• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround G.shock Gravitymaster

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu för jag pinnen vidare. Efterson vi redan fått fantastiska rescensioner av klockan så kommer jag att helt enkelt kasta in lite personliga reflektioner och bilder lite allt eftersom.
Första intryck: stor, kvalitetskänsla och bekväm.
18,5 cm handled, bild tagen på håll för att visa "riktig" storlek.
IMG_7863.JPG
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Alltså, stor ursäkt till övriga i tråden, @yonsson och Klockmaster Globen.
Jag tänkte att jag skulle posta massor av bilder, men jag har knappt haft den på mig...
Vi var nog inte menade för varandra.
Gravitymastern fick mig dock åter sugen på en G-shock i stål, så det var ändå kul. Kastar in en bild på en bebis som leker med klockan, för att i alla fall få lite likes.
IMG_7939.JPG

*
 

Patrik J

Rolex
Det har ju varit ett gäng lysande recensioner här i tråden. Tyvärr har jag inte tillgång till varken flygplan, helikopter eller ens en sketen luftballong så det fick bli lite mer down to earth-testning från min sida.

Först; mosa några köttbullar och blanda med Casion.
1.JPG


Låt marinera i kylskåp över natten.
2.JPG


Sedan gäller det att få testpatrullen intresserad av testobjektet.
3.JPG


Där ligger den bra.
4.JPG


Det tog inte lång stund att hitta Gravitymastern.
5.JPG


En viss konkurrens uppstod om det åtråvärda priset.
6.JPG

*

Nytt försök med samma resultat.
7.JPG


Mission accomplished.
8.JPG


Gissar att ingen, ens i dessa juletider, vill ha en köttbullsstinkande Casio på armen så det blev storrengöring till slut. Hade tänkt köra den i diskmaskinen, men efter lite gogglande i ämnet avstod jag.
9.JPG


Ren som en nyskurad barnrumpa.
10.JPG


Så, vad har vi då lärt oss av detta? Ja, inte så jädrans mycket, mer än att det är fullt möjligt att lära ett par byrackor att apportera ett stycke Gravitymaster. Och kul hade alla inblandade.

Disclaimer: Inga djur eller klockor kom till skada under övningen.

Och god jul, för bövelen! :D
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag vill inte vara en surpuppa men det är en klocka som ska rescenseras, inte ett köttben. Även om det är en G-Shock som ska tåla lite skit som ska undersökas så tillhör ju klockan faktiskt 10 deltagare tills dess att en vinnare har utsetts. Det går ju an att utsätta sina egna klockor för allsköns skit och skriva om det, men gör man det med lånat gods? Nu gick det ju bra trots allt och förmodligen ser det värre ut på bilderna än i verkligheten vilket är bra. Jag är bara mest förvånad. Med det sagt, god jul på er alla!
 

Patrik J

Rolex
Jag vill inte vara en surpuppa men det är en klocka som ska rescenseras, inte ett köttben. Även om det är en G-Shock som ska tåla lite skit som ska undersökas så tillhör ju klockan faktiskt 10 deltagare tills dess att en vinnare har utsetts. Det går ju an att utsätta sina egna klockor för allsköns skit och skriva om det, men gör man det med lånat gods? Nu gick det ju bra trots allt och förmodligen ser det värre ut på bilderna än i verkligheten vilket är bra. Jag är bara mest förvånad. Med det sagt, god jul på er alla!
Äsch, klockan har blivit bortklemad som en orkidé i min ägo, jämfört med hur Mudmastern i systertråden har behandlats. Snälla hundar, mjuk snö och ekologisk tvål. :) Hade den till äventyrs blivit dödligt sårad hade jag givetvis ersatt den.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Äsch, klockan har blivit bortklemad som en orkidé i min ägo, jämfört med hur Mudmastern i systertråden har behandlats. Snälla hundar, mjuk snö och ekologisk tvål. :) Hade den till äventyrs blivit dödligt sårad hade jag givetvis ersatt den.
He he! Det låter mycket bra. Skönt att klockan fick ett ekologiskt spa efter köttbadet, då är ju ordningen återställd. God Jul!
 

Patrik J

Rolex
En lite mer seriös reflektion över Gravitymastern innan den vandrar vidare i vintermörkret kan kanske vara på sin plats.

Har alltid haft ett gott öga till Casio, i alla fall i teorin. Jag menar, vad kan vara fel med en billig, stryktålig plastklocka som man kan slänga på sig när det är dags för lite tuffare tag? Speciellt om den dessutom råkar vara proppfull med mer eller mindre nödvändiga finesser.

Det är teorin. I praktiken brukar det bli; klocka köps, används ett par gånger, hamnar i byrålådan där batteriet tar slut. Och flippa den orkar man inte eftersom värdet är för lågt.
IMG_0396.JPG

Skendöd rymd-Casio, stendöd Pathfinder och Gravitymastern.

Testade att bära den som "vardagsklocka" ett par dagar. Tyckte inte storleken störde så mycket (även om det såg fördj*vligt ut). Däremot blev den direkt varm och obekväm på armen efter ett par timmar.
IMG_0397.JPG


Omskolade den istället till "utanpåklädernaklocka". Kan kanske tyckas vara ett fånigt sätt att bära en klocka, men faktiskt mycket praktiskt på till exempel på fiske-, cykel- och skoterturen. Eller bara om det är svinkallt ute. Fungerade perfekt med det långa bandet att få den att sitta skönt utanpå tjocka kläder.
Sedan läste jag dock i specifikationerna att den helst inte ska utsättas för temperaturer under –10 grader. WTF, liksom? Det kan vi ju ha på midsommarafton.
IMG_0392.JPG

IMG_0391.JPG


I övrigt då? Ja, de tekniska finesserna har ju redan avhandlats på ypperliga sätt. Och uppriktigt sagt begrep jag inte alla heller även om det alltid är kul att trycka på knappar och se saker snurra...

Det är dock första gången jag testat en Casio med analog visning och det var ett riktigt lyft. Det kanske är det digitala som inte fått mig att riktigt bonda med mina tidigare Casio-försök. Däremot är ju subdials och en del annan information löjligt svårläst. Hur tänkte man där? Men alla piloter kanske har supersyn?

Skulle jag kunna tänka mig att köpa en Gravitymaster? Nja, knappast. Däremot gjorde den mig jäkligt sugen på en Mudmaster som nog skulle matcha mina behov bättre. Eller också kanske jag tar mig i kragen och byter batteri i Pathfindern...

Tack till @yonsson och Klockmäster för möjligheten att få testa.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Det har ju varit ett gäng lysande recensioner här i tråden. Tyvärr har jag inte tillgång till varken flygplan, helikopter eller ens en sketen luftballong så det fick bli lite mer down to earth-testning från min sida.

Först; mosa några köttbullar och blanda med Casion.
1.JPG


Låt marinera i kylskåp över natten.
2.JPG


Sedan gäller det att få testpatrullen intresserad av testobjektet.
3.JPG


Där ligger den bra.
4.JPG


Det tog inte lång stund att hitta Gravitymastern.
5.JPG


En viss konkurrens uppstod om det åtråvärda priset.
6.JPG

*

Nytt försök med samma resultat.
7.JPG


Mission accomplished.
8.JPG


Gissar att ingen, ens i dessa juletider, vill ha en köttbullsstinkande Casio på armen så det blev storrengöring till slut. Hade tänkt köra den i diskmaskinen, men efter lite gogglande i ämnet avstod jag.
9.JPG


Ren som en nyskurad barnrumpa.
10.JPG


Så, vad har vi då lärt oss av detta? Ja, inte så jädrans mycket, mer än att det är fullt möjligt att lära ett par byrackor att apportera ett stycke Gravitymaster. Och kul hade alla inblandade.

Disclaimer: Inga djur eller klockor kom till skada under övningen.

Och god jul, för bövelen! :D
Tålig (liten) jävel
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Sådär. Då har jag haft klockan i en vecka. Då flera andra har skrivit metervis om klockans specs, så låter jag bli att göra det.

Klockan är, som så många andra sagt, ordentligt stor. För stor. Annars så gillar jag den. Visserligen har jag ingen användning för alla dess funktioner, men den är fortfarande så där nördigt g-shock cool som bara g-shocks kan vara. Hade den varit 10mm mindre i diameter hade den varit betydlig mer attraktiv.
Det jag gillar mest med klockan är ändå armbandet, lagom styvt med kolfiberkärnan som syns på insidan av bandet.

Nu till lite bilder!

E287F1E8-FDED-44C2-8C58-6A7A89C133FE.jpg
8692F47F-DF5F-43E8-B098-6F452CC0460E.jpg
IMG_6553.JPG

Här syns storleken i jämförelse med två vanliga squares:
E0E5B562-377E-41B2-84A8-099849084B42.jpg

Och med en speedy:
IMG_6538.JPG


Sen tänkte jag även låta gravitymastern få flyga lite, det är ju trots allt det den skall vara ämnad för. Tyvärr är jag inte pilot och har inte heller tillgång till någon helikopter eller flygplan. MEN! Jag fick allt upp den i luften ändå!
IMG_6555.JPG

Surrad och redo för start.
IMG_6560.JPG

IMG_6562.JPG

IMG_6564.JPG

IMG_6565.JPG

Och så sist en lite bild från drönaren, tyvärr blev klockan ur fokus.
6962B148967B89DBE5AEF3B606D92E71.jpg


Tack till alla inblandade för möjligheten att prova på klockan!
 

Bilagor

  • 1DE67A90-76D1-472E-BEC2-34BA6D14DE91.jpg
    1DE67A90-76D1-472E-BEC2-34BA6D14DE91.jpg
    152.9 KB · Visningar: 7

Jockinho

Patek
2-Faktor
Då var den hos mig. Spontana intryck är att:
- den passar! Gravitymastern sitter mkt bättre på mig än Mudmaster vilket var oväntat.
- boxen var trevlig!
- kvaliten överlag känns väldigt bra.

Negativt:
- tycker subdials försvinner i sämre ljus något de inte gjorde på Mudmastern lika lätt. Tycker solpanelen bidrar till detta då den är ganska blank.

Från att ha tänkt att denna nog kommer vara en lådvärmare en vecka är jag nu positiv. Den sitter bra och är väldigt bekväm att bära, mkt tack vare det sköna bandet och tacksamma formen på luggarna.
Bilder kommer imorgon då ljuset är för dåligt just nu :oops:
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Uppdatering:
Den är verkligen bekväm att bära, sitter skönt och är lätt. Storleken är inte ett problem, visst den är stor men när den sitter bra är det inget stort problem för egen del. Med spec den har borde den icke vara bärbar på min 16.5cm handled men det anser jag den är.
B0D95647-44B8-428D-90E2-24D0EB0FF960.jpeg

Jag gillar boetten, mörka partier med lite grått och färgsättning underbar (vem gillar inte orange) och ett resin av hög kvalité är svårt att inte uppskatta. Allt ser och känns bra gjort!

Mitt största problem med klockan är att jag inte tycker om tavlan och visarna rent estetiskt till boetten.Jag hade föredragit något mer ana digi. Jag föredrar stilmässigt föregångaren Gpw-1000. Således är GPW-2000 ingen klocka jag skulle köpa (men gärna vinna), men det finns mkt annat skoj i aviationserien! :)
A5DDA33C-7796-48D2-BE06-56BFE6A03B35.jpeg

*
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Dags att summera min vecka. Jag är lite kluven, min första tanke var att den inte skulle gillas (bra att anmäla sig då :D) men det blev inte alls så i slutändan!

Klockan ger för egen del ett bra första intryck, boxen är trevlig mot andra G-shock:
0D0456C8-2937-4C89-A84E-B92FC05D3DD0.jpeg

Och kvalitén känns överlag väldigt bra!
Jag använder dock inte många av funktionerna utan för egen del är det radiosync, tidtagning, alarm och lyslampa. Lampa bör den kallas för oj så den lyser upp både klocka och dess närhet. Imponerande minst sagt :cigar:

I övrigt är den både helt ok storleksmässigt då den inte alls upplevs som dess specifikationer, och därmed väldigt bekväm att bära. Sitter bra och bandet är som jag tidigare sagt grymt!

Det negativa är att jag tycker knapparna är för enkla att trycka in, det har hänt några ggr av misstag. Tar hellre hårdare isf.

2513FB3E-ADF9-49CD-A11A-A1E272A9958F.jpeg

Skulle jag köpa klockan?
Troligtvis inte, men mer på grund av priset än klockan. Allt är inte perfekt för mig med designen på tavla och visare men det går att överleva. Klockan har öppnat upp ett G-shocksug igen och jag kommer titta mer åt aviatorserien än tidigare. Ana-digi har sina fördelar kontra endast digital.

Att vinna klockan vore dock väldigt trevligt då den skulle komma bra till användning, jämför jag med Mudmastern passar den bättre in i vardagen kanske då den upplevs mindre rå :pompus:

Tack igen för möjlighet att testa denna :)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag har nu mer eller mindre lusläst den svenska instruktionsmanualen (där det fanns en del felskrivningar och faktafel), sett lite Youtubeklipp från Färöarna samt klämt och pillat på klockan i ett par timmar. Jag känner mig nu redo att komma med en utlåtelse. Precis som @Fliegerchronograph kommer jag att recensera klockan utifrån det den är ämnad till, nämligen som pilotklocka. Förmodligen kommer det bli en del upprepningar från tidigare recensioner, därför kommer först ett kort utlåtande följt av ett längre resonemang.

Ett sånt jävla mög!

Det var den korta versionen och för den som orkar läsa fortsättningen så följer nu den långa.

Jag har ingenting emot stora klockor, trots min klena 16,5 cm handled. Jag äger bland annat en Mudmaster GWG-1000 som jag verkligen gillar och regelbundet använder samt en Casio GXW-56-1BJF som jag använder som jobbklocka. Mer om det senare. Gravitymastern är i mitt tycke en solid välbyggd pjäs som vid första anblick ger ett förtroendeingivande intryck men som visar sig innehålla en massa designfadäser, mest beroende på att Casio envisas med att i pilotklocksanda visa all information analogt. Det är ett stort misstag tycker jag.

IMG_0540.JPG

Mudmaster, Gravitymaster och King of G-Shocks (tror jag den heter)

Analog visning på klockor och mätare av all sort har stora fördelar men också en del nackdelar. Om man radar upp tre analoga mätare som mäter till exempel tryck, temperatur och kanske RPM bredvid varandra samt även kalibrerar dessa mätare så att om alla tre står mellan 11-13 så är allt OK (förutom RPM mätaren som bör stanna vid tolvslaget) och detta kan konstateras vid en snabb anblick. Om däremot en mätare står på trekvart, då går det snabbt att se att något är fel och det är dags för analys, kanske genom att inhämta mer exakt data som presenteras digitalt. Om dessa tre mätare hade presenterats digitalt, ja då hade det givetvis krävts mer analys och tankekraft var gång data skulle inhämtas. Analog visning har också en fördel då det gäller att se trender och hastighetsförändringar som till exempel på en Vertical Speed Indicator eller på en Altimeter. Det är till exempel mycket enklare att se en ökande genomsjunkning på analoga visare än på digitala tal som fladdrar förbi. Givetvis är en kombination det bästa, analoga visare för överblick och digitala visare för analys.

I mitt arbete som pilot i Nordsjön har jag valt en helt digital klocka som jag nämnde ovan. Jag är mest intresserad i lokal tid med datumvisning, UTC tid med datumvisning, en chronometer samt automatisk belysning i form av auto illumination som aktiveras av en överdriven och ibland irriterande “nu ska jag titta på klockan” rörelse. Allt detta finns tillgängligt med endast ett knapptryck om jag inte ska starta tidtagning på Casio GXW-56-1BJF. Vi flyger inte med NVG så belysningen är inget problem för min del. Med denna intro är det kanske dags att snacka om Gravitymastern…

IMG_0535.JPG

Jobbeklocka

Testklockan är bekväm och gedigen som sagt och den visar tid, dag och datum på ett mycket bra vis. Det är också en stor fördel att klockan synkroniserar tiden på tre vis, GPS, radiosignal och med Bluetooth. Ett tag flög jag uppe i Hammerfest i nordligaste Norge och där kunde inte min jobbklocka synka tiden. Jag fick radiosignal på 6000 fot med sydlig kurs men inte tillräckligt för synk. Där hade Gravitymastern inte haft något problem.

Låt oss nu ta tiden i en mörk helikopter när tim- eller minutvisaren dessutom är placerad mellan 25-35 minuter. Det går helt enkelt inte att utläsa förlupen tid eftersom minuter och timmar visas på en pytteliten analog subdial som är placerad kl 6 och som dessutom ibland skyms av minut- och timvisaren. På Mudmastern kan man med ett knapptryck parkera dessa visare så att de inte skymmer. Det går inte på Gravitymastern. Det går inte ens att tända bakgrundsbelysningen! Fail.

Låt oss ställa in en tid och starta timern. Utan mobil måste man skruva ut kronan för att ställa in en tid och för att kunna göra detta så måste man ta av klockan eftersom kronan är så liten, den är betydligt mindre än kronan på Mudmastern. Med lite pill så går det att sätta den pyttelilla visaren i fast forward men det är inte lätt att stanna på exakt den tid man avser att mäta. Särskilt inte om tim- och minutvisare skymmer sikten. Bakgrundsbelysningen fungerar såklart inte här heller. Det är coolt att sekundvisaren tickar baklänges när timern startar men det analoga helvete man ska igenom för att starta funktionen får mig att bara tänka på en sak. Fail.

IMG_0541.JPG

Notera att kronan är betydligt större på Mudmastern än på Gravitymastern. Lägg också märke till att det syns en röd varningsring på den utskruvade kronan på Mudmastern men inte på Gravitymastern som också har utskruvad krona. *

Dags att ställa in alarmet. Nu börjar det analoga helvetet verkligen spåra ur. Samma analoga 12 h subdial kl 6 används även här och man behöver också använda kronan för att ställa in alarmtiden. Men för att se om man ställer in am eller pm då behöver man titta på en mikroskopiskt liten subdial som har en indexpil som inte är större än 1 mm. Belysningen fungerar inte under själva inställningen när kronan är urdragen men när tiden är satt, då kan man tända lampan. Om alarmet är av eller på visas av sekundvisarens position över ett ON eller OFF på urtavlan som endast går att utläsa i starkt solsken. Till och med min pojke på 13 år med friska ögon hade svårt att läsa vad som stod under sekundvisaren. Nu när jag skriver detta och sätter ord på min frustration så tänker jag bara “-Vad i helvete Casio!” Fail.

Klockan har en inbyggd GPS som kan plocka både exakt tid och EXAKT POSITION med betoning på exakt position. En GPS-mottagare plockar passivt in GPS-signaler från minimum tre satelliter, men ju fler satelliter som finns tillgängliga, desto mer exakt blir positionsberäkningen. Till information så kan avancerade GPS-mottagare även kvalitetschecka sina beräkningar om de får in signaler från minst fem satelliter, detta kallas för Reciever Autonomous Integrity Monitoring. En GPS-signal innehåller den signalerande satellitens position samt exakt tid. Med denna information från tre satelliter eller fler samt med lite avancerad trigonometri så kan en mottagare beräkna sin exakta position. Selective Availability finns inte längre för den som är intresserad. Dessa beräkningar kostar energi och det är därför som Gravitymastern helst inte gör dessa beräkningar utan hellre parasiterar på en mobiltelefon. Mer om det senare. Men Gravitymastern KAN exakt beräkna sin position och använder denna data till att ställa in rätt tidszon samt till att visa sin position analogt?!? Genom att avläsa klockans position analogt så kan jag som bor i Lund dra slutsatsen att jag befinner mig någonstans i södra Skandinavien. Suck!

Jag är inte färdig.

Klockan har en Flight Log funktion som jag testade på en promenad i Skrylle. Jag flyger inte SAR, men jag har jobbat parallellt med SAR-piloter och jag har varit med på en del övningar med dem. Flight Log funktionen är något som jag faktiskt tror kan fungera som ett bra verktyg vid debrief efter sök- och räddningsuppdrag samt under övningar. Funktionen är ganska enkel att använda men det måste ske i kombination med en mobiltelefon och med Bluetooth påslaget. Med en knapptryckning på klockan så skickas en tidsstämpel från klockan till mobilen som lagrar denna data tillsammans med mobiltelefonens registrerade position. Här används alltså inte klockans positionsberäkning. Ett par taktiska Mark On Top kommandon kan till exempel under ett sök ges av kaptenen till styrman som aktiverar klockans Flight Log funktion. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg i denna tråd så är det fritt fram regelmässigt att använda Bluetooth i USA, men det är lite bökigare att få lov till detta i Europa. Men det är inte omöjligt. När jag satt hemma vid köksbordet och försökte få denna funktion att fungera så lyckades jag först inte alls. Jag läste och tryckte och tryckte lite till men det gick inte. Jag var på väg att ge upp när jag kom på att jag hade timern påslagen I bakgrunden. Jag stoppade och nollställde timern och försökte starta Flight Log funktionen igen. Till min förvåning så fungerade det plötsligt, timern hade tydligen blockat Flight Log funktionen! Bara en sån sak? Här blir det därför pass men ändå fail.

Hur hade då denna klocka kunnat vara bättre enligt mig? Som ni kanske förstår av inledningen till denna recension så tycker jag att klockan behöver kompletteras med en digital visning som kan visa all den information som Casios designer har försökt klämma in i alla analoga subdials, inklusive Lat och Long. Det hade också varit önskvärt om klockan hade kunnat lagra Flight Log Data i klockan utan hjälp från en mobiltelefon. Denna data hade senare kunnat lastas ner via en app för analys vid debrief. Men jag förstår att detta önskemål krockar med det faktum att en solcellspanel ska förse hela härket med ström. Men om Casio skulle lyckas med detta konststycke så tycker jag att de har kommit en god bit på väg att skapa en pilotklocka, en äkta Gravitymaster.

Jag vill avsluta med att säga att om jag efter denna totalsågning av klockan mot förmodan skulle vinna denna passaround så kommer jag att sälja klockan till högstbjudande och likt @aljung skänka pengarna till Barncancerfonden. Tack också till @yonsson och Klockmäster Globen för allt ni fixat! Jag känner mig färdig med klockan och tänker på förtid skicka den till passaroundens sista deltagare @Jonaz

Haa det!

Sonnyboy

Edit: Jag la in en asterix enligt yonssons önskemål
 
Senast ändrad:

Jonaz

Rolex
Det är väl dags för en summering för min del.

Alla tekniska specar och funktioner har ju avhandlats redan på ett otroligt proffsigt manér. Att vi har två piloter i samlingen som redogjort för alla funktioner jag aldrig tänkt att använda, kul!!

Vad tycker jag då?

Först tveksam, till storleken, till materialet, till bandet, till knapparna, tavlan. Ja, ni fattar. Inte min kopp lapsang direkt. Men efter några dagar började jag se en del ljuspunkter.

AA9059F3-98EA-4B34-9B6E-6727194C385D.jpeg


Ibland är större bättre. I mitt jobb tillexempel. Jag jobbar iprincip hela dagarna i ytterkläder. Fördelen med en grisstor klocka är att jag inte behöver leta efter den mellan jackor och handskar. Praktiskt! Mina vanliga 44-45mm får jag leta efter bitvis, så denna kommer jag faktiskt att sakna.

284D9A25-AB76-4E14-AF28-B5FD7081FD9B.jpeg


Och då den drivs av batteri behöver jag inte fundera på om den har hunnit stanna mellan arbetspassen. Bekvämt!
Dessutom är den hyfsat lättläst med bra kontrast mellan tavla och visare.

Skulle jag köpa en själv? Nej, den är på tok för dyr. Skulle det däremot finnas en ”likadan” med färre funktioner, jag klarar mig med timmar, minuter, sekunder och datum så hade det absolut varit aktuellt. Som jobbklocka får den 4,5/5 kobrakai:er av mig.

Stort tack till @yonsson för snygg styrning
Och imponerande recensioner av er andra!
 
Topp