunden. Om den träffar markeringarna är 50/50 men det spelar heller ingen roll för man ser det knappt.
![]()
Tavlan i övrigt är riktigt schysst med en sandwich-lösning och väldigt fint applicerad text. Enda missen är ett QC-problem på index klockan nio men man ser det knappt med blotta ögat och det syns bara i vissa ljus.
![]()
![]()
När det kommer till band så hade denna nog fungerat på precision allting. Gummi, läder, mesh, nato, perlon etc. skulle bli kanon men eftersom D1 Milano har valt att köra med fasta stift så är det i princip bara de två sista som är aktuella. Alternativt om man vill limma dit ett läder med open end eller klämma dit en länk med öppna ändar men då blir det en mer permanent lösning. Samtidigt så måste jag säga att jag gillar utseendet för det smälter ihop så sjukt bra med boetten!
![]()
![]()
18mm bandbredd och det relativt tjocka natot gör att det känns som att klockan balanserar på en smal kant och gärna vill tippa åt sidan. Jag körde som sagt den på ett tunt och mjukt singlepass-nato i bomull och då försvann det problemet.
![]()
Så till sist då; skulle jag köpa en D1 Milano Commando? Det tror jag absolut att jag skulle om det var så att jag var ute efter en relativt diskret klocka med kvarts för enkel grab-and-go. Nu är det ju så att jag redan har en Monchard Trenchhunter som jag ändå tycker är några snäpp bättre, har vanliga bandstift, kostar hälften så mycket och spelar i samma kategori så det blir inget köp för mig den här gången.
![]()
![]()
Tack! Brukar bli så när det är en klocka som överraskar åt något håll.Väl utförd recension!
Riktigt bra skrivet och ännu bättre bilder! 5/5!Sådär, då har klockan åkt vidare till nästa deltagare.Efter fyra dagar med klockan så måste jag säga att den har växt för varje dag. Bandet bytte jag ut dag 1 för det var inte särskilt snyggt och klockan satt väldigt konstigt på min arm. Efter att ha monterat ett mjukare och tunnare band så blev den dock väldigt skön, så bra att man glömmer att man har den på sig. Får ändå säga att det medföljande bandet känns väldigt kvalitativt så det är högst personliga saker som gör att jag inte gillar det.
![]()
Utseendet på klockan tilltalade verkligen mig med en tooling men samtidigt utsökt boett. Finishen är grövre än på D1 Milano Ultra Thin men fortfarande riktigt bra. De polerade ytorna är spegelblanka och vinklarna på boetten är knivskarpa.
![]()
En rolig detalj är insex-skruven på kronan. Perfekt när man skruvat ner den för hårt och den fastnat. Förutom då att det inte är en skruvad krona...
![]()
Glaset har en blå AR som gör sitt jobb riktigt bra i de flesta vinklar. I de fall där den inte gör sitt jobb så bra så får man en härlig blå nyans i reflektionerna så det gör inget.
![]()
Urverket är som alla nog redan vet ett kvarsverk men eftersom klockan har subsekund så är det inget man tänker på för man slipper den där stora stånkande centrumsekunden. Om den träffar markeringarna är 50/50 men det spelar heller ingen roll för man ser det knappt.
![]()
Tavlan i övrigt är riktigt schysst med en sandwich-lösning och väldigt fint applicerad text. Enda missen är ett QC-problem på index klockan nio men man ser det knappt med blotta ögat och det syns bara i vissa ljus.
![]()
![]()
När det kommer till band så hade denna nog fungerat på precision allting. Gummi, läder, mesh, nato, perlon etc. skulle bli kanon men eftersom D1 Milano har valt att köra med fasta stift så är det i princip bara de två sista som är aktuella. Alternativt om man vill limma dit ett läder med open end eller klämma dit en länk med öppna ändar men då blir det en mer permanent lösning. Samtidigt så måste jag säga att jag gillar utseendet för det smälter ihop så sjukt bra med boetten!
![]()
![]()
18mm bandbredd och det relativt tjocka natot gör att det känns som att klockan balanserar på en smal kant och gärna vill tippa åt sidan. Jag körde som sagt den på ett tunt och mjukt singlepass-nato i bomull och då försvann det problemet.
![]()
Så till sist då; skulle jag köpa en D1 Milano Commando? Det tror jag absolut att jag skulle om det var så att jag var ute efter en relativt diskret klocka med kvarts för enkel grab-and-go. Nu är det ju så att jag redan har en Monchard Trenchhunter som jag ändå tycker är några snäpp bättre, har vanliga bandstift, kostar hälften så mycket och spelar i samma kategori så det blir inget köp för mig den här gången.
![]()
![]()
SpännandeHämtade klockan idag. Har inte hunnit packa upp paketet än trots att jag är oerhört nyfiken på den och att jämföra med förra årets D1 Milano-passaround.
Utflykt och annat står på helgens agenda. Jag hoppas ändå få lite tid över. Förhoppningen är att jag kan pricka in en F2F med @FreakyLeo under mid eller slutet av nästa vecka för överlämning. Annars får det bli postnord.
Har ett nato i 20 mm som jag hoppas ska passa färgmässigt till klockan och i så fall kapar jag det 1 mm per sida och skickar med det (eller så gör jag det oavsett eftersom det matchade dåligt till min Oris).
Jag har också ett sånt. Det är ju julnatot!Frugans reaktion på det grön-röda bandet - Fake Gucci!![]()
Fantastiska bilder och en grym recension @FreakyLeo! Kul att du ändå verkade gilla den, du har sannerligen ett öga för detaljer. Sitter väldigt bra på dig.Först och främst tack @HSK för möjligheten att vara med på denna passaround och tack till @parasec som gav sig ut på åktur för att personligen lämna över klockan till mig.
Första intrycket... WOW!
Plockade upp klockan ur den medföljande G-Shock-burken direkt och slängde på den på armen. Såg direkt att det var en klocka som verkligen tickade många av mina boxar på önskelistan hos en favoritklocka. Den är tunn, under 9mm, det är en kvarts, bra AR, i mina ögon en riktigt snygg design, den är badbar med sina 10atm och jag tror att den funkar både till kostym på jobbet likaväl som vid poolkanten på semestern.
![]()
![]()
... snygg blandning av borstade och polerade ytor gör att den fångar ljuset riktigt bra
![]()
Lilleman hade fått sin glass, min bättre hälft hade shoppat... så då är det inte mer än rättvist att det är min tur att ha lite skoj. Sagt och gjort plockade jag fram min kamera och resten av eftermiddagen fick min kära familj se på när jag låg på marken och fotade klockan
![]()
![]()
... riktigt snajdig AR, stort plus i min bok... speciellt då jag gillar att fotografera
![]()
![]()
... gillar verkligen boettformen
![]()
![]()
... roligt att de bemödat sig med ett serienummer på en klocka i den här prisklassen, känns ändå som att de lagt en del krut på dem små detaljerna.
![]()
... något jag däremot inte alls gillar är när man inte är helt transparant med sin produkt. Säger man A så tycker iallafall jag att man bör säga B. Italian Design, Japanese Movement...... Made in China
![]()
... jag har blivit allergisk mot NATO-band, men jag tycker ändå att D1 Milanos NATO-band var ganska bra. Mjukt och följsamt, snyggt spänne och snygga öglor. Däremot tror jag inte att det blanka materialet kommer att åldras speciellt väl då det redan börjat att fransa sig.
![]()
Utan att ha haft möjligheten att prova den någon längre tid har jag precis som alla andra här inne ändå hunnit märka ganska många små irriterande och konstiga designval.
Det värsta är nog de vansinnigt skarpa kronskydden, vilket blir ännu lustigare då D1Milano valt att fasa av kronskydden... fast bara på undersidan
![]()
... och nästa besvikelse var lumen, det ser ändå ut att vara en riktig sandwichtavla och då borde man få plats med rikliga mängder kvalitetslume, speciellt om vill ha lite cred som fältklocka
![]()
... boettformen gör att klockan sitter stadigt och skönt, men de fasta bandstiften och NATO-bandet tar bort den känslan ganska effektivt tyvärr.
![]()
Avslutningsvis lite blandade bonusbilder
En klocka som heter Commando bör ju fotas på en bunker.
![]()
.... och eftersom @MaBr har infört "knivbilden" som ett standardinslag kommer en sådan också (*hör ett skrik från köket* "Vad gör du!? Är du inte klok!?")
![]()
Imorgon får den följa med till jobbet och på fredag blir det VIP Förhandsvisning av Uniformsmuseet, tror att den kommer att smälta in klockrent *höhö*
Sen skall skicka iväg den till den lyckliga vinnaren eller skall den tillbaka till @HSK efter mig? Det blir på måndag i sådana fall...
Tack så mycket, det var väldigt snällt av dig att titta förbiFantastiska bilder och en grym recension @FreakyLeo! Kul att du ändå verkade gilla den, du har sannerligen ett öga för detaljer. Sitter väldigt bra på dig.
Det var trevligt med en snabb F2F och att passa på att köra den finaste kustvägen i landet. Kan tilläggas att klockan överlämnades väldigt nära Sveriges sydligaste udde![]()
”Jaså, bara det?”Då fick Komandå följa med till jobbet.
För att försöka att dressa upp klockan lite så åkte den på ett Svart-vitt 18mm vintage perlon, funkade hyfsat bra men det blev ännu mer uppenbart att 20mm bandbredd hade passat boetten bättre. Det är synd för klockan med sin design hade kunnat vara snudd på perfekt i min bok, men det är ganska många små detaljer som skulle behöva att ändras. Förutom bandbredden hade jag föredragit vanliga springbars, om den hamnar hos mig tillslut så blir det nog att införskaffa ett vanligt läder eller canvas med öppna ändar. Kronan kunde vara lite smalare och kronskydden mindre. De vassa kanterna skulle behövas fasas av runt hela boetten. Safirglas hade varit önskvärt, bättre lume och kanske ett mer högpresterande kvartsverk hade suttit fint också. Förutom dessa små små punkter så är den perfekt
![]()
![]()
![]()
![]()
Då fick Komandå följa med till jobbet.
För att försöka att dressa upp klockan lite så åkte den på ett Svart-vitt 18mm vintage perlon, funkade hyfsat bra men det blev ännu mer uppenbart att 20mm bandbredd hade passat boetten bättre. Det är synd för klockan med sin design hade kunnat vara snudd på perfekt i min bok, men det är ganska många små detaljer som skulle behöva att ändras. Förutom bandbredden hade jag föredragit vanliga springbars, om den hamnar hos mig tillslut så blir det nog att införskaffa ett vanligt läder eller canvas med öppna ändar. Kronan kunde vara lite smalare och kronskydden mindre. De vassa kanterna skulle behövas fasas av runt hela boetten. Safirglas hade varit önskvärt, bättre lume och kanske ett mer högpresterande kvartsverk hade suttit fint också. Förutom dessa små små punkter så är den perfekt
![]()
![]()
![]()
![]()
Nja, inte en dealbreaker, men ett stort minus. Däremot börjar man fundera på moddning, är det omöjligt att såga av det fasta bandstiftet och öka till 20mm och skaffade borrade bandhorn.....Har varit sugen på denna länge men är orolig för just 18mm bandbredd. Upplever du att det är en dealbreaker?
Det är säkerligen möjligt, men har inte riktigt precisionsverktygen för det. Oskönt att ge sig på den med en sticksåg!Nja, inte en dealbreaker, men ett stort minus. Däremot börjar man fundera på moddning, är det omöjligt att såga av det fasta bandstiftet och öka till 20mm och skaffade borrade bandhorn.....![]()