Nu har jag haft AERA:n på armen i ett par dagar och känner att jag bättre kan redogöra för vad jag tycker om den.
I början är ju allt nytt och tidigare oprövat lite spännande vilket gör det svårt att objektivt bedöma det.
Modellen heter ju P-1 Pilot men för mig är detta ingen flygarklocka. Visst är urtavlan tydlig med sin klassiska kombination av vita index mot svart bakgrund men där upphör kopplingen. Jag ser den snarare som en svullen Field Watch. En klocka som funkar i de flesta sammanhang med en WR om 100 meter vilket gör att den kan stanna kvar på armen även i våta miljöer.
Inuti boetten tickar ett beprövat urverk från Selitta och utöver att visa tiden finns inga ytterligare komplikationer. Fånigt då att ha ett urverk med datumfunktion vilket redan påpekats i tråden.
Banden som snyggt smiter åt boettens runda form känns gedigna i sitt utförande. Jag har inget emot det överdimensionerade spännet. Tycker det är kul att det är något som utseendemässigt sticker ut och jag störs inte av vare sig spänne eller quick release-sprinten på bandhalvornas undersida. Den senare borde dock ha varit dubbel så att bandstiftets båda fjädrande ändar kunnat tryckas in samtidigt för att göra bandbytet enklare. Att få av bandet är inget problem men eftersom det är väldigt små marginaler mellan band och bandhorn så är det krångligt att få till infästningen av detsamma. Det syns på några av de medskickade bandalternativen som har en lätt fransad yta på den sida där quick release-sprinten sitter.
Nu har det ju bytts band oftare på den här AERA:n under ett par veckor än vad en normal användare nog skulle göra under ett par år men då visar sig också felaktig utformning snabbare. Konsumentupplysning när den är som bäst.
Mina favoriter bland de fyra och ett halvt bandkombinationerna är det grå gummit och det svarta präglade lädret. Tycker att dom två är snyggast (det svarta) och mest mångsidigt (gummit) av de medskickade. Det orangea är kanske roligt men jag tröttnar snart på färgen.
När det gäller den saknade bandhalvan så har jag och
@hook kommit överens att jag skall vänta in denna som han skickar till mig. Först när allt är komplett går AERA:n vidare till
@Engel så att ni som är kvar i passarounden får chansen att pröva alla fem banden.
Tänkte skriva en del om boettens utformning, lume, krona och annat men det får bli i ett senare inlägg. Är fortfarande ledig och skall ge mig ut och cykla i skogen. På återhörande alltså. AERA:n hälsar alla tidigare och kommande deltagare i passarounden.