• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Samarbete PASSAROUND med Aera.co

Då var det min tur! Har precis hämtat ut paketet :D
IMG_6192.jpeg

I första anblick tycker jag den ser fantastisk ut! Superkul med lite olika band att testa också!
IMG_6193.jpeg

IMB_gj69fy.gif

Gummit var härligt, men jag frågade sambon vilket band hon föredrog och då fick denna åka på istället
IMB_pRhrOl.GIF

g-1.jpeg

r-1.jpeg

r-2.jpeg

utan band.jpeg

utan band-2.jpeg

Overall, supernöjd den lilla tid jag skådat den, ska bli en rolig vecka detta, vågar man använda den på jobbet tro 🤔? Eller blir man halshuggen om man repar den😅?
Kul, missat den här tråden, ser ut att vara en väldigt läsbar tavla.
Kronan ser ut att vara rätt utstickande eller ser jag fel? Du bär ju också på högern och vi slipper ju "kronskavet".

Kul, missat den här tråden, ser ut att vara en väldigt läsbar tavla.
Kronan ser ut att vara rätt utstickande eller ser jag fel? Du bär ju också på högern och vi slipper ju "kronskavet".
Roligt att du hittat hit! 😃
Tavlan är extremt lättläst, och det något speciellt när ”kanterna” är uppvikt mot glaset, riktigt fränt men svårt att få med på bild 😅
Absolut, kronan kanske är lite väl utstickande men vet inte om det har något med att det är en pilot-klocka, är väl lite liknande på tex IWC Pilot också? 🤔 men inget som stör mig då jag bär den på rätt sida 😉

Kör svart band idag, satt som en smäck 🤩
IMG_6279.jpeg
IMB_Aw4wtv.gif

Supersvårt att få det fräsiga ”uppvikta” i tavlan längs kanterna, men gillar det skarpt!

Ps. Att ”quick release”-sprinten på bandet skaver kan jag inte hålla med om, jag känner inte av den alls 😃 men det är väl såklart beroende på hur handleden ser ut 🤔
IMG_6287.jpeg

Då har en vecka gått och tagit slut.

Vad tycker jag då om AERA?

Första anblicken och dagarna hade jag en extrem villhöver känsla.

Som inte svalnade heller. Jag vill ha den!

MEN är den värd 15k?

Svaret är att jag är osäker.

Det är en väldigt hög känsla av byggkvalitet.

Extremt domat glas och lättläst tavla med bra lume som håller hela natten.

Tavlan har även en uppvikt kant så den upplevs jättestor på natten när den ”tänder upp” vilket är en bra detalj.

Kanske inte riktigt lika stark lume som tex omega, Tudor och Rolex. Men det är ju ett annat segment.

Kul detalj är att det är en lumeplupp på kronan.

Banden är superbra i passform. Riktigt riktigt bra!

Men spännet är alldeles för överdimensionerat. Märkligt stort på något vis.

Så återigen, ja jag vill ha den men tänker att den bör ligga kring 9-10k rimligtvis.

Annars har den hör stora konkurrenter i den prisklassen.

Jag ger AERA 7 av 10.

// Staben

18FA42D6-7836-494A-AA54-4224E177E765.jpeg
EF993A39-245B-4B90-9F99-4378792A85C5.jpeg
556D967C-D62A-4520-A1D5-7893389FFDC7.jpeg
5C56AB1E-3F25-4B51-A36C-B3F2E6A880BC.jpeg
7495713B-34DB-4400-9885-9199C488102B.jpeg
C0F9EE7B-E218-4A4D-BEF9-8090C00FF194.jpeg

Ja men då ska vi se här, då har jag då alltså provat ett stycke AERA P-1 Pilot under cirka en veckas tid både på fritiden och på arbetet.
Enkelt sagt är jag supernöjd med klockan och har bara fått positiva reaktioner från mina närstående och arbetskamrater!

Om jag ska försöka sammanfatta lite så kommer det här:

Fördelar:

• Tavlan
    • Riktigt frän tavla med uppvikta kanter mot glaset vilket gör att man får ett djup i klockan och annorlunda design
      IMG_6306.jpeg
    • Clean design, enkel och tydlig, till och med sambon gillade den skarpt (bara en sån sak alltså!!!)
      IMG_6307.jpeg

• Vikten och känslan av solid klocka
    • Klockan har en för mig lämplig vikt (~100g) och känns gedigen
  • Visarna
    • Gillar designen på visarna, enkla och stilrena men ändå effektfulla
  • Boettens utformning
    • Botten urskiljer sig från de flesta ”vanliga” klockor och passar bra ihop med urtavlan eftersom både urtavla och boett är rundade
      IMG_6308.jpeg

• Massvis med fina originalband som för mig känns kvalitetsmässiga!
    IMG_6195.jpeg

Nackdelar:
  • Kan faktiskt inte komma på en enda nackdel och då är det inte för att vara snäll utan jag gillade faktiskt klockan massor och ser ingen nackdel med klockan eller klockans utformning! Men däremot har jag någon notering som du kan se nedan.
Noteringar:
  • Priset
    • 1100 euro / cirka 13.000 SEK, kanske inte egentligen är någon stor peng för en sådan fin klocka, speciellt med tanke på hur nöjd jag varit med den under veckan som gått och säkerligen helt rimligt pris! Men jag tror nog inte att jag skulle ha slagit till på denna klocka om jag inte fått känna och klämma som jag nu fått göra under veckan, däremot kanske man får ta sig en funderare nu när man vet hur trevlig den faktiskt är 🤩
  • Kronan
    • Eventuellt kanske jag tycker kronan är lite väl stor, men väldigt smidigt när man väl justerar tiden eller om man vill dra upp den! För mig är den inte heller i vägen eftersom jag bär klockan på höger handled (vilket såklart är rätt sida att bära klocka på 😉)
      IMG_6255.jpeg

Det var min lilla sammanfattning och nu hoppas jag att nästa man på tur @Nilzén kommer njuta lika mycket som jag har gjort under denna vecka :D

Då vill jag rikta ett stort tack till @hook som bidragit med denna Passarounden och tack till @AERA för att ni är forumsponsor!

Recension
Jaha, då var det dags för mig att ta på mig recensentscarfen och skriva några rader om min vecka med AERA P-1 Pilot.

20230531_081355.jpg

De som känner mig vet att jag är en toolwatch-kille ut i visarspetsarna och i detta avseende gör Aera mig inte besviken. Bygget är, som många påpekat, de svepande formerna till trots förbluffande rejält och känslan av byggkvalitet hög. Trots storleken och det höga kupade glaset uppfattar jag den inte som topptung och detta beror på luggarnas mycket behagliga krökning och ännu mer kanske på de väl integrerade bandens smekande utformning och höga kvalitet. Läsbarheten är tiktigt bra i alla ljusförhållanden och sekundvisarens cirkulära counterbalance är en trevlig detalj i en befriande chosefri tavla.

20230531_084537.jpg 20230531_084525.jpg

Vissa tidigare skribenter har anmärkt på kronans storlek och utformning men här är jag av en avvikande åsikt. För oss som bär klockan "ovanför knölen" (som sig bör) uppstår inga problem med kron-skav ens vid yvigt gestikulerande eller normalt akademikerarbete. Lägg därtill att kronan är greppvänlig och lätt att manövrera. Enda minuset är ghost date, men det verkar man ha kommit tillrätta med på senare modeller.

20230602_174139.jpg IMG_20230604_205047_296.jpg

I viss mån till mitt förtret måste jag konstatera att det var länge sedan jag fick så många spontana "Snygg klocka!-tilltal" både på arbetet och på fritiden som under min vecka med Aera. Designen medför en rejäl handledsnärvaro och det läckra glaset och tavlans höga kontrast bidrar till att dra blickar till sig. Min favorit av banden var dessutom det vägverksorange.

20230606_120036.jpg 20230606_120623.jpg 20230606_120955.jpg 20230606_120659.jpg

Jag avslutade min vecka med ett nationaldagsfirande med Aera på invigningsmässigt blågult band på tryggt avstånd från Kungen och hans sax. Mitt sammanfattande omdöme får vara att Aera är en både snygg och rejäl klocka med ett nyskapande men samtidigt självklart formspråk. Utformningen ger en hög användbarhet och designen är både tilltalande och lagom uppseendeväckande. Jag känner dock inget starkt "villhov" för egen del, inte minst på grund av ett ganska högt pris, utan kommer nog fortsätta snurra runt på mina vanliga tools som ingen jävel ger mig komplimanger för.

Nu är Aeran nedpackad i sin lilla låda och på väg till @Blackpercy för ytterligare en mysig sommarvecka. Stort tack till @hook och till @AERA för att jag fick vara med på denna illustra passaround!

Bilagor

• 20230530_160448.jpg
    20230530_160448.jpg
    346.9 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Recension
Jaha, då var det dags för mig att ta på mig recensentscarfen och skriva några rader om min vecka med AERA P-1 Pilot.

20230531_081355.jpg

De som känner mig vet att jag är en toolwatch-kille ut i visarspetsarna och i detta avseende gör Aera mig inte besviken. Bygget är, som många påpekat, de svepande formerna till trots förbluffande rejält och känslan av byggkvalitet hög. Trots storleken och det höga kupade glaset uppfattar jag den inte som topptung och detta beror på luggarnas mycket behagliga krökning och ännu mer kanske på de väl integrerade bandens smekande utformning och höga kvalitet. Läsbarheten är tiktigt bra i alla ljusförhållanden och sekundvisarens cirkulära counterbalance är en trevlig detalj i en befriande chosefri tavla.

20230531_084537.jpg 20230531_084525.jpg

Vissa tidigare skribenter har anmärkt på kronans storlek och utformning men här är jag av en avvikande åsikt. För oss som bär klockan "ovanför knölen" (som sig bör) uppstår inga problem med kron-skav ens vid yvigt gestikulerande eller normalt akademikerarbete. Lägg därtill att kronan är greppvänlig och lätt att manövrera. Enda minuset är ghost date, men det verkar man ha kommit tillrätta med på senare modeller.

20230602_174139.jpg IMG_20230604_205047_296.jpg

I viss mån till mitt förtret måste jag konstatera att det var länge sedan jag fick så många spontana "Snygg klocka!-tilltal" både på arbetet och på fritiden som under min vecka med Aera. Designen medför en rejäl handledsnärvaro och det läckra glaset och tavlans höga kontrast bidrar till att dra blickar till sig. Min favorit av banden var dessutom det vägverksorange.

20230606_120036.jpg 20230606_120623.jpg 20230606_120955.jpg 20230606_120659.jpg

Jag avslutade min vecka med ett nationaldagsfirande med Aera på invigningsmässigt blågult band på tryggt avstånd från Kungen och hans sax. Mitt sammanfattande omdöme får vara att Aera är en både snygg och rejäl klocka med ett nyskapande men samtidigt självklart formspråk. Utformningen ger en hög användbarhet och designen är både tilltalande och lagom uppseendeväckande. Jag känner dock inget starkt "villhov" för egen del, inte minst på grund av ett ganska högt pris, utan kommer nog fortsätta snurra runt på mina vanliga tools som ingen jävel ger mig komplimanger för.

Nu är Aeran nedpackad i sin lilla låda och på väg till @Blackpercy för ytterligare en mysig sommarvecka. Stort tack till @hook och till @AERA för att jag fick vara med på denna illustra passaround!
Bra recension och snygga bilder 🤩 passade bra med blågult 🙌

Har haft klockan sedan i fredags, har några första intryck att dela med mig av.

Överlag känns den välbyggd och sticker ut från mängden. Svärmor som endast kommenterat typ två av mina klockor genom åren uppmärksammade den och tyckte den var fin. Bra betyg!

Har testat alla banden som följde med, det orangea var riktigt snyggt men stenhårt och gav skav efter ett par timmar. Samma med det svarta. Grå gummit funkade bäst. Har nu dragit på ett svart isofrane som funkade fint. :)

Klockan har åkt två varv i Wildfire på Kolmården, det gick hur bra som helst. Även ett barmarkspass med skidklubben gick utan problem. Och ett gäng hundpromenader.

Imorgon: premiär på kontoret i stan. To be continued.

IMG_4195.jpeg
IMG_4203.jpeg

Har haft klockan sedan i fredags, har några första intryck att dela med mig av.

Överlag känns den välbyggd och sticker ut från mängden. Svärmor som endast kommenterat typ två av mina klockor genom åren uppmärksammade den och tyckte den var fin. Bra betyg!

Har testat alla banden som följde med, det orangea var riktigt snyggt men stenhårt och gav skav efter ett par timmar. Samma med det svarta. Grå gummit funkade bäst. Har nu dragit på ett svart isofrane som funkade fint. :)

Klockan har åkt två varv i Wildfire på Kolmården, det gick hur bra som helst. Även ett barmarkspass med skidklubben gick utan problem. Och ett gäng hundpromenader.

Imorgon: premiär på kontoret i stan. To be continued.

IMG_4195.jpeg
IMG_4203.jpeg
Få se på Isofrane!

B977E928-611E-4A87-8ABB-D52D04E92055.jpeg
5D9E6CE5-8337-4725-8121-DBF9CBB4C4E3.jpeg
DC3FAA92-E66D-497A-9136-862E80CD972C.jpeg

Klockan är här!!! Den hämtades samtidigt som maten och gångreserven hade nog tagit slut under resan med postnord för den gick sju timmar efter. Det grå gummibandet sitter på och får sitta kvar då det matchar kvällens outfit. Har noterat snabbfästena på bandet så jag ska se om jag får lust att byta vid midsommar eller om det bekväma gummit får sitta kvar.
Ett första omdöme är att den är lätt och fin. Trevlig men inget som sticker ut.

Nu är den ivägskickad till näste man, men först tog jag med den på en guidad tur i stan för att visa den höjdpunkterna. Det där huset är nu 246 meter högt och blir inte så mycket högre. Sen var vi på Ullevi också tillsammans med ungefär 63000 till. Men jag var nog den enda som bar en Aera.
Avslutningsvis kan jag säga att den var fin och trevlig men inget som jag kommer att sakna i min klocklåda. Tack för möjligheten att pröva den!
Och om någon av de som haft klockan tidigare hittar den andra delen av de grå mockabanden kan ni skicka dem till näste man i Passarounden.
5D69E517-D1B6-4A04-9BB5-D931A781D4AB.jpeg
18F915FF-C537-4AD7-8DF4-36198DE4BE1A.jpeg
54189E93-154A-4E28-B579-2537635BE692.jpeg
4B031BFE-B354-43AC-8F04-643520D1D46F.jpeg
BB48F1DF-DDB8-4884-8808-7891F3668056.jpeg

Då var det igår min tur att ta vid.

2.jpg

Första känslan är bra, den är lättläst och gillar den "enkla" tavlan även fast jag absolut förespråkar datum. Gillar också det härligt bulliga glaset och dess runda former. Kronan är lite i det största laget. Läderbandet kändes lite klumpigt och stelt så kollade vad som fanns att välja på och oroade mig direkt för hur tjorvigt det skulle bli att byta då jag inte pysslat med sånt på länge. Det gick snabbt och resultatet blev en lite somrigare och behagligare klocka att bära. Otroligt dålig på att ta bilder men ska försöka bättre mig under veckan!
3.jpg

2.jpg

Första känslan är bra, den är lättläst och gillar den "enkla" tavlan även fast jag absolut förespråkar datum. Gillar också det härligt bulliga glaset och dess runda former. Kronan är lite i det största laget. Läderbandet kändes lite klumpigt och stelt så kollade vad som fanns att välja på och oroade mig direkt för hur tjorvigt det skulle bli att byta då jag inte pysslat med sånt på länge. Det gick snabbt och resultatet blev en lite somrigare och behagligare klocka att bära. Otroligt dålig på att ta bilder men ska försöka bättre mig under veckan!
3.jpg
Ja, nog gör den sig bäst på gummit. Bra att den kom fram ordentligt.

Nu har klockan kommit till 08 området. Klockan känns riktigt bra! Får se om klockan får bada och eventuellt åka lite gokart 🤔

Bilagor

• IMG_6053.jpeg
    IMG_6053.jpeg
    376 KB · Visningar: 5

2.jpg

3.jpg
Under den tid jag hade den så tyckte jag verkligen om de, formen och den lättlästa tavlan är riktigt bra, även det bulliga glaset tillför nånting! Kronan är som flera påpekat lite i det största laget men varken den eller sprintarna för bandet har nött nånting. Den del av bandet som var borta för @Urkvinnan verkar fortfarande vara gömd då jag inte fått den skickad till mig. Stort tack till alla inblandade som gjort denna passaround möjlig!

Hallå där!

Klockan uthämtades idag, efter att ha mognat på ICA några dagar då jag pga sommar varit bortrest. Blev en unboxing nu på kvällen efter att dottern somnat.

Första intrycken är mycket goda. Gillar den verkligen! Måtten säger att den ska vara lite för stor för mig, men boettformen gör att den sitter oförskämt bra. Mycket behaglig. Började med att testa alla band, och gillar svarta lädret och grå gummit bäst, så kommer att köra på dessa under veckan.

Återkommer med en minirecension lite senare, när jag hunnit bära den några dagar. 😊

Tackar ödmjukast för möjligheten att få testa detta fina ur!

IMG_0053.jpeg
IMG_0052.jpeg
IMG_0064.jpeg
IMG_0090.jpeg
IMG_0123.jpeg
IMG_0172.jpeg

Nu är min tid med Aeran förbi! Några dagar i förtid, men det är annat på schemat framöver och jag har ändå bildat mig en bra uppfattning om klockan sen i lördags. 😊

Snabbt omdöme: Jättefin klocka!

Och en liten disclaimer: För att inte färgas av tidigare testares reflektioner har jag inte läst föregående recensioner och vill därför i förväg be om ursäkt för eventuella upprepningar eller fel.

Tavlan är mycket behaglig att skåda. Lättavläst och med tydliga och skarpa index. Den lätt upphöjda yttre omkretsen av tavlan ger tillsammans med det rejält tilltagna konvexa glas en mycket skön känsla i alla betraktningsvinklar.
IMG_0284.jpeg
IMG_0281.jpeg

I denna passaround bjöds möjligheten att testa 4,5 olika band från Aera. Jag har dock förstått att den saknade halvan av ett band är på väg till näste man på tur att testa.
IMG_0040.jpeg

Baklocket är skruvat och i stål. Tack för det! Trenden med öppna baklock är ett otyg, som tyvärr drivs på av både Seiko (som ju är en av de största aktörerna och därmed till viss del normbildande) och diverse klockkanaler på YouTube, som oreserverat hyllar glasbaksidor.

Det kan vara kul om man inte sett ett mekaniskt urverk tidigare, eller om det är en manuell kronograf eller väldigt dekorerat. Tyvärr är det sällan så, utan vanliga standardverk utan färgade juveler eller utsmyckning.
IMG_0043.jpeg

Måtten är större än jag är van vid, men boettens utformning gör den ändå mycket behaglig att bära för mig som har 15,5-16 cm omkrets på handleden.
IMG_0047.jpeg IMG_0048.jpeg IMG_0050.jpeg

Klockan fick följa med ut på stan när det var Fallens Dagar. Klockmäster valde tyvärr att hålla stängt trots den stora antalet potentiella kunder när stadens årliga festival hålls.
IMG_0207.jpeg
IMG_0208.jpeg
IMG_0262.jpeg
IMG_0263.jpeg

IMG_0265.jpeg

Off-topic: Stämningsbild på Klockmäster Liljas i Trollhättans Omega-märkta klocka utanför butiken. Likt många andra butiker som tappat Omega som märke för 10-15 år sen har man valt att ha kvar klockan med ett högt renommerat märke (gäller ju även tidigare Rolex-AD).

Tillbaka till Aera! 😃 Kronan är stor, jag skulle nog säga oversized, men det är verkligen inget som stör. Tvärtom är den mycket behaglig att operera.

Det enda jag har att anmärka på rör egentligen inte klockan utan banden. Spännena är extremt stora och för mig skär dem på läderbanden in i huden på mig, eftersom jag inte tycker om att bära klockor löst. Det är väl egentligen bara på länk jag kan tänka mig visst spelrum, dock inget ”häng”. För de som bär läderband lite lösare är det säkert inga problem, men vill man dra ”åt svångremmen” lite och ha den tight (som jag) kan det innebära visst obekväm.
IMG_0286.jpeg

Avslutningsvis en mycket trevlig bekantskap som jag tackar ödmjukast för att jag har fått möjligheten att testa.

Bilagor

• IMG_0260.jpeg
    IMG_0260.jpeg
    308.7 KB · Visningar: 1
Nu är min tid med Aeran förbi! Några dagar i förtid, men det är annat på schemat framöver och jag har ändå bildat mig en bra uppfattning om klockan sen i lördags. 😊

Snabbt omdöme: Jättefin klocka!

Och en liten disclaimer: För att inte färgas av tidigare testares reflektioner har jag inte läst föregående recensioner och vill därför i förväg be om ursäkt för eventuella upprepningar eller fel.

Tavlan är mycket behaglig att skåda. Lättavläst och med tydliga och skarpa index. Den lätt upphöjda yttre omkretsen av tavlan ger tillsammans med det rejält tilltagna konvexa glas en mycket skön känsla i alla betraktningsvinklar.
IMG_0284.jpeg
IMG_0281.jpeg

I denna passaround bjöds möjligheten att testa 4,5 olika band från Aera. Jag har dock förstått att den saknade halvan av ett band är på väg till näste man på tur att testa.
IMG_0040.jpeg

Baklocket är skruvat och i stål. Tack för det! Trenden med öppna baklock är ett otyg, som tyvärr drivs på av både Seiko (som ju är en av de största aktörerna och därmed till viss del normbildande) och diverse klockkanaler på YouTube, som oreserverat hyllar glasbaksidor.

Det kan vara kul om man inte sett ett mekaniskt urverk tidigare, eller om det är en manuell kronograf eller väldigt dekorerat. Tyvärr är det sällan så, utan vanliga standardverk utan färgade juveler eller utsmyckning.
IMG_0043.jpeg

Måtten är större än jag är van vid, men boettens utformning gör den ändå mycket behaglig att bära för mig som har 15,5-16 cm omkrets på handleden.
IMG_0047.jpeg IMG_0048.jpeg IMG_0050.jpeg

Klockan fick följa med ut på stan när det var Fallens Dagar. Klockmäster valde tyvärr att hålla stängt trots den stora antalet potentiella kunder när stadens årliga festival hålls.
IMG_0207.jpeg
IMG_0208.jpeg
IMG_0262.jpeg
IMG_0263.jpeg

IMG_0265.jpeg

Off-topic: Stämningsbild på Klockmäster Liljas i Trollhättans Omega-märkta klocka utanför butiken. Likt många andra butiker som tappat Omega som märke för 10-15 år sen har man valt att ha kvar klockan med ett högt renommerat märke (gäller ju även tidigare Rolex-AD).

Tillbaka till Aera! 😃 Kronan är stor, jag skulle nog säga oversized, men det är verkligen inget som stör. Tvärtom är den mycket behaglig att operera.

Det enda jag har att anmärka på rör egentligen inte klockan utan banden. Spännena är extremt stora och för mig skär dem på läderbanden in i huden på mig, eftersom jag inte tycker om att bära klockor löst. Det är väl egentligen bara på länk jag kan tänka mig visst spelrum, dock inget ”häng”. För de som bär läderband lite lösare är det säkert inga problem, men vill man dra ”åt svångremmen” lite och ha den tight (som jag) kan det innebära visst obekväm.
IMG_0286.jpeg

Avslutningsvis en mycket trevlig bekantskap som jag tackar ödmjukast för att jag har fått möjligheten att testa.
Bra recension och snygga bilder!
🤩
🙏

Då var den framme hos mig. Testade snabbt banden och kom fram till att gummit var favoriten, tätt följd av bandet som saknar en del. Men det ska det snart rådas bot på!

Första intrycket, liksom många andra är måtten på papper för stort för mig. Men den bärs väldigt bra och bekvämt.
Får lite Panerai-vibbar, speciellt på gummit.

sEdLWOi.jpg

IMG_9026.jpeg

Nu har jag haft AERA:n på armen i ett par dagar och känner att jag bättre kan redogöra för vad jag tycker om den.

IMG_8878.jpeg

IMG_8994.jpeg

I början är ju allt nytt och tidigare oprövat lite spännande vilket gör det svårt att objektivt bedöma det.

IMG_9029.jpeg
IMG_8959.jpeg

Modellen heter ju P-1 Pilot men för mig är detta ingen flygarklocka. Visst är urtavlan tydlig med sin klassiska kombination av vita index mot svart bakgrund men där upphör kopplingen. Jag ser den snarare som en svullen Field Watch. En klocka som funkar i de flesta sammanhang med en WR om 100 meter vilket gör att den kan stanna kvar på armen även i våta miljöer.

IMG_9033.jpeg
IMG_9034.jpeg

Inuti boetten tickar ett beprövat urverk från Selitta och utöver att visa tiden finns inga ytterligare komplikationer. Fånigt då att ha ett urverk med datumfunktion vilket redan påpekats i tråden.

IMG_8956.jpeg
IMG_8955.jpeg

Banden som snyggt smiter åt boettens runda form känns gedigna i sitt utförande. Jag har inget emot det överdimensionerade spännet. Tycker det är kul att det är något som utseendemässigt sticker ut och jag störs inte av vare sig spänne eller quick release-sprinten på bandhalvornas undersida. Den senare borde dock ha varit dubbel så att bandstiftets båda fjädrande ändar kunnat tryckas in samtidigt för att göra bandbytet enklare. Att få av bandet är inget problem men eftersom det är väldigt små marginaler mellan band och bandhorn så är det krångligt att få till infästningen av detsamma. Det syns på några av de medskickade bandalternativen som har en lätt fransad yta på den sida där quick release-sprinten sitter.

IMG_8958.jpeg

Nu har det ju bytts band oftare på den här AERA:n under ett par veckor än vad en normal användare nog skulle göra under ett par år men då visar sig också felaktig utformning snabbare. Konsumentupplysning när den är som bäst.

IMG_8932.jpeg
IMG_8930.jpeg

Mina favoriter bland de fyra och ett halvt bandkombinationerna är det grå gummit och det svarta präglade lädret. Tycker att dom två är snyggast (det svarta) och mest mångsidigt (gummit) av de medskickade. Det orangea är kanske roligt men jag tröttnar snart på färgen.

IMG_8928.jpeg
IMG_8929.jpeg

När det gäller den saknade bandhalvan så har jag och @hook kommit överens att jag skall vänta in denna som han skickar till mig. Först när allt är komplett går AERA:n vidare till @Engel så att ni som är kvar i passarounden får chansen att pröva alla fem banden.

IMG_8927.jpeg

Tänkte skriva en del om boettens utformning, lume, krona och annat men det får bli i ett senare inlägg. Är fortfarande ledig och skall ge mig ut och cykla i skogen. På återhörande alltså. AERA:n hälsar alla tidigare och kommande deltagare i passarounden.

IMG_8989.jpeg

Tillbaka
Topp