Jag har nu mer eller mindre lusläst den svenska instruktionsmanualen (där det fanns en del felskrivningar och faktafel), sett lite
Youtubeklipp från Färöarna samt klämt och pillat på klockan i ett par timmar. Jag känner mig nu redo att komma med en utlåtelse. Precis som
@Fliegerchronograph kommer jag att recensera klockan utifrån det den är ämnad till, nämligen som pilotklocka. Förmodligen kommer det bli en del upprepningar från tidigare recensioner, därför kommer först ett kort utlåtande följt av ett längre resonemang.
Ett sånt jävla mög!
Det var den korta versionen och för den som orkar läsa fortsättningen så följer nu den långa.
Jag har ingenting emot stora klockor, trots min klena 16,5 cm handled. Jag äger bland annat en Mudmaster GWG-1000 som jag verkligen gillar och regelbundet använder samt en Casio GXW-56-1BJF som jag använder som jobbklocka. Mer om det senare. Gravitymastern är i mitt tycke en solid välbyggd pjäs som vid första anblick ger ett förtroendeingivande intryck men som visar sig innehålla en massa designfadäser, mest beroende på att Casio envisas med att i pilotklocksanda visa all information analogt. Det är ett stort misstag tycker jag.
Mudmaster, Gravitymaster och King of G-Shocks (tror jag den heter)
Analog visning på klockor och mätare av all sort har stora fördelar men också en del nackdelar. Om man radar upp tre analoga mätare som mäter till exempel tryck, temperatur och kanske RPM bredvid varandra samt även kalibrerar dessa mätare så att om alla tre står mellan 11-13 så är allt OK (förutom RPM mätaren som bör stanna vid tolvslaget) och detta kan konstateras vid en snabb anblick. Om däremot en mätare står på trekvart, då går det snabbt att se att något är fel och det är dags för analys, kanske genom att inhämta mer exakt data som presenteras digitalt. Om dessa tre mätare hade presenterats digitalt, ja då hade det givetvis krävts mer analys och tankekraft var gång data skulle inhämtas. Analog visning har också en fördel då det gäller att se trender och hastighetsförändringar som till exempel på en Vertical Speed Indicator eller på en Altimeter. Det är till exempel mycket enklare att se en ökande genomsjunkning på analoga visare än på digitala tal som fladdrar förbi. Givetvis är en kombination det bästa, analoga visare för överblick och digitala visare för analys.
I mitt arbete som pilot i Nordsjön har jag valt en helt digital klocka som jag nämnde ovan. Jag är mest intresserad i lokal tid med datumvisning, UTC tid med datumvisning, en chronometer samt automatisk belysning i form av auto illumination som aktiveras av en överdriven och ibland irriterande “nu ska jag titta på klockan” rörelse. Allt detta finns tillgängligt med endast ett knapptryck om jag inte ska starta tidtagning på Casio GXW-56-1BJF. Vi flyger inte med NVG så belysningen är inget problem för min del. Med denna intro är det kanske dags att snacka om Gravitymastern…
Jobbeklocka
Testklockan är bekväm och gedigen som sagt och den visar tid, dag och datum på ett mycket bra vis. Det är också en stor fördel att klockan synkroniserar tiden på tre vis, GPS, radiosignal och med Bluetooth. Ett tag flög jag uppe i Hammerfest i nordligaste Norge och där kunde inte min jobbklocka synka tiden. Jag fick radiosignal på 6000 fot med sydlig kurs men inte tillräckligt för synk. Där hade Gravitymastern inte haft något problem.
Låt oss nu ta tiden i en mörk helikopter när tim- eller minutvisaren dessutom är placerad mellan 25-35 minuter. Det går helt enkelt inte att utläsa förlupen tid eftersom minuter och timmar visas på en pytteliten analog subdial som är placerad kl 6 och som dessutom ibland skyms av minut- och timvisaren. På Mudmastern kan man med ett knapptryck parkera dessa visare så att de inte skymmer. Det går inte på Gravitymastern. Det går inte ens att tända bakgrundsbelysningen! Fail.
Låt oss ställa in en tid och starta timern. Utan mobil måste man skruva ut kronan för att ställa in en tid och för att kunna göra detta så måste man ta av klockan eftersom kronan är så liten, den är betydligt mindre än kronan på Mudmastern. Med lite pill så går det att sätta den pyttelilla visaren i fast forward men det är inte lätt att stanna på exakt den tid man avser att mäta. Särskilt inte om tim- och minutvisare skymmer sikten. Bakgrundsbelysningen fungerar såklart inte här heller. Det är coolt att sekundvisaren tickar baklänges när timern startar men det analoga helvete man ska igenom för att starta funktionen får mig att bara tänka på en sak. Fail.
Notera att kronan är betydligt större på Mudmastern än på Gravitymastern. Lägg också märke till att det syns en röd varningsring på den utskruvade kronan på Mudmastern men inte på Gravitymastern som också har utskruvad krona. *
Dags att ställa in alarmet. Nu börjar det analoga helvetet verkligen spåra ur. Samma analoga 12 h subdial kl 6 används även här och man behöver också använda kronan för att ställa in alarmtiden. Men för att se om man ställer in am eller pm då behöver man titta på en mikroskopiskt liten subdial som har en indexpil som inte är större än 1 mm. Belysningen fungerar inte under själva inställningen när kronan är urdragen men när tiden är satt, då kan man tända lampan. Om alarmet är av eller på visas av sekundvisarens position över ett ON eller OFF på urtavlan som endast går att utläsa i starkt solsken. Till och med min pojke på 13 år med friska ögon hade svårt att läsa vad som stod under sekundvisaren. Nu när jag skriver detta och sätter ord på min frustration så tänker jag bara “-Vad i helvete Casio!” Fail.
Klockan har en inbyggd GPS som kan plocka både exakt tid och EXAKT POSITION med betoning på exakt position. En GPS-mottagare plockar passivt in GPS-signaler från minimum tre satelliter, men ju fler satelliter som finns tillgängliga, desto mer exakt blir positionsberäkningen. Till information så kan avancerade GPS-mottagare även kvalitetschecka sina beräkningar om de får in signaler från minst fem satelliter, detta kallas för Reciever Autonomous Integrity Monitoring. En GPS-signal innehåller den signalerande satellitens position samt exakt tid. Med denna information från tre satelliter eller fler samt med lite avancerad trigonometri så kan en mottagare beräkna sin exakta position. Selective Availability finns inte längre för den som är intresserad. Dessa beräkningar kostar energi och det är därför som Gravitymastern helst inte gör dessa beräkningar utan hellre parasiterar på en mobiltelefon. Mer om det senare. Men Gravitymastern KAN exakt beräkna sin position och använder denna data till att ställa in rätt tidszon samt till att visa sin position analogt?!? Genom att avläsa klockans position analogt så kan jag som bor i Lund dra slutsatsen att jag befinner mig någonstans i södra Skandinavien. Suck!
Jag är inte färdig.
Klockan har en Flight Log funktion som jag testade på en promenad i Skrylle. Jag flyger inte SAR, men jag har jobbat parallellt med SAR-piloter och jag har varit med på en del övningar med dem. Flight Log funktionen är något som jag faktiskt tror kan fungera som ett bra verktyg vid debrief efter sök- och räddningsuppdrag samt under övningar. Funktionen är ganska enkel att använda men det måste ske i kombination med en mobiltelefon och med Bluetooth påslaget. Med en knapptryckning på klockan så skickas en tidsstämpel från klockan till mobilen som lagrar denna data tillsammans med mobiltelefonens registrerade position. Här används alltså inte klockans positionsberäkning. Ett par taktiska Mark On Top kommandon kan till exempel under ett sök ges av kaptenen till styrman som aktiverar klockans Flight Log funktion. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg i denna tråd så är det fritt fram regelmässigt att använda Bluetooth i USA, men det är lite bökigare att få lov till detta i Europa. Men det är inte omöjligt. När jag satt hemma vid köksbordet och försökte få denna funktion att fungera så lyckades jag först inte alls. Jag läste och tryckte och tryckte lite till men det gick inte. Jag var på väg att ge upp när jag kom på att jag hade timern påslagen I bakgrunden. Jag stoppade och nollställde timern och försökte starta Flight Log funktionen igen. Till min förvåning så fungerade det plötsligt, timern hade tydligen blockat Flight Log funktionen! Bara en sån sak? Här blir det därför pass men ändå fail.
Hur hade då denna klocka kunnat vara bättre enligt mig? Som ni kanske förstår av inledningen till denna recension så tycker jag att klockan behöver kompletteras med en digital visning som kan visa all den information som Casios designer har försökt klämma in i alla analoga subdials, inklusive Lat och Long. Det hade också varit önskvärt om klockan hade kunnat lagra Flight Log Data i klockan utan hjälp från en mobiltelefon. Denna data hade senare kunnat lastas ner via en app för analys vid debrief. Men jag förstår att detta önskemål krockar med det faktum att en solcellspanel ska förse hela härket med ström. Men om Casio skulle lyckas med detta konststycke så tycker jag att de har kommit en god bit på väg att skapa en pilotklocka, en äkta Gravitymaster.
Jag vill avsluta med att säga att om jag efter denna totalsågning av klockan mot förmodan skulle vinna denna passaround så kommer jag att sälja klockan till högstbjudande och likt
@aljung skänka pengarna till Barncancerfonden. Tack också till
@yonsson och Klockmäster Globen för allt ni fixat! Jag känner mig färdig med klockan och tänker på förtid skicka den till passaroundens sista deltagare
@Jonaz
Haa det!
Sonnyboy
Edit: Jag la in en asterix enligt yonssons önskemål